• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Därför ska du svara på frågan om vad som är veckans bästa

Veckans bästa

Veckans bästa! Ja, det finns minst ett bästa varje vecka. Förmodligen fler … Vet du varför det är så bra med att svara på frågan om vad som är veckans bästa? Det är att du genom att träna på att se alla ljusglimtar i livet helt plötsligt får ett (ännu) bättre liv. Du påverkar din hälsa och mår bättre genom att fokusera mera på det som är bra. Ska jag berätta om vad som är mitt ”veckans bästa”? Det är ju ändå fredag, dags att reflektera över veckan som har gått och framförallt dags att fira fina framgångar här på bloggen. Som de flesta andra fredagar!

havet, Donsö, Styrsöbolaget

Jag firar kärleken

Jodå, jag firar kärleken generellt och i största allmänhet, men den här fredagen firar jag min mammas och pappas kärlek i synnerhet. De har varit gifta i 50 år! F E M T I O år! Bara det är ju värt att fira! Det förstår ju alla vi andra som har haft en relation som har varat längre än några månader att det inte är en dans på rosor hela vägen, utan mellan varven en strid. Bara att ha (försökt) att uppfostra mig och min bror?! Att driva företag, springa maraton, segla, jobba natt, jobba dag, läsa läxor, sluta röka, heja på fotbollsmatcher och handbollsmatcher, lägga ner företag, klippa gräset, ha hästar, höns och katter, leka med barnbarn, åka skidor, förhöra, peppa, trösta och alltid finnas där. För varandra. Och för oss andra.

tårta Brödhuset, löpare, bröllopsdagtårta, bröllopsdag, Brödhuset

Det är så fint så att de inte är klokt. Det vill jag fira. Igen … För jag firade dem på den femtio-åriga bröllopsdagen också. Försöker träna dem på att det är härligt att fira bra saker, att det är hälsosamt att fira och fokusera på det som är positivt i livet, så att det växer. Firar att min bror och jag fick fira dem! Att vi innan tårtätande fick ta med dem till Donsö och Isbolaget. JÄTTE-mysigt stället. Jätte! Råa plankor och varm atmosfär om du fattar?!

isbolaget, Donsö, Malin Lundskog

Nej, det här är ingen eloge till kärnfamiljer eller livslång tvåsamhet utan rätt och slätt det bästa som har hänt mig den här veckan: att få fira mamma och pappa. Lägg till ett par OS-guld och -silver, en drös härliga löprundor, jätteroligt filminspelande till webbkursen Hälsa för entreprenörer som vill lyckas och vackra himlar nästan varje eftermiddag kväll så fattar du att mitt fredagsfirande går som en dans!

Vad är din veckans bästa?

Har du många bästa? Vad bra! Till och med bäst he he … Dela gärna med dig av vad du vill fira för framgångar den här veckan. Det är hälsosamt att fira och fokusera på det som är bra och det går att träna på att hitta det som är bra. I Facebookgruppen Glad fri stark tränar vi varje dag på att hitta bra saker med oss själva. Och med livet. Du är varmt välkommen in i gruppen, som är ett all inclusivegym för både mental och fysisk träning. Och allt annat som har med hälsan att göra. Här hittar du Facebookgruppen Glad fri stark.

Här på bloggen firar vi varje fredag det som har varit bäst i veckan. För att det är hälsosamt att fira. Det är för hälsans skull du ska svara på frågan om vad som har varit veckans bästa. Det är för hälsans skull som det är bra att träna på att hitta guldkornen i vardagen och fokusera på det fina omkring dig. På det bra. På dina framgångar. 

Så, vad säger du: bjuder du dig själv och mig på veckans bästa? Kul om vi kan fira tillsammans 🙂 

ses snart igen,
tills dess: HEJA HEJA!

Förresten: vill du ha ett hejarop på mailen? Heja! är mitt episka och oregelbundna nyhetsbrev. Du signar upp dig här: Ja tack, jag vill ha HEJA!

15 februari, 2018 av Malin Lundskog 6 Comments

Fira framgångar – därför är det viktigt!

Fira mera
Det här med att fira är de flesta av oss ganska dåliga på. Eller? Bland dem jag möter både privat och i mitt arbete som föreläsare, coach, målbildstränare, löpcoach, gruppträningsinstruktör, bloggare, pt (herregud vad jag träffar många i många olika situtationer!) så är det få som säger att de är riktigt bra på att fira. De flesta säger att de borde bättre på att fira. Bättre på att uppmärksamma sina framgångar, sina steg åt rätt håll och sina liv. Synd och skam!

Kan vi inte bara bestämma att vi firar mera? Struntar i att vi borde utan kör och gör?! Oavsett om framgångarna är stora eller små, oavsett om vi firar genom att dricka bubbel eller köra en high five: så ser vi till att fira! Uppmärksammar våra framgångar och är tacksamma över det härliga vi har omkring oss. Att fira är hälsosamt och gör oss gott!

Success mindset – därför ska du fira
Genom att fira dem vi är och det vi gör förändrar vi fokus på våra tankar från allt det där som är kvar att göra på attgöra-listan till allt det där som faktiskt redan är gjort. Då skapar vi ett success mindset och det hörs ju på namnet hur bra det är! Det gör nämligen att vi börjar se oss själva som framgångsrika, bli mer säkra på oss själva och fixa motgångar bättre. Hur bra är inte det? Värt att fira va?!

När vi firar frisätts dopaminet i hjärnan och nu snackar vi måbra-hormon. Vi mår så bra av det att vi vill få till den hormonutsöndringen igen. Och igen. Och igen. Firandet hjälper oss alltså att skapa vanor genom att öka motivationen att upprepa ett beteende. Därför finns det en stort vits med att fira delmål – de gör resan mot målet så mycket roligare!

frukost, fira framgång, Hälsa mera, Malin Lundskog

Idag har jag firat
… en av mina bästa vänners födelsedag med en frukost på jättehärliga Kafé Magasinet. Den miljön! Den vännen. Och den frukosten! Oj oj oj så mycket bättre än ett kinderägg. 

Jag har highfivat med en av mina söner – som en kick off inför att vi ska på My dog och kolla hundar imorgon och förhoppningsvis komma några steg närmare beslut om vilken ras vi vill ha. 

Jag firar strax ett beslut som två av mina digitala vänner och jag har tagit inför året – då sitter vi i varsin stad i Sverige och skålar i bubbel med varandra. 

Vad firar du?
Dela gärna med dig vad du firar idag. Trettondagsafton? En skön löprunda? Årets första arbetsvecka? Ett fint möte? Eller … ja, vad vet jag? Det vet ju bara du. Kul att få veta vad du firar. Eftersom jag tycker att vi behöver bli bättre på att fira, kommer jag tillbaka till firandet på bloggen nästa fredag. Fredagsfira – vad säger du om det?

Vi ses innan dess. Imorrn till exempel …
Tills dess: heja heja dig!

//Malin

PS. Jag har bloggat om att fira förut, bland annat om att fira tomrummen här. I det blogginlägget hittar du länkar till fler firanden! I boken GLAD FRi STARK och i webbkursen glad fri stark ingår firande som en av fem framgångsformler för ett hälsosamt liv. 

PPS. Vill du hänga med på alla uppdateringar här på bloggen? Följ bloggen på Bloglovin´

 

5 januari, 2018 av Malin Lundskog 4 Comments

Tips för fina fötter till löparspår och trettondagsbaler

inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Kronans Apotek 
OBS! 10% rabatt till och med nyårsafton 2017! Ange KronanStart10 (gäller på ordinarie priser på kronansapotek.se. Gäller ej receptbelagda eller receptfria läkemedel. Kan ej kombineras med andra erbjudanden eller nedsatta priser på produkter i webbutiken dvs webbpriser)

Juldagsmorgonen har glimmat och den friska, syrerika göteborgsluften har fyllt mina lungor och rensat mina tankar. Nu är det fötter i högläge, blogg och en god bok som gäller för mig. Lyxigt värre alltså! Och ännu lyxigare är att fötterna jag slänger upp på sofflocket är mjuka som barnrumpor. Mina löparfötter har mått galet gott av att jag fick för mig att testa Mjuka fötter från CCS som jag hittade på Kronans Apotek. Och då är jag ändå ganska redig när det kommer till att fila, smörja in och ta hand om mina fötter … 

mjuka fötter, Malin Lundskog, Hälsa mera

Så här funkar Mjuka fötter
Det är två engångsstrumpor i plast som du har på dig i ungefär en och en halv timme och sedan är det …klart! En peelande behandling utan att du peelar ungefär. Supersmart! Du kan traska runt med strumporna på under de 90 minuterna, det följer med en förslutare som gör att de sitter kvar på fötterna. 

Okej, du får inte mjuka fötter direkt efter 90 minuter. Men du behöver inte göra något mer än så. Efter några dagar (3-4) börjar gammal hård hud att flaga av och sedan fortsätter det att flaga en period, som för mig höll på i ungefär fem dagar. Nu snackar vi flaga! I instruktionen står det att de rekommenderar att man har strumpor på sg även på natten, men jag blir så himla varm om fötterna när jag sover så jag struntade i det. Funkade fint! Min man har inte heller protesterat och nu är lakanen bytta och allt frid och fröjd. 

Extra effekt för löparfötter?
Jag vet att vi är många löpare som klagar på våra tånaglar (vi som har några kvar alltså, de som inte har det klagar över det …). Jag tycker själv att jag har fula tånaglar och målar de därför nästan alltid. För att göra den här behandlingen med Mjuka fötter ska du ta av nagellacket. Jag är glad att jag följde det rådet, fast jag hade tänkt att skippa det (vilken skillnad kan det göra liksom?). Även naglarna blev peelade!  

Passa på
Fixar du det här nu är du fin om fötterna lagom till trettondagsbalen. Nu ska jag inte på någon sådan bal, men jag njuter av mina fötter. Både här på sofflocket och i löparskorna. Hade förmodligen trivts i dansskor också! Hett tips är att passa på nu när du får 10% rabatt med koden KronanStart10 Du hittar direkt in till produkten här: Mjuka fötter 
mjuka fötter, Malin Lundskog, Hälsa mera

God fortsättning på julen,
oavsett om du lägger dina fötter i högläge, snör in dem i löparskor eller dansar runt på dem. 

Ses snart igen,

heja heja dig så länge!
//Malin

PS. Du vet väl att du kan få mina blogguppdateringar som ett brev på mailen genom att följa mig på Bloglovin´

 

 

25 december, 2017 av Malin Lundskog 4 Comments

TIPS: så här får du stilla stunder och ett gott slut på året

Gör något helt annat än det du du brukar! Genom att bryta dina vardagsvanor lugnar du ner dig, extra bra för dig som har gett järnet hela vägen fram till jul, utan paus eller nedvarvning. Men okej, nu är vi där vi är och är du fortfarande uppe i varv finns det hopp för en fridfull jul:

1) Bryt dina vanor
Oavsett om dina vanor är goda eller dåliga: gör något annat! Det blir en signal till kropp och knopp att inte agera som vanligt. Och att lugna ner sig om det är det som behövs. Har du racat på med mentala utmaningar under december – se till att inte sätta dig själv i en mentalt utmanande situation under ledigheten. Hamnar du ändå där? Släpp det (om det inte är livsavgörande förstås).

Brukar du springa en sväng varje morgon (javisst – en jättegod vana) – chocka dig själv med att såsa runt hemma med pyjamas. Länge … För att systemet ska fatta att det här är inte som vanligt. 

Har du ansträngt dig massor fysiskt (jobb eller träning) – rela la laxa … 

2) Våga ha tråkigt.
Våga ha tråkigt och våga vara tråkig om det nu är tråkigt att göra ingenting och att tacka nej till den ena släktmiddagen efter den andra. Eller kompisdejten. Eller andra roliga saker. Vi har så fullt upp med intryck för jämnan att vi behöver vila från både göranden och människor, hur härliga de än är. Hjärnan piggnar till av göra ingenting!

När mina killar var små var det enligt rådande barnuppfostringsnormer viktigt att låta dem ha tråkigt, för att de skulle utveckla sin kreativitet och kunna fullfölja tankar utan att någon skapade tankarna åt dem. Visst ligger det något i det än idag. Även för oss vuxna. 

3) Ut o njut!
Fånga dagsljuset med dina ögon, ta dig ut, även om det är en aldrig så liten sväng utomhus Även om det är mulet. Regnigt. Eller blåser som sjutton. (Ja, jag är i Göteborg …) Frisk luft och natur har en lugnande effekt på hela oss. På kroppen, på knoppen och på själen. Även du är den som enligt punkt ett inte är den som ska köra på med träning kan du alltid ta en promenad. Eller sitta en stund och bara titta på havet, sjön, träden, himlen, parken, snön, gräset. Du hinner! För du såg att jag skrev ”aldrig så liten sväng” va?

Precis, svårare än så här behöver det inte vara att varva ner. Att skaffa sig stilla stund. En god jul och ett gott slut på 2018.

PS. Jag är galet pepp på bloggandet 2018. Har storartade planer! Vill du hänga med på dem? Följ mig på Bloglovin´ Inte för att året är slut – det är åtta dagar kvar ju!

PPS. Har du storartade eller andra önskemål om vad bloggen ska innehåll? Säg till! Det är dig jag skriver för.

Fortsatt skön dan före dopparedan
Ses snart igen,

Malin

23 december, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Gästbloggare om den perfekta julen. Hälsosam för alla …

Idag bjuder jag in Carina som är coach på ViDuNi att gästblogga här på Hälsamera-bloggen. Hon filosoferar om december och hur vi väljer att ta oss an julmånaden. Kolla in de frågor hon ställer, de funkar lika bra att använda inför nyårsafton, det nya året som inför jul, midsommar och semester. Hälsa mera på Carina här:

Vaknade denna fantastiska krispiga decembermorgon. Tittade ut genom sovrumsfönstret och blev helt hänförd av himlens skiftningar. Tassade ner till köket för att brygga morgonens första ljuvliga kopp kaffe. Tog upp en bok jag läser men lade den åt sidan. Kände äh, jag skriver istället.

Carina Grönholm heter jag, ICF Associate Certified Coach (ACC) grundare till ViDuNi – Din coaching med bas i Uppsala. En finlandssvenska, bosatt i Sverige sedan 1996 med rötterna i servicebranschen sen drygt 25 år och med stor förkärlek för personlig utveckling. Mitt i livet precis där jag vill vara.

Decembertankar
Pepparkakor, glögg och tända ljus. Mysiga stortröjor och stickade raggsockor, ihopkrupna i sina soffhörn framför den tända brasan med en god bok och en rykande kopp te. Ingen julpanik för här har det införskaffats julklappar sedan slutet på juli. Allt är klart. Alla delar på ansvaret inför julafton, ingen behöver ha ångest. Så ser decembermyset ut för många.

Ångestladdad, sönderstressad och ständigt på väg någonstans i sin iver att skapa den perfekta julen med de perfekta paketen och den fantastiska hemlagade julmaten. Planeringen startade i slutet på oktober och kommer att välta omkull många på julaftonskvällen när projekt julafton kan avslutas. Så ser det också ut för rätt många i december.

Hur ser då den perfekta julen ut?
Betyder det rena välkammade, väluppfostrade barn? Vackert inslagna paket med krullade snören? Ett överdådigt julbord med närproducerad mat? Fina familjebilder med alla i likadana tröjor? Eller är det när hela släkten är samlad och har knyt? Är det när lyckan lyser upp ett barns ögon då paketet inslaget i tidningspapper utan snöre öppnas? Kanske kärleken i luften när äldreboendet får besök av en frivilligarbetande tomte, för inga släktingar hann dit? Är det när julkvällen lider mot sitt slut och det går att andas ut för att ingen har fått en smäll? Kanske när en vänlig medmänniska stannar hos tiggaren och småpratar och önskar god jul med en varm kopp kaffe och en lussebulle? När barnet kan lägga sig med ett leende på läpparna, kramandes sin nalle för i år var det ingen vuxen som var full och dum? Det beror nog på vem du väljer att fråga.

Vad väljer du?
Personligen så har jag övat upp en förmåga att säga nej där det behövs, att inte ta mig vatten över huvudet och att prioritera från år till år vad som känns viktigast. Min perfekta jul spenderar jag med min son och sambo och de delar av hans familj som väljer att hänga på. Jag upplever att ganska många känner en stor press att hinna överallt och ingenstans. Så som många familjekonstellationer ser ut är det inte så konstigt att det skapar stress.

Hos oss har det fallit sig naturligt att fira jul många dagar, så många som behövs för att hinna träffa alla som känns viktiga. Ibland kanske inte alla hinns med nåt år, men då kommer ju nyårsfiranden. Huvudsaken är väl att man ses? Kanske kommer detta tankesätt från att jag gillar att träffas och ha fest. Har man rötterna i ett land och bor i ett annat, då faller det sig ganska naturligt att allt firas många gånger.

Några saker att reflektera över på vägen mot en fröjdefull jul

  1. Vad kommer jag att hinna med?
  2. Hur tänker jag realistiskt?
  3. Vad är viktigast?
  4. Vad kan och vill jag delegera?
  5. Hur ser min och de minas perfekta jul ut?

I många av mina samtal som coach slås jag av hur mycket vi människor styrs och påverkas av allt runt omkring oss. Det är inte konstigt att det är lätt att känna sig otillräcklig. Så nästa gång du ser den där reklamen så tänk på frågorna här ovanför. Sätt din jul i fokus, inte den pyntade i nåt vackert magasin, från nån stylad lägenhet där ingen knappt vågar andas. Ge dig själv andrum!

Om jag får önska något i julklapp i år, då är det att du som läser dessa rader är snäll, generös och vänlig mot dig själv. Det är första stegen mot en skönare och lugnare tillvaro. Det behöver inte vara svårare än så…

Ha en härlig december och en riktigt god jul

//Carina
gästblogg, Hälsa mera, viduni

19 december, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Jag sprang för Musikhjälpen …

Musikhjälpen och min insats
Då är Musikhjälpen slut. Ungefär enda gången på året som jag lyssnar på P3, det är veckan då Musikhjälpen pågår. Tycker inte du också att det är fantastiskt när vi alla engagerar oss tillsammans? När det blir så tydligt att mormors gamla ”många bäckar små” verkligen funkar? Och när varje kilometer jag springer verkligen räknas …

Äh, alla kilometer räknas oavsett, men lite extra den här veckan då jag lägger en femma i Lonesome Runners bössa för Musikhjälpen för varje kilometer jag tar mig fram springandes. Den här veckan blev det inte så många kilometers löpning som jag hade tänkt. Du vet … vänner, vila och väldigt mycket jobb tar över även för en sådan som jag ibland. Trots att min löpning gick till mer än enbart min egen hälsa den här veckan! 

37 kilometers löpning
Jag har samlat ihop 37 kilometer i löparspåren den här veckan, vilket ger 185 kronor. Så … vi gör det vi kan allihop. Eller hur? Och ju fler desto mer. Musikhjälpen överhuvudtaget har slagit insamlingsrekord. Vad bra vi är allihop. Som vill hjälpa till! Låt oss fortsätta så. 

Musikhjälpen Lonesome Runners Malin Lundskog Hälsa mera

Jag springer vidare
Ja, klart att jag fortsätter springa. För min egen fysiska och mentala hälsas skull, för miljöns skull (transportlöpning!) och för min omgivnings skull (sprider mer bra grejer omkring mig om jag själv mår bra). Hoppas att vi ses i ett löparspår någonstans. Om du tvekar och undrar varför du ska springa – kontakta mig gärna, jag vet anledningar till löpning som gör att du inte kan motstå det …

Hur som helst:
vi ses snart igen. Heja dig så länge! Heja mig! Heja oss alla tillsammans!

//Malin

17 december, 2017 av Malin Lundskog 6 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday