• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

författarhäng gbg

Författarhäng – vilket sammanhang!

Äntligen! Ikväll var det dags för första författarhänget efter sommarlovet (eller vad det nu är vi har haft). Jag har inte varit med på några gånger på grund av mycket giltiga förfall som Bokklubbstisdag by Malin Lundskog och Bruce i Berlin. För mig var det därför premiär för författarhäng på Hotel Eggers, dit vi har flyttat (läs mer författarhänget här). Och det var tamejtusan en premiär som inte går av för hackor. Alltså författarhäng – vilket sammanhang det är!

Sammanhanget

Visst är det underbart att få finnas i ett sammanhang bland människor som precis lika gärna som man själv pratar om skrivande (eller valfritt ämne)? Om skrivprocesser, manus, förlag, redigering, inspiration, våndor, vedermödor, refuseringar, korrekturläsning, idéer, perspektiv, karaktärer, antagonister, genrer och dramaturgiska kurvor. Ja, ni vet. Sånt som ingen annan orkar lyssna på. Jag hoppas att ni har era sådana sammanhang. Jag önskar att alla får finnas i sådana sammanhang.

författarhäng, eggers, göteborg,
bullrigt och suddigt – som det kan bli när författarhjärnor går igång …

Det är inte bara alldeles underbart för en själv förresten. Det är också väldigt befriande för de i ens närmaste omgivning. I alla fall om de inte alls är lika intresserade av skrivande, eller vilket område det nu är man vurmar för, som man själv. Ni minns väl killarna och deras snack om lumpen? Orka liksom …

räkmacka, eggers, författarhäng
räkor ändå va?!
eggers entré, författarhäng
Har ni inte besökt Eggers, rekommenderar jag er att ta er dit. Så mysigt!

Efter vin, räkmacka och samtalen som aldrig ville ta slut hoppade jag på bussen hem igen. Uppfylld och än mer säker på att det är värt slitet, det här skrivandet. Annars hade jag aldrig träffat de här härliga människorna. Fått ta del av de här samtalen. Eller åkt färja hem i det här ljuset:

solnedgång, bleke, himmel, hav, färjan till knippla

Fler sammanhang åt folket!
Kram Malin Lundskog

PS. Är du författare/har författarambitioner och skriver? Andra tisdagen varje månad ses vi, vid 17-tiden. Just nu på Hotel Eggers. Tidigare var vi på Draken, men någon var rädd för hissar så vi flyttade på oss. Det kanske vi gör igen, så stay tuned och häng med …

12 augusti, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

Författarhänget fyller ett helt år

Ibland när man (=jag) drar igång projekt, så gör man det utan att vare sig tänka särskilt långt eller tro särskilt mycket om projektet. Mer än att det är kul, om inte annat så för stunden. Som författarhäng gbg. Alltså. Författarhänget fyller ett helt år idag. Tänk! Från den diffusa idén och de försiktiga närmanden jag gjorde gentemot människor jag visste var författare eller i alla fall skrev för drygt ett år sedan.

Idén jag fick från min författarkollega Lisa Bjerre som har startat deckarhäng i Stockholm. Men så många kände jag inte i Göteborg som skriver, så jag valde bort genreindelningen. Dessutom är det jätteintressant att höra hur författare från andra genrer tänker. Gör vi lika eller olika?

Varför författarhäng?

Det är ju kul att få nörda ner sig i något man själv tycker är intressant, men som kanske ens vanliga människor inte är jättesugna att prata om. Eller ens lyssna på när man själv pratar om det (duh …) Så för att min man inte ska ta ut skilsmässa och mina vänner göra slut med mig, så grabbade jag tag i författande bekantskaper och deras bekanta och vänner och på den vägen är det. Vi blir allt fler som ses en gång i månaden och pratar författarskap. Men inte bara. Långt därifrån faktiskt.

En oväntad och hur rolig bonus som helst med författarhänget är att vi tack vare det fick ihop det lokalproducerade litteratureventet i helgen (som ni kan läsa mer om här). Och två poddar har sprungit ur våra samtal. Jessika Deverts och min Ordet är mitt och Beatrice Bexélius och Linda Gustafssons Författarhörnan. Det ena leder till det andra och man (=jag?) har ingen aning om var det slutar. Vilket jag inte hoppas att det gör … Tänk om han har rätt, Håkan. Det bästa kanske inte har hänt än?

Idag sågs vi igen och några av oss (=jag?) var fortfarande spattiga efter helgens lyckade event. Någon kom ny, någon som sällan är med var där och så var någon som alltid är med borta den här gången. Det är precis som det ska. Ingen press på närvaro, bara mängder med glädje, gemenskap och härliga samtal när man är med.

Malin Lundskog, skål, författarhänget fyller ett helt år, drinkar
hade så kul att jag glömde fota, men skål (i alkoholfritt mind you) och grattis till oss

Författarhänget ses om en månad och vi ses snart här på bloggen igen hoppas jag.
Kram Malin Lundskog

8 april, 2025 av Malin Lundskog 4 Comments

Det är ett ensamt jobb, men någon måste göra det

Ja, hur skulle vi annars få böcker att läsa? Om det inte finns folk som är villiga att göra det ensamma jobbet det innebär att skriva en bok. För det är ett ensamt jobb. Men, som sagt. Någon måste göra det för att vi ska få böcker att läsa. Drömma oss bort i. Lära oss av. Skratta och gråta med. Leva i. Ja, ni vet. Allt man gör när man läser en bra bok.

Med tanke på alla timmar i ensamhet, är det inte konstigt att när folket som skriver ses då går det inte att få tyst på dem. Då kan de prata i evigheters evighet. Om allt och inget, men allra allra mest om det de tillbringar sina ensamma timmar med, nämligen att skriva.

Jag är så tacksam över att jag får hålla på att fantisera i min ensamhet och sedan prata om fantasierna tillsammans med mina författarkollegor. Snacka drömliv. Som idag, när jag har spelat in två (!) avsnitt av podden Skriverier med Malin och Cilla. Och dessutom hängt med göteborgsförfattare på författarhänggbg. Ja, ni vet, vi som ses andra tisdagen varje månad, på Hotell Draken.

det är ett ensamt jobb, författare, skrivliv, skriverier med malin och cilla, podd
poddinspelningsutrustning, kom ihåg och nästa veckas boktips (ser du vilken bok vinner du pris)

Det är ett ensamt jobb och därför så kul att träffa andra …

författarhänggbg på hotel draken,
Beatrice Samuelsson, Jessika Devert och jag – alla tre kommer till den lokalproducerade litteraturfesten,
som ni kan läsa mer om här

Det är roligt att skriva. Och att prata om skrivande. Ibland för jag liksom hejda mig, så kul tycker jag det är att prata om det jag tycker om att göra … Lagom är bäst och imorgon är jag ensam på min kammare igen. Med mitt manus, som jag har kommit ungefär halvvägs på nu. Hoppas energin jag känner efter dagens härliga snack med både Cilla i podden och författarkollegorna i författarhänggbg sitter kvar …

Ses snart!
Tills dess: heja skrivlivet. Och allt annat liv.
Kram Malin Lundskog

11 mars, 2025 av Malin Lundskog 1 Comment

Författarhäng gbg

Ni vet sådana där dagar som man ser fram emot lite extra? Idag är en sådan dag. Det är nämligen andra tisdagen i månaden och då är det dags för författarhäng gbg. Då är vi ett gäng skrivande människor som ses högst upp på Hotell Draken inne i Göteborg. Det är så himla härligt att kunna prata en hel kväll om sådant som mina vanliga människor inte orkar (eller ens vill?) lyssna på.

författarhäng gbg
så mycket att prata om att jag inte ens fotade annat än en suddig blid på några av oss …

Om någon trodde att författare är ett gäng tystlåtna människor som helst sitter i tysthet och skriver, så … är vi det. Också. Men när vi väl samlas och har världens chans att få prata om det roligaste vi vet, då är det svårt att få tyst på oss. Vill ni höra är det alltså författarhäng gbg andra tisdagen varje månad, från kl 17 på Draken som gäller. Skriver ni och vill vara med? Kom kom kom!

författarhäng gbg, signering
första signeringen ever, för Beatrice Bexelius. Hurra!
författarhäng gbg, böcker
Vi pratar mest, men här är några av ”våra” nya böcker

Jag är så himla glad att jag tog initiativet till det här i våras. Vi människor är bra för varandra!

Förresten, igår satt jag och skrev på färjan in mot stan. Idag käkade jag lunch, efter gymmet, innan hänget. Kalla lasagnerester från gårdagens bokklubb. Jättegott!

jo, kall lasagne var himla gott!

Vi ses snart igen, hörni. Tills dess: heja människor tillsammans!
Kram Malin Lundskog

12 november, 2024 av Malin Lundskog 2 Comments

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday