• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

författarskap

Idag för ett år sedan

Förste januari 2025 började jag skriva i min femårs-dagbok. Under ett år har jag (nästan, nästan, nästan) varje dag skrivit om allt skrivrelaterat i mitt liv i den. Nu är jag alltså inne på år två och har äntligen något att jämföra med. Och vet ni, nästan varje dag är en glad överraskning. Antingen glad för att jag upptäcker att jag har utvecklats eller uppfyllt drömmar och nått mål, eller glad för att jag får syn på idéer jag hade glömt. Idag för ett år sedan satte jag till exempel igång med att skriva ett väldigt detaljerat synopsis till ett fladdrigt råmanus med arbetstiteln min sämsta väninna.

malin lundskog, femårsdagbok
malin lundskog, författare, femårsdagbok
malin lundskog, idag för ett år sedan, femårsdagbok
femårsdagbok, malin lundskog, synopsis
malin lundskog, idag för ett år sedan, femårsdagbok

Min sämsta väninna

Ja, exakt: Min sämsta väninna. Som kommer ut som bok den sjunde maj i år! Varje dag när jag skriver i dagboken läser jag om vad jag gjorde idag för ett år sedan. Jag minns tillbaka. Och just det här med mitt synopsis (enligt snöflingemetoden, som ni kan läsa mer om här) kommer jag ihåg att min känsla var att det tog en evinnerlig tid. Att det där med synopsis var skitjobbigt och jag undrade i vissa stunder om jag verkligen skulle lägga så mycket tid och energi på det. Men nu, när jag ser på det i backspegeln, har allt gått i en rasande fart. Jag är så glad att jag höll ut och gjorde jobbet. Utan den nittonde januari hade boken kanske aldrig blivit?

Och nu ska ni få höra vad som gjorde mig extra glatt överraskad när jag satte mig ner för att skriva i dagboken idag och läste om förra årets synopsis-skrivande. Jo! Idag påbörjade jag ett synopsisarbete för en hel bokserie. Tänk om jag nästa nittonde januari blir lika glatt överraskad? Om det synopsis jag drog igång idag, har lett till fler bokutgivningsavtal? Om inte, så lär jag mig en himla massa längs vägen och kunskap är inte ett dugg tungt att bära, eller hur?

Min femårsdagbok är som sagt skrivrelaterad (läs mer här), vilket den självklart inte måste vara. Har ni någon sådan? Berätta gärna om vad ni upptäcker genom att se tillbaka på just den här dagen för ett år sedan, så kul ju!

Vi ses snart igen, hur som helst. Tills dess: Heja minnen och glada överraskningar. Och mitt synopsis? Och min sämsta väninna när vi ändå är igång? Den kan ni läsa mer om här.
Kram Malin Lundskog

Malin Lundskog, idag för ett år sedan, femårsdagbok

19 januari, 2026 av Malin Lundskog 1 Comment

Jag har en gammal moster …

Jag har en gammal moster är låten som inledde poddsäsongen 2026. Med kör och allt!

https://sphinx.acast.com/p/open/s/657b2779e56a640017525901/e/69695eb171ed352e2ea3da93/media.mp3

Årets poddpremiär sker med en liveinspelning i fullsatta Deckarbokhandeln i Gamla stan. Våra författare Malin och Cilla har tagit sig till Stockholm och pulsat genom snön för ett samtal med deckarbokhandlarna Pamela och Mathilda. Och vilket samtal sen! Det här vill ni lyssna på, särskilt om ni vill inspireras till hopp, mod, läslust och lustläsning. Gott nytt lyssnar-år!

Vill ni lyssna på våra tidigare avsnitt, hittar ni dem här: Skriverier med Malin och Cilla.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Ses snart igen, tills dess: HEJA mysiga bokhandlar, bokhandlare och härlig samtal!
Kram Malin Lundskog

jag har en gammal moster, podcast, skriverier med malin och cilla

16 januari, 2026 av Malin Lundskog 1 Comment

En stulen selfie och massa pepp

Det enda jag var säker på när jag kånkade iväg på min väska i morse var att färjan skulle gå 06.15. Den viker sig inte för blixthalka eller snösmockor, medan bussen till Centralen och tåget till Stockholm var två mer osäkra kort. Trots tågets dryga timmes försening och en missad golunch är jag så himla glad att jag är i Stockholm. Från nätet med förlaget fick jag med mig en stule selfie och massa, massa, massa energi.

en stulen selfie, förläggare, författare, Malin Lundskog, Terese Rule
Selfien tog Terese på oss och jag hhittade den nyss på förlagets Instagram. Creddas den som breddas bör.

Jag träffade min förläggare Terese för första gången och förlagets marknadschef Lovisa. Alltså vilka stjärnor! Timmarna gick väldigt snabbt när vi pratade om omslag (oj oj oj så fina och very top secret, längtar tills jag får visa!) och andra framtidsplaner. Vet ni, Gyldendal Astra och människorna jag träffar där är så himla fina och peppiga och fenomenala. Jag är så glad att Min sämsta väninna kommer ut just där till våren. (Okej, jag hade varit glad för flera andra förlag också, men just nu känns detta precis allra bäst.)

Efter det härliga besöket hos förlaget gick jag till hotellet och bytte om för en kort och hal och väldigt mysig löprunda i sällskap med stora snöflingor.

snö, runstreak, stockholm

Imorgon kommer Cilla upp och vi ska (bland annat) livepodda i Deckarbokhandeln. Det kan ni läsa mer om här.

Vi ses snart igen, till dess: HEJA alla härliga människor som förgyller världen! (Ja, ta åt er allihop!)
Kram Malin Lundskog

13 januari, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Bokklubbstisdag by Malin Lundskog våren 2026

Ja, men så kul! Bokklubbstisdagarna är tillbaka i år igen och den sjuttonde februari är det dags för vår första träff i mysiga Emmas bibliotek högst upp på Franses skärgårdspub på Hönö. Det ser jag fram emot. Vi ska läsa både halvnytt, halvgammalt och jättejätte-nytt. Så här ser det i Bokklubbstisdag by Malin Lundskog våren 2026

17 februari pratar vi om Räkna hjärtslag av Katarina Widholm. Jag tror att det blir en fin inledning på det nya året, med kvinnoöde från mitten av nittonhundratalet.

31 mars är det dags för fler kvinnoliv att bubbla och babbla om. Då står En hondjävuls liv och lustar för diskussionsunderlaget. Kommer ni ihåg den? Fay Weldons så kallade tantsnusk … Det blir spännande som kontrast till februari-boken. Dessutom är det så tröttsamt med den nedlåtande kritiken av genrer som skrivs och läses av kvinnor, att vi kanske kan uppmärksamma den mer bara därför? Ja, kritiken som gjorde att man kallade det för tantsnusk. (Nu för tiden är det romance-genren som får sin släng av sleven.)

Vi avslutar våren med Min sämsta väninna

Och så den 12 maj är det dags för vårens sista bokklubbstisdag. Boken vi fokuserar på då är ingen mindre än Min sämsta väninna av … mig! Den släpps visserligen bara dagar innan träffen, men jag tror att vi ska kunna lösa det på ett bra sätt. Och ja, pirrig och extra taggad för just den här träffen.

I bokklubbstisdag by Malin Lundskog behöver ni inte vara medlemmar, det är inte en klubb på det viset. Snarare en gemenskap för alla! Ni kan komma på en träff, på två av tre eller på alla. Jag tror att ni tycker att det är roligare om ni har läst boken, men det är också flera som har varit med som inte har gjort det. Diskussionerna brukar handla om väldigt mycket annat än böckerna. Det är med tanke på våra tidigare diskussioner som ofta har mynnat ut i prat om kvinnoliv som jag har valt vårens böcker. Anmälan sker på Franses.nu och nytt för i vår är vår Facebook-grupp, där vi kan ses innan och efter träffarna och prata vidare. Eller bara tipsa om böcker? Önska bokklubbsböcker? Facebookgruppen hittar ni här: Bokklubbstisdag by Malin Lundskog på Facebook.

kvinnoöden, tantsnusk och Min sämsta väninna - vilken vår!

Hoppas att ni som bor i mina trakter ute på öarna kommer. Vi brukar ha väldigt väldigt roligt. Och babbligt, bubbligt och tänkvärt.

Ses snart igen! Tills dess: heja (kvinno)liv i både verklighet och i böckernas värld.
Kram Malin Lundskog

12 januari, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Poddsäsongen inleds med livepodd i Deckarbokhandeln

Kolla här vad roligt: Skriverier med Malin och Cilla är snart tillbaka igen och poddsäsongen inleds med livepodd i Deckarbokhandeln i Stockholm. Jag halkar väl med på ett bananskal eftersom jag driver podden med Cilla, som sedan släppet av Klenvirke är deckarförfattare. Men kul ju! Är ni i Stockholm den 14 januari, ta en sen lunch och kom och prata med oss. Eller lyssna när vi pratar med deckarbokhandlarna.

skriverier med Malin och cilla, Poddsäsongen inleds med livepodd i Deckarbokhandeln, Malin Lundskog, Cilla Ingeborg

När jag ändå är i Stockholm passar jag på att träffa min förläggare för Min sämsta väninna. (Alltså, det där skrev jag som skryt. Tycker nämligen att det är ascoolt att ens ha en förläggare.) Cilla och jag ska också hinna med två releaser. Den ena är Pauline Riccius Tolv andetag till sjön och den andra Jessika Deverts (japp, mina andra poddkollega) Tanter på tåg. Och så ska vi hänga förstås. Prata. Skriva. Prata om skrivande. Vilken inledning på året jag just nu anstränger mig för att inleda lagom, som jag skrev om här.

Deckarbokhandeln hitta ni här. Har ni några frågor ni vill att vi ställer eller svarar på i avsnittet? Skicka gärna dem till oss! Kommer ni till live-inspelningen kan ni ställa frågorna själva förstås.

Vi ses snart, här på bloggen, i Deckarbokhandeln eller någon annanstans. Tills dess: HEJA inledningen av 2026. Och er!
Kram Malin Lundskog

6 januari, 2026 av Malin Lundskog 1 Comment

Jag lovar mig lagom

Gott nytt år allihop! Ja, det där som är både fantastiskt och konstigt har alltså hänt: ett nytt år har börjat. 2026. Och jag som har persat i återhämtning och vila i drygt en vecka nu är eventuellt lite för sugen på att rivstarta igång året. Ta jättekliv i allt eller inget- och jävlaranamma-anda. Men, man har ju varit med förr, eller hur? Man (=jag) vet att både riv- och kickstarter är rena rama lurendrejerierna. Därför skrev jag idag i min femårsdagbok att jag lovar mig lagom.

Jag vågar börja i lagom takt, utan att slacka eller strunta i det lilla extra. Vet inte om det riktigt går ihop, men det kändes så. Inget jävlar anamma. Inte heller någon släpphänthet liksom. Utan … lagom?

femårsdagbok, jag lovar mig lagom
femårsdagboken

I år är andra året med min femårsdagbok och det var när jag idag skulle skriva ner mina tankar inför januari som min önskan om att inte kötta på kom till mig. Jag använder dagboken för mitt skrivande och det ska bli så himla kul att kunna se tillbaka på förra årets skrivliv genom den här dagboken. Utan att ha läst, vet jag att jag jobbade hårdare och mer noggrant än jag någonsin tidigare har gjort i och för mitt författarskap 2025. Hoppas att jag i år kan dra lärdom av det jag gjorde förra året. H`Jobbet jag lade ner då gav mig ju till exempel ett förlagskontrakt (alltså ni vet väl att min tredje roman med titeln Min sämsta väninna kommer ut i maj?)

Bäst på lagom är ändå lilla Stella

För övrigt finns det ingen (eller inget) som får mig att leva i så lagom takt som lilla Stella. Och henne har jag haft ynnesten att hänga med hela dagen. Snacka lagom perfekt inledning på det alldeles nya året.

knippla, Stella the grandchild, barnbarn, nyårsdag,
På upptäcktsfärd runt ön, med Stella the grandchild. Världens bästa lagom-liv!

Nu kör vi i den takt som är lagom allihop. Heja oss och 2026.
Ses snart igen, nyårskramar
Malin Lundskog

1 januari, 2026 av Malin Lundskog 1 Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • Interim pages omitted …
  • Page 43
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday