• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Ut och njut

En ny äventyrsnatt i hängmattan

I natt har vi sovit ute igen, Agneta och jag. I våra hängmattor, på vårt vanliga ställe på vår ö. Det kanske inte låter särskilt äventyrligt? Men, kommer ni ihåg när man tältade i trädgården som barn? Eller kanske ute på gården? Tryggheten och värmen fanns på bara några meters avstånd, men äventyret var ändå närvarande? Det är den känslan det handlar om, när vi ger oss på en ny äventyrsnatt i hängmattan. Äventyr med låga trösklar är också äventyr, eller hur?

coola M, väle, knippla, hängmattor, en utenatt i månaden, en ny äventyrsnatt
inredningen klar, för en ny äventyrsnatt i hängmattan
videkvist, knoppning, knippla vår
På väg till vår basecamp för att rigga i ordning. Våren är på gång!
en ny äventyrsnatt i hängmattan, tallar, knippla
ser ni hängmattan? Very hemligt ställe ändå …
en ny äventyrsnatt i hängmattan, färja, knippla, västkusten, en utenatt i månaden
innan jag somnade igår kväll, gick färjan förbi …

Det är fortfarande ganska kyligt, så vi struntade i kvällmys med eld och bubbel. Istället sågs vi vid läggdags i går kväll och kröp direkt upp i hängmattan. Där låg vi ock pratade, tills vi ungefär samtidigt sa ”nu håller jag på att somna.” Och så somnade vi. Vaggade av en lätt, lätt vind. Vaknade en herrans massa timmar senare av att kanadagässen hade efterfest på fotbollsplanen alldeles intill vår basecamp. Sen låg vi kvar i de varma sovsäckarna och pratade om nattens äventyr. Hur vi hade sovit. Vilka ljud vi hade hört. Om vi hade lagom med kläder och annan värme. Och hur gott vi hade sovit. För det är ju det vi gör därute i hängmattan: sover. Gott! (I natt har jag inte ens varit uppe och kissat! Bara en sådan sak …)

Ja, det här var vår tjugoandra månad i rad med en utenatt. Snart två år? Herregud, vad fort tiden går när man har roligt! Alla våra utenätter kan ni läsa om här.

Årets första båttur som extra tilltugg

Som om det inte räckte med att sova ute. När Claes och jag var ute på hundrunda efter frukosten fick vi feeling och tog oss ut för att lufta båten för första gången i år. Kallt? Ja. Men härligheten i ett nytt mikroäventyr på hemmaplan slår det mesta.

malin lundskog, båt, vågor, knippla, preimärtur
flaggan i topp?
springer spaniel, malin lundskog, båttur, knippla, kallt
Brorsan, alltid i lovart med näsan i vädret!

Nu ska jag iväg och dansa hiphop – ett äventyr i sig …
Vi ses snart igen. Tills dess: HEJA det stora med äventyr i det lilla.
Kram Malin Lundskog

15 mars, 2026 av Malin Lundskog 1 Comment

Kallaste natten i hängmattan hittills

Det var inte helt utan pirr i magen jag gick ut till hängmattan sent igår kväll. Jag menar, sju-åtta minusgrader … Hur kallt är det egentligen att sova i det? För så kallt har det inte varit en enda gång under våra drygt ett och ett halvt år med en utenatt i månaden. Och vet ni, det kan faktiskt vara så att så varm som under den kallaste natten i hängmattan hittills har jag inte varit en enda gång under alla våra utenätter.

Vi gick ut igår i dagsljus och hängde upp våra hängmattor. När vi sågs framåt läggdags hade vi med oss sovsäckar och varmvattenflaskor att ha som element.

kallaste natten i hängmattan, snö, hängmattor, tallar, knippla
dubbelrummet riggat och klart
rosa elefanten coola M, utsikt, knippla
jodå, vårat pynt är med. Här hänger den rosa elefanten Coola M och kollar utsikten från vårt camp

Och jag var så varm!

Herregud. Jag var så varm om fötterna att det till och med var skönt att kliva upp och kissa framåt fyratiden på morgonen. (Även om detta med att behöva gå upp på natten är skitjobbigt. Hej tant-liv?) Då tog jag av mig raggsockorna, som jag inte lyckades knöla av mig i sovsäcken. Och jag ville inte sticka ut fötterna lång där nere i sovsäcken, för då hade jag blivit för kall. Mmm, det är ett finlir det här med att sova ute, he he.

Och kall och varm igen …

Som jag har sagt förut, så lär vi oss något nytt varje gång vi är ute. Om varmt, kallt, vind, tarp på eller av, antal klädlager, höjd på hängmattan och så vidare. Och i natt lärde jag mig detta med att inte öppna den varma sovsäcken för att svalka mig. Hellre plocka av mig ett lager kläder. För jag gjorde misstaget någon gång under natten: Jag vaknade till och var varm och öppnade därför sovsäcken. Somnade om, sådär lagom sval och skön. Men oj, så kallt det var när jag vaknade nästa gång. Inte för att det var några problem att få upp värmen igen, när jag stängde sovsäcken, men lesson learned. Spännande det här med att det alltid går att lära sig mer och att anpassa sig till naturen.

Kallaste natten i hängmattan och nya lärdomar

Och nu vet jag att jag inte hade behövt alla lager jag hade under min sovsäck, som ska vara bekväm till -18. Fårskinn, overquilt under mig, Claes tunna sovsäck som täcke under mig och min varma sovsäck. Den där extra sovsäcken kan jag skippa i minus sju-åtta grader … Ja jag skriver upp det här, för att inte glömma till nästa gång det blir den nya kallaste natten i hängmattan. Och om någon av er kanske undrar över materialsporten hängmattehäng 🙂

kallaste natten i hängmattan hittills, soluppgång
soluppgång från Agnetas hängmatta, strax innan jag vaknade till (foto: Agneta Bergman)
Malin Lundskog, kallaste natten i hängmattan, snö, tallar
morgonsnack och glo på utsikten är en av alla fina grejer med att hänga i hängmatta (foto: Agneta Bergman)
soluppgång, kallaste natten i hängmattan hittills, knippla, snö, tallar
detta låg jag och tittade på

Den här utenatten inkluderade inget annat kvällsmys än prat i varsin sovsäck. Vi bröt också vår nya vana, att äta frukost ute. Som sagt: kallt ute. Kanske syns på min outfit när jag kom hem för att koka gröt, dricka kaffe och kolla OS? Tänk att jag ändå kunde vara så varm i natt? Så skönt! Och även om jag skriver att jag har vaknat några gånger, så känner jag mig sällan så utvilad som efter en natt ute i hängmattan. Kanske ska flytta ut för gott?

Malin Lundskog, springer panel, sovsäck, packning, mammakorv

Ses snart igen, tills dess: HEJA UTELIVET!
Kram Malin Lundskog

PS. Mer om våra utenätter hittar ni här.

15 februari, 2026 av Malin Lundskog 1 Comment

Guldmedaljer, OS-anda och ö i snö

Wow, vad det är kul med OS. Särskilt när Sverige vinner guld förstås, som idag. Men det är något hela OS-andan. För visst är det fint att de olympiska spelen kom till för att en fransman var övertygad om att världen blir en bättre plats, med hjälp av idrott? I den andan har Frida Karlsson tagit sitt första individuella OS-guld idag, Ebba Andersson sitt första OS-silver och så jag då. Jag som gav mig själv guld efter att ha spårat fotbollsplanen här på ön, efter det ganska galna snöfallet igår. Det blir två guldmedaljer det! Och ett silver och massa snö på en ö … Livet va?!

Och i det livet ingår morgonrundan på ön. När jag gick runt i det orörda hade jag ingen aning om att det skulle bli guldmedaljer och annat under dagen.

snö, slingan knippla, springer spaniel
Brorsan älskar snön lika mycket som jag!
orörd snö, knippla, västkusten, ö-liv
Naturen vinner också gulmedaljer – och tänk att jag får lufsa runt i orörd snö!
is, badtrappa, knippla
undvek att bada just här …

Olympismen

Jag visste inte att det fanns något som kallas för olympisk, förrän invigningen av OS igår. Bättre ent än aldrig och att jag inte har känt till ordet, betyder inte att jag inte har känt till betydelsen. För visst förenar idrotten oss människor. (Och visst kan den göra raka motsatsen, när krafter som struntar i utövandet av en idrott lägger sig i matchen.) Men se här på definitionen av Olympism. Kan vi inte bara copy pasta det rätt in i livet?

The goal of Olympism is to place sport at the service of the harmonious development of humankind, with a view to promoting a peaceful society concerned with the preservation of human dignity

Malin Lundskog, fotbollsplan Knippla, skidspår, snö, västkusten, hav, himmel
på väg mot min guldmedalj, efter att ha spårat runt fotbollsplan här på Knippla. OBS för konstverket med en diagonalare också!
guldmedaljer, os-anda och ö i snö, skidspår, fotbollsplanen på Knippla, snö, skidtoppar
det artade sig där ute på fotbollsplan efter några varv

snö, skidor, knippla fotbollsplan, Malin Lundskog
Det jag fick min guldmedalj för var egentligen inte själva spårandet utan för att jag åkte runt med det all snö under skidorna!

Ses snart igen, tills dess: heja olympismen och oss, oavsett hur många medaljer vi får.
Kram Malin Lundskog

7 februari, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Det vackra värmer en kylig morgon

Morgonrundan idag! Så mycket njut i det lugna lufset tillsammans med Brorsan. Vi har fortfarande kallt här, men det vackra värmer en kylig morgon som denna.

Det vackra värmer en kylig morgon, röddeviga, knippla, morgon, måne, färja
månen hade inte gett sig, ser ni den ovanför Hyppeln? Utsikten från västsidan av Knippla
springer spaniel, knippla grillplat, soluppgång, is
Och tänk: oavsett väder växer det alltid (hund)godis på grillplatsen på östsidan av Knippla. Och han hittar alltid allt!
Det vackra värmer en kylig morgon, stranden knippla, soluppgång, himmel, lågvetten, tång, himmel
KOLLA himlen! Och tången. Och isen och hela härligheten.
Det vackra värmer en kylig morgon, knippla badplats, soluppgång, springer spaniel, is
vi kollade in badtrappan också, men jag var lite för kall om benen för att hoppa i. Men visst blir man sugen?!
Det vackra värmer en kylig morgon, sjöbodar, knippla, soluppgång, knippla hamn
Ja, vi är inte ute för att springa snabbt, utan för att njuta av vackret. Och ja, det vackra värmer en kylig morgon!

Det där jag skrev som igår, om att ha roligt helt utan anledning. Jag kanske inte är så dålig på det trots allt? För här ute är jag. Bara för att … Och tacksamheten över det stora vackra och energin efteråt är minst lika stor som om jag hade gett mig ut av annan andledning än att ”bara” rasta hunden. Minst! Jädrar vad det gick undan i mitt manus när jag kom in …

Ses snart igen. Tills dess: heja vackret i naturen. Och i er allihop!
Kram Malin Lundskog

3 februari, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Vad är det med den här kylan?

Jag älskar väder! Kan inte på rak arm komma på ett enda väder av de olika vi brukar ha här som jag inte gillar. Vind, sol, bleke, regn av alla de slag, varmt, åska, storm, kallt, hagel, grått och you name it. Alla väder har sin charm. Men ärligt talat, vad är det med den här kylan vi har nu? Den går liksom in i märgen. Jag slutar inte frysa, ens när jag tar min dagliga löprunda runt ön. Någon som känner igen?

vad är det med den här kylan, utsikt från röddeviga på knippla, himmel, hav, västkusten
utsikt mot Hyppeln, från morgonrundan när solen var på väg upp
vad är det med den här kylan, malin lundskog, himmel, hav, västkusten
svinkallt! Så glad över det där som kallas mammakorv och att den har sin varma goa luva

Ja, här är vi alltså nu. Och pratar väder. Sådär som vi ju gör här i Sverige för att ha något att prata om. Men det är inte därför jag pratar väder idag. Det är för att jag fryser. För det är något med kylan nu som jag inte förstår.

Vi har inte jättemånga minusgrader, men i flera veckar har de ostliga och nordostliga vindarna letat sig in i både huset och mig. Raggsockar, alla stickade tröjor jag har och torgvantar vid datorn. Ändå fryser jag! Nej, inte ens jag är glad över vädret just nu. Förutom att det ger mig någon slags fighting spirit. Jamen, tar jag mig igenom den här kylan med glatt humör, vilket jag gör även om det kanske inte låter så här, jäklar vad lätt det kommer att bli när vinden vänder eller avtar. Ja, peppar mig själv med det.

vad är det med den här kylan, soluppgång, knippla badplats, lågvatten, tång
kolla lågvattnet! Väldigt många steg ner innan man har doppat sig … (ja, eftersom man fortsätter bada några gånger/vecka trots kylan, he he)

Kallt och coolt och kanelbullar på det

Jo, som sagt. Kallt. Och coolt! Kolla bara här vad vinden har åstadkommit tillsammans med kylan då den har blåst upp havsvatten på en pontonbrygga.

pontonbrygga, kyla, knippla hamn
isbildning knippla hamn, pontonbrygga
ja, ni ser ju: det är inte snö utan havsvatten som har blåst upp och fryst till is
utsikt, solnedgång, röddeviga, västkusten, knippla
från löprundan och solnedgången. Vackert som 17. Och isande kallt!

Och efter dagens kalla, coola hundrundor har jag nu bakat kanelbullar. Så mysigt och kanske blir det några kvar tills picknicktemperaturerna är tillbaka. Kanske. Är ju vuxen och får äta bulle till middag om jag vill. Och. Det kanske jag vill en lördag som denna då Claes jobbar på restaurangen och jag är ensam hemma …

kanelbullar, bakduk
kanske till och med livets första kanelbullar med pärlosocker på. Hittade receptet här

Nu blir det bullar och brasa. Vi ses snart igen allihop. Tills dess: stay warm! Eller cold. Eller bara cool. Vad ni än vill och behöver!
Kram Malin Lundskog

31 januari, 2026 av Malin Lundskog 2 Comments

Jag sover så gott ute i hängmattan

Nu har vi gjort det igen, Agneta och jag. Hängt ute en hel natt. Den här natten blev vår tjugonde månad i rad, som vi ger oss ut på mikroäventyr på vår lilla ö. I går kväll sågs vi ganska sent, men hann ändå att njuta av (kallt!) rödvin, ost och samtal som aldrig vill ta slut. Inte förrän vi tar slut i alla fall. Och H E R R E G U D ! Jag sover så gott ute i hängmattan.

Jag sover så gott ute i hängmattan, hennessy hammock, vintersovsäck mammut
kolla mysbelysningen jag har lagt mig till med också!

När vi väl längtade ihjäl oss till våra varmvattenflaskor och sovsäckar, på grund av både trötthet och ruggighet, kröp vi in i varsin hängmatta. Det finns ingenstans jag somnar så gott. Ingenstans jag sover så gott. Och ingenstans jag sover så länge som i hängmattan. Alltså! Klockan nio o morse vaknade jag. Nio! Jag sover aldrig så länge. Förutom i hängmattan då.

hennessy hammock, hängmatta
upphängningen, där jag hänger remmen runt stammen för att inte skada stammen. tror det heter trädrem?
rosa elefant, tall, knippla
coola M, den rosa elefanten är en av våra maskotar

Semlefrukost med utomhuset som extra god krydda

I grannhängmattan låg Agneta och tränade på italienska i väntan på frukosten som var min tur att fixa. Jag var inte direkt någon alert frukostvärdinna. Sovsäcken jag köpte för ungefär ett år sedan är så varm och go! Och hängmattan är så mysig att ligga kvar i, men … Till sist tog jag mig ur den, tände köket och drog igång med kaffe, havregrynsgröt, värmde mjölk (så gott med varm mjölk på gröten) och plockade fram denna månadens frukost surprise: mandelsmör, yoghurt och kardemumma. Jo minsann: jag bjöd på semlegröt! Inte den mest delikata sorten kanske eftersom jag rostade mandlarna till smöret lite väl hårt igår och turkisk yoghurt är inte riktigt detsamma som len vaniljyoghurt (eller grädde?!). Som tur är är utomhus den bästa kryddan som finns, så vi njöt av gröt och sen flyttade vi hem igen.

primuskök, hängmatta, knippla, en utenatt månaden
jag sover så gott ute i hängmattan, frukost, malin lundkog, knippla
semlegröt, frukost, utomhus, knippla
en utenatt i månaden, malin lundskog, semlegröt till frukost, knippla
Och tröjan här, den stickade jag någon gång slutet 80- eller början 90-talet. Så kul att återupptäcka gamla kläder. Särskilt hemmagjorda!

Varm och go hela natten

Jag längtar redan efter nästa utenatt och är så himla nöjd med värmen jag har lyckats åstadkomma i hängmattan. Den är gången var det kanske någon plusgrad under natten och jag hade på mig ett ullunderställ, en stickad ulltröja och mössa. Min vintersovsäck är guld värd och under den har jag fårskinnsfäll , en overquilt (hade nog inte behövts, men ju fluffigare desto bättre). Under själva hängmattan har jag ju sedan i höstas en underquilt. Ja, jag kan överdriva lagren lite, men har frusit något gång och det vill jag verkligen inte.

Så konstigt ändå. Hemma kan jag tycka att det är jättejobbigt när det är för varmt när jag sover, men i hängmattan? Där är det aldrig för varmt! Oavsett hur varmt det är så sover jag. Det måste vara all den friska luften och den kalla nästippen som gör det. Tror jag, har egentligen ingen aning. Vi provar oss fram från gång till gång och alltid lär vi oss något nytt om vår utrustning.

Och varmvattenflaskor i sovsäcken

Just det. I sovsäcken lägger jag också några flaskor med kokhett vatten. Flaskorna lägger jag i raggsockar, för att inte bränna mig på dem. Ni fattar ju hur mysigt det är att krypa ner en kylig kväll i en uppvärmd sovsäck! Jo, hatar hade jag på mig när vi gick och la os också. Men de åkte av när jag var uppe och kissade på natten och återfanns inte förrän nästa morgon. Den sena morgonen. Ja, eftersom jag sover så gott i hängmattan. Men, ja: detta jobbiga med att bli kissnödig på natten! Vaknade vid fyratiden och försökte inte ens somna om. Gick upp, gjorde det jag skulle och somnade innan jag la huvudet på … sovsäcken. Vantarna saknade jag inte i värmen.

VI fortsätter med vårt utehäng en gång i månaden och snart är det sommar igen.

Ses snart! Tills dess: heja utomhuset! Och det underskattade mikroäventyret! Och er förstås!
Kram Malin Lundskog

Vill ni läsa om våra tidigare utenätter hittar ni dem här.

18 januari, 2026 av Malin Lundskog 1 Comment

  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Interim pages omitted …
  • Page 37
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 155: Mamma mia …
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel
  • Livets första dansuppvisning – på Storan!
  • Kärleksvisa till min son …
  • Envishet och galenskap och en ballong!
  • Jag boktipsar om Var är de vuxna?
  • Min sämsta väninna har varit på sitt livs första bokklubb

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday