• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

unna sig

Härmed stryker vi ”unna sig” från livet. Och ordlistan.

Härmed stryker vi ”unna sig” från livet. Och ordlistan! Ungefär så avslutade vi dagens ig-live, Dorotea Petersson och jag. Hela grejen med att unna sig är så förknippad med dåligt samvete, motprestation och ansvarslöshet och känner jag er rätt så är det inte er grej. Eller hur? Ni vill hellre ha gott samvete. Njut och goda vanor. Och visst vill ni väl ta ansvar för era liv också? Häng med ska jag berätta vad jag menar. Och vad vår insta-live gick ut på idag.

härmed stryker vi "unna sig" från livet. Och ordlistan. ig-live, Malin Lundskog, mindset, gott samvete
så här såg vi ut när vi var i good för en ig-live, Dorro o jag!

Unnandet och det dålig samvetet

Att unna sig något innebär allt som oftast att vi har presterat och känner oss duktiga. Då kan vi unna oss. Det kan också vara himla synd om oss. Klart att vi ska unna oss något extra då (vad som är extra är individuellt, precis som vad som är synd om). Ibland är det fredag, helg, sommar, vinter, regn, sol, mycket på jobbet, lite på jobbet som gör att vi vill unna oss. Och aldrig (i alla fall väldigt sällan) unnar vi oss något utan dåligt samvete. Med en känsla av att vi borde göra något annat. Känner du igen dig?

När det händer är den onda spiralen igång. Den som gör att vi unnar oss, får dåligt samvete, behöver prestera ännu mer, unnar oss, får dåligt samvete … Och. Så. Vidare. Ja, tänk träning, godis, träning, godis, träning …

Både Dorotea och jag kände igen det här hos många av våra kunder, så vi bestämde oss för att prata mer om det. Och alltså att stryka begreppet ”unna sig” från både ordlistan och livet. Inte bara begreppet förresten. Hela konceptet. Bort! Bra eller dåligt, vad säger ni?

trift, västkusten, ö-liv, Källö-Knippl, gossar, blommor, njuta, hälsa
Ut o njuta av blommor o bin är inget att unna sig. Det är nåt vi behöver …

Ta ansvar istället för att unna sig

Vi pratade också om hur bekvämt det är att unna sig, då slipper man liksom undan det där med att ta ansvar för sina handlingar. ”Ja, men jag som har tränat/jobbat/pluggat så himla bra kan gott unna mig.”. Ja, men det är klart att du kan! Men. Känner du? Det dåliga samvetet som pickar på uppmärksamhet?

Istället för att välja att göra det du ville innan dig. Välja att ta hela godisskålen, sova halva dagen eller köpa en ny top. Välj! Då blir njutet av godiset/sömnen/toppen så mycket större. Det kräver ingen motprestation. Då är det ett medvetet val av en himla klok människa. Är ni med?

Vad har normerna med unnande att göra?

Vi pratade förmodligen om mycket mer, men det här är det sista jag skriver om idag: normerna. De som sätter ribban för vad som bör (åh, nu kom borde in i bilden också. De har vi väl redan gjort oss av med, alla borde?) ge dåligt samvete. Du vet, normerna som säger att det inte är okej att sluka allt godis i skålen utan i alla fall en kommentar om att vi inte borde, men vi unnar oss.

Vad fan egentligen? Vem bestämde att det ska skammas till höger och vänster för både det ena och det andra? Visst är det tryggt med normer, som gör att vi vet vad som gäller, men kan de inte hissa oss istället? Är det inte dags för normer som låter oss vara som vi är? Som säger att hey! Du är okej. Du också.

Så tänker jag. Och så pratade vi idag. Om en vecka kör vi igen, då på mitt Instakonto. Undra om det blir ännu färre ord i ordlistan efter det …

Hur som helst: njut av dina val!
Tills vi ses igen: HEJA HEJA DIG!
Kram M

PS. Jag har skrivit om det ohälsosamt med att unna sig förut. Kolla här: Jag äter skumtomtar utan att unna mig och Sluta unna dig

PPS. Du vet att vi tränar på sådant här i medlemsprogrammet GLAD FRi STARK va? Häng gärna med oss där, för gott samvete, gott mindset och goa vanor!

PPS. Godisskål och träning är bara exempel, men det är jag säker på att ni förstår utan min kommentar om det 🙂

12 maj, 2020 av Malin Lundskog 2 Comments

Jag äter skumtomtar utan att unna mig …

Jag älskar skumtomtar! Jag äter skumtomtar! Men jag unnar mig dem aldrig. Jag äter dem för att jag vill. För att jag tar ett aktivt beslut att dels köpa dem och dels öppna den där påsen. Mmm, den underbara doften av skumtomtar och allt (konstigt) de innehåller som sprider sig. Älskar den! Låt mig förklara mer om det där med att inte unna mig och ändå äta, fast även jag vet att skumtomtar inte är nyttigt eller hälsosamt på något sätt. Jag vet att det låter konstigt för många av er.

Jag äter utan att unna mig
Det är själva unnandes jag inte tycker om. Det är så förknippat med dåligt samvete och kompensation. ”Nu när jag har tränat så bra kan jag unna mig att äta skumtomtar” eller ”jag unnar mig att vila idag eftersom jag har jobbat så hårt”. Unnandet innebär att jag inte är värd att njuta av livet förrän jag har gjort något form av superinsats. Men … jag orkar inte genomföra superinsatser hela tiden och jag mår inte bra av att ha dåligt samvete. Dåligt samvete skapar stress och det vet vi allihop vad för mycket av stress gör med oss. Vem mår bra av det?

Det bästa med att jag inte unnar mig
Det bästa med att jag inte unnar mig är att jag känner efter vad jag vill. Jag lär känna mig själv. När unnandet fanns med i bilden godkände jag inte skumtomte-ätandet, shoppingen eller ledigheten (eller vad det nu kunde vara) men gjorde det ändå. Med dåligt samvete. När jag tillåter mig själv att göra det jag vill blir det viktigare vad jag faktiskt vill. Och att göra sådant jag vill mår jag väldigt bra av! Mera sånt i livet. 

Nej, det innebär inte att jag môlar skumtomtar dagarna i ända. Det innebär att jag känner efter om jag vill äta skumtomtar. Vill jag det så gör jag det. Vill jag inte så gör jag inte det. Vill jag träna så gör jag det. Vill jag bada så gör jag det. Vill jag ta en glas bubbel, då gör jag det! Så: det bästa med att jag inte unnar mig är att jag lär känna mig själv bättre och ju mer jag lär känna mig själv, desto mer tycker jag om mig själv och kan göra något åt sidorna jag inte gillar (ooooh ja, de finns där!) och förstärka det jag tycker om hos mig själv (finns ju massa sådant också!). 

Det hälsosamma med att tycka om sig har jag bloggat om förut, bland annat här: Tyck om dig – tidernas hälsotips!

Det är inte mellan jul och nyår det händer
Kom ihåg: det är inte mellan jul och nyår du förändrar ditt liv, går upp alla kilon du inte vill gå upp eller pajar årets hälsoinsatser. Det mesta av det där händer mellan nyår och jul … 

Mitt hetaste jultips: fira jul utan att unna dig! Njut av valen du gör och välj inte det du inte vill.

Med det sagt: GOD JUL! En riktigt riktigt god jul på alla sätt. På ditt sätt!
Ses snart!

//Malin

PS. mina skumtomtar är slut …

PPS. Vill du veta mer om dåligt samvete, hälsosamma val, goda vanor och löparglädje till exempel? Häng med här på bloggen genom att följa mig på Bloglovin´ 

24 december, 2017 av Malin Lundskog 4 Comments

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday