• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Livets första dansuppvisning – på Storan!

Ge mig en scen och jag lyser upp. Det blev tydligt ikväll, när vi hade avslutning på hiphop-kursen jag har gått under våren. Hip hop nybörjare 30-plus (de flesta 50-plus). One minute of fame där på scenen. Tänk att livets första dansuppvisning gick av stapels på Storan. Jag menar. Stora teatern. Det är stort!

Igår kom jag till genrepet och undrade vad jag gjorde där. Dansa? Det är verkligen inget för mig. Har sällan känt mig så malplacé som när jag klev in på Stora teatern och möttes av värsta Fame-inramningen. Coola dansare som stretchade, värmde upp och … hörde hemma. Jag satte inte ett steg och funderade på hur jag skulle kunna dra mig ur uppvisningen, som var ikväll. Glad att jag inte ljög mig ur situationen, för jädrar vad roligt det var. Den minuten vi hade på scenen vill jag ha mer av. Vi nailade det! Publiken jublade! Och jag lämnade stan med en känsla av att det här med hip hop – det är verkligen något för mig.

livets första dansuppvisning, hip hop nybörjare
så här ser hip hop nybörjare 30+ ut …
hip hop nybörjare, 30+, stora teatern uppvisning
hood på sekunden innan vi tågade ut från scen

Som sagt, ge mig en scen, ha ha. Hiphop-kursen har utmanat mig, som har lett i princip all sorts gruppträning på gymmet, förutom dans. Som tidigare har gått buggkurs, tillsammans med Claes. Men inte dansat. Inte såhär. Skitkul! Och svårt. Och underbart utmanande. det är verkligen spännande att lära nytt och att se hur man själv reagerar på utmaningar. Jag ångrar inte att jag har dansat under våren. Livets första dansuppvisning var värd all möda.

livets första dansuppvisning, storan, göteborg, hip hop nybörjare 30+
så jäklar nöjd efteråt!

Nu funderar jag på vad jag ska utmana mig själv med nästa termin, för något ska det väl bli?

Vi ses snart igen, tills dess: heja utmaningar!
Kram Malin Lundskog

17 maj, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Kärleksvisa till min son …

https://sphinx.acast.com/p/open/s/657b2779e56a640017525901/e/6a061aba68dc584edadc28a1/media.mp3

Efter en tårdrypande och kärleksfull inledning då Cilla sjunger för sin son och berättar om ett författarevent hon har varit med på. Resten av avsnittet ? Det handlar om släppet av Malins roman Min sämsta väninna. Efter en release med förläggare och författarsamtal tillsammans med nära och kära i Göteborg har hon också släppt läs boken på Knippla där romanen utspelar sig. Iklädd tofflor? Vill ni höra en författare med boksmälla är detta avsnittet för er. Precis som alla andra avsnitt av podden för er som gillar berättelser – och livet bakom dem.


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

kärleksvisa till min son, skriverier med malin och cilla, podcast

Ses snart igen, vägen till fler av våra avsnitt hittar ni här: Poddar.
Kram Malin Lundskog

15 maj, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Envishet och galenskap och en ballong!

Sakta men säkert kravlar jag mig upp mot skrivbordskanten igen, efter en crazy releasevecka. Häromdagen slocknade jag på golvet under skrivbordet, med fötterna på stolen och Brorsan på armen. Det där med att somna på golvet är för övrigt mycket skönare än det låter. Särskilt med en hund på armen som värmer och snusar avslappnat. Men nu var det inte tupplurstips jag tänkte ge er, utan tips på vad som krävs för att bli författare – nämligen envishet och galenskap. Kreativitet och mod är inte heller så dumt. Eller uthållighet. Och nyfikenhet!

Envishet undrar ni? Ja. Jädrar vad envis man behöver vara. Tro på sina ideér. Inte ge sig för tvivel och lockelser utan gneta på. Envetet. Och galenskapen? Ja, den handlar om att man behöver vara galen för att fortsätta tro. För att lägga ner så oändligt med tid och energi. Och pengar! (kurser, researchresor, anteckningsböcker, dataprogram man tror att man måste ha och så vidare). Jag tror att galenskapen är det som gör att man inte tvekar, kanske inte ens reflekterar över, allt man offrar för att få göra det man älskar utan att bry sig om att det kanske aldrig någonsin leder till något annat än att man ägnar tid, massa tid, åt att skriva.

Vilka egenskaper behöver en författare mer än envishet och galenskap?

Kreativiteten förstås. Den som föder idéer, får frön att gro och en skrivande människa att vakna mitt i natten med ett Eureka! Och modet! För det är modigt att lämna ut sina texter, som även om de inte är självbiografiska innehåller så otroligt mycket av en själv.

Utan uthållighet blir inga böcker skrivna, det vågar jag lova. Även om det flödar i skrivandet, så tar en bok tid att skriva. Råmanus. Mängder med omskrivningar. trauma åt här, redigera där. Redigera om det nyss redigerade eftersom det var en onödig redigering. Och så vidare … Uthålligheten att inte tröttna på sin egen text. Sin egen röst. Uthållighet. Och nyfikenhet. Vad skulle hända om ..?

Nyfikenheten som gör att man som författare vill veta mer om sitt tema, sina karaktärer, vad som händer om man lägger till en detalj. Eller drar ifrån tre. Nyfikenheten på vad som ska hända på nästa sida. I nästa kapitel. På hur det ska sluta! Oavsett om man är så planerad att man har ett detaljerat synopsis (som jag hade efter ett gäng omskrivningar av Min sämsta väninna, vilket ni kan läsa mer om här) eller om man (som jag föredrar i alla fall i råmanusfasen. Tror jag?) skriver utan någon större plan, så behöver vi vara nyfikna. På hur våra protagonister ska lösa problemen de stöter på eller hur antagonisterna ska förlora slutstriden. Till exempel.

Envishet och galenskap går att träna upp, precis som kreativitet, mod, uthållighet och nyfikenhet. Ju mer man håller på, desto bättre blir man som bekant. Att träna upp sin galenskap handlar inte så mycket om någon strukturerad träning som om att ge sig hän skrivandet. Galenskapen kommer liksom på köpet. Och vi som skriver älskar den. Ända tills vi tvivlar. Men det är då den magiska ballongen kommer in i bilden.

Och en ballong

Ballongen då? Den är rena rama magin i författarskapet. Just nu, när jag som sagt är i kravla mig upp från trötthetenstadiet är den guld värd. Ballongen som Claes gav mig inför releasen av Min sämsta väninna (en vecka sedan idag!). Nu står den här vid skrivbordet och påminner mig. Fy fan vad du är bra! Så fort min blick lämnar skärmen för att irra bort sig i tankar på antingen manus eller annat står den där och peppar. Det är ändå kärlek det! Eller så är det ett sätt att slippa stå där och peppa själv, ha ha. Det spelar ingen roll. Ballongen är pricken över i:et just nu och jag håller ta mej tusan på att rulla igång skrivandet igen. Gôtt e d!

envishet, kreativitet och en ballong, skrivbord, dator, författare
den magiska ballongen med pepp-texten Fy fan vad du är bra!

Varsågoda, sno med er tipsen och ge till alla era författarvänner. Ge dem en ballong när ni ändå håller på!

Ses snart igen, tills dess: fler magiska ballonger åt folket. Och författarna!
Kram Malin Lundskog

14 maj, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Jag boktipsar om Var är de vuxna?

Jag har tipsat om Nina Lykke förut, till exempel här. En norsk författare med humor och ungefär noll procent språkligt krångel. Nu har jag lyssnat på hennes senaste roman. Jag tipsar om den, Var är de vuxna?, i avsnitt 151 av podden Skriverier med Malin och Cilla. Ja, var är de vuxna egentligen?

Är det alla de par som Ida, huvudkaraktären som är i sina bästa medelålders år och arbetar som parterapeut, behandlar? (Skrattar högt åt hennes iakttagelser av sina klienter). Är Idas vuxne son, som har tagit avstånd från henne när han träffar världens, enligt Ida, tråkigaste tjej. Som han dessutom får barn med … Eller är det Idas mamma, som visserligen är död, men ändå finns innanför nyckelbenet hos Ida? Det är en roman om relationer i kris, medelklassens våndor och de trivialiteter som vi nutidsmänniskor har en tendens att förstora. Kul. Och fin!

Jag boktitlar om Var är de vuxna, podcast Skriverier med Malin Lundskog, bokomslag Nina Lykke

I slutet på podden hör ni mer om vad jag tyckte och tänkte om boken. Avsnittet hittar ni här. Jag har som sagt lyssnat på den här boken, för i min nervösa uppladdning för bokreleasen förra veckan har jag inte kunna sitta still och läsa. Och vet ni? Nu är jag så trött, efter allt releaseståhej, att jag inte orkar läsa … Boksmälla, var det någon som sa. Jo, skulle tro det. Men jag hoppas hur som helst att ni har glädje av boktipsen vi kommer med i podden. Har ni tips till oss är ni varmt välkomna att höra av er såklart!

Ses snart igen, tills dess: heja bra böcker!
Kram Malin Lundskog

13 maj, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Min sämsta väninna har varit på sitt livs första bokklubb

Min sämsta väninna har varit på sitt livs första bokklubb och jag fick följa med! Ikväll var det nämligen dags för Bokklubbstisdag by Malin Lundskog igen. Vårens sista. Och vi hade en alldeles fantastiskt kul kväll. Jag tror till och med att min roman är som gjord för att vara bokcirkelbok. Ja, tänk er själva att läsa om och diskutera barndomsvänner, bästa vänner, svek, åldrande, relationer och vuxna barn. Bland annat. Ni kan lägga till västkustmiljö och drömmar, hopp och mod också. Ja, jag sa ju det: Romanen är som gjord för bokcirklar och min sämsta väninna har varit på sitt livs första bokklubb idag. Men inte sin sista hoppas jag. Vi åker gärna på bokklubbsturné (kom jag på samtidigt som jag skrev det, ha ha).

Bokklubbstisdag på hönö, franses, emmas bibliotek, min sämsta väninna
bokklubbasgänget!
Min sämsta väninna, bokklubbstisdag, franses på hönö
Hon gör sig på bokklubb, Min sämsta väninna. Eller hur?
min sämsta väninna har varit på sitt livs första bokklubb, bokmärken, stickegubbar
jo jo, stickegubbarna var med!

Det är verkligen en ynnest att få träffa läsare. Och blir man inte inbjuden till bokklubbar, kan man ju alltid ”tvinga” bokklubben man själv håller i att läsa ens nysläppta roman. Jag är så himla tacksam och glad för att jag gjorde det. Vilken kväll! Vilka diskussioner. Och vilken värme! Tänk att det går att prata om så mycket även med de man inte känner. Människor alltså. Kvinnor!

Oh jag? Jo, jag var ju uppklädd för spektaklet. I mina nya fina bokörhängen som jag fick av svärdöttrarna (och sönerna, men de var inte så involverade i presentfixandet) på releasen förra veckan. Så fina! Och så passande juh.

örhängen som Moa Edvin har gjort

Vi ses snart igen! Tills dess: heja samtal och bokklubbar!
Kram Malin Lundskog

12 maj, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Pensionärerna på Knippla mötte Min sämsta väninna

Idag har jag varit på det som Öckerö kommun kallar Träffpunkten – en möjlighet för människor att mötas en gång i veckan med fika, gymnastik och mellan varven någon som kommer och berättar om ett yrke/en hobby/spelar och sjunger. Idag var det jag som hälsade på bland pensionärerna på Knippla. En fin stund! Jag pratade om romanen Min sämsta väninna. Om mitt skrivande. Om varför jag flyttade till Knippla. Och jag läste högt och blev varm inombords när de skrattade, precis där jag själv tyckte att texten var rolig.

Lika mycket som jag älskar att prata om mitt författarskap och alldeles särskilt min nya bok, lika mycket älskar jag att lyssna på berättelser om livet förr. På ön. Och som de berättade. Om husförhör, om att vara en hunsad kockapojk ombord på en fiskebåt, om när de hämtade vatten i brunnen, precis där Claes och jag bor. Visst var det mycket som var bra förr, men ändå: vad mycket det är som är så mycket bättre nu.

Min sämsta väninna är fem dagar gammal och än så länge har vi det himla bra tillsammans!

Min sämsta väninna, Pensionärerna på Knippla, Föreningsgården, roman
Hon gör sig utanför Föreningsgården, där vi var idag också, eller hur?

Ses snart igen! Tills dess: heja heja nutiden. Dåtiden. Och de som har gett oss det vi har idag. Och heja oss!
Kram Malin Lundskog

11 maj, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Interim pages omitted …
  • Page 386
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel
  • Livets första dansuppvisning – på Storan!
  • Kärleksvisa till min son …
  • Envishet och galenskap och en ballong!
  • Jag boktipsar om Var är de vuxna?

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday