• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

balans

Öka kreativiteten genom diagonala rörelser

Öka kreativiteten genom diagonala rörelser med kroppen, väldigt gärna i slow motion. Med diagonala, långsamma rörelser ger vi hjärnan en extra utmaning och stimulerar vår kreativitet genom att tvinga fram kopplingen mellan höger och vänster hjärnhalva. Mellan förnuft och känsla och mellan logik och motorik.

Exempel på diagonala rörelser du kan göra direkt

  • Stjärnan, som övningen med armar utåt sträck och ett ben i luften kallas. Balansen utmanas direkt och sedan dra ihop det lyfta benets knä med motsatt armbåge. And repeat några gånger. Långsamt.

öka kreativiteten, stjärnan, Malin Lundskog, författare, rörelse, pausjumpaöka kreativiteten, diagonal rörelse, Malin Lundskog

  • Hälsande hunden. Stå på alla fyra, med ena benet och motsatta armen utsträckt. Dra sedan ihop de lyfta tentaklerna under magen. Upprepa. Långsamt, som sagt.

öka kreativiteten, hälsande hunden, balans, Malin Lundskog hälsande hunden, ska kreativiteten, pausjumpa, Malin Lundskog

Tittut, hälsar hunden Jackson när jag gör hälsande hunden …

  • Sågen, eller the raw, kallar vi den här inom pilates. Men strunt i vad övningen heter. Sitt på rumpan med benen isär, sträva med ena handen mot andra foten i en gosig rotation. Upprepa så mycket du vill och kom ihåg att långsamt är bäst i det här fallet.

the saw, öka kreativiteten, Malin Lundskog, springer spaniels

Utöver de här rörelserna är monotona rörelser outstanding när det kommer till att träna för hjärnan och vår kreativitet. Löpning och längdskidåkning till exempel. Höger arm och vänster ben samarbetar i rörelser som inte kräver något av hjärnan utan löper på (he he he) av sig själva.

Kroppen och knoppen hänger självklart alltid ihop och det du utsätter kroppen för når knoppen och vice versa. De diagonala, korslaterala för er som vill svänga er med ord,  rörelserna har en extra effekt när det gäller att sätta öka kreativiteten.

Öka kreativiteten

Det är inte bara nu, när jag ägnar mig mer åt författarskapet än någonsin tidigare, som jag behöver vara kreativ. Att driva eget kräver kreativitet. Skapa tjänster, utveckla tjänster, skriva artiklar, marknadsföra och skapa föreläsningar är också exempel på när kreativiteten betyder mycket.

Är det inte helt enkelt så att kreativitet hjälper oss att vara människor, oavsett om vi är författare, konstnärer, egenföretagare, anställda, studerande, arbetslösa eller pensionärer? Kreativiteten gör livet lättare och definitivt roligare, om ni frågar mig. Vad säger ni?

Malin Lundskog, rörelse, springerspaniel

Och där fick ni också en inblick i min outfit när jag sitter och skriver. Träningstights, hundbitna ulltofflor och tjocktröja. Älskar mjukiskläder och det bästa är att när jag tar den lilla pausen är jag alltid redo för en diagonal rörelse och hundgos.

Vill ni läsa fler tips på enkla rörelser som gör gott för både kroppen och knoppen? Läs Stå upp för dig själv och din hälsa till exempel. Dessutom hittar ni härliga möjligheter med att flåsa sig till fokus här Flåsa för fokus och kreativitet.

I vårt fyrtionde avsnitt av podden Skriverier med Malin och Cilla pratar vi också kreativitet och hur vi får den att öka.

Ha så kul och hälsosamt med dina diagonaler idag. Ses snart igen!

Massa varma kramar Malin Lundskog

På bilden gör jag en diagonal övning som fungerar precis lika bra i stående position. Vill du utmana balansen mer väljer du min variant!

17 november, 2022 av Malin Lundskog Leave a Comment

Kondition, styrketräning, balans och mindre sitta still

Kondition, styrketräning, balans och mindre sitta still handlar de nya riktlinjerna om fysisk aktivitet från WHO, världshälsoorganisationen, om. Riktlinjerna för fysisk aktivitet, som kom i veckan (26 november 2020), skiljer sig från de gamla rekommendationerna. Dels är de riktlinjer och inte bara rekommendationer och dels betonar de vikten av styrke- och balansträning och att vi behöver begränsa långvarigt sittande.

Kondition, styrketräning, balans och mindre sitta still
utonjut!

Vad säger WHO:s nya riktlinjer om fysisk aktivitet?

Är du mellan arton och sextiofyra år gäller det här:

  • 150-300 minuter medelintensiv eller 75-150 minuter högintensiv fysisk aktivitet (konditionsträning/vardagsmotion) varje vecka.
  • Styrketräning på medel- eller högintensiv nivå där stora muskelgrupper (ben, bål, bröst, rygg) involveras. Två eller flera gånger i veckan.
  • Begränsa stillasittandet och ersätt med någon from av fysisk aktivitet. För att minska effekterna av att vi sitter still galet mycket rekommenderat WHO att vi rör på oss något mer än punkt ett och två.
  • Vill du förbättra hälsan? Öka dosen konditionsträning under veckan, till över 300 minuter medelintensiv eller 150 minuter högintensiv.

Är du över 65 år är WHO:s riktlinje fysisk aktivitet med fokus på balans och styrka. När det gäller stillasittande är riktilinjerna desamma för dig över som för oss under 65.

För dem under arton år gäller minst sextio minuter fysisk aktivitet varje dag och högintensiv ben- och andra styrketräningspass minst tre gånger per vecka. Även för våra ungdomar finns en riktlinje om minskat stillasittande framför skärmar …

Vi är mer aktiva utan krångel

När jag läste om det här i veckan började kommentarerna genast poppa upp om att det är omöjligt, att det inte finns tid eller att det inte funkar nu när coronapandemin gör att vi inte kan gå till gym eller simhallar. Men vet ni: träning kan vara att leka med barn eller barnbarn. Att cykla/gå eller springa till affären eller att motionera tillsammans med sin familj, för att hinna umgås. Dessutom kan vi knäböja framför datorn, coreträna till vinterstudion, ta utfallskliv till tvättstugan, köra tåhävningar till måndagsmötet …

Visst kan vi krångla till det för oss. Om inte annat gör det det lättare att komma med ursäkter, he he. Men vem tjänar på det? Och om man ifrågasätter hur sjutton man ska hinna … Alltså, det är ju inte av jävelskap WHO hittar på riktlinjer för att vi ska må gôtt. Eller hur?!

Vill du höra fler av mina funderingar kring det här kan du hänga med över till en livesändning jag gjorde igår kväll på instagram om rörelseglädje. För jag är övertygad om att med glädje till rörelsen är halva resan gjord. Vad tro ni? Här hittar ni min IGTV där mitt snack finns. Och där jag halkar i det hala mörkret en lördagskväll på toppen av Knippla.

Vad tror ni, går det att följa WHO:s riktlinjer?

löparglädje, västkusten, Malin Lundskog, hälsa
liv och rörelse i bergen på Knippla

Skillnad på rekommendation och riktlinje?

Just det ja, för dig som undrar vad skillnaden mellan riktlinjer och rekommendationer är, så är riktlinjer ”hårdare” och gör att offentliga instanser både lokalt och regionalt har något mer att luta sig mot. Det är tydligen första gången som det finns svenska riktlinjer om fysisk aktivitet. Gôtt mos säger jag! Inte bara för att jag gillar att röra på mig, utan för att alla mår bra av att röra på kroppen. Och det är ju en av mina drömmar: att alla ska må bra.

HEJA HEJA DIG,
keep it simple och som vanligt gäller att gjord träning är perfekt …
Kondition, styrketräning, balans och mindre sitta still kan vi till och med få till med glädje om vi vill.

KRAM! (på avstånd och med nytvättade händer)
Malin Lundskog

ps. vill ni läsa mer om det ohälsosamma med att sitta still för mycket så har jag skrivit om det förut. Kolla här till exempel: sitta är det nya röka.

29 november, 2020 av Malin Lundskog 2 Comments

överlevnadstips från en arbetsnarkoman

Överlevnadstips från en arbetsnarkoman, det får du i dagens blogginlägg. Bloggskribent är min kompis Sara, som älskar att jobba (precis som jag), som älskar att vara utomhus och röra på sig (precis som jag) och som har gjort något så coolt som att flytta till Italien för att leva sin dröm. Och jobba sin dröm. Häng med i hennes hälsosamt härliga funderingar: 

överlevnadstips från en arbetsnarkoman

Att vara arbetsnarkoman och vilja mycket hela tiden – hur gör man för att överleva? Att överleva är det det som livet handlar om? Eller är det att leva över sina eller andras förväntningar, eller kanske hitta den där berömda balansen mellan överlevnad och levande förväntningar … Jag har i all fall gjort upp med mig själv och erkänt mig som arbetsnarkoman och insett att det är då jag trivs, men för att överleva ett beroende krävs balansen och hur hittar man den..?

För mig har det alltid varit att göra det jag vill. I allt, till mångas förtret och föräldrars suckar. Det har varit lila hår och tvärrandiga strumpor, vara den enda som inte rökte i gänget eller att inte diska förrän allt porslin tar slut för att man har andra viktigare saker för sig…. I vuxen ålder sa jag ja i telefonen när blivande kollegan frågade om jag ville bli delägare i företaget. Svaret är ju självklart Ja! att jag vill är det sällan en tvekan om, ibland kan det vara svårt att kunna, men vill är aldrig tveksamt. Det är kanske en av delarna till att man mår bra, att veta vad man vill. Ger du dig själv tid att tänka på vad du vill och hur agerar du när det du vill inte är som de flesta andra vill?

Vissa viljor blir starkare än andra och när viljan tillslut inte får plats, man känner att personligheten sakta är på väg bort och att man inte längre vet vad man vill – då är det dags att ändra på det!

Lätt? nej! Rätt? Ja!

Mina överlednadstips från en arbetsnarkoman handlar om att göra det jag vill Nu gör jag det. Själen har fått ro, kroppen har fått tillbaka sin energi och jag njuter varje dag av att vara ute i bergen. För det var bergen som lockade. Lockade mig till Italien och Valle Brembana norr om Bergamo. Här använder jag min kunskap, min kreativitet blandat med min vilja att vara utomhus och röra på mig i fantastiska miljöer. Jag driver en resebyrå som paketerar mina drömmar och min vilja….. helt enkelt fysiska aktiviteter i fantastiska miljöer kombinerat med njutbara upplevelser som Spa, god mat och vin och allt i ett litet lokalt perspektiv… Klassiska överlevnadstips från en arbetsnarkoman

Vägen och stigarna är absolut inte spikraka och motgångarna lurar runt hörnet. Men viljan att vara här och göra det jag gör är stark och den driver mig vidare… och arbetsnarkomanen, ja den finns där som en följeslagare. Jag har svårt att stänga av tankarna på utveckling och förbättring.. Jag utforskar ständigt nya stigar och vägar, träffar nya människor och ser möjligheter och potentialer i det mesta… Jag har svårt att förstå varför andra säger nej när jag själv säger ja med både bra och mindre bra konsekvenser, men i det stora hela är det rätt och vad jag vill och tror på.

överlevnadstips från en arbetsnarkoman, Saras Italy, gästblogg, alptopp, natur

Åter har jag hittat några själsfränder och likasinnade, de som är passionerade i det arbete de utför och min glädje är som störst när jag får utvecklas tillsammans med dessa härliga människor – Ibland funderar jag på om även de är arbetsnarkomaner. Hoppas att de läser mina överlevnadstips från en arbetsnarkoman …

Vill du som jag se och uppleva norra Italiens fantastiska miljöer och Valle Brembanas lokala liv och leverne, besöka den charmiga staden Bergamo och kanske vandra i bergen eller dricka bubbliga viner? Välkommen till San Pellegrino Terme och min resebyrå Saras Italy – jag skall göra allt för att din resa skall bli så bra som du vill! Och bjuda på fler överlevnadstips från en arbetsnarkoman 

Besök Saras Italy här

Följ Saras Italy på Instagram

Häng med Saras Italy på Facebook

 

Malin här igen: arbetsnarkoman elle inte – jag har varit i Italien och hälsat på Sara. Sprungit i bergen. Och vandrat. träffat hennes samarbetspartners och njutit av den lokala maten. Rekommenderar varmt en tripp dit!

Och du som tycker att det verkar spännande att hitta ett sätt att skapa sitt drömliv: du vet väl att jag är medförfattare till boken Skapa ditt drömliv? (tredje boken på listan) Lästips!

 

SES SNART IGEN!

med ännu mera Hälsa mera, tills dess:
HEJA HEJA DIG!
//Malin

14 mars, 2018 av Malin Lundskog 10 Comments

Gästbloggare om den perfekta julen. Hälsosam för alla …

Idag bjuder jag in Carina som är coach på ViDuNi att gästblogga här på Hälsamera-bloggen. Hon filosoferar om december och hur vi väljer att ta oss an julmånaden. Kolla in de frågor hon ställer, de funkar lika bra att använda inför nyårsafton, det nya året som inför jul, midsommar och semester. Hälsa mera på Carina här:

Vaknade denna fantastiska krispiga decembermorgon. Tittade ut genom sovrumsfönstret och blev helt hänförd av himlens skiftningar. Tassade ner till köket för att brygga morgonens första ljuvliga kopp kaffe. Tog upp en bok jag läser men lade den åt sidan. Kände äh, jag skriver istället.

Carina Grönholm heter jag, ICF Associate Certified Coach (ACC) grundare till ViDuNi – Din coaching med bas i Uppsala. En finlandssvenska, bosatt i Sverige sedan 1996 med rötterna i servicebranschen sen drygt 25 år och med stor förkärlek för personlig utveckling. Mitt i livet precis där jag vill vara.

Decembertankar
Pepparkakor, glögg och tända ljus. Mysiga stortröjor och stickade raggsockor, ihopkrupna i sina soffhörn framför den tända brasan med en god bok och en rykande kopp te. Ingen julpanik för här har det införskaffats julklappar sedan slutet på juli. Allt är klart. Alla delar på ansvaret inför julafton, ingen behöver ha ångest. Så ser decembermyset ut för många.

Ångestladdad, sönderstressad och ständigt på väg någonstans i sin iver att skapa den perfekta julen med de perfekta paketen och den fantastiska hemlagade julmaten. Planeringen startade i slutet på oktober och kommer att välta omkull många på julaftonskvällen när projekt julafton kan avslutas. Så ser det också ut för rätt många i december.

Hur ser då den perfekta julen ut?
Betyder det rena välkammade, väluppfostrade barn? Vackert inslagna paket med krullade snören? Ett överdådigt julbord med närproducerad mat? Fina familjebilder med alla i likadana tröjor? Eller är det när hela släkten är samlad och har knyt? Är det när lyckan lyser upp ett barns ögon då paketet inslaget i tidningspapper utan snöre öppnas? Kanske kärleken i luften när äldreboendet får besök av en frivilligarbetande tomte, för inga släktingar hann dit? Är det när julkvällen lider mot sitt slut och det går att andas ut för att ingen har fått en smäll? Kanske när en vänlig medmänniska stannar hos tiggaren och småpratar och önskar god jul med en varm kopp kaffe och en lussebulle? När barnet kan lägga sig med ett leende på läpparna, kramandes sin nalle för i år var det ingen vuxen som var full och dum? Det beror nog på vem du väljer att fråga.

Vad väljer du?
Personligen så har jag övat upp en förmåga att säga nej där det behövs, att inte ta mig vatten över huvudet och att prioritera från år till år vad som känns viktigast. Min perfekta jul spenderar jag med min son och sambo och de delar av hans familj som väljer att hänga på. Jag upplever att ganska många känner en stor press att hinna överallt och ingenstans. Så som många familjekonstellationer ser ut är det inte så konstigt att det skapar stress.

Hos oss har det fallit sig naturligt att fira jul många dagar, så många som behövs för att hinna träffa alla som känns viktiga. Ibland kanske inte alla hinns med nåt år, men då kommer ju nyårsfiranden. Huvudsaken är väl att man ses? Kanske kommer detta tankesätt från att jag gillar att träffas och ha fest. Har man rötterna i ett land och bor i ett annat, då faller det sig ganska naturligt att allt firas många gånger.

Några saker att reflektera över på vägen mot en fröjdefull jul

  1. Vad kommer jag att hinna med?
  2. Hur tänker jag realistiskt?
  3. Vad är viktigast?
  4. Vad kan och vill jag delegera?
  5. Hur ser min och de minas perfekta jul ut?

I många av mina samtal som coach slås jag av hur mycket vi människor styrs och påverkas av allt runt omkring oss. Det är inte konstigt att det är lätt att känna sig otillräcklig. Så nästa gång du ser den där reklamen så tänk på frågorna här ovanför. Sätt din jul i fokus, inte den pyntade i nåt vackert magasin, från nån stylad lägenhet där ingen knappt vågar andas. Ge dig själv andrum!

Om jag får önska något i julklapp i år, då är det att du som läser dessa rader är snäll, generös och vänlig mot dig själv. Det är första stegen mot en skönare och lugnare tillvaro. Det behöver inte vara svårare än så…

Ha en härlig december och en riktigt god jul

//Carina
gästblogg, Hälsa mera, viduni

19 december, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Hälsa 365/71 – balansera mera!

Balansen, den som gör att du kan sitta, stå, gå, springa och hoppa. Genom att träna balansen blir övrig träning mer effektiv eftersom du inte behöver fokusera på att hålla balansen under ett pass. Även du som av någon outgrundlig anledning inte tränar behöver träna balans för att undvika och förebygga skador. Balansträning gör att du kan springa snabbare, hoppa högre, promenera lättare och stå stadigare. Ju äldre du blir, desto viktigare att behålla balansen. Träna eller trilla, som de säger på apoteket!

Malin L har enbensknäböj i sin rehab-träning (artrosknä, plantarfasciit…) och kom häromdagen på att hon hade glömt att göra sin träning. Med datorn i högsta hugg började hon köra sina knäböj och upplevde att hon fokuserade bättre än annars tack vare att hon inte ville tappa datorn i golvet. Så du som tror att det är omöjligt att stå på ett ben – ta med dig något dyrbart/ömtåligt, då måste du ju hålla balansen!

Dagens hälsa 365: balansera mera! 

12 mars, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday