• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

författarskap

Akademibokhandeln köper in Min sämsta väninna

Som om det inte räcker med att min roman har blivit centralt inköpt av Ugglan?! Akademibokhandeln köper in Min sämsta väninna, de också! Och jag är så glad över det här att jag har svårt att sitta still. Vad det innebär för mig som författare, eller snarare för romanen – men vi är hänger ju ihop liksom, beskrev jag i det här inlägget. Hurra?

omslag min sämsta väninna,

Ja, som sagt: jag är verkligen så himla glad för detta. Ett minimalt steg för mänskligheten, men för mig är det ett megakliv.

Allt mellan hybris och förtvivlan

När den första vågen av hybris lade sig, efter att jag fick veta infann sig nästa känsla. Den sa att nu vill det till att det jag har skrivit lever upp till förväntningarna. OMG! Tänk om det jag har skrivit är skit? Ingen kommer att gilla? Min största succé var den innan utgivning? Gah! Fast å andra sidan kan det ju vara om nästa känsla sa mig: Om innehållet hade varit skit hade Gyldendal Astra inte tagit an boken. De hade inte jobbat så hårt med att göra ett omslag som det knappt går att inte älska (eller, vad säger ni?). De hade inte lagt krut på redigering, korrektur, sättning, författarfotografering, release och allt annat de gör för mig och min roman.

Ni fattar: bergochdalbanan som ingår i författarskapet åker jag inte med enbart under själva skrivprocessen. Oh no, den dyker upp och välkomnar mig ombord även nu. När det liksom bara är resten kvar … (OBS! Ordet bara tillagt med någon slags ironi).

Akademibokhandeln köper in Min sämsta väninna, Malin Lundskog, författarfoto, knippla, färja, klippa, dimma
Här sitter jag och väntar på Min sämsta väninna, någonstans mellan hybris och förtvivlan. Och fotot? Ett exempel på de fina författarfoton Anders Ersman tog på mig förra veckan.

Kom o köp min bok?

Sjunde maj och framåt får jag veta om mitt arbete med romanen Min sämsta väninna håller. Då hoppas jag att ni allihop ger er ut till närmsta Akademibokhandel eller Ugglan-butik och köper ert alldeles egna ex av boken. Eller varför inte ge bort den? Fatta kul att ge bort Min sämsta väninna till sina bästa vänner. Eller?

Lyssnar ni, så vet ni väl att ni redan nu kan spara ner boken i er digitala bokhylla? Gör gärna det.

ps. för signerade ex kontaktar ni mig, eller kommer till något av de event jag ska ut på. De lägger jag upp under Aktuellt här på hemsidan. Ett event som jag inte har hunnit lägga upp än handlar om just Akademibokhandeln. 30/5 är jag på Frölunda torgs Akademibokhandel och signerar.

Förlåt för eventuellt säljigt avslut på det här inlägget. Ville egentligen bara berätta om det som just nu gör mig helpirrig i magen: Akademibokhandeln köper in Min sämsta väninna. HURRA?!

Ses snart igen, tills dess: join the joyride!
Kram Malin Lundskog

26 mars, 2026 av Malin Lundskog 1 Comment

Min roman visas upp för svenska bokhandlare!

För en stund sedan fick jag en bild av Cilla. Med våra böcker på ett uppslag i tidningen Svensk bokhandel. Tidningen ges ut av Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen och det nya numret av tidningen är en katalog över sommarens utgivningar. Och där är den: Min sämsta väninna. Ser ni, uppe i vänstra hörnet på Gyldendal Astras annons. Jag skulle säga vänsterkryss, det första våra ögon ser när de bläddrar upp en sida i tidningen. Vad säger ni? Hur som helst innebär det här att min roman visas upp för svenska bokhandlare. Hoppas för alla. Och hoppas att alla tycker som jag: att omslaget sticker ut på ett alldeles underbart sätt.

svensk bokhandel, min roman visas upp,

Cillas två böcker som ligger på Gyldendal Astra är också med, fattas bara annat! Hennes Klenvirke kommer ut i pocket i maj och Eksjömorden kommer ut i juni. I juni åker vi till Stockholm och har gemensam release, som jag berättade om här.

(bilden har Cilla i sin tur fått av Malin Wall, som driver bokhandel i Västervik)

Vi ses snart igen, tills dess: heja Min sämsta väninna?
Kram Malin Lundskog

22 mars, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Tanter på tåg är veckans boktips i podden

Jag har läst min vän Jessika Deverts roman Tanter på tåg. Och vilken bok hon har skrivit! Igenkänning, vänskap, tårar och skratt, hopp och förtvivlan i en både salig och härlig blandning. Som vanligt hör ni allt i slutet av podden Skriverier med Malin och Cilla. Podden hittar ni här, och boktipset kommer från avsnitt 143.

I januari var både Cilla och jag på releasen av Tanter på tåg, när vi ändå var i Stockholm och livepoddade. Då pulsade vi i snöblask och kom fram till boksläppet hos Printz publishing med mascaran rinnande … Men vad gör väl det när vi fick vara med och fira Jessika och hennes roman, som jag tror att ni vill läsa. Jessika är super på att skriva fram relationer och karaktärer med både humor och ömsinthet.

bokrelease, Jessika Devert, tanter på tåg, Malin Lundskog
Två böcker? Jo, köpte med mig en roman till en av mina bästa vänner oxå
bokrelease, jessika devert, tanter på tåg
finfint samtal på releasen!

Apropå poddar, så har ju Jessika och jag podden Ordet är mitt ihop. Där pratade vi om att vi båda heter Christina. Även om Jessika heter Kristina, men K. Den podden hittar ni här.

Ses snart igen, på bloggen, i podden eller … på en spårvagn någonstans?
Kram Malin Lundskog

18 mars, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Dubbelt bokfirande i Stockholm!

I juni kommer vi till Stockholm, Cilla och jag. För dubbelt bokfirande! Så så kul det här ska bli, att fira både min roman Min sämsta väninna och Cillas deckare Eksjömorden. Tillsammans. I Gamla stans bokhandel. I Stockholm.

dubbelt bokförande, bokrelease, Malin Lundskog, Cilla Ingeborg, Gyldendal Astra, bokrelease, min sämsta väninna
välkomna på dubbelt bokfirande allihop!

Jag är så himla glad och tacksam över möjligheterna vårt förlag Gyldendal Astra skapar. Ni ska veta att det verkligen inte är något jag tar för givet. Det ger mig energi och en känsla av att jag verkligen vik kavla upp ärmarna och göra jobbet för både författarskapet och bokförsäljningen. Ja, det är ganska många nyp mig i armen-moment över resan Min sämsta väninna och jag gör. Och då är boken inte ens utgiven än …

Hoppas att ni som befinner er i Stockholm och däromkring är sugna på bokrelease med världens bästa Cilla Ingeborg och mig. 2 juni. Gamla Stans bokhandel. Välkomna!!!

Vi ses snart här igen. Och där? Tills dess: heja möjligheterna livet för med sig.
Kram Malin Lundskog

17 mars, 2026 av Malin Lundskog 1 Comment

Nedräkningen har börjat (för länge sedan …)

Idag är det bara två månader kvar tills min roman Min sämsta väninna släpps. Två månader! Det är ju ingenting. Och samtidigt jättelång tid. Herregud vad jag längtar! Ändå är jag inte redo än. Så, två månader blir nog perfekt. Men, nedräkningen har börjat. Det gjorde den förresten för längesedan. En dag på bokmässan 2025, när Alexandra på Gyldendal Astra och jag hade möte … Mer om det en annan dag. Nu vill jag be er om en tjänst:

Spara Min sämsta väninna i ljudboksappen

Min förhoppning är att ni allihop kommer att läsa Min sämsta väninna. En tryckt bok ger några (fler än några) ören mer över till författaren. Jag hoppas självklart att ni som inte vill, kan eller orkar läsa vill lyssna på romanen. Men vet ni vad jag också hoppas? Jo, att ni som tänker skaffa er ett tryckt exemplar också lyssnar på den. Upplevelsen blir ju en helt annan. Särskilt när det är ascoola Anja Lundqvist som läser in.

Och just nu hoppas jag alltså att ni allihop sparar ner Min sämsta väninna i era ljudboksappar. Eller om det heter strömningstjänster? Men ni fattar. Det betyder massor för mig och för boken om ni sparar ner den i era digitala bokhyllor. Tack i förskott!

Två månader! Det killar i magen.

Ses snart igen, tills dess: HEJA er och tack för hjälpen.
Kram Malin Lundskog

ljudbok, Min sämsta väninna, nedräkningen har börjat

7 mars, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Papa don’t Preach …

Papa don’t Preach, kommer ni ihåg låten? Redan efter introt kör det ihop sig, när vi snurrar till det med pappor på olika nivåer. Men avsnittet blev bra och vi vågar tro på oss själva i våra författarskap. Lyssna här, eller där ni brukar.

https://sphinx.acast.com/p/open/s/657b2779e56a640017525901/e/69a86a8f345da197e0fe6fb5/media.mp3

Kommer Cilla Ingeborg och Malin Lundskog att vara Sveriges mest hatade författare efter det här avsnittet? De tror på sig själva och rantar över tyck synd om mig-fenomenet. De frågar sig också om det inte är bättre att få en bra text refuserad än en dålig text publicerad och pratar om hur man hittar och behåller temat genom alla omskrivningar av en text. Eftersom de tror på sig själv firar de att det är tre (Cilla) respektive två (Malin) månader kvar till boksläpp. Hurra?

Ses snart!

Fler poddavsnitt hittar du här.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Papa don't preach, skriverier med Malin och Cilla

6 mars, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Interim pages omitted …
  • Page 43
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel
  • Livets första dansuppvisning – på Storan!
  • Kärleksvisa till min son …
  • Envishet och galenskap och en ballong!
  • Jag boktipsar om Var är de vuxna?

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday