• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

träna

Hälsa 365/63 – träna smart

Var smart; reducera innan du kan addera! Ta bort en (o)vana innan du lägger till en annan. Ha kul! Om träning är en ny vana; anpassa den efter jobb, resor, vardag och lås inte fast dig vid nån überambitiös träningsplan, det kan du lämna till eliten.

Egentligen spelar det ingen roll hur många tydliga, välformulerade, specificerade, lockande och mätbara mål du sätter upp om du inte ger dig själv utrymme att nå dem. Låt oss använda ett exempel som passar  bra på Hälsamera-bloggen: träning. Säg att du har bestämt dig för att börja träna/träna mer/träna något annat och att du dessutom, vilket är jätteviktigt, formulerat varför du vill träna (om varför har vi bl.a. skrivit under rubriken Hälsa 365/17) och att du verkligen får energi av att ha det här målet framför dig. I alla fall i början… Sen kommer den där känslan av stress in i bilden. Av att du måste träna. Måste! Hinner inte! Måste!! När allt du egentligen vill är att må bra, ha kul och njuta av livet med hälsan i behåll. Då är det läge att reducera. Tänka till. Vad gör du idag som du egentligen inte vill göra? Som inte ger dig energi? Som bara är en gammal (o)vana? 

Dagens hälsa 365: Träna smart!

4 mars, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

365/35

Varje steg räknas! Efter löprunda, skidtur, cykelsväng eller dans känner du dig gladare, sover bättre och blir mindre stressad. OCH: du blir klarare i huvudet och piggare.

De här positiva effekterna kommer när du svettas, pulsen stiger och hjärtat får jobba, så dra igång hjärtat lite extra några gånger i veckan. Du aktiverar kroppens belöningssystem och mår bättre för att nivåerna av endorfiner, noradrenalin, dopamin och serotonin ökar. Mängden kortisol ökar, som gör dig fokuserad och koncentrerad. OCH: hjärnans olika funktioner som motverkar stress och inflammationerstärks av en löprunda. Du blir bättre på att lära dig saker, lösa problem och komma ihåg. 

Vad stoppar dig? Bara gör´t! Och kom ihåg: varje steg räknas…

 

4 februari, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa 365/13

De där gångerna när det finns så mycket annat som lockar, träningsmotivationen lyser med sin frånvaro och du har mer eller mindre (dåliga) ursäkter att stanna kvar i fysiskt viloläge då är en träningskompis det allra bästa du kan ha. En som väntar på dig och förväntar sig att ni ska träna, i ur och skur. Har du inte en sån kompis redan, så skaffa dig en. En riktigt sträng och god vän. En sådan fick ut Malin L i kyla, mörker, motvind och iskallt regn häromdagen. Tack:-)

13 januari, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Andas!

Det är inte för inte som man i en pressad situation säger "ta några djupa andetag". Att andas lugnt gör hela systemet lugnt. Och ett lugnt sinne tänker mer rationellt. Glasklart. Och jag kanske inte är ensam om att ibland tro att jag andas lugnt, men det enda jag gör är att försöka lura mitt eget system genom att dra några snabba, lite längre och intensivare, andetag. Inte ett uns av att göra rätt.

Att andas rätt är att andas som ett barn. Att bröstkorgen förblir stilla och att det är magen som rör sig upp och ner. Andas du med magen syresätts hela ditt system utan att spänning byggs upp i bröstet. Visst, vi syresätter musklerna snabbare när vi andas med bröstet, vilket kan vara effektivt till exempel vid träning. Men om vi andas så hela tiden nyttjar vi inte lungornas fulla kapacitet.

Testa att andas lugnt i några minuter. På riktigt. Då öppnar sig ett lugn och du blir mer avslappnad. Det coola i kråksången är att de positiva effekterna håller i sig i flera timmar… du är lugnare och ökar din produktivitet. Vips!

/Malin O andas

17 november, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

från Från till Till

En vecka, ett oändligt antal ärligt menade positivt laddade facebookinlägg, mängder med energi och 99 nya galet qoola qvinnor i min närhet senare… Nu snackar vi hälsa mera™ på riktigt hög nivå! För hälsa är vad du får om du tar 100 kvinnor som alla är inställda på generositet, nyfikenhet, kompetensutveckling, mentala och fysiska utmaningar, glädje och på att njuta.  

Under 4 dagar i Biograd hängde jag med 99 andra fantastiska kvinnor i nätverket Qoola Qvinnor (fler länkar t andra blogginlägg om resan hittar du i slutet av det här inlägget). Vi drog iväg med Scandjet   (med personal med helt rätt inställning och på ett flygplan som lämnade både vatten, benutrymme och behaglig landning att önska) den allra första söndagen i september. På den första konferensresan någonsin i Qoola Qvinnors regi (innan det här hade jag bara varit på äventyr med helt vanliga coola kvinnor…). Till Biograds (Kroatiens?) allra första designerhotell; Ilirija. Vill du ha en snabb sammanfattning av det hela, läs det här: Vi kom, vi sågs, vi segrade! Vi tog medresenärers, medias (jodå, både Kroatisk TV och tidningar ville veta mer), hotellpersonals, barnhemsföreståndares, bargästers, badgästers och kanske framförallt varandras hjärtan med storm! 

Vi bjöd varandra på oss själva – det är ju verkligen hälsa! Vi bjöd på vår kunskap! Några av oss föreläste om entreprenörskap och några om hälsa (fler likheter än skillnader mellan de två områdena om du frågar mig), några bjöd på fysiska utmaningar och andra på mentala (och allt hänger ihop i slutändan). Vi bjöds på modevisning (Eliza, en svensk qool designer hade vi med oss) där många av oss plockade fram djuret i sig och gick mannekäng med den äran och Siv Thuresdotter, Queen of alla Qoola Qvinnor, fixade cocktailparty där vi bjöd grannskapets män på dans. Som min kloka mormor brukade säga; det är saligt att ge. Och vet du vad: det är också saligt att kunna ta emot! Det tränade vi (också) på…

Fyra härliga dagar med massa härliga människor i härligt klimat. Det sätter sina spår. Ett av de allra härligaste spåren handlar om att blicka framåt. Och samtidigt njuta av nuet. Framåt är så mycket bättre att titta än bakåt, dels kanske du snubblar om du blickar bakåt och inte ser vart du är på väg och dels så har den där punkten som din blick är fäst på en nästan magnetisk dragningskraft. Det är som att du dras ditåt utan att du märker det och du tar dig förbi de hinder du behöver ta dig förbi, för du vet ju vart du är på väg. Du kanske rent av vet hur det känns att komma fram? Vad som krävs för att du ska komma dit? Hur mycket du behöver slita, men också hur mycket du kan njuta av resan och slappna av i den trygga förvissningen om att du är precis där du ska vara, du är precis den du behöver vara och att du är på väg åt precis rätt håll. Är du med? Det är alltså bättre att vara på väg till än från och en av de starkaste bevisen på det här kom under en (ja, härlig!) frukost i Biograd när vi satt och och småfinurlade över livet. En av de qoola berättade att hon minsann visste vad hon ville och just nu handlade det om att gå ner massa kilon för att vara snäll mot sin kropp. Men, det vet vi alla som har försökt, det är inte så lätt. Framförallt om du inte vet vart du är på väg! Hon plockade fram ett fot ur sin plånbok och förklarade att det här var vad hon var på väg bort från, hon hade bilden som avskräckande exempel. Alltid med sig. Alltid! Hon kunde när som helst plocka fram bilden av sig själv så som hon inte ville vara eller se ut. Vad tror du att hon (omedvetet) fokuserade på? Vilken punkt hade hon blicken fäst på? Var fanns hennes magnet? Ja, precis – där hon inte alls ville vara…

Alltså; jag är mån om mina medmänniskor, jag vill att alla ska hälsa mera™ och jag frågade om lov… Beviset för att jag gjorde rätt fick jag direkt: hennes steg var lättare, blicken klarare och gladare och den spontana kommentaren jag fick var: Shit! Jag känner mig mycket lättare! Redan! 

Det är lättare att skapa hälsosamma (och andra) förbättringar om det du är på väg till är tydligare för dig än det du är på väg från! Även om jag har åkt från Kroatioen vet jag att jag är på väg till Kroatien. Med Qoola Qvinnor! Det här var ju bara bara början på nåt riktigt stort. Hur jag vet det? För jag är på väg från Från till Till! Till Kroatien, till nya utmaningar, till ännu mera hälsa mera™ och just nu till kanske det bästa av allt: till att snart träffa Malin O igen. Min partner i hälsa! Long time no see…

med förhoppning om mer Till åt folket! Tycker det passar bra en dag som denna, då vi kanske tänker lite extra på hemska saker som har hänt just det här datumet. Nu är vi på väg från det. Till nåt mycket, mycket bättre…
Malin L

Är du inte på väg till nåt just nu? Läs mera här:

hälsa med ordning och reda

hjärnan älskar att flåsa

vad gör man med en söndagmorgon 

Stressa lugnt

 

 

 

 

11 september, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Page 2

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday