• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Därför ingen skillnad på positiv eller negativ stress

Stress är stress
Det som händer i kroppen när du är stressad är samma sak, oavsett om det som stressar dig är roligt eller tråkigt. Det är alltså ingen skillnad på stress och stress, även om vi gärna vill tro det. 

Vad händer när kroppen reagerar på stress?
Det hela börjar ju i knoppen förstås, eftersom det är hjärnan som står bakom allt. Typ. Hjärnan reagerar på faktiska faror och inbillade hot på samma sätt. Den reagerar på bristen på återhämtning och lugn på samma sätt. Hjärnan reagerar genom att skicka ut hormoner, i de här fallen stresshormoner. Hormoner som gör dig fokuserad, motiverad och kraftfull. Hormoner vi behöver för att klara av utmaningar, men som också bryter ner oss. I doser är stressreaktionen allt annat än ett problem, det är när du inte får din återhämtning som det kör ihop sig och blir skadligt. Men det är fortfarande samma reaktion i kroppen oavsett vad som orsakar stressen. 

stress

Positiv stress eller negativ stress? 
Nej, återigen: stress är stress. Det spelar ingen roll vad som orsakar den, men om du verkligen vill ha en indelning så kan du dela in det i kortvariga stressreaktion som positiv och långvarig som negativ. Det stämmer ju inte helt och hållet eftersom den kortvariga kan vara en plåga om det du utsätts/utsätter dig för är jobbigt. Men jag tror att du är med på skillnaden? 

Återhämtningen gör skillnaden på stress och stress
Det är alltså i återhämtningen skillnaden på positiv och negativ stress kommer. Det är med hjälp av återhämtning från det som skapar stress (oavsett hur kul det är) som du undviker den långvariga och skadliga stressen. 

stress

Ett PS, men i alla fall … det här gör kroppen till sitt försvar:
När det är mycket omkring dig och stresshormonerna poppar runt som galningar i dig, då svarar kroppen bland annat med det här:

– höja blodtryck och puls – du behöver ju vara på helspänn, redo att ta dig an faran
– öka storleken på dina pupiller – så att du ser faran bättre
– minska din aptit – klart att du inte har tid att tänka på mat eller vara hungrig när faran är här
– minska din sexlust – exakt så, inga störningsmoment här inte

Ja, och gå runt med förhöjt blodtryck och hög puls, utan aptit och utan lust att ens kramas – det bygger ingen hälsosam människa det. Kortvarigt ingen fara, långvarigt … fara på taket. och i din kropp och knopp. 

Tillåter du dig själv att återhämta dig? vad gör du då? Du har säkert tips som någon annan (inkl. mig!) ka ha glädje av. Dela mer än gärna med dig här i kommentarerna. 

Heja heja dig!

stress

PS. Jag återkommer självklart om stress och återhämtning, det är ju ett sorgligt aktuellt ämne med tanke på alla sjukskrivningar. Dessutom har ju själv en bakgrund med utmattningsdepression och pratar en del om det på mina föreläsningar. 

PPS. Följ mig på Bloglovin´ så missar du inga uppdateringar

Jag har skrivit om stress förut. Bland annat de här inläggen:

Inte utmattningsdeprimerad längre

Våga vara nej-sägare

Vila vid vatten

lugnt vatten

 

23 oktober, 2017 av Malin Lundskog 4 Comments

Hett med vinterbad

Hett med vinterbad? Absolut! Ju mer du badar, desto mindre fryser du. Jo, det är sant! Precis som: Bada mer – stressa ner. Jag älskar vinterbad. Eller: jag älskar att bada. Och vintern närmar sig, så … Idag berättar jag om varför vinterbad är så bra. Kolla in allt fenomenalt som händer med kroppen, knoppen och själen vid vinterbad:

Min sanning om vinterbad

Vinterbad ger energi och en allmän sund känsla. Den sunda känslan ökar självkänslan! Det minskar trötthet och smärta, ger ett glatt humör och stärker immunförsvaret. Det ger bättre sömn, mer elastisk hud (vi som är livserfarna inser finessen med det), ökar blodcirkulation, sänker blodtryck, ökar kyltåligheten, minskar spänningar och ger social gemenskap. Hur bra kan det bli egentligen? Väldigt bra, men OBS! för några som det kanske inte är så hälsosamt för:

Som hjärtsjuka, de med konstant högt blodtryck (tillfälligt pga stressad situation just nu inte alls samma sak), när du är förkyld och har feber (och för 17: drick inte alkohol innan du badar). Men vi andra – grattis till oss!

vinterbad

Att hoppa (eller gå såklart) ner i kallt vatten är en rejäl chock för kroppen. Det låter kanske inte så hälsosamt? Särskilt inte om jag tillägger att det hela handlar om att utsätta kroppen för stress… Men: kortvarig stress med redig avslappning efteråt gör under för oss. När vi chockar kroppen såhär sprakar värsta nyårsfyrverkeriet av härliga hormoner igång i kroppen, de yttre blodkärlen drar ihop sig så att blodet strömmar snabbare och vi mobiliserar energi genom att sätta våra inre organ och hjärnan i viloläge (inte tid med djupa funderingar, det är action som gäller) för att kunna försvara oss (stress/chock = ”fara”).

Vinterbad är en genväg till flow, det är jag säker på, för flow kräver en stressreaktion och framförallt kräver det en komplex miljö (fatta havet, där jag vinterbadar, med all sin komplexitet!) och det kräver att något förkroppsligas – om jag säger såhär: 50% av våra yttre sensorer sitter i fötter, händer och ansikte, need I say more?

Hett med vinterbad

Kyla är något för dig som fryser, därför är det hett med vinterbad. Jag skulle vilja slå ett slag för det bruna fettet också, nu när jag ändå håller på. Det bruna fettet är det vi föds med i hyfsat riklig mängd och det är suveränt på att alstra värme. Det är också riktigt bra på att käka upp det vita fettet, det som vi vuxna har mer av och som är det som gör oss överviktiga. Genom att utsätta dig för kyla, som du gör med regelbundet vinterbadande och annan vistelse utomhus ökar du mängden brunt fett. Du får lättare att alstra värme och fryser alltså inte lika lätt och du bygger upp en intern fettförbrännare. Kanske någon som nappar på det efter alla skumtomtar?

Under mina första år som vinterbadare ville jag vara uppvärmd innan jag hoppade i sjön (som oftast är ett hav, nämligen Kattegatt), allra helst efter en löprunda annars efter en bastu i Askims bastuförening. Men nu är jag luttrad och det räcker att blir hett med vinterbad … Men visst badar jag efter löprundor och bastubad. Som den här solskenshistorian

Ja, jag håller med Karen Blixen:

                    The cure for everything is salt water – sweat, tears and the sea

Nybörjartips för dig som vill börja vinterbada

  • bada naken (alltid skönt, men i det här sammanhanget för att våta kläder kyler ner efteråt)
  • basta/var varm innan
  • 5-20 sekunder räcker
  • undvik att doppa huvudet, ha gärna bastumössa (jo, det finns! Men vilken mössa som helst funkar ju såklart. Jag kör buff. I alla lägen))
  • ha sällskap, både för att det är trevligt och ifall om att…
  • använd badstege så att det är lätt att ta sig i OCH UPP
  • gå till vattnet i skor (diabetiker bör vara extra försiktiga med fötterna så att de inte får sår utan att märka det pga kyla/tappad känsel)
  • börja i tid på säsongen och håll i regelbundet. Eller sluta aldrig?

Hälsoinsats att vinterbada

Vi borde hotta till vinterbadandet och få fler att coola ner sig. Vilken hälsoinsats! Fatta stresståligheten och -hanteringen, glädjeökningen och den ökade självkänslan för folket. Jag är övertygad om att det skulle göra skillnad. Ska vi testa? Vinterbad ftw…

Du som vill höra vad jag sa på radion om vinterbad i vintras, lyssna här, 1:42 ungefär in i programmet: Förmiddag i P4 Göteborg (men jag hann knappt öppna munnen förrän inslaget var slut, guldbaggar skulle nomineras och Stina Nilsson vinna tourdeski-etapper och annat kom emellan. Lite som i livet i största allmänhet när jag tänker efter: saker och ting kommer emellan …)

PS. Förr tvingade man mentalpatienter att bada isbad, för att lugna ner dem. Det jag förespråkar är helt fritt från tvång, men effekten finns där ändå. Befriande! Lugnande! Energigivande! Och hett med vinterbad …

vinterbad

Du, heja dig!
Ses i vattnet?

Malin

21 oktober, 2017 av netnebulis14 6 Comments

GLAD FRI STARK – en bok om hälsa

GLAD FRi STARK – en bok om hälsa
GLAD FRi STARK är boken för dig som är soffpotatis och vill få tummen ur! Och för dig som är prestationsprinsessa och vill sänka dina axlar. GLAD FRi STARK är en bok om hälsa och personlig utveckling fri från quick fixar men med mängder av magkänsla och gott samvete.Den andre december 2017 släpptes boken. 

Boken är ett träningsredskap för att skaffa hälsosamma vanor, gilla dig själv och hitta modet att se dina ursäkter i vitögat. Min förhoppning är du genom att följa mina fem framgångsformler, The Magic Five, lägger det dåliga samvetet bakom dig och får mer energi att leva och njuta av livet medan det pågår. Jag har lämnat utrymme för reflektion i boken, så att just du kan hitta just ditt sätt att hälsa mera™. 

Här kan du köpa boken:
Glad Fri Stark – en bok om hälsa

Hälsa mera-bloggen följer du bäst på Bloglovin´ 

ps. undrar du vad den rosa elefanten har med det hela att göra, så är svaret: ingenting egentligen. Förutom att Coola M (som elefanten heter) är min maskot …

coola M

15 oktober, 2017 av Malin Lundskog 3 Comments

Tre bästa tipsen för ditt sunda förnuft

Utveckla ditt sunda förnuft
En av de fina sakerna med att bli äldre är att chanserna till att skaffa sig ett sunt förnuft ökar. OM DU INTE ENVISAS MED ATT BEHÅLLA samma förnuft hela livet. Varför jag skrev det i versaler? För att det är så många som inte vågar, vill eller förstår att det är okej att ändra sig. Som lever kvar med sina gamla sanningar utan att reflektera över att de sanningarna kanske inte alls är sanna längre? Och att det är spännande att utvecklas!

Albert Einstein lär ha sagt följande om sunt förnuft: Sunt förnuft är inget annat än en samling fördomar inlärda innan man har fyllt arton. Jag håller inte med! 

Ditt sunda förnuft är just ditt. Mitt sunda förnuft är mitt. Det de har gemensamt är att de är individuella och har världens chans att bli ännu sundare ju mer erfarenhet vi samlar på oss i livet. Att utveckla ditt sunda förnuft är rena skära hälsokuren, annars är det ju inte sunt. Inte sant?

Tre bästa tipsen för att utveckla ditt sunda förnuft:

  • Reflektera. Måste du göra som du alltid har gjort, leva som du brukar eller tycka samma nu som då? Nej, visst inte! Reflektera över vad du faktiskt tycker och tänker just nu. Och tyck och tänk så just nu. Det är inte slut här. Imorgon är en annan dag och så vidare och vi ristar inte runor längre. Du kan ändra dig!
  • Agera. Agera efter ditt sunda förnuft. Träna på att använda det. Har du reflekterat över det så kan du vara trygg i att det är sunt just för dig.
  • Strunta i tipslistor! De är ju galna alla dessa tipslistor och har inget med ditt sunda förnuft att göra. Du kan och vet redan allt du behöver veta och kunna. Det är bara det att du inte vet det än och då är det kanske läge att gå tillbaka till första punkten på den här tipslistan: reflektera? Och stärka dig med punkt två på tipslistan: Agera. Och sedan göra precis som det står på punkt tre på en här tipslistan: strunta i den! 

Jag utmanar alltså Einstein med det här blogginlägget, men: jag tycker att han hade fel. Lär och utvecklas så länge du lever, så hänger det sunda förnuftet med. Så värt! För det är skönt och hälsosamt när både förnuftet och känslan hänger ihop. Eller? 

Fritt fram att tycka i kommentarerna här nedan och också fritt fram att hänga med på webbkursen Glad Fri Stark – där tränar vi bland annat sunt förnuft och reflektion. Mer om webbkursen Glad Fri Stark som tjuvstartar 18 oktober hittar du här: Glad Fri Stark – webbkursen 

Heja och det eget sunda förnuft! 

Ses snart igen,
//Malin

5 oktober, 2017 av Malin Lundskog 10 Comments

Det är skillnad på träning och träning

Livsviktigt med löpning
Jag tycker visserligen alltid att det är läge för löpning, men vissa dagar är det extra mycket läge för löpning. Som igår. Igår var det livsviktigt att springa. 

Jag vaknade som jag gör de flesta dagar: tacksam över livet och förväntansfull inför dagen. Jag började med kaffe och att sätta dagens intention, som jag brukar. Jag kände intentionen rota sig i mig och visste att det här blir en riktigt bra dag. Effektiv. Fokuserad. Glad. Oj, vad jag skulle få mycket gjort! Oj, vad skön eftermiddagstuppluren skulle bli. Oj, vad glad jag var att jag var jag. Tills det kom ett sms …

Ett kort sms säger mer än tusen ord
Min son (den av mina två som fortfarande bor hemma) hade visst glömt att säga att han hade ”lånat” bilen! Det regnade vågrätt, jag hade ganska bråttom iväg och tänkte att … okej, jag får väl ta cykeln. Det brukar jag göra och det är ju så jag vill leva, men just igår hade jag tänkt ta bilen på grund av några ärenden som inte var cykelvänliga i det vädret. Eftersom min intention för dagen hade gjort avtryck i mig och jag skulle ta motgångar med ro och tänka innan jag talade och så vidare, så var det faktiskt så jag reagerade. Först!

När jag däremot upptäckte att det var punktering på cykeln, då struntade jag i alla intentioner och längtan efter skön frisk luft. Då blev jag skitförbannad! Jag slet åt mig den andra cykeln som stod i garaget, den som inte har lampor (mörkt på morgonen) och som det är någon vajsing med (så att den vobblar när jag cyklar på den) och drog iväg ut i storm och regn. Samtidigt som jag ringde min son och skällde på honom. (Du kanske hörde mig – jag var inte lågmäld … ) Hans korta sms ledde till alldeles för mycket. Alla mina intentioner och all mental träning var som bortblåst i stormen. Stora barn stora bekymmer och så vidare. 

löparglädje vid havet

Träning som träning?
Den väldigt friska luften på cykeln hjälpte. Lite. Men jag kom inte riktigt till ro förrän jag sprang en ensam runda i stormen framåt eftermiddagen. WOW för löpning alltså. Igen! En ensam löprunda, inte för träningens skull utan för den mentala nedvarvningens skull. Drog ut trött och med en dålig känsla inom mig, kom hem pigg och med en skön känsla i både kroppen och knoppen. Några kilometers löpning längs havet, med svett och flås, en halv storm och me myself and I. For the Win!

Padelmatchen tidigare på dagen hade inte alls samma effekt. Jag har sällan spelat så dåligt! Tjongade bollar åt fel håll och trodde att jag hade hål i racket och undrade seriöst om inte nätet var för högt. Trodde att en padelmatch i glada vänners lag skulle göra susen för den kassa känslan jag hade, men … jag var alldeles för ofokuserad för att spela vettigt. Kunde inte njuta som jag brukar av att träffa padel-kompisar och att röra på kroppen. Det krävde helt enkelt för mycket av min hjärna som längtade ihjäl sig efter lugn och ro. Så jag säger det igen: löpning! 

Löpning som återhämtning. Löpning som motion. Löpning som träning. Löpning som vila. Löpning som terapi. Löpning. Helt enkelt. 

Idag skiner solen, vinden har avtagit och jag ska springa intervaller med en av världens bästa springkompisar på lunchen. Livet går upp och ner, precis som löparspår och padelmatcher. Och det är skillnad på träning och träning. 

Hoppas att du får en fin dag! Och hittar din anledning till att springa. Eller vad du nu behöver – det vet du bäst själv, eller hur?!

ps. vill du hitta löparglädje? Häng med till Vrångö i mars, mer information här: Löparglädje på Vrångö OBS! boka tidigt-pris t.o.m. 31/10-17.

Ses snart,
heja heja dig så länge!
//Malin

4 oktober, 2017 av Malin Lundskog 4 Comments

I väntans tider … kan du också motionera!

I väntans tider …
Står du i kö idag? Väntar på bussen? Eller väntar på något annat eller någon annan? Använd tiden till att få in en del av dagens vardagsmotion genom tåhävningar, utfallssteg (helt naturligt på busshållplatsen) dips mot en bänk (vem gör inte det i kön till lunchen?), knäböj (i tandläkarens väntrum), hälgång (när du har gått om tid, växla med tågång) och så vidare.

Vilken typ av rörelse spelar ingen roll
Spelar ingen större roll vad du hittar på – med gör dig själv vaksam på alla de onödiga sittstunderna och rör på kroppen istället. Det är det dagens vardagsmotion handlar om. Dela gärna med dig av vad du väljer för sköna moves under dina väntstunder idag. Och kom ihåg det nästa gång en välkomnande receptionist någonstans säger ”varsågod och sitt”. 

Keep it simple and repeat! Så når vi framgång med att skaffa hälsosamma vanor. 

Heja heja hela dagen!
Ses snart
//Malin

bilden är från ett träningspass med ett skönt gäng jag tränar från Essity, som SCA numera heter, i Mölndal. Här väntar de på grön gubbe i ett statiskt utfall. MEN: du behöver inte vara träningsklädd – vi pysslar ju med vardagsmotion i just det här inlägget

26 september, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday