• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

smoothie

Hälsospaning – smoothies högt och lågt

Du har säkert sett dem, alla tips och tricks med hälsosamma smoothies och alla deras möjliga och omöjliga ingredienser. Du har säkert läst om hur smart det är att dricka dina grönsaker och hur otroligt praktiskt det är med smoothie som mellanmål. Frukost. Kvällsmat. Innan träningen. Efter träningen. Och tänker man efter är en smoothie egentligen bara vår tids hälsosamma svar på pytt i panna, pizza och självaste Kajsa Warg: man tager vad man haver och öser ner i sin mixer, kör runt en liten stund och vips! Maten är serverad. Men, för det finns ett men, hur enkelt är det egentligen?

Det är ett jäkla hackande, skalande, zestande och pressande innan du kommer till det ljuvliga ögonblicket då alla färgglada, vitaminrika, superboostande frukter, grönsaker, rotfrukter och bär når mixerskålen. Och sen, när du ska hälla upp det, skvätter det färgglada på dina kläder. För att inte tala om flaskan du häller ner det i för att ta med till jobbet eller träningen (eftersom du vill visa upp hur hälsomedveten du är) som ligger och läcker i väskan. Såklart! Den ska ju inte ligga ner, den där flaskan…

Men, nu kommer ett nytt men, om du tar dig förbi det första men:et så är livet med smoothies alldeles… alldeles underbart! För du kan verkligen slänga ner för mjuk avokado, lite vissna spenatblad, jätteprickiga bananer, broccolistammar och annat som ingen vill äta upp. Och mixa. Och vips! Det är hur enkelt som helst och vill du ha i mer protein blandar du ner kesella eller naturell yoghurt, inte smaksatt såklart eftersom du undviker socker. Väl? Vill du ha din smoothie lite sötare tar du en skvätt honung eller två. Kanske en dadel?

Hur som helst: en smoothie passar sig nästan när som helst. Hälsosamt om du väljer den typen av ingredienser, miljömedvetet om du använder mixern istället för att slänga mat. Smoothie till frukost är inte så dumt, inte så svårt. Kanske bara lite ovant. Häromdagen lekte jag Kajsa Warg och mixade lime, ingefära, spenat, ruccola, avokado, broccoli, vatten, kiwi och bär från frysen. En smaskig frukost som jag gjorde mycket av, så att jag fick några mellanmål också. Men smoothie till middag? Ja, ärligt talat: jag hörde om en tandopererad kille som inte kunde tugga och var så galet pizzasugen att hans fru körde ner en pizza i mixern… Men den var nog varken särskilt hälsosam eller god.

28 april, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa 365/347 – grönkål

Go o gla lucia på er! Ja, det närmar sig jul och grönkålen fyller mataffären, receptsamlingar och förhoppningsvis din mage också. Grönkål ÄR gott! Och GÖR gott. 

Den här smoothien funkade fint som luciafrukost, innan lucialöpningen eftersom den är både uppogande och renande. Jag lovar: den funkar fint även om det inte är lucia och du ska ut och springa. Över huvud taget är en smoothie på färska råvaror en vitaminboost för hela dig och det som är lätt att få i sig är också lätt för kroppen att ta upp – easy in, easy out… Perfekt så här års, när vi kanske är lite trötta och allmänt nedsatta i mörkret och rusket (jag älskar rusk, men det sätter sina spår).

Lätt som en plätt: 1/2 avokado, 1 stort grönkålsblad, 1/2 päron och 2 dl vatten. Simsalabim – en grönskålssmoothie till julbordet!

13 december, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Sommarboost!

Ibland har man behov av att samla på sig lite av sommaren. Att boosta och ladda upp inför en mörkare tid, med energi och med solsken. Men också med godsaker som känns somriga. Fick ett tips på den här av en vän – mixa frysta jordgubbar och vattenmelon. Härlig smoothie/juice att njuta av – som en bit av sommaren i dryckesformat helt enkelt.

Tack Anna för lånet av bilden och tipset.

/Malin O njuter av sommar och sommarkänslor…

15 augusti, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Rödgrön smoothie

Tog mig själv och min smoothie-utmaning på allvar i morse och grejade ihop en rödgrön röra, smoothie à la Kajsa Warg. Avokadon behövde ätas upp idag, paprikan låg liksom och skräpade i lylen och resten kändes som bra komplement. Hade ingen ingefära kvar, den hade säkert gjort susen här också. Eller vad tror du?

1/2 röd paprika
1/2 avokado
2 små tomater
1/2 citron
lite persilja
vatten

Snipp snapp, så tog den slut. Himla gott faktiskt! Och nyttigt! Vi har ju pratat en del om antioxidanter (i bl.a. aktuella antioxidanter och ofria radikaler). Paprika är en sådan. Den är bakteriedödande och bra för både blodtryck och cirkulation, innehåller mängder av c-vitamin, en hel del e-vitamin, b-vitaminer, folsyra och mangan och även lite a-vitamin. Den röda paprikan (min favvo!) är dessutom mer vitaminrik än grön, gul, och orange.   

Avokado är bra för både hår, hud, hjärta, lever och blod. Det har t.o.m. visat sig att avokado kan hämma cancertillväxt (bröst- och prostata bl.a.) och den innehåller dessutom nyttigt (enkelomättat) fett. I alla fall om du inte är övertygad om att grädde och bacon iz da shit…

Tomat är också en antioxidant och innehåller flavonoider, som är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar. I tomater finns c- och a-vitamin och en del kalcium, magnesium, järn, folsyra, fosfor och b-vitamin. I tomater finns också tryptofan som behövs för vår serotoninhalt (berättar mer om det i veckan. Fortsätt följa med andra ord!)

Så till den magiska lilla gula citronen: antioxidant, bioflavinrik (förebygger hjärt- och kärlsjukdomar), renande, njurstensmotverkande, kanske t.o.m. gallstensupplösande tillsammans med olivolja, magsjukeskyddande (ooooh! ska ha citron i allt tror jag).

Den lilla krusiga persiljan är ju inte sämre än nån av de andra ingredienserna jag knödde ner i mixern. Kolla här: Persilja är en bra antioxidant, bra för blod och immunförsvar, bra mot inflammationer. Och urindrivande, vilket kan vara på både gott och ont.

Dagens rödgröna röra blev en nyttighetssmoothie av rang helt enkelt. Som smakade mums! SKönt sätt att dra igång veckan på. Mixa på du också och hälsa mer™ genom att ge oss gärna tankar, tips och tricks på härliga blandningar! 

Malin L

12 augusti, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsoskörd

Hemma igen efter en härlig helg på sjön med make, bästis o bästismake. Detta sommarliv! Denna sommar! Funderade inte ens på att packa ner regnkläder… badkläder och myggmedel och that´s it. Det räcker ju!

Och under helgen växte min mangold så att det både räcker och blir över… Idag är det skörd. Hälsoskörd! För mangold är ju inte bara fin att titta på och god att äta i olika former. Den är nyttig också! Du som är ute efter mycket energi gör ju bäst i att komplettera med annat, för det är inte många kcal/100 g i mangold, däremot en hel del vitaminer och mineraler. Och jag skördar. Och äter. Och fryser in. Och gör smoothies. Testade en ny variant idag, kände mig som Kajsa Warg och slängde ner det här i mixern:

några nävar strimlad mangold
ett hackat äpple
en hackad nektarin
en bit hackad ingefära
vatten

Inte så mycket mer att säga än: mums! Frisk, fräsch med ingefärssting och mangoldsbladstuggmotstånd… Sånt gillar jag! 

Smoothies är ett himla praktiskt mellanmål – du kan ösa ner både det ena och det andra, bli av med mjuka bananer, yoghurtduttar (eller är det bara mina barn som lämnar minimalt med yoghurt i paketen för att det inte orkar klämma ur de sista dropparna), protein- och andra pulver, nötter och fröer, halv-vissen sallad. Med mera. Tror faktiskt inte att det finns några begränsningar… Du avgör själv om smoothiesen ska vara frukostbetonad, efterrättsaktig eller mellanmålslagom. 

Veckans hälsoutmaning: mixa ihop din egen smoothie! Ta det du har, mixa, testa, våga, smaka, fyll på, gör nytt, drick, tugga. Hur hälsosam du gör den, bestämmer du ju själv såklart, men det är kul med gröna smoothisar. Grönt är ju skönt, precis som du! Dela gärna med dig av din smoothie till nån du gillar. Och till oss. Malin O och jag vill ju hälsa mera™ som du vet.

Ser fram emot inspiration! Malin L

29 juli, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Squeeeeze

Ren kärlek i stort glas. Kall och energirik. Jag ÄLSKAR den relativt nyöppnade Juicekällan i Göteborg. Roliga varianter av underbara fruktjuicer och smoothies. Grymt alternativ för att stilla en allt som oftast sötsugen tjej som mig… Jag blir stammis, var så säker!

/Malin O hjärtan Juicekällan = SANT

14 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 155: Mamma mia …
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel
  • Livets första dansuppvisning – på Storan!
  • Kärleksvisa till min son …
  • Envishet och galenskap och en ballong!
  • Jag boktipsar om Var är de vuxna?
  • Min sämsta väninna har varit på sitt livs första bokklubb

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday