• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

författarskap

Livets första förläggarmöte

Idag har jag haft livets första förläggarmöte. Och vilket möte sen! Jag har nog vuxit flera centimeter av stolthet. Trodde ärligt talat inte att jag skulle fixa det, på grund av halsontet och den brutala hängigheten jag vaknade med idag. Men där satt jag vid datorn, redo med anteckningsblocket jag inte har tittat i sedan i somras. De senaste anteckningarna i den handlade om de sista redigeringarna jag gjorde innan jag skickade iväg manuset till förlag. Känns som en evighet sedan (läs mer om när jag skickade manuset här). Och nu var jag redo att skriva ner allt som skulle ändras, läggas till, tas bort från texten.

livets första förläggarmöte, Malin Lundskog, anteckningsblock

Men vet ni vad jag skrev?

Jo, sånt som grät på slutet, rätt in i berättelsen, så fin, lär känna karaktärerna direkt, anslaget, miljön! Och så vidare. Alltså lovorden från förläggare Teresa Rule gjorde mig mållös. Och skitglad. Ja, förutom stoltheten då. Där satt jag och väntade på ett ”men” helt i onödan. Det enda men som kom var att förtydliga en relation med ungefär ett stycke och lägga in en dialog i en betydelsefull scen. Hur fantastiskt är inte det? Nu längtar jag ännu mer till maj nästa år! Som jag hoppas att ni alla ska tycka om romanen Min sämsta väninna lika mycket som min förläggare. Hade jag varit frisk hade jag satt igång för länge sedan med omskrivningen (eller kanske snarare tillskrivningen?), men nu vilar jag mig i form. Och njuter av att längta tillbaka till berättelsen.

Hur kan detta vara livets första förläggarmöte när jag inte är debutant?

Det kanske låter konstigt att jag hade livets första förläggarmöte idag, när jag redan har gett ut två romaner och flera noveller och några fackböcker. Men, det är skillnad på förlag och förlag om man säger så. De andra förlagen jag har haft, har inte arbetat på samma sätt. Då har jag arbetat med redaktör under en eller max två redigeringar. Alltså mer på text- och språknivå. Att ha en förläggare är verkligen att ha någon att hålla i handen som hjälper både boken och mig som författare att växa. Så lyxigt!

Vi ses snart igen, tills dess HEJA Min sämsta väninna!
Kram Malin Lundskog

PS. Ni har väl inte missat att jag har fått förlagsavtal med Gyldendal Astra? Det kan ni läsa mer om här: Min tredje roman kommer ut våren 2026

PPS. Hur fan gör jag med min runstreak? Dag 169 idag juh …

8 december, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

En paj podd som spjärnar emot

Jomenvisst har vi släppt ett nytt avsnitt av podden Ordet är mitt. Avsnitt 36 kallar vi för En paj podd som spjärnar emot (men inte i Pajala?). Orden vi pratar om är paj och spjärna. Visst är det spännande? Jag menar paj. Hur kul kan det vara att prata om det lilla ordet? Och att spjärna då? Visst är det ett ganska udda ord? Ja, hur som helst pratar vi om de orden i avsnittet. Hoppas att ni har (minst) lika kul som vi!

en paj podd som spjärnar emot, ordet är mitt, podcast

Ses snart igen!
Tills dess: heja ord och friheten vi har att använda dem.
Kram Malin Lundskog

7 december, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

Så skönt å va öisare!

Malin tycker som sången hon inleder avsnittet med: Så skönt å va öisare!

https://sphinx.acast.com/p/open/s/657b2779e56a640017525901/e/6930745bd6bc23eda25b4e3b/media.mp3

Efter en sportig inledning leder den röda passionerade tråden in i Cillas och Malins författarskap. Störst av allt, näst efter passionen, är Cillas FÄRDIGA råmanus av Eksjömorden, hennes livs första deckare. Det är stort. Kanske till och med större än den närmsta omgivningen begriper? De frågar sig också om författarlivet någonsin blir vardag. Och om Malin kommer att skratta eller gråta efter mötet med sin förläggare …

 

Ses snart igen! Tills dess: heja ÖIS!
Kram Malin Lundskog


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

5 december, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

131: Ser du månen där du är ikväll?

Ser du månen där du är ikväll är Cillas adventssång till folket. I alla fall till våra poddlyssnare.

https://sphinx.acast.com/p/open/s/657b2779e56a640017525901/e/69283e23b2de0aa78e87de15/media.mp3

Malin är på resande fot hela dagen, mot slutmålet att genomföra sin sista bokklubbstisdag för året. Hon sitter i bilen för att ingen ska tjuvlyssna på de intima samtalen de här två författarna har en gång i veckan. Cilla har deadline framför sig och knattrar ner bokstäver så det står härliga till, hon besöker bibliotek och deltar på julmarknader och ska baka pepparkakor. Samtidigt som hon ska lämna sitt manus till sin förläggare ska Malin få sitt manus från sin förläggare. I detta avsnitt pratar de också om hur de gör när de skriver. När känns det stabilt i skrivprocessen? Kan ett namn på en karaktär göra stor skillnad? Lyssna så får ni veta!


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Det är fredag – ser du månen där du är ikväll? Oavsett: go fredag!
Kram Malin Lundskog

28 november, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

Thunder Road …

Thunder Road är titeln på veckans avsnitt av Skriverier med Malin och Cilla. Lyssna här eller i favoritappen.

https://sphinx.acast.com/p/open/s/657b2779e56a640017525901/e/691ef2303962bb012ef99b43/media.mp3

De två författarna som själva aldrig har varit omslagsflickor pratar om omslag. Cilla har (som vanligt!) varit ute på vift och dragit fulla hus, tillsammans med Eric Donell (som enligt källor har lyssnat på alla avsnitt av podden), Malin har däremot pratat om sitt författarskap framför tomma bänkrader. Och de skriver vidare på sina manus. Cilla på råmanus inför sitt första boksläpp 2026, Malin på ett historiskt manus som kanske blir bok en vacker dag. Och de är tacksamma för sin livserfarenhet när motgångarna kommer …

OBS! Ni som tänker bege er till Mjölby för att träffa Cilla på söndag, efter att ha lyssnat på avsnittet – åk till Adelöv istället! Det är dit hon kommer.

Och inga blir gladare än vi om ni klickar på följknappen när ni lyssnar, för att få uppdateringar när vi släpper nytt. 

Vi ses snart igen! TIlls dess: heja Bruce och hans Thunder Road
Kram Malin Lundskog


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

21 november, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

Jag deltar i podden Konsten att sabba en story

Är det inte en underbar titel på en podd om skrivande och författarskap: Konsten att sabba en story. Det där med att sabba vet jag massor om förstås. Jag menar, hade jag inte varit bra på det hade väl alla mina stories varit böcker vid det här laget? Hur som helst: jag deltar i podden den här veckan. Anna-Carin Svanå, som driver podcasten, intervjuade några av oss författare under Skärgårdens bokmässa på Styrsö i söndags. Mig hör ni i början då jag under några sekunder pratar om vad som driver mig i mitt skrivande.

Kul om ni vill lyssna såklart. Men om ni inte orkar eller hinner (fattar båda!) så konstaterar jag att ”jag mår fan dåligt om jag inte skriver”. Ja, så litterärt uttalar sig denna författare om vikten av att skriva. Och precis som jag sa i intervjun med Bywrtrs den kan ni läsa här) så är nyfikenheten en stark drivkraft för mig i mitt skrivande. Marie, Therése och Nena fyller på avsnittet med fler klokskapet. De talar om drivkrafter, skrivprocesser och att nå ut med sina böcker. Tja, poddar är ju en väg ut …

Jag deltar i konsten att sabba en story, podd, podcast, författare,
Marie Sterneborn, Therése Hevosavo, Anna-Carin själv och Nena Olin (o så jag borta i spegeln) som är med i avsnittet

Det var förresten Anna-Carin som jag hade samtal med under Skärgårdens bokmässa. Utifrån det, hennes podd och en hel dags häng på Styrsö, så hoppassa verkligen att vi ses igen. Och får prata mer! Vårt scensamtal och mässan ska jag för övrigt snart berätta mer om på en blogg nära er. Följ gärna bloggen så att ni får uppdateringar om när det händer nya grejer här.

Vi ses snart igen och tills dess: HEJA nyfikenheten. Och er!
Kram Malin Lundskog

20 november, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • Page 10
  • Interim pages omitted …
  • Page 43
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday