• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

blogg

Därför bloggar jag (nästan) varje dag

Sedan i våras har jag fått fart på den här bloggen igen och någon gång i maj, juni bestämde jag mig för att publicera ett blogginlägg om dagen. Ja, jag vet jag som vurmar för kvalitet framför kvantitet. Hur tänkte jag? Det kan man ju undra och ett svar är att det gjorde jag inte. Tänkte alltså. Jag gick på känsla. Men jag har ett vettigare svar på frågan och det är att jag vill få in vanan. Ja, därför bloggar jag nästan varje dag.

Jag vill sänka tröskeln till bloggandet. Och jag vill träna på att skriva, bli bättre på det och jag vill utvecklas i att producera en text snabbt. Och bra förstås. Inte för att jag förväntar mig att jag ska skriva toppeninlägg varje gång, utan för att höja min lägstanivå och längta tillbaka. Jag fick frågan från en målmedveten företagarkollega och började prata siffror och statistik med henne. Men så insåg jag att den viktigaste anledningen till att jag bloggar nästan varje dag är för få in vanan av att skriva. Lära mig hur min bloggröst låter och genom skrivandet på bloggen komma fram till vad den rösten står för.

Har ni tänkt på att det är precis som att skaffa sig vanan att träna. Göra. Ofta. Acceptera mindre bra dagar.

därför bloggar jag, Malin Lundskog, författare,

Jag bloggar helst tillsammans med er

Så jag bloggar för min egen skull, men ni ska veta att det är tusentals gånger mycket roligare med er här. Ni som läser, gillar, mailar och ibland kommenterar. Fortsätt med det. Jag gillar er så himla mycket. Och är så glad över att ni vill vara med på äventyret här på ön Knippla (bonus att ni får se massa vackra foton därifrån, eller hur?) och bergodalbaneturen jag tar i mitt författarskap. Åh, vad jag är glad att ni är med mig.

Jag hoppas verkligen att jag inspirerar er till att leva era liv, att hitta glädjen till jobb, träning och livet i stort. Och kanske någonstans att hitta modet som finns där inom er och väntar på att hitta ut.

PS. Ni vet väl att ni kan följa bloggen? Här tipsar Teknifik om sex smarta sätt att göra det på.

PPS. Det här med att skaffa goda vanor och sänka trösklar, det kan ni läsa mer om i min bok GLAD FRi STARK. Jag signerar mer än gärna boken och skickar till er, berätta bara hur många ni vill ha.

Eftersom jag nu har avslöjat att jag bloggar nästan varje dag, vet ni att vi ses snart igen.
Tills dess: HEJA HEJA!
Kram Malin Lundskog

30 augusti, 2023 av Malin Lundskog 1 Comment

Allt eller inget – från sabotage till succé

Allt eller inget

Allt eller inget – en självsabotör som jag träffar på bland både kunder, nära och kära. Som jag har lärt känna genom dem, men inte kände igen i mig själv. Tills … typ nyss! Ha ha ha – i början av året bestämde jag mig för att blogga varje dag. Jag planerade in tid för bloggandet och jag lade upp olika teman för olika veckodagar. Tisdagar skulle det bloggas om självsabotörer. Minsann. Om en målbildstränare och godavanor-missionär har gjort som hon sa? Näe. Och nu ska du få veta varför. Och hur sjutton hon ska lösa det hela. Häng med!

Självsabotörer – vad är det?

En snabbis om fenomenet självsabotörer (länkar längst ner till fler inlägg som förklarar ännu mer). Självsabotörer är ju de som smyger fram när vi ska göra saker vi inte är vana vid. Kanske läskiga saker. Eller något som är obekvämt. För att åstadkomma någon form av förändring. De är där för att skydda oss från förändring eftersom förändring kräver så himla mycket energi och vi är skapta för att vilja spara på energi. Då dyker de upp och säger saker som att inte ska väl vi, eller det här är inte min grej, eller jag ska bara först … Och vi går på det. Stenhårt! Enklast så. Så slipper vi lämna tryggheten i det vi har.

Eftersom självsabotörerna smyger så bra och lurar oss ännu bättre är de svåra att upptäcka. Men när du väl har upptäckt dem, då kan de bli dina mest peppande partners i vilket förändringsarbete som helst.

Idag berättar jag om Allt eller inget, eftersom det är den som har gjort att jag inte har bloggat om just självsabotörer sedan … länge.

Allt eller inget – en värdelös självsabotör

När du vill åstadkomma förändring är allt eller inget inget annat än en katastrof. Ändå känns den så himla go att ta tag i. För det är precis det du gör: kavlar upp ärmarna och tar tag i jobbet som behöver göras. Nu jäklar! liksom … Du ska minsann gå all in på det här nya. Ja, som till exempel att blogga varje dag, utan att ha koll på vilken tid det tar att producera ett blogginlägg (bilder, SEO, länkar, taggar osv osv). Vilken energi en får av den inställningen. Känner sig stark. Oövervinnerlig. Allt eller inget, let´s go!

Men … kruxet med den här inställningen är att när det inte blir allt då blir det inget. När varje dag känns övermäktigt, då hjälper (aja, stjälper) den här självsabotören det hela genom att trösta dig med att det nog inte är någon idé att köra på. En överhoppad dag utan, i mitt fall, bloggande är ett enda stort misslyckande och känslan av att det är lika bra att lägga ner sprider sig. Snabbt. Och kraftfullt. Och det känns jätteskönt. Det blir på något sätt berättigat att sluta blogga. Helt och hållet. Det var ju ändå inte min grej … Därav inget bloggande på ett tag.

Det här beteendet känner jag igen så väl från kunder som går all in på träningen till exempel (hallå, har du besökt ett gym veckan efter nyår?) och så kommer en dag med sjukdom eller något annat som hindrar träning och genast är loppet kört. Alltså det är inte kört, men om om det finns en Allt eller inget-sabotör inom en så känns det som att det är kört. Ännu en anledning att lita på det lilla stegets kraft som jag brukar tjata om, för att skaffa sig goda vanor. Eller hur?!

Allt eller inget – en fenomenalt fokuserad självhjälpare

Precis som rubriken säger: Allt eller inget kan hjälpa dig att fokusera, för det finns en fantastisk kraft i allt eller inget. Som gör dig fokuserad! Har du dragit fram den här självsabotörern i ljuset och är medveten om den, då kan den hjälpa dig att gå all in. På en. Sak. I. Taget. Sätt delmål. Rimliga mål. Tänk efter först. Eller i alla fall senast när du hör dig själv säga: nu kör vi! All in! Då är det läge att kanske backa tillbaka och se på hur lång sikt du ska köra all in. Ingen av oss fixar det i längden. Kort stunder däremot, har du en enorm kraft i att kunna gå all in, lämna annat åt sidan och fokusera på en sak i taget. Och vips har du gjort om en självsabotör till en fenomenalt fokuserad självhjälpare. Visst är det bra?

Så, det är vad jag gör nu. En vecka i taget. Dag för dag. Lovar inget, men visst vore det kul om det blev fler inlägg om självsabotörerna? Vet du vad jag också hade tyckt var kul? Om du berättar om du känner igen Allt eller inget, eller om du har något annat exempel på något som skulle kunna vara en självsabotör? Så himla spännande. Och utvecklande!

Vill du bli kompis med dina självsabotörer?

Du har väl inte missat att jag den förste februari drar igång en kurs för dig som vill bli kompis med dina självsabotörer och vända dem till klarhet, mod och kraft? Här hittar du allt om kursen, det finns en variant för dig som vill skaffa hälsosamma vanor (har testat mycket, kommer hela tiden tillbaka till samma gamla vanor …) och en för dig som jobbar med hälsa och vill hjälpa ännu fler ännu mer.

allt eller inget, skapa ditt drömliv, självsabotörer, Malin Lundskog, författare, blogg

Skapa ditt drömliv

Genom att lära känna igen dina självsabotörer och göra om dem till självhjälpare kan du skapa ditt drömliv – utan att stå i vägen för dig själv. Vill du veta mer om det söker du på självsabotörer här på bloggen, följ gärna på Bloglovin´ för att inte missa något, och skaffar dig boken Skapa ditt drömliv – hur du vänder självsabotörer till självhjälpare. Boken hittar du hos mig här på siten och självklart också på till exempel Bokus om du vill passa på att köpa fler.

Fler blogginlägg om självsabotörer du kanske vill läsa:

Vilken är din favoritursäkt?

Jag har slutat att vara en skitstövel

Ses snart igen,

tills dess: HEJA HEJA DIG

18 januari, 2019 av Malin Lundskog 7 Comments

Alla mina roller: är en InoS. Också…

För de flesta av er som läser bloggen är jag Hälsa mera-Malin, hon som peppar och tipsar för långsiktig hållbarhet. Som levererar tips, idéer och tankar för hur du kan ändra din mentala inställning. Som påminner om att det viktigaste är att tycka om dig själv och som tjatar om vikten av konditionsträning. Och visst är jag den Malin. Men jag är många andra Malin också. Jag är mamma Malin, vännen Malin, frun, dottern, instruktören, coachen, skribenten, föreläsaren och författaren Malin. Och: 

jagärinos

Influencers of Sweden – InoS
Jag är medlem i branschorganisationen Influencers of Sweden som backar upp och ger mig ryggrad i att fortsätta göra det jag gör, nämligen ge dig och andra bloggläsare och följare i sociala medier det ni vill ha: energi, nya idéer, inspiration och tips på träningsvarianter och vardagsmotion. Trygghet i att följa er egen magkänsla och att våga vila mellan varven. Och visshet om att ni redan vet tillräckligt, att det är action som gäller för att skapa resultat.

Influencers of Sweden hjälper, vägleder och stöttar sådana som mig, vi som kallas influencers. Vi som inspirerar er som följer oss. Som lägger ner tid och energi för att skriva, fotografera, brainstorma, planera, administrera, budgetera, reka och utvärdera inför, under och efter våra inlägg. Det finns stora influencers, som drar in rejält med pengar på sitt arbete genom bland annat annonssamarbeten och sponsrade inlägg, och så finns det sådana som jag. Som är äldre än de flesta i influencerbranschen, som är mindre till antalet följare och läsare och som knappt har tjänat ett öre på mina inlägg. Än… Men det är ointressant just nu. Det som är intressant är allt vi har gemensamt. 

Gemenskapen och standarden i Influencers of Sweden
Det vi har gemensamt, både de stora och de som är som jag, så kallade mikroinfluencers, är att vi i de flesta fall är ensamma och att vi i nätverket hittar kollegor att bolla med, vi lär oss att ta betalt för det gedigna arbete vi lägger ner och vårt gemensamma utvecklingsarbete borgar för god kvalitet på det vi levererar. Och vi älskar det vi gör! Det är med passionen i ryggen jag vill sprida hållbar hälsa!

Representerar du ett företag och vill hitta samarbetspartner i marknadsföringssyfte ska du absolut leta bland InoS medlemmar, som tar influencer-yrket seriöst. Är du läsare/följare på bloggar och i sociala medier ska du veta att väldigt mycket av organisationens arbete går ut på att sätta en standard i branschen, så att den blir ärligare genom att det ska framgå om en länk är sponsrad eller det/de varumärken som nämns i ett inlägg är betalda annonssamarbeten. Du ska också veta att många av de diskussioner som förs handlar om att den absoluta majoriteten aldrig någonsin skulle sälja sig till ett bolag de inte kan gå i god för eller vars produkter de inte tror på. Så ja, ja skulle säga att det handlar om ärlighet.  

Branschen är ny, det behöver sättas en standard så att både köpare, säljare och ni, som läsare och/eller följare vet vad som gäller. 

Jag skriver det här för att
Jag skriver det här för att InoS har fått kritik från flera mediebolag och företag som mäklar influencers om att inte stå på deras sida, utan finns för sin egen vinnings skull. Nä, det håller jag inte med om.Och jo, det håller jag med om. InoS står inte på deras sida. Influencers of Sweden är en ekonomisk förening som utbildar och stöttar oss medlemmar och står alltså på vår sida (om man nu måste välja sida?), med en ekonomi vars eventuella överskott går tillbaka till föreningen och dess medlemmar. Kan det vara rädsla som skapar kritiken? Över det nya, att influencers hittar trygghet och står på sig i förhandlingar? Att influencers medvetande ökar? Och kan den här konflikten vara kaoset som behövs för att vi ska komma till någon slags konsensus om allas vårt värde. För alla behövs ju både mediebolag, företag som vill och behöver marknsadföra sig, mäklare och vi som skriver/plåtar/influerar – influencermarketing är inte på väg att försvinna. Det är fortfarande en bransch i sin linda och vi  vet ju allihop vilka kriser man går igenom längs vägen från lindebarn till hyfsat mogen… 

Jag ser fram emot
Jag ser fram emot att fortsätta påverka, inspirera och influera. Och jag vet att jag gör det bättre med kunniga branschkollegor att diskutera med och lära mig av. De hittar jag i Influencers of Sweden just nu. Det är jag tacksam över! 

Som du ser är jag inte ensam – här är några av mina kollegor som också har tyckt till i frågan: 
http://www.minklockaregard.se/bloggande/jagarinos/… 

http://reaktionista.se/jagarinos/?fref=gc…

http://fitnessfia.com/att-vara-influencer-kraver-stod…/

http://www.fstvs.se/asikter/jag-ar-en-influencer-typ/

https://vegokak.se/…/15/en-attack-fran-jattarna-jagarinos/

http://bakingbabies.se/2017/09/14/jagarinos/

http://resfredag.se/att-vara-influencer/

Paulina Gunnardo http://paulina.gunnardo.se/uppror-mot-influencers-sweden…/

Jonna Jinton http://jonnajinton.se/nagra-tankar-fran-en-influencer…/

Clara Lidström http://underbaraclaras.se/…/jag-ar-en-stolt-influencer…/

https://www.macken.xyz/…/darfor-ar-jag-medlem…/

Therese Wiksten http://www.theresewiksten.se/jagarinos/

Maria Björkman http://mariabjörkman.se/jagarinos/

Maja Hurtigh http://majahurtigh.se/…/influencers-arbetar-tillsammans/

Jennifer Sandström https://jennifersandstrom.se/…/varfor-influencers-of…/ 

Madeleine Stenberg – https://www.saramadeleine.se/jagarinos/

Anna Ström Åhlén – http://www.newyorkmybite.com/…/om-ett-jubileum-for-new…
 

Jag lovar, redan i morgon är jag tillbaka med motionstips igen. Det ju ändå måndag! Det ser jag också fram emot.

Fortsatt skön söndag,
vi ses!

//Malin

PS. Kom ihåg att du får blogginläggen som ett brev på posten om du följer mig på Bloglovin´

PPS. Tycker och tänker du något om inlägget är du varmt välkommen att dela med dig i kommentarerna nedan!

17 september, 2017 av Malin Lundskog 4 Comments

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday