• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Ge dig själv en kick i rumpan!

Äntligen! Min webbkurs Glad fri Stark – med hälsan som hävstång kommer, efter mångas önskemål, som en kurs där du börjar när du vill och sköter dig själv. Hur låter det? 

Jag hade faktiskt inte tänkt på det, att alla vill inte ha med mig i matchen utan vill sköta sig själva. När de själva vill. Där de själva vill. De har så rätt! Det är ju en av de allra största finesserna med en webbkurs – att det är upp till kursdeltagarens villkor när kursen ska ske. Därför kommer nu min webbkurs Glad Fri Stark  med hälsan som hävstång som en helt automatiserad webbkurs där du som deltagare sköter dig själv, utan att för den sakens skull skita i andra… 

Det är så himla härligt att få så mycket positiv feed back på kursens innehåll och vad den gör för dem som går kursen. Läs mer om det och om innehållet här:

GladFriStark – med hälsan som hävstång – den helautomatiserade varianten

Låter det här bra? Tag plats!

PS. Du som vill ha mer pepp av mig får det vid nästa kursstart av GladFriStark, den inte helautomatiserade varianten, där vi kör gruppsamtal, mailkommuniaktion och facebookgrupp. Så som det har varit tidigare. Innan jag fick önskemål om att få sköta sig själv alltså… Återkommer om datum alldeles snart! 

 

//Malin

 

14 maj, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Göteborgsvarvet i Mölndal

Frågar du mig är det definitivt resan som är mödan värd när det kommer till löpning. Resan får gärna hålla på ett tag, får gärna ta det sakta i backarna och se sig omkring. Känna. Och den får gärna kantas av härliga möten. 

Men så finns det sådana där saker som Göteborgsvarv. Du vet, världens största halvmara och kanske världens bästa publikfest? Och träning tillsammans inför varvet, där tävlingsnerverna tänds, ivrigt på-eldade av kollegor och medaljsug. För om man nu ska springa Göteborgsvarvet kan man ju lika gärna göra det så bra som möjligt? Såklart! 

Under våren har jag (för tredje året) laddat upp SCA inför Göteborgsvarvet. Den resan tillsammans med dem är så mycket värd! Att se dem växa i löparspåren, se dem öka farten, hitta flytet i löpsteget och framförallt: att se glädjen! Glädjen över egna vunna segrar, över gemenskapen med sina kollegor och stoltheten över att kunna peppa någon annan – det ger mig signaler om att det jag gör är rätt. Rätt gôtt!

Löparna jag har träffat varje fredag under våren har delat många high five, kämpat sida vid sida i motvind, tränat löpskolning i hagel, puttat varandra i uppförsbackar, burit varandra i medvind, njutit av vårens första tussilago i strålande sol och skrattat åt koordinationslopp. Och de har lärt känna varandra på ett sätt som är ofrånkomligt när man springer tillsammans.

I det långa loppet hade det räckt så. Träningen är grejen som är grejen och skillnaden som gör skillnaden för hälsan. Träningen i löparspåren – DET är resan som är mödan värd, som gör dem långsiktigt hållbara, både som kollegor/medarbetare och helt fantastiska människor. Men ändå: Göteborgsvarvet. Medalj. Kexchoklad. Banan. Publik. Premiär? Personligt rekord? Det kan vara pricken över i:et. Ett sätt att fira. Så vi testade det idag. Körde genrep inför varvet. Tränade på allt viktigt, som uppvärmning i grupp, starten, high five med publiken, två broar, dricka i farten, testa tävlingsdressen, se stolt ut vid målgång. Och käka kexchoklad. ALLT satt som en smäck! De vann. Allihop. En vecka och en dag innan starten av den 21 km långa festen har de redan vunnit. Och deras arbetsgivare har vunnit (en annan historia för en annan dag, men du vet där med vikten av kondition, glädje och gemenskap på arbetsplatsen och vad det gör för prestation, effektivitet och motivation…). 

Resan till ett roligare race är gjord. Nu är det bara loppet kvar och i det långa loppet är det bara en kort resa som förhoppningsvis kantas av just det där: härliga möten, glädje, goa känslor. Och kanske ett pers för den som är sugen på det… Så länge resan är mödan värd är alla sätt bra. 

Göteborgsvarvarna i Mölndal

skrev Mölndalsposten om. Här hittar du den artikeln: Löpare intog centrum

Foto: Lotta Nyvall, Mölndalsposten

12 maj, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Måste fys komma före mys?

Fredagsfys före fredagsmys? Jag är så trött på att vi inte får lov att mysa om vi inte börjar med att fysa. Ändå gillar (kanske till och med älskar?!) jag att träna. Men jag ogillar (kanske till och med avskyr?!) dåligt samvete! Och den där meningen ”fredagsfys före fredagsmys” är fullknôkad med dåligt samvete. Det är väl därför den finns – för att skapa dåligt samvete och få våra ändor ur vagnen innan de landar i soffan tillsammans med chips och öl? 

Okej, jag inser också det orimliga i att fler dör av att äta för mycket och röra sig för lite än av svält och fysisk överansträngning nu för tiden. Och jag förstår självklart innebörden av det där med fys före mys: vi behöver generellt röra på oss mer än vad vi gör. Men ändå… Vi kommer aldrig att råda bot på ohälsan genom dåligt samvete, I´m sure! Det vi allihop behöver är att inse vårt ansvar för vår hälsa och när vi snackar hälsa handlar det inte om tuff fysisk träning. Hälsa handlar om motion. Bra mat. Återhämtning. Att umgås med sköna människor. Och reflektion. Hälsa handlar om hela helheten och det kan faktiskt vara så att myset är viktigare än fyset för att du ska må bra. Fast det är fredag! Du kanske behöver få en kram och snälla ord och inte ett svettigt träningspass just idag. Fast det är fredag! Det där vet bara du. Och du vet det bara om du ger dig själv tid för reflektion och återhämtning, det är ju då du lär känna dig själv och dina behov. 

Självklart ska vi röra på oss! Fysiskt aktivitet kan absolut vara ett sätt att vila (huvudet) och reflektera, men fys…

Ordet fys betyder fysisk träning och visst har träning sin plats i hälsosnacket, men viktigare för vår hälsa är de där sakerna du gör (i alla fall kan göra om du vill) varje dag. Du kan röra på dig varje dag. Äta bra. Vila. Umgås. Reflektera. Det kommer du långt med. Och har du tränat massor under veckan eller rört på dig en hel del tidigare idag, så vet du att inte alls måste köra fys före mys. Fast det är fredag! 

Gör det du behöver, för du vet vad det är va?! Passar mys före fys dig bäst? Eller bara fys? Eller varken fys eller mys? Och vad är egentligen mys? Det skulle ju kunna vara en promenad i skogen… Men det kanske är tankar som får vänta till en annan dag – det där med att mys inte måste vara chips och öl. Verkligen inte! Jag tycker till exempel faktiskt på riktigt riktigt att det är mysigt med en ensam löprunda längs havet. Följt av ett salt dopp. Ja, på riktigt! Och så tycker jag om att lägga mig tidigt. Fast det är fredag! 

Vad tycker du – är fys för mys-mentaliteten fylld med dåligt samvete eller är det enbart en bra grej? Berätta gärna!

Hur som: skaffa dig en go helg, med massor av hälsa som kommer utan dåligt samvete!

Gonatt

//Malin

Jag har tänkt till om det där med att unna sig förut, bland annat i det här inlägget: Sluta unna dig

PS. Om du inte riktigt vet hur du ska få bort det där dåliga samvetet tycker jag att du ska hänga med på min webbkurs, GladFriStark, som börjar på måndag. Mer info om GladFriStark här

28 april, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Hälsosamma prioriteringar

Har du tänkt på hur galet det är att vi prioriterar bort det vi mår bäst av när vi behöver det mest? Helt crazy, men inte konstigt…

Det är ni du tror att du inte har tid att vila som du behöver återhämtningen, när du inte tycker att träningen får plats i schemat som energin från den kan vara som mest värdefull, när du inte orkar laga bra mat, när du väljer bort att umgås med dem du gillar och när du inte gör något av det du tycker om för att du inte… orkar? hinner? känner lust? Det är precis just i de lägena du behöver göra precis just det där: vila, träna, äta bra och njuta av kärlek och energi från våra dina vänner. Ändå väljer du bort det. Helt crazy! Men inte konstigt. 

När du befinner dig i tids- och/eller energibrist går den tid och kraft du har åt till att göra det du verkligen måste (som mycket väl kan vara det du bara tror att du måste).  Det är en naturlig försvarmekanism: inte ska du komma här och komma och ta av hjärnans resurser när den har fullt sjå med att få till de där måstena. Hjärnan stänger helt enkelt av det som inte är rutiner och vanor och kör på med det den är van vid. Fokus på det som den tror är viktigt helt enkelt – en del i stressmekanismen.

Därför är det så fenomenalt finurligt att träna in de goda vanor du önskar dig, de beteenden och rutiner som du vet gör dig gott och till den hälsosamt och långsiktigt hållbara människa du vill vara när det är lugn och ro omkring dig. När du har tid och energi över för att träna, oavsett om det handlar om att träna in vila, god kosthållning, fysisk träning eller att umgås med dina nära och kära. När det sedan hettar till (för det gör det förr eller senare) är det en trygghet att ha det du mår bäst som goda vanor, då tänker du inte ens på att du fortsätter med dem. Är du med?  

Goda vanor och hälsosamma rutiner gör att du prioriterar rätt när livet inte flyter på så lätt. Mitt heta tips idag är att göra det lätt att göra rätt, det kan räcka med en daglig dos frisk luft, djupa andetag och en kram. Hur svårt kan det vara? Skitsvårt! Det är de små handlingarna, de som kanske verkar obetydliga när du har flyt, som betyder massor när livet bråkar med dig. Så: visst är det fett att göra det lätt att prioritera rätt?! 

Heja heja dig!
Iväg och skaffa dig en riktigt god och glad påsk nu,

ses snart!

Malin

Mer om prioriteringar och stress här: Haj på daj, maj

Och här mer om det fina med rutiner: Rutiner

 

12 april, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Fira tomrummen!

Har du tänkt på att de flesta av oss är jätteduktiga på att lägga till saker att göra när vi vill skapa förändring? Att det är svårare att plocka bort något? Dels är det sen gammalt, att vi får beröm för att vi är duktiga som gör något och dels beror det på belöningarna som kommer av att göra något. Det är när vi gör något fysiskt som hormonerna triggar igång i kroppen och belönar oss, när vi gör något som syns för andra som vi får belöning i form av pepp och hejarop och vi har alla upplevt vad som händer när vi äter en gokaka eller chokladbit – belöningen är ilsnabb! 

När vi slutar göra något får vi ingen belöning, i alla fall inte direkt. Det är därför råden ofta är att byta ut vanan vi vill bli av med mot en ny och önskvärd vana, men ärligt talat: vi har redan fullt upp. Och även om den andra vanan är en god och hälsosam, så ska den stuvas in i ett liv som redan är ganska körigt.

Vi behöver träna på att uppmärksamma det vi inte gör. Lägga märke till att vi inte har ätit bullar, svurit åt våra barn eller druckit för mycket alkohol (bara exempel ju, vad du vill sluta med vet bara du). Och för att få den där belöningen som vi behöver för att vilja inte göra igen behöver fira det. Genom att fira framgångar (oavsett om de innebär att vi gör eller inte gör) vill göra om dem. Och genom att göra om dem om och om igen skapar vi tillslut en vana. 

Fira tomrummen, de är lika värdefulla som de fyllda rummen för ett långsiktigt hållbart och hälsosamt liv! Håller du med?

Vi ses snart, 
Malin

Här har jag skrivit mer om vikten av att fira: Yeay för alla framsteg!

PS. Vill du träna mer på att fira framgångar och få energi över redan innan semestern? Häng med när webbkursen Glad Fri Stark – med hälsan som hävstång drar igång igen 1/5!

12 april, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

lönsam hälsopepp

Ett träningskort till personalen löser inte hälsofrågorna på jobbet. Att träna tillsammans löser fler frågor, men inte alla. Att skratta, prata och hämta kraft tillsammans, se vikten av det man gör och den man är hjälper till ytterligare med att bygga ett lag som har plats för ett jag och ett jag som är viktigt för ett lag. 

Det finns arbeten där vi inte kan planera och strukturera upp dagen som vi vill, det finns jobb som inte ger oss en chans för reflektion och så finns det yrken där vi förväntas vara glada och trevliga precis hela tiden. Och så finns det andra jobb… Det finns fördelar och nackdelar med både frihet och ansvar, med inrutade arbetsdagar och de du styr precis som du vill. Gemensamt för vilket arbete du än har är vikten av att se sitt värde och sina kollegors värde. Att ni litar på varandra och att ni skapar arbetsglädje. Glädje är inget att skyffla under mattan och inte skaka fram förrän sen. Då. När ni har tid över. Det är något ni skapar. Tillsammans. Det ligger inte på en enskild chef eller någon ensam anställd, det är allas ansvar! 

Arbetsglädje kommer oftast inte av sig själv utan handlar om att bygga en arbetskultur som främjar den. Den kulturen kan komma från olika håll och precis som i vilket lagbygge som helst handlar det om att träna. Träna på att trivas, träna på att uppskatta varandra och träna på att både ta och ge ansvar för bygget. Och du: det är en ständigt pågående process med ständiga uppgraderingar – det blir inte perfekt med en gång. Eller så blir det det? Kan ju vara värt att testa… 

I förra veckan pratade jag med ambulanssjukvården i Halmstad om det här under rubriken Glad Fri Stark – för laget och jaget  Det slutade med många aha-upplevelser och glada skratt och jag hoppas att det slutet är början på en härligt hälsosam process för det härliga gänget. Jag hejar på dem! 

(att vi var på fantastiskt fina Sju sjöar gjorde sitt till. Sååå mysigt!)

Det handlar inte om vi och dem. Det handlar om alla tillsammans. Vad gör ni på din arbetsplats för att trivas och känna den där arbetsglädjen som i sin tur ger motivation som ger tacksamhet som ger lönsamhet för både laget och jaget? 

Häromdagen bloggade jag om hur det du fokuserar på växer. Kan vara värt att tänka på när det gäller friskvård och hälsa på arbetsplatsen. 

I Hälsan i fokus – för framgångsrika ledare får du också heta tips på hur ni kan styra arbetet för en långsiktigt hållbar arbetsplats.

Vill du också boka en föreläsning? Hör av dig – det ökar min arbetsglädje!

Ses snart,

Malin

11 april, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 9
  • Page 10
  • Page 11
  • Page 12
  • Page 13
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday