• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Jag springer för Musikhjälpen

Musikhjälpen
Idag kör det igång: Musikhjälpen. Gillar hela grejen med Musikhjälpen: Engagemanget, generositeten, det viktiga, det fina, musiken, gemenskapen. Och löpningen. Jo, den hänger ihop med Musikhjälpen. I alla fall om en är en Lonesome Runner …

I år är det som vanligt en fråga som bränns, känns och är så oändligt viktig som står i fokus för programmet som pågår dygnet runt i radion: Barn är inte till salu! Jag har lyssnat en del på sändningen och blir så illa berörd över det de tar upp. Hur kan människor bete sig så illa mot varandra. Mot barn?! Samtidigt blir jag så rörd över allt det fina vi kan göra för varandra. Och gör!

Jag springer för Musikhjälpen
De flesta av oss är ju snälla, vill andra och varandra väl och vill bidra till en bättre värld. En kan inte göra allt, men varje litet steg du vet. Varje litet steg och varje litet bidrag åt rätt håll gör underverk. Jag tänker att mina löpsteg den här veckan ska göra mer nytta för fler än mig och min hälsa. 

För varje kilometer jag springer under veckan som musikhjälpen pågår lägger jag en femma i Lonesome Runners bössa. 

Vill du vara med? Då kör vi igång idag! Häromdagen berättade jag mer om min utmaning här: Musikhjälpen för barnens och löparglädjens skull

Då lovade jag att uppdatera dagligen på Facebook och Instagram. Jag hoppas att jag håller det löftet. Hoppas! Annars får du gärna fråga …

Ses snart igen! 

//Malin

11 december, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

From good to great: två sätt att förbättra när det redan är ganska okej

Att må ganska okej och trivas hyfsat med livet är ett riktig dåligt utgångsläge för en förbättring. Det är mycket bättre med kris, katastrof och rena rama skiten … De flesta av oss har det rät okej, säger att det är synd att klaga och vet att det kunde ha varit värre. Ändå vill vi förbättras.

Går du runt, eller sitter still för all del, och tänker att det hade varit härligt att komma igång lite bättre med träningen? Eller skönt att sova lite mer än du gör? Göra roliga saker lite oftare, äta lite bättre, skratta lite oftare, eller slappna av lite mer? Vet du vad som är det luriga med att ha det ganska gôtt och vilja ha det lite bättre? Det är det där med ganska och lite. Du har det ganska okej som du har det och vad skulle lite  bättre egentligen göra för skillnad? 

Lite är för lite för de flesta av oss. Och ganska okej ofta tillräckligt. Vi har det för bra helt enkelt. Vi riskerar för mycket genom att göra en förändring, för tänk om det inte blir som vi har tänkt oss? Ändå går vi där och känner den där gnagande känslan av att det vore härligt med lite mer av träning, sömn och roligheter (eller vad det nu är vi vill ha). Gnagandet skapar irritation, skavsår och kanske till och med inflammation som värker och ömmar. För visst hade det varit härligt. Men … Ja, jag är helt säker på att du vet vad jag menar och det jag menar är att det är:

Två sätt att förbättra något som är ganska okej:
Det är skitsvårt att gå från good to great, från okej till superb, men med hjälpa av antingen det ena eller det andra av mina två förslag fixar du det:

1) gilla läget som det är och utveckla förmågan av att vara nöjd med dig själv, det du gör och det du har. 

eller

2) var modig och ta steget från det som bara är rätt okej till det som är superbt. 

Det är mycket lättare att utvecklas och åstadkomma förbättringar med kniven på strupen och när känslan av att ”nu räcker det!!!” är sådär galet stark (som jag filosoferade om här i hälsodrömmar). Då har vi inget att riskera eller förlora. När allt är rätt okej blir känslan inte så kraftfull om du inte vågar se vad det där superba egentligen är. Vågar tro på det. Vågar tro att du har där att göra. Där det bättre än här. Där du mår bättre och trivs mer med livet. Och det är klart att du gör och har! Du är så himla värd att gå från good till great, det är där det händer och det är där de hänger – de framgångsrika! (vilka som är framgångsrika i din värld, vet bara du!)

Att våga ta det klivet är det som är skillnaden mellan rätt okej och superbt. Det spelar ingen roll om det handlar om träning, karriär, sömn eller utbildning. Eller något annat. Hur högt siktar du? Och vilket förslag passar i så fall dig bäst just nu? 

Du vet att jag hejar på dig och gärna hjälper dig på traven!

Ses o hörs igen,

Malin

PS. Häng med på uppdateringarna på bloggen via Bloglovin´

25 november, 2017 av netnebulis14 2 Comments

Inte utmattningsdeprimerad. Längre…

Allt ger erfarenhet
Allt vi gör ger oss erfarenhet och vi lär av våra våra misstag. Och så vidare… Vissa erfarenheter kanske vi vill vara helt utan, några är lärorika och en del får en avgörande betydelse för resten av livet. En av mina mest livsavgörande erfarenheter är min utmattningsdepression. Den som jag drabbades av eftersom jag var alldeles för fokuserad på yta och kvantitet för mitt eget bästa. Jag trodde att jag måste göra och prestera för att vara tillräckligt värdefull för både mig själv och min omgivning. Och jag trodde att jag gjorde det för alla andra! Egentligen är det ett ganska egoistiskt beteende – det här ledde till en lång sjukskrivning med kostnader för min arbetsgivare, extra arbete för mina kollegor, mycket ensamt slit för min man, oro bland mina vänner och min familj och ledsna barn som undrade varför mamma var så ledsen (tro mig, jag försökte att inte gråta!). 

Jag litade inte på att jag dög
Jag litade inte på att det räckte att vara en genuin version av mig själv. Trodde inte att det dög. Jag ställde höga krav på mig själv både som mamma, anställd, fru, dotter, kollega, vän och granne. För höga krav såhär i efterhand, men grejen var den att jag verkligen trodde att att kraven från min omgivning. Jag trodde att familj, vänner, arbetsgivare med flera hade de höga kraven på mig. Jag trodde verkligen på riktigt att jag var tvungen att vara jätteduktig inom alla områden. Listan kan göras lång och den har också en lång bakgrund eftersom jag alltid hade varit den där duktiga tjejen. I skolan. Hemma (nja, det gick kanske över under några tonår). På fotbollsplan. På jobbet. Min historia blev min sanning: jag var en duktig tjej och duktiga tjejer gör sådant som duktiga tjejer gör. De fixar allt. De går alltid att lita på. För alla utom dem själva?

Nej, nej, nej – jag menar inte alls att vi ska sluta anstränga oss för varandra eller oss själva. Inte sluta ställa krav eller vara duktiga heller, men det är ju inte ett dugg smart eller hälsosamt att tro att omgivningen har omänskliga krav på oss när de kanske i själva verket är nöjda med att vi är de vi är? Att våra kollegor och chefer tycker att ett nej till en arbetsuppgift är okej? Att våra barn blir gladare för en kram och en godnattsaga än ett perfekt städat hem? Att inte tycka tillräckligt mycket om sig själv för att vara snäll mot sig?

Ja, jag lärde mig massor av hamna i en utmattningsdepression. Jag lär mig fortfarande (det här var 10-15 år sedan) och halkar ibland tillbaka några steg.
 

återhämtning och paus, stress, Malin Lundskog, löpning

Några av de lärdomar jag tar med mig och som du gärna får lära dig av:

– Inte ens jag (eller du) är omänsklig! Vi är människor bäst på att vara oss själva.  

– Det är jätte-okej att visa mina svagheter och be om hjälp! Om du visste hur hjälpsamma dina medmänniskor är. 

– Dåligt samvete är oerhört tärande och gör ingen nytta! Släpp det, gjort är gjort och säg förlåt – både till dig själv och andra som behöver det. 

– Hälsa handlar om helt andra saker än en snygg yta! Ja, jösses – hälsa för och från insidan gör dig hållbar, resten kommer på köpet. 

– Fysisk träning med kvalitet är bättre för mig än med kvantitet! Svettas och flåsa för att du njuter av det, för att du blir glad, smart, stark och uthållig av det. Inte för att pressa på milen. 

– Vila och återhämtning är inte slöseri med tid! Tänk att jag var glad som inte ”behövde” sova på natten … Vila dig smart, pigg och energisk. 

– Jag utsätter mig medvetet för skratt och härliga kravlösa situationer och människor. Hälsosamt som 17! Ett gott skratt du vet – värt så mycket. 

– Att det är lika självklart att jag kan bli psykiskt förkyld som fysiskt! (Även om förkyld kanske inte är ett helt korrekt ord i sammanhanget). Pausa. Innan förkylningen blir något allvarligare, vi vet ju alla vad de flesta sjukskrivningar beror på… 

– Världen går inte under! Nä, den gör sällan det av sådant som en helt vanlig ovanlig människa tror att den gör det av, som ett försenat tåg eller en missad deadline.

– Kommunikation och tydliga ramar är väldigt funktionellt! Prata och se till att du har och ger dig själv tydliga ramar så att du inte ska göra allt, alltid, överallt… Gäller både privat och på jobbet.  Lovar!
 

Varför Hälsa mera finns?
Jag har tidigare skrivit ett inlägg om något som blev viktigt för mig när jag frisknade till – hur jag jobbar med att besanna mina drömmar. Mer om det här: Chefens våta dröm – min sanna hälsodröm 

Anledningen till Hälsa mera har också sitt ursprung i den där utmattningsdepressionen. Mer här: Hälsa mera 
Jag kom att tänka på det, att du som läser bloggen kanske vill veta vem jag är? Och varför? Spännande ändå, alla vägar man väljer genom livet. Idag pratade jag om det här och en hel del annat på kursen Glad Fri Stark på finfina Masesgården i Dalarna. 

Tja, som mormor brukade säga: inget ont som inte har något gott med sig! Hear hear mormor säger jag.

Ungefär det här har jag lärt mig. Och en hel del annat. Återkommer med fler blogginlägg om det hela, väldigt gärna om  tillbaka till ämnet, det är jag helt säker på. Vill du veta mer innan dess? Bjud på en kaffe eller boka en föreläsning så pratar vi mer. Eller: lämna en kommentar här!

Hej hej och heja dig så länge!
Ses snart igen,
Malin

Vill du hänga med på uppdateringarna på bloggen? Följ mig på  Bloglovin´ 

20 november, 2017 av netnebulis14 2 Comments

Hinner du inte träna? Jag bjuder på träningen du hinner!

Det finns oändligt många ursäkter för att inte röra på sig, oavsett om det handlar om träning eller motion. Något de flesta skyller på är tiden. Jag hinner inte träna eller jag har inte tid att ta en promenad. Och hey, jag går i den fällan själv ibland!

Men för att vi ska må så bra vi kan är fysisk aktivitet himla viktigt och ärligt talat: egentligen hinner vi inte inte röra på oss – för med fysisk träning kommer (bland annat) mer energi och bättre sömn och avslappning, vilket leder till högre effektivitet när det behövs, så … vi sparar tid på att lägga tid på träning.

du hinner träna, Malin Lundskog

Krångla inte till det för dig
Tänk att här hamnar jag allt som oftast – i att göra det enkelt. Då är det troligare att det blir gjort oftare och ofta är det som skapar goda vanor, så … keep it simple, motionera och träna hellre kort än inte alls! 

Jag bjuder på träningen du hinner
Du som ofta använder tidsargumentet: jag bjuder på fem träningspass som gör att du inte kan skylla på att du inte har tid. Det längsta av passen är 8 minuter och känner du för det kan du faktiskt dela upp det i ännu kortare pass. Så: du hinner röra på dig! 

Du hittar passen om du går tillbaka till startsidan av bloggen och kikar under den stora startbilden. 

Apropå ursäkter: 
I min bok GLAD FRi STARK, som släpps andre december, skriver jag om de tio vanligaste ursäkterna jag stöter på bland människor som vill komma igång med träning och ett hälsosamt liv och vad ursäkterna vill skydda oss ifrån. Gissa vilka de är?!

I boken kallar jag dem självsabotörer som det går alldeles utmärkt att göra självhjälpare. Så du är inte ett dugg hopplös, om du tror det. Och du har tid!

Heja heja tills vi ses igen!
//Malin

PS. Häng gärna med mig på Bloglovin´ – så får du alla uppdateringar som ett brev på posten. 

9 november, 2017 av Malin Lundskog 4 Comments

Grillfest – en träningsmetod för en hälsosam utflykt kryddad med träning!

Grillmetoden
Det är så roligt när ni hör av er, ni som läser blogg, nyhetsbrev och följer mig på sociala medier. Efter senaste nyhetsbrevet fick jag ett himla roligt träningstips: grillmetoden!

Grillmetoden innebär kort och gott:

1) ta dig ut till en grillplats (äh! grillen du har hemma funkar den också)

2) tänd på!

3) träna i väntan på glöd

4) grilla

5) och ha kul …

Så enkelt kan det vara och det här kanske är passapå-träning när den är som bäst? 

Vilka övningar lägger du in i grillfesten? Tipsa gärna i kommentarerna!

Ses snart igen,
tills dess: smaklig måltid och 
HEJA HEJA DIG!

//Malin
 

Malin Lundskog grillfest

 

3 november, 2017 av Malin Lundskog 4 Comments

Förändringarnas tid är här – en hälsospaning om trender inom hälsa

Nya tider för hälsan
Det blåser nya hälsovindar! Har du känt dem? Allt fler av oss som jobbar med hälsa och/eller träning pratar om det. Har du hört oss? 

Det som är nytt inom hälsobranschen är egentligen väldigt gammalt och det som fick mig och en annan Malin att starta Hälsa mera. Det här säger många av oss i branschen just nu och fler och fler hakar på: 
 

Släpp press och prestation, rör dig massor, få frisk luft, vila jättemycket, ha roligt och tyck om dig.

 

Ungefär så. Gammalt sunt bondförnuft egentligen, eller hur? 

Hälsa utan press och prestation
Hälsa handlar inte om någon tävling eller prestation! Hälsa är inte detsamma som att käka flest avokador eller springa snabbast på milen. Hälsa är en helhet! Hälsa handlar lika mycket om att varva upp och träna fysiskt som att varva ner och träna mentalt. Hälsa är att vara rörlig i både kroppen och knoppen och att vara tillfreds med sig själv och livet. 

Hälsa är inget projekt, det är en (livslång) process. En never ending härlig story. Ibland måste vi utmana oss, pressa oss, svettas, slita oss i håret och vara galet disciplinerade för att få till det och ibland behöver vi perioder av vila och återhämtning. Det viktigaste vi kan göra är att lära känna oss själva, så att vi kan lita på det kroppen säger till oss eller knoppen påpekar. Hur enkelt det än låter: det är lättare att riva av ett tufft träningspass några gånger i veckan än att lära känna sig själv. Reflektera. De flesta av oss lägger därför hellre tid på ett träningspass än på reflektion. Jag säger att de flesta av oss behöver tänka om. Göra om. Göra mer hälsosamt rätt. Vad säger du? 

hälsotrend Malin Lundskog

Ny hälsotrend
Den nya hälsotrenden betyder inte att träning helt plötsligt blir oviktigt. Inte alls! Träning är viktig för hälsan. Den mentala träningen likaväl som den fysiska. Och för att inte nästla in mig i årets längsta blogginlägg så sätter vi stopp där för idag. Med att gilla oss själv, sluta hälsoprestera och börja hälsoreflektera? 

Och du: imorgon bjuder jag på värsta grillfesten – en grymt rolig träningsmetod som en av mina nyhetsbrevsläsare tipsade om. Häng med då, särskilt om du ska ut och grilla i helgen 😉 Häng med mig på Bloglovin´  så missar du inte det.

PS. Pressen och resultatfixeringen kan vi väl lämna åt elitidrottarna, hoppas inte att de tar åt sig av det här – jag älskar att titta på idrott på hög nivå. Se hur de kämpar och sliter och åstadkommer fantastiska stordåd. De gör ett enormt jobb och är inte alls alltid snälla mot sig själva. eller ens särskilt hälsosamma, men wow för inställningen och vinnarskallarna. För den mentala styrkan och modet. Och för underhållningen … (Ikväll hoppas jag på underhållning i Scandinavium, när Frölunda Indians tar sig an Skellefteå.)

Ses imorrn alltså, då bjuder jag på grillfest!
Tills dess: heja dig!

//Malin

(i boken GLAD FRi STARK som släpps 2/12 får du många tillfällen till reflektion och peppen att tycka om dig själv. Kom på releasen, eller förbeställ boken här: GLAD FRi STARK – boken)

2 november, 2017 av Malin Lundskog 4 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday