• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet kommer här. Dels för att jag fick frågor om det efter min senaste vintebad-post på Instagram och dels för att när jag frågade er som läser bloggen om vad ni vill läsa om var just vinterbadandet en framträdande fråga. Så: nu hoppar vi i! Det är enklare än du tror … Kul tycker jag, som ju älskar havet. Massor!

Så här gör jag när jag vinterbadar:

  • Jag packar handduk och ser till att de kläder jag har på mig är lätta att ta på sig (mjuka och stretchiga!) även när jag är lite småfuktig. Ja, det är inte varje badtillfälle solen strålar och då tycker jag att det är skönt att få på mig kläderna så fort som möjligt och kanske inte orkar torka mig kruttorr. Är det väldigt blött ute tar jag med mig en torr mössa också – vi vet ju var värmen går ur kroppen …
  • Är det is/frostigt ute kör jag bad med badskor/ullstrumpor för att inte fastna om jag går ner/upp för en badtrappa (du vet, tungan mot en istapp-effekten).
  • Nej, jag har inte badkläder på mig om jag inte är på ett ställe där det vimlar av folk (det gör sällan det när det är lite kyligare ute). Badkläder blir gôrkalla! Trosor och sport-bh funkar finfint i nödfall.

bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet, Malin Lundskog, bada, havet, kallbad, vinterbad, Göteborg

Fler tips från mitt vinterbadande:

  • Jag kör gärna dopp av knopp. Älskar saltvatten i håret – bästa stylingtipset jag vet! Även det mest miljövänliga.  Ett hett nybörjartips är att bada med mössan på och inte doppa huvudet. Mössan åker alltid på snabbt efter badet igen och är det riktigt kallt badar jag med mössan på.
  • Efter det kalla doppet är det fantastiskt skönt att lufta sig. Men om det är jättekallt: torkar jag mig först om fötterna och tar på mig ullstrumporna. Ibland struntar jag i att ta på underkläder på grund av trassligt när en är halvfuktig (vi är många som har kämpat med sport-bh:n i samband med eftersvettningar, det här är samma känsla. Fast kall, he he …).
  • Börja i tid! Ju tidigare på höstsäsongen du börjar att bada, desto lättare att hålla i det. Själv avslutar jag aldrig sommarsäsongen, utan kör på. Men om du har avslutat badandet efter sommaren, börja nu! Det blir inte varmare i vattnet och du blir inte mer laddad för ett bad än du är precis just nu!
  • Bastu eller en löprunda innan är inte alls dumt, särskilt inte för dig som vill börja testa att kallbada. Värm upp, hopp i. Bästa sortens ut o njut!

bästa tipsen för vinterbadet, springerspaniel, Malin Lundskog

Men varför vinterbada?

Det här var de bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet, men jag får också många frågor om varför jag gör det. Mitt allra mest spontana svar på den frågan är: Jag vinterbadar för att jag vill och mår så himla gôtt av det! Hälsoeffekterna av vinterbad har jag skrivit om förut, det handlar bland annat om ökad cirkulation, högre immunförsvar, bättre värmereglering och en sanslös glädje. Jag är övertygad om att både njutet och de faktiska effekterna gör mig mer hållbar, stärker mitt mindset och ger mig kraften att se det stora i det lilla. Hur bra vi mår av det enkla.

Kolla nedan för utförligare förklaring till det hälsosamma med vinterbad,

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbad

är bara ett av många inlägg om det härligt hälsosamma med kallbad. Här kommer fler inlägg om vinterbad:

  • Mer information om det hälsosamma med vinterbad: Hett med vinterbad
  • Här kan lyssna på mig när jag pratar om vinterbad i P4 Göteborg: Malin pratar vinterbad i radion
  • Börja träna vinterbad under sommaren 

På Instagram badar jag ofta (precis som i verkligheten), häng gärna med mig där: Malin Lundskog på Instagram

Ses snart igen,

heja dig sålänge!
//Malin

18 november, 2018 av Malin Lundskog 10 Comments

Salta bad och söta duschar

Salta bad

ett samarbete med badshop.se

Salta bad och söta duschar, gärna mer salt än sött en sommar som denna. Ja, du som har hängt med mig ett tag vet ju: jag badar. Året runt. I havet. Där slänger jag mig i utan att tänka på något annat än den sköna känslan. Naturen sköter resten liksom. Visst är vissa ställen vackrare än andra, men ett bad är ett bad är ett bad. I duschen däremot är det annorlunda, där bristen på hav och natur gör att jag ställer helt andra krav. I badrummet vill jag ha det fint och fräscht och inte behöva oroa mig för att jag skvätter ner. Eller för att duschdraperiet blir … äckligt! En dusch är inte bara en dusch.

Söta duschar

Jag älskar salt i håret (ha! vem behöver saltvattensspray liksom?) och att min frisör säger att jag inte ska tvätta håret. I alla fall inte mer än max två gånger i veckan. Men för mycket och för lite skämmer allt, så självklart duschar jag. I alla fall mellan varven. Jag vet att det kanske låter helt crazy såhär 2018, men duschen är mer av en högtidsstund och då ska det jädrar i mig vara fint. Och funktionellt! Ska jag lämna havet och fräscha till mig i en sötvattensdusch då vill jag ha en fin omgivning. Ju fler salta bad, desto viktigare har badrummet blivit för mig. För att jag ska tycka att det är värt besväret att gå in tror jag. Går den ekvationen ens ihop? Hur som helst: den här insikten har fått mig att googla på badrum. Och duschväggar! Vi behöver levla upp vårt badrum (du fattar ju, två f.d. tonårssöner, en hund, en man … och jag!) Jag har fastnat för någon av de här hos badshop.se där det är lätt att klicka i mina val: om jag vill ha frostat (det vill jag), tonat eller klart glas, om jag vill ha rak eller svängd duschvägg, storlek, prisklass, märke, kampanj och så vidare. Välj, klicka och vips! så är det klart. Passar mig perfekt, så kan jag fortsätta att vara utomhus även när jag shoppar. Dessutom är siten både lättförståelig och snabbladdad. Mindre tid på att handla, mer tid för ut och njut – helt min melodi!

Snygga duschväggar

Jag funderar på den här: 

salta bad söta duschar, badshop.se,

eller den här: 

salta bad söta duschar, duschvägg, badshop.se, svedbergs

Vad hade du föredragit – helt eller delvis frostad? Tycker du som jag kommer jag att visa det för min man, vi är inte helt överens …

Tills jag har bestämt mig tar jag ett bad. Ute. I havet.

Ses snart igen,

heja heja dig så länge! Och sommaren.

//Malin

PS. Det kan vara värt en upprepning: jag skulle aldrig samarbeta med någon som står för något som inte jag kan stå för. Är du på gång att fixa till badrummet är detta ett genuint tips på site att besöka!

 

5 juni, 2018 av Malin Lundskog 6 Comments

Hälsa för entreprenörer som vill lyckas

Hälsa för entreprenörer som vill lyckas

Jobbar du för mycket och sover för lite? Driver du eget och har inte tid att träna eller fixa bra mat? Vill du lyckas i ditt företagande? Läs vidare: jag är så mäkta stolt över att äntligen kunna berätta för er att jag samarbetar med min lärare inom digitalt entreprenörskap, Anna Åberg och att vi tillsammans har skapat kursen Hälsa för entreprenörer som vill lyckas. 

Annas erfarenheter och kunskap inom företagande och min hälsoexpertis är en finfin kombination som ger dig verktyg att skaffa hälsosamma entreprenörsvanor. Den förste februari 2018 drar pilotkursen igång! Det är en trettio dagar lång kickstart till hållbart entreprenörskap och du som jobbar för mycket och sover för lite har definitivt nytta av den. 

1 april 2018 kör vi en ny omgång av kursen. Under trettio dagar får du våra tips och tricks inom träning, återhämtning och kost och hur det hänger ihop med ett lyckat företagande. Varmt välkommen att hänga med!

Här hittar du kursen: Hälsa för entreprenörer som vill lyckas

Hälsa för entreprenörer, Anna Åberg, Malin Lundskog

 Ja, självklart är du välkommen att tipsa en entreprenör i din närhet om kursen!

14 mars, 2018 av Malin Lundskog 4 Comments

överlevnadstips från en arbetsnarkoman

Överlevnadstips från en arbetsnarkoman, det får du i dagens blogginlägg. Bloggskribent är min kompis Sara, som älskar att jobba (precis som jag), som älskar att vara utomhus och röra på sig (precis som jag) och som har gjort något så coolt som att flytta till Italien för att leva sin dröm. Och jobba sin dröm. Häng med i hennes hälsosamt härliga funderingar: 

överlevnadstips från en arbetsnarkoman

Att vara arbetsnarkoman och vilja mycket hela tiden – hur gör man för att överleva? Att överleva är det det som livet handlar om? Eller är det att leva över sina eller andras förväntningar, eller kanske hitta den där berömda balansen mellan överlevnad och levande förväntningar … Jag har i all fall gjort upp med mig själv och erkänt mig som arbetsnarkoman och insett att det är då jag trivs, men för att överleva ett beroende krävs balansen och hur hittar man den..?

För mig har det alltid varit att göra det jag vill. I allt, till mångas förtret och föräldrars suckar. Det har varit lila hår och tvärrandiga strumpor, vara den enda som inte rökte i gänget eller att inte diska förrän allt porslin tar slut för att man har andra viktigare saker för sig…. I vuxen ålder sa jag ja i telefonen när blivande kollegan frågade om jag ville bli delägare i företaget. Svaret är ju självklart Ja! att jag vill är det sällan en tvekan om, ibland kan det vara svårt att kunna, men vill är aldrig tveksamt. Det är kanske en av delarna till att man mår bra, att veta vad man vill. Ger du dig själv tid att tänka på vad du vill och hur agerar du när det du vill inte är som de flesta andra vill?

Vissa viljor blir starkare än andra och när viljan tillslut inte får plats, man känner att personligheten sakta är på väg bort och att man inte längre vet vad man vill – då är det dags att ändra på det!

Lätt? nej! Rätt? Ja!

Mina överlednadstips från en arbetsnarkoman handlar om att göra det jag vill Nu gör jag det. Själen har fått ro, kroppen har fått tillbaka sin energi och jag njuter varje dag av att vara ute i bergen. För det var bergen som lockade. Lockade mig till Italien och Valle Brembana norr om Bergamo. Här använder jag min kunskap, min kreativitet blandat med min vilja att vara utomhus och röra på mig i fantastiska miljöer. Jag driver en resebyrå som paketerar mina drömmar och min vilja….. helt enkelt fysiska aktiviteter i fantastiska miljöer kombinerat med njutbara upplevelser som Spa, god mat och vin och allt i ett litet lokalt perspektiv… Klassiska överlevnadstips från en arbetsnarkoman

Vägen och stigarna är absolut inte spikraka och motgångarna lurar runt hörnet. Men viljan att vara här och göra det jag gör är stark och den driver mig vidare… och arbetsnarkomanen, ja den finns där som en följeslagare. Jag har svårt att stänga av tankarna på utveckling och förbättring.. Jag utforskar ständigt nya stigar och vägar, träffar nya människor och ser möjligheter och potentialer i det mesta… Jag har svårt att förstå varför andra säger nej när jag själv säger ja med både bra och mindre bra konsekvenser, men i det stora hela är det rätt och vad jag vill och tror på.

överlevnadstips från en arbetsnarkoman, Saras Italy, gästblogg, alptopp, natur

Åter har jag hittat några själsfränder och likasinnade, de som är passionerade i det arbete de utför och min glädje är som störst när jag får utvecklas tillsammans med dessa härliga människor – Ibland funderar jag på om även de är arbetsnarkomaner. Hoppas att de läser mina överlevnadstips från en arbetsnarkoman …

Vill du som jag se och uppleva norra Italiens fantastiska miljöer och Valle Brembanas lokala liv och leverne, besöka den charmiga staden Bergamo och kanske vandra i bergen eller dricka bubbliga viner? Välkommen till San Pellegrino Terme och min resebyrå Saras Italy – jag skall göra allt för att din resa skall bli så bra som du vill! Och bjuda på fler överlevnadstips från en arbetsnarkoman 

Besök Saras Italy här

Följ Saras Italy på Instagram

Häng med Saras Italy på Facebook

 

Malin här igen: arbetsnarkoman elle inte – jag har varit i Italien och hälsat på Sara. Sprungit i bergen. Och vandrat. träffat hennes samarbetspartners och njutit av den lokala maten. Rekommenderar varmt en tripp dit!

Och du som tycker att det verkar spännande att hitta ett sätt att skapa sitt drömliv: du vet väl att jag är medförfattare till boken Skapa ditt drömliv? (tredje boken på listan) Lästips!

 

SES SNART IGEN!

med ännu mera Hälsa mera, tills dess:
HEJA HEJA DIG!
//Malin

14 mars, 2018 av Malin Lundskog 10 Comments

Våga ta hjälp av en expert!

Våga ta hjälp

Våga ta hjälp av någon som kan det du behöver, någon som vill och någon som faktiskt har valt att arbeta med ett område som kanske inte är ditt starkaste. På tisdagar freebejsar jag ju bland mina tankar här på bloggen och idag tänker jag mycket på att det är både hälsosamt och lönsamt i längden att anlita en expert. Oavsett område? Ja, jag tror det. Rätta mig gärna om du tycker att jag har fel. 

Det där med att våga ta hjälp … Vaddå våga? Krävs det verkligen mod? Ja, det gör det. Det krävs mod att visa sig svag och mod att visa att en inte kan något. Och mod att släppa kontrollen! Men oj oj oj vad en sparar in i tid och energi och kvalitet när någon som kan något gör det de kan. När det flyter på, sköts effektivt, när detaljer uppmärksammas. Och så vidare. 

Det sa klick!

Jag tycker att det är jättekul att ta bilder. Och att redigera dem. Jag tar mycket bilder. Till bloggen, till Instagram (in och följ mig där!), till föreläsningar. Det där med bilder tar ganska mycket av min arbetstid. Klura på bakgrund, miljö, färger, former, vad ska bilden användas till och så vidare och så vidare. Så träffade jag Viktoria Davidsson. Alltså wow! Det sa klick! Och vips hade hon trollat fram galet fina bilder av mig. Jag är så himla nöjd med dem att du kanske blir trött på dem. Kommer att använda dem till allt. Alltid! Typ … 

Det var en fröjd att se och höra henne jobba, detaljer som jag inte ens tänker på förrän efteråt var självklara för Viktoria och även om jag är en linslus när det gäller att ta selfies, så är de inte lika självklart att vara bekväm när någon annan finns bakom kameran. Här var jag bekväm. 

våga ta hjälp, blogg, Malin Lundskog, hållbar hälsa, expert

Vem skulle du ha hjälp av att våga ta hjälp av?

Jag tycker att det är en fröjd att se ett proffs jobba. En målar som spacklar en vägg på nolltid (och väggen dessutom blir jämn och fin!). En personlig tränare som ser dina obalanser och sätter in precis den träningen du behöver, en föreläsare som träffar rätt och pratar om precis det du behöver med precis de orden du behöver höra det med, en kock som svänger ihop risotton med perfektion … Det ligger mycket arbete bakom allt. Det inte konstigt att du inte kan det lika bra som dem. I alla fall inte lika snabbt. Eller med samma finess. Inte konstigt alls. 

Vilken expert skulle du ha hjälp av att ta hjälp av just nu? Gör det! Sååå värt! Jag ångrar inte ett ögonblick med Viktoria (hennes hemsida här för dig som vill se vad hon gör) och tror att det här med att anlita experter är en ypperlig stresshantering. Tänk vad många ok som kan lätta från dina axlar. Och vad många surdegar som kan bli färdigbakta om någon som har tid för dem tar sig an dem! 

Behöver du prata hälsa? Kolla in min hälsopepp
Vill du bli hälsopeppad i grupp – här hittar du info om min mastermind
 

Till exempel … 

Tja, så går mina tankar idag. Vad tänker du om det?!

Hur som: heja heja dig!

Ses snart!
//Malin

27 februari, 2018 av Malin Lundskog 9 Comments

Stress – vi lär oss mer och beter oss bättre?

Stress – vi lär oss mer och beter oss bättre?

Stress – vi lär oss mer och beter oss bättre? Tja, det är inte alltid kunskap och beteende stämmer överens. Beteende slår kunskap med hästlängder, men för att vi ska veta hur vi ska bete oss måste ju kunskap till. Därför tycker jag att det är självklart att ställa upp i studier som ger kunskap om sådant som har betydelse för folkhälsan. Som det här med stress …

Jag deltar i en studie om biologiska effekter av långvarig stress vid Institutet för stressmedicin här i Göteborg. Att jag är en sådan där som har varit sjukskriven för utmattningsdepression och har utvecklats som sjutton tack vare det, betyder inte att jag önskar någon annan samma resa. Fy fan! rent ut sagt. Ursäkta språket, men på riktigt: det är inte värt det. Jag har kommit ur det hela helskinnad och kanske behövde den käftsmäll för att vakna till och fatta grejen med livet, men det hade varit väldigt skönt att ta en annan väg. Därför ligger den här studien mig extra varmt om hjärtat. 

Vill du delta i en studie om effekter av långvarig stress?

Har du knappa tre timmar över på ett helt år? Är du mellan 20 och 50 år? Finns du i Göteborgstrakten? Ställ upp! För folkhälsans skull. För din egen skull! Jo, du får ju hälsoundersökningar på köpet (idag har jag mätt, vägt, tagit blodtryck och blodprov till exempel). Och du får gott kaffe. Bara en sån sak … Och, kanske det bästa av allt, att hjälpa andra är gynnsamt för din hälsa.

Heder åt Institutet för stressmedicin som jobbar med det här, för vi kan inte hålla på och stressa sönder oss längre. Tycker jag. Vad tycker du? Vill du delta i studien? Följ den här länken: biologiska effekter av långvarig stress

Mer om min egen utmattningsdepression: Jag är inte utmattningsdeprimerad. Längre …
Mer om stress: Därför ingen skillnad på positiv och negativ stress

Självklart hittar du en del om stress i min bok GLAD FRi STARK Stress påverkar ju verkligen glädjen, friheten och styrkan i livet. 

21 februari, 2018 av Malin Lundskog 4 Comments

  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel
  • Livets första dansuppvisning – på Storan!
  • Kärleksvisa till min son …
  • Envishet och galenskap och en ballong!

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday