• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

författarskap

Kan en anakronist kontemplera?

Det är en av frågorna vi ställer oss i veckans avsnitt av Ordet är mitt: Kan en anakronist kontemplera? Vi pratar om anakronism, kontemplation och bråkar (äntligen!). Så här skriver vi i podd-apparna om avsnittet:

Varför är ordet mynning dagens tråkigaste ord, medan anakronismen får bre ut sig över avsnittet? I detta folkbildande (?) avsnitt får vi lära oss skillnaden mellan kontemplation och reflektion och dessutom säger Jessika ett sanningens ord om det tyskarna inverkan på språket. Och ÄNTLIGEN!!! bråket i den bråkiga podden är ett faktum. Och hör sen, alla skitungar!

Lyssna i en app som passar er, eller här på direkten. Bara ni lyssnar 🙂

Här på malinlundskog.se har poddarna jag driver fått en alldeles egen sida, där ni alltid kan klicka er in och vara säkra på att ni hittar senaste avsnitten och fräscha upp de gamla. Här hittar ni den nya podd-sidan. Enklast ändå kanske är att prenumerera på både poddar och bloggen? Så får ni regelbundna uppdateringar om vad som händer här?

Hur ni än väljer att göra, så hoppas jag att vi ses snart igen. Tills dess: HEJA ordet, i vilken form det än kommer.
Kram Malin Lundskog

kan en anakronist kontemplera, podd, podcast, malin lundskog, jessika devert,

7 september, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

Hand i hand …

Nu är ett rykande färskt avsnitt av podden Skriverier med Malin och Cilla här igen. Cilla sjunger och förklarar för oss att låten hand i hand representerar oss, som tar oss fram i bok. och författarvärlden tillsammans. Ger oss in i striden. Ja, ni fattar. En genomtänkt intro-låt helt enkelt.

Om resten av avsnittet är särskilt genomtänkt? Nah, det brukar det ju inte vara. Vi pratar bara på om det som händer i våra skrivarliv. Ibland kläcker vi klokskaper som när jag säger att:

När jag blir stor vill jag bli en asbra författare!

I texten till avsnittet skriver vi såhär: Cilla går ut i stridens hetta med sitt omslag till kommande boken Klenvirke. Malin snor Cillas programpunkt och de diskuterar Cilla som inspiration för andra författare. Dessutom bedriver de omvänd ålderism och Cilla dissar Malins genre. Ändå går de vidare ut i författarstriden Hand i hand. Och berättar om var i sina skrivprocesser de befinner sig. Om de befinner sig? Go lyssning!

https://sphinx.acast.com/p/open/s/657b2779e56a640017525901/e/68b995e4f8dc6bde38ea5c3f/media.mp3

Lyssna här eller i er vanliga podd-app. Hoppas att ni får med er nåt skoj, intressant eller rent av inspirerande?

Vi ses snart igen, tills dess: heja att gå tillsammans
Kram Malin Lundskog

skriverier med malin och cilla, podd, författare

 


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

5 september, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

Och DÄR gick manuset iväg …

I morse hände det som jag har längtat efter i höll på att skriva år och dagar, men i alla fall i veckor och dagar: Jag skickade iväg mitt manus till förlag. Ja, det manus som jag var färdig med för länge, länge sen (känns det som i alla fall). Manuset jag redigerade innan värmeböljan, skickade till testläsare i slutet av sommaren, korrläste och skrev följebrev till för några veckor sedan. DÄR gick manuset iväg. Det manuset.

datormus, skicka manus, hand, tangentbord
kan ni höra swishet när mitt manus gick iväg till de förlag jag allra allra allra helt vill bli antagen av?

Nej, jag vet. Ingen direkt månlandning för mänskligheten, men ett stort jäkla kliv för den här människan. Jag vet upp i huvudet att chansen att ett (dröm-) förlag ska nappa är typ en på miljonen. Men hjärtat och själen har ingen aning om det. Det hoppas så det gör ont. Gott-ont, som en stretch av en träningsvärkande muskel ungefär. Ja, ni fattar.

Lever på hoppet

Jag vet inte om det är dåraktigt av mig att avslöja att jag verkligen har jobbat hårt med berättelsen. Vill inget förlag anta manuset är det kanske ett bevis på att jag är en usel författare och borde ägna all min tid och energi åt något helt annat? För att inte tala om vad folk runt omkring tänker om någon som tjôtar om sitt författarskap, trots att hon liksom inte kom till mer än två romaner (och elva andra publicerade alster). Man kan nog bryta ihop för mindre om man låter de tankarna sprida sig i systemet som är ens kreativitet. Ens hela jag?

Men det verkar ju onödigt att tänka de tankarna nu, när jag precis har skickat iväg det där feelgoodmanuset. Nu är tid att leva på på hoppet. Och att skriva nytt!

Ses snart igen, tills dess: länge leve hoppet!
Kram Malin Lundskog

3 september, 2025 av Malin Lundskog 1 Comment

Bokklubb med extra allt

Jag kan inte nog lovorda fenomenet bokklubb. Särskilt inte en sådan som bokklubbstisdag på Hönö, med författarbesök, värme och massa gôtt snack. Som ikväll när Jessika (japp, Devert, min poddkollega) kom och pratade om sin dagboken-serie. Att ett gäng underbara kvinnor slängde sig ner i soffan och började prata om både dagböcker och massa annat som om de hade känt varandra for ever – det är magi! Ta sen värmen och vackret på det. Alltså!

bokklubb med extra allt, franses, Hönö, Emmas
högst där uppe satt vi
fotöbron, sälöknapp, hönö, utsikt
utsikten från markplan, med gamla Sälö knapp och Fotöbron
räkmacka, franses, bokklubb med extra allt
räkmackor ändå!

Enda abret med en sådan här kväll, är att jag längtar massor till nästa.

bokklubb med extra allt, bokklubbstisdag by malin lundskog
gôtt gäng, gôtt häng!
bokklubb med extra allt, malin lundskog, jessika devert, bokklubbstisdag
Jessika ser sådär road ut av min utläggning? Men vackert är det! Foto från en av de fina människorna som deltog.

Jag veeet att jag har snackat bokklubb förut, bland annat här och här. Och vet ni vad? Jag kommer alldeles säkert att göra det igen – så mycket gillar jag att klubba. Nästa tillfälle för bokklubbstisdag by Malin Lundskog är 14/10, mer om det här. Nu börjar dessutom önskemål på gästande författare dyka upp. Det ger ju sannerligen en extra krydda till det hela, eller hur?

Här ses vi snart igen. Tills dess: heja bokklubbandet och samtalen!
Kram Malin Lundskog

2 september, 2025 av Malin Lundskog 1 Comment

118: Fat bottomed girls …

Fat bottomed girls är poddens 118:de avsnitt och markerar ÄNTLIGEN! Ny säsong!

https://sphinx.acast.com/p/open/s/657b2779e56a640017525901/e/68ac1bb2352b565deb8f9d6e/media.mp3

Efter en lång het (?) sommar river de två författarna igång poddsäsongen med ett inspirerande samtal om Cillas nya namn, Malins gamla böcker och hur de önskar att sommaren blir nästa år. Medan Cilla har röjt runt på marknader, träffat folk och sålt massor har Malin latat sig med redigering och sågat sönder ord under sommaren. Och nu? Nu kör de, så det ryker! Häng med på livet bakom författarkulisserna.

 


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

118: Fat bottomed girls, författare, podcast, podd

29 augusti, 2025 av Malin Lundskog 1 Comment

Jag kommer till Skövde bokmässa

Jag kommer till Skövde bokmässa den fjärde oktober. Som jag ser fram emot att äntligen vara igång med bokmässor igen. Skövde blir den första under hösten, men det blir fler framöver. (Konstsalong i Kungsbacka, bokmässa i Torslanda och på Styrsö till exempel.) Ja, visst har jag sagt det förut, men jag vill ändå upprepa: en av de roligaste delarna av bokskrivandet är mötet med läsare. Eller potentiella läsare. Eller bara allmänt härliga människor som tycker att det är roligt med böcker och/eller skrivande. Visst tror vi på sådana möten i Skövde? Jag blir då pirrig i alla fall.

jag kommer till skövde bokmässa, malin lundskog, författare

Panelsamtal med rubriken Under ytan

Under bokmässan i Skövde står jag självklart redo med romaner och en vässad signeringspenna, men deltar också i ett panelsamtal om det som finns men som inte alltid syns. Så kul! För är det något som finns med i både Mariannes mirakel och Ett oönskat arv, så är det ämnen man inte pratar om …

Igår ringde Yvonne Eriksen som ska vara moderator och wow, vilken proffsig (och trevlig!!!) kvinna. Jag är övertygad om att jag är i trygga händer under samtalet, där även Charlotta Lagerberg-Thunes, Christer Johansson och Inger Granberg deltar.

Hösten ändå? Och böcker. Läsare. Författare. Människor. Världens bästa grej.

Mer om bokmässan kan ni läsa här: Skövde bokmässa. Jag hänger tillsammans med Jessika Devert, så det kan inte bli annat än kul vid vårt bokbord. Kom! Och/eller tipsa gärna andra som bor eller är i Skövdekrokarna den fjärde oktober.

Vi ses snart här igen. Tills dess: heja härliga möten!
Kram Malin Lundskog

jag kommer till skövde bokmässa, malin lundskog

28 augusti, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 11
  • Page 12
  • Page 13
  • Page 14
  • Page 15
  • Interim pages omitted …
  • Page 43
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday