• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Ut och njut

Flåsa dig till ökat fokus och kreativitet

Flåsa dig till ökat fokus genom löpning, längdskidåkning, dans, rodd och annan konditionsträning. Att använda kroppen och rörelseglädjen är också suveränt som stresshantering, både för att stressa upp och stressa ner. Vi kan till exempel träna högintensivt för att ladda inför viktiga möten eller kreativa utmaningar.

flåsa dig till ökat fokus, löparglädje, springa med hund, springer spaniel, Malin Lundskog, Bohuslän

Flåsa dig till ökat fokus

Genom högintensiv träning (springa i backar, köra intervall-träning och allmänt jätteflåsiga tempopass) drar vi igång en stressreaktion i oss. När stressen ökar blir vi alerta som sjutton. Vi blir motiverade, fokuserade och kreativa. Ja, vi blir helt enkelt redo för att ta oss an utmaningar på ett fenomenalt sätt.

Vi kan alltså flåsa oss fokuserade. Motiverade. Kreativa. Och vet ni, den här effekten sitter kvar några timmar efter ett pass, så tajma det efter behov! Visst hade det varit spännande att se effekten nästa gång ni ska ha brainstorming på jobbet. Alla kör tuff konditionsträning innan. Pigghet, energi och utanförboxen-tänket kommer som ett brev på posten!

Varning: stressa på egen risk!

Skämt åsido, stressen i sig är inte farlig, det är bristen på återhämtning som är det. Men kortsiktigt kan vi alltså använda högintensiv träning funkar som en stresshantering. Inte för att stressa ned, utan för att stressa upp. Långsiktigt är den lågintensiva träningen att föredra som stresshantering och stressbuffert, det kan ni läsa mer om  via länkarna längst ned i inlägget.

Och hörni : är ni stressade, har hoppat över återhämtningen och kört skiten ur er på jobbet är högintensiv träning inte den bästa lösningen! Då är det smartare att träna låg- och/eller medelintensivt. Men att svettas och flåsa är bra i nästan, nästan alla lägen. Mer om det i min bok GLAD FRi STARK bland annat.

Vad säger ni, ska ni testa ett tufft pass innan nästa tuffa möte? Kommentera gärna! 

Ses snart igen,

Malin

Såhär har jag skrivit tidigare om löpning (konditionsträning) och stress:

Löpning och hållbarhet

Träna dig stresstålig

14 maj, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Jag älskar folkfest!

Jag älskar folkfest och nu är det dags igen. För Göteborgsvarvet. Den blå linjen som har trampats av mängder av löparfötter av olika slag, den gör mig helt pirrig! Många gånger har ett par av de där löparfötterna varit mina, ibland har de persat och en gång har de kommit sist i mål (mer om det en annan gång, för det är ganska kul). Ibland har de trampat runt helt oberörda och någon gång har de gjort ont. En sak har de gemensamt med tiotusentals andra löparfötter: de vill tillbaka!

Jag har inte prioriterat min egen träning

Jag har haft lite mankemang med rygg, hälsena och hamstring (ja, ja – allt hänger ihop) och dessutom fullt upp med att löpcoacha massa härliga männsikor inför varvet och inte prioriterat min egen träning. Det här är svaret på frågan som ni är många som ställer: varför springer inte du?

Men folkfesten blev inte mindre härlig för att jag inte sprang själv. Jag njöt av att se glädjen hos dem som jag har tränat. För att de sprang, hade kul och för att de, precis som jag, blir alldeles lyckliga av folkfesten som ett Göteborgsvarv är.

Få saker går upp mot den festen, där alla vill samma sak. Där alla strävar åt samma håll. Där alla vill varandra väl. Det skulle vara en Springsteenkonsert på Ullevi då. Eller en Håkan-konsert. Jag kör konsertfolkfesterna i år.

Just nu: tack för i år Göteborgsvarvet, ses om ett år. För hur det än är, jag älskar folkfest!

(Och tack alla ni härliga som låter mig peppa er. Hoppas att vi ses inom ett år!)

22 maj, 2016 av netnebulis14 3 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 35
  • Page 36
  • Page 37

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday