• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Ut och njut

Naturen slår Netflix – alla dagar i veckan!

Naturen slår Netflix – alla dagar i veckan! Och det säger jag även om jag gillar att titta på TV, det erkänner jag utan att tveka! När jag hittar en serie jag gillar så kan jag se säsong efter säsong och nästan önska (nästan, märk väl!) att jag vore lagom sjuk, så att jag gav mig själv tillåtelse att titta hela dagen. Är OS (som nu) planerar jag jobbet efter Kalla och Nilsson med flera. Men ändå.

Naturen slår Netflix - alla dagar i veckan, hälsa, himmel Göteborg Hälsa mera utonjut

himlen alltså … 

Naturen äger. Jag är helsåld! Kan inte vara utan naturen, kan inte hålla mig inomhus, kan inte vara ute mycket nog. På riktigt! Och då är jag ingen avancerad frilufsare utan mer en frilansande och ganska bekväm friluftstjej som gillar utonjut. På ett enkelt sätt. Sådär äggmacka- och kaffetermos-enkelt. Eller vattenflaska och bok. Eller ingenting. Bara rent och skärt utonjut. Allt funkar. Bara jag får vara ute.

Och bara jag får bada ibland. I havet. Som idag.
vinterbad, naturen, hälsa, Hälsa mera, Malin LundskogHär hittar du det inlägget

Tills dess:

heja heja dig!
//Malin

Vill du vara säker på att hänga med på alla blogginlägg? Häng med mig på Bloglovin´

13 februari, 2018 av Malin Lundskog 4 Comments

Kör och gör är bästa metoden för att nå våra mål

Kör och gör är bästa metoden för att nå våra mål. Jag menar, om vi inte gör, hur sjutton ska vi då komma vidare? Idag är det alltså action som gäller.
Reflektion och planering i all ära, men för att du ska utvecklas och nå dina mål är det handling som gäller. Att verkligen göra det du planerar och vill. Idag tipsar jag om hur du når dina mål.

  1. Reflektera, analysera och planera enligt blogginläggen om reflektion och planering
  2. Ta små steg, gör något som tar dig närmare ditt mål varje dag
  3. Fira dina framgångar (förstärk allt du gör som leder dig åt rätt håll)
  4. Skapa förutsättningar som underlättar att nå dina mål (be någon kolla av dig, handla hem rätt saker, lägg in som påminnelse till exempel). Läs mer om hur du nudgar här
  5. Välj rätt mindset – intala dig själv att du fixar det och att du gör det med lätthet

kör och gör, Malin Lundskog, mål, hälsa, motivation, action

Lätt som en plätt, eller hur?! Nä, skoja bara! Eller … egentligen är det ju lätt. Men vi tror att det är svårt för att det är motigt och ovant och när det känns så är det egentligen bara en sak som gäller: Kör och gör!

Vad du än gör: heja på dig! Det gör jag.

Ses snart igen

//Malin

Vill du inte missa det som händer på bloggen snart, följ den på Bloglovin´

30 december, 2017 av Malin Lundskog 2 Comments

Så får du till vardagsmotionen med hjälp av lite och ofta

Så får du till vardagsmotionen: Idag drar jag igång en trettio dagar lång utmaning för att inspirera till att få in vardagsmotionen i livet. Vill du vara med? Det är inte svårt, men det kan vara väldigt ovant och det är just därför jag gör det här. För att det ska bli vant. För att vi ska bli mer vana att röra på oss var dag, vardag som helgdag.

Rör på dig för både kroppen och knoppen

Att vi behöver röra på oss är inget nytt under solen. Både du och jag och de vi har omkring oss vet att fysisk aktivitet påverkar både kroppen och knoppen. Att en stunds fysisk aktivitet ger energi till dina tankar, att fysisk aktivitet utomhus ökar immunförsvaret och att en så enkel sak som att resa sig från skrivbordsstolen lättar på stelhet. Som sagt: det är inget nytt under solen!

Det som är nytt är vårt galna stillasittande. I Sverige är vi skitduktiga på att sitta stilla och det är inget vi ska vara stolta över tycker jag, utan något som vi behöver ändra på. För vår egen skull, för vår omgivnings skull. För hela samhällets skull till och med, med tanke på alla kostnader som stillasittande orsakar. Men – det ska inte du bära på din axlar just nu. Inte jag mina heller. Vi börjar med oss själva! Sedan kan vi ta det ett steg till.

30 dagar för att skaffa sig en ny vana

Nja, alltså… I genomsnitt tar det 66 dagar att få in en ny vana, men en månad i taget tänker jag. Och det kan gå på 30 dagar också – det beror på hur taggad du är på att skaffa den här vanan, vilka belöningar du får (ger dig själv?) och hur lätt du gör det för dig.

Gör det enkelt – så blir det inte så svårt att lyckas med att göra något varje dag. Under de här trettio dagarna kommer jag att ge dig dagliga tips på vad du kan göra här på bloggen. Hur kan du få in mer rörelse varje dag.

Så får du till vardagsmotionen: genom tvång (omg!)

Jag börjar idag med att berätta hur jag tvingade mig till skön vardagsmotion genom att sätta upp regler för mig själv. Jag bestämde att om en resa tog max tjugo minuter med hjälp av gång, spring eller cykel var det så jag skulle transportera mig. Längre resor fick jag välja hur jag skulle göra. Jag gillar ju att röra på mig och är van vid att vara ute, så om du känner att det här är en bra idé, men att tjugo minuters gång är för mycket kan du ju välja en lägre gräns.Tio minuter istället för tjugo till exempel. Börja med att gräva där du står. Och där du går …

Så här gjorde jag med min förra trettiodagarsutmaning
Det här skrev jag nyss om hur smart det är med vardagsmotion

Tvång låter ju inte jättekul, men för att få till en ny vana är det kanske det som behövs? I alla fall disciplin. Och att veta varför du gör det. Jösses, glöm inte frågan varför! Kan vara viktigast av allt! Att du vet varför du ska göra npogt och att svaret på frågan är tillräckligt viktigt för att du ska ta dig igenom även de där jobbiga dagarna (jo, för de kommer – det lovar jag! Även om jag inte är den som målar fan på väggen…)

Dagens tips: transportmotion!

Ja, precis som det du just har läst att jag utmanade mig med. För att förenkla utmaningen till dig själv är mitt hetaste tips: gör! Genom att sätta upp dina egna regler ger du dig själv chansen. Kör och gör! Alltså, jag är ledsen, men tanken räknas inte, det är agerande som gör skillnaden.

Har du redan hunnit transportera dig när du läser det här? Du ska väl tillbaka igen? Har du en bil med dig? Gå en sväng på lunchen. Gå ett ärende när du kommer hem. Be någon köra din bil hem? Fråga om du kan gå ett ärende åt någon? Är du hemma och sjuk? Svara på varför…

Jag vet att du kan ha hur många ursäkter som helst för att inte transportmotionera just idag. Vill du ha hjälp att sticka hål på de ursäkterna? Kommentera här nedan!

Har du tips på transportmotion? Kommentera gärna! Dessutom är transportmotion bara ett tips! Du hittar dina egna sätt att få in rörelse var dag. Och de tar vi gärna del av såklart. Men små steg underlättar, i alla fall för mig!

hashtagga för extra pepp

På Instagram har du möjlighet att få extra pepp i utmaningen så får du till vardagsmotionen. Du är självklart varmt välkommen att hänga med där och gör du egna inlägg, tagga dem med #liteofta och #vardagsmotion så hittar jag dem och kan ge dig en extra klapp på axeln. Om du vill!

Så får du till vardagsmotionen

Hur som helst: ses igen!
Heja dig!

//Malin

31 augusti, 2017 av Malin Lundskog 4 Comments

Träna dina fötter för skönare löpning

Träna dina fötter för skönare löpning och genomför träningen barfota. Bara en sådan sak som att gå barfota kan vara träning för ett par fötter vars 20 muskler vardera är ovana vid ansträngning. Passa på att använda den här sköna månaden (skrev om hälsosamma augusti igår) till direktkontakt mellan dina fötter och sand, klippor och/eller gräsmattor, ännu mer träning än ett jämnt och välslipat golv. Naturen är fantastisk på att bjuda på sådant som gör dig starkare och att vara utomhus ger träningen en extra krydda, i det här fallet i form av ett ojämnt underlag. Naturen är extra fantastisk om du  tycker om löpträning och vill fortsätta springa.

En så enkelt sak som att gå runt barfota ger dig styrka i fötterna, bättre hållning och i det långa loppet också bättre balans. Visst är det något att eftersträva? Återigen: särskilt för dig som gillar löpträning och vill fortsätta springa.

Styrketräning för löpare

Jag vet att ni är många som kör styrketräning anpassad för löpare, där bål, säte och utsida höft får mängder med uppmärksamhet. Precis som det ska vara! Men: tänk om ni skulle träna era fötter starka också? Fotstyrka är en perfekt passapåträning som funkar vid matlagning, framför TV:n och när du borstar tänderna. Eller så gör du som jag gör ganska ofta: slänger av dig strumpor och skor efter en löprunda och låter träningen av dina fötter vara en del av din löpträning.

För om vi tänker efter: visst är det jätteknäppt att en del av kroppen som vi belastar med 2-3 gånger vår egen kroppsvikt vid varje löpsteg inte får större uppmärksamhet än ett par inlägg i skorna?

Tips på träning för dina fötter

Om det fortfarande är någon som inte är löpare som läser: Det här är bra träning för alla fötter, det kan räcka att vara medelålders för att drabbas av till exempel plantarfasciit (hälsporre) och allmän stelhet i hälsenor.

Träna dina fötter för skönare löpning, Malin Lundskog, fotträning_krama tår

Krama ihop dina tår så att hålfoten lyfter. Krama hårt. Håll. Börja med 10 sekunder och öka när det inte krampar under foten (det gör gärna det om dina fötter är ovana vid den här träningen). Skaka loss och upprepa 2-3 gånger.

Träna dina fötter för skönare löpning, Malin Lundskog, tåspret_fotträning

Lyft tårna och spreta med dem ordentligt. Håll. Här brukar det inte krampa, men om du tittar på dina fötter ser du kanske att du inte orkar spreta lika mycket under en längre tid. Skaka loss och upprepa 2-3 gånger.

Träna dina fötter för skönare löpning, Malin Lundskog, tåhävning

Gå upp på tå. Var noga med att låta tyngden ligga under den stora trampdynan, bakom stortån. Kanske känner du att du gärna vill ramla ut på utsidan av fötterna? Undvik det. Gå 10-20 meter på tå om du har balans till det. Annars får du det snart! Växla med nästa övning och upprepa 2-3 gånger.

Träna dina fötter för skönare löpning, Malin Lundskog, hälgång

Gå upp på dina hälar. Pressa framfoten uppåt. Gå lika långt här som du gjorde på förra övningen. Sträva efter en rak kropp, här vill de flera vika sig i höften. Växla med föregående övning och upprepa 2-3 gånger.

Ta en tåcurlspromenad, som jag gör på filmen (följ länken). Sjunga gör du som du vill med, men det skadar inte i alla fall… 

Malin Lundskog, fotstretch

Avsluta det hela med en skön stretch för undersidan av foten, som du ser är även det en utmärkt passapåträning, som funkar tillsammans med morgonkaffe och -tidning. Sitt på knä, med flexade tår och flexad fot. Landa med rumpan mot hälarna och… stretcha på!

Mina fötter behöver inte inlägg längre!

Jag har haft en del mankemang med mina fötter och varit slarvig med den här formen av träning genom åren. Sprungit på utan att tänka efter, men nu lever jag som jag lär och vill ju kunna fortsätta springa både långt och länge. Så: för några år sedan släppte jag alla inlägg och kör nu med Salmings olika varianter av neutrala löparskor. Funkar fenomenalt bra för mig. Även om det inte blir så för dig, så är träningen av dina fötter aldrig av ondo. Har du däremot ont redan nu – känn efter och ta´t lugnt!

HEJA HEJA DIG – UT O NJUT!
Mer om naturen och ut o njut kommer jag och andra bloggare att samla här under augusti
PS. Om det är så att du och dina kollegor, eller kompisar, finns i Göteborg (-strakten) och vill träna med mig – hör av er! (Har några tider kvar när det gäller företagsträning eller andra typer av grupper)

Ses snart!
//Malin

2 augusti, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Kondition i vilken zon för att utvecklas?

Kondition i vilken zon, är en fråga jag ofta får av de jag coachar i löpning och annan uthållighetsträning. Jag tränar inte eliten utan alldeles vanliga människor som vill må bra. Mitt första svar på frågan är därför oftast: Rörelse är en bra grej! Fysisk aktivitet är toppen och konditionsträning är superduper för både kroppen och knoppen. Idag delar jag med mig av de tips jag brukar ge de kloka kvinnor jag samarbetar med för deras träning.

Om du är igång och kör någon form av konditionsträning regelbundet är pulsbaserad träning pricken över det där lilla i:et. I alla fall om du vill få bättre effekt av din träning. Harvar du runt samma slinga i löparspåren vecka efter vecka, åt samma håll, på ungefär samma tid och undrar varför det inte händer något? Variera mera! Och gör det med fördel efter din puls. Det är inte bara kul med variation, det ger också bättre träningseffekt.

Pulszoner och pulsbaserad träning

För dig som aldrig har testat: börja med att variera intensiteten under dina pass. Fartlekar där du ökar och minskar farten lite som du känner för, bara för att känna att du vågar ta i lite mer än vanligt OCH LITE MINDRE ÄN VANLIGT! De flesta av oss lufsar runt i ett bekvämt tempo som ger massor till humör och stresstålighet, men inte så mycket till konditionen. Vi behöver både ta i mer och sansa oss mer för att få ut mer av vår träning.

Du kan självklart gå på känsla för att hitta variationen enligt det jag skriver nedan. Du kan använda dig av Borgskalan, som är en subjektiv indikator för din intensitet och du kan göra maxpulstest, som jag bloggade om igår. För ett maxtest passar du också på att kolla din vilopuls. När du har gjort/bestämt dig för vilken väg du ska gå, eller kanske springa, har du glädje av följande tips:

Lågintensiv, medelintensiv och högintensiv träning

I grova drag kan du dela in din ansträngningsnivå i låg-, medel och högintensiv.

Den lågintensiva träningen ger inte någon större träningseffekt, men en fenomenal återhämtningseffekt genom ökad blodgenomströmning som rensar rent från slagg i muskler (som kanske har tränat tufft dagen innan). Här kan du hålla på länge, länge och det är inte något större slitage på varken kropp eller knopp.

Den medelintensiva träningen är där du troligtvis brukar vara om du tränar någon form av uthållighetsträning. Du vet, hyfsat flåsig, svettig och med en skön känsla av att du tränar. Du är pratbar även om du inte pratar med de längsta meningarna du kan. Det här är en pulszon som ibland ger, men som också tar… Och som du behöver lämna mellan varven om du är ute efter bättre effekt av din träning. Lämna för både högre och lägre intensitet.

Högintensiv träning är tuff träning. Jätteflåsig. Gôrsvettig. Jobbig. Den här ansträngningsnivån orkar du inte hålla så långa stunder, så i den högintensivt zonen tränar du med fördel intervall- och backträning.

Med de distinktionerna kommer du en bra bit, variera mera och få bättre effekt av träningen! Vill du veta mer? Kolla här:

Sex pulszoner

(procentsatserna anges på ett ungefär, bra att ha som utgångspunkt)

  • Zon 1 – Återhämtningszon, upp till 60 % av din maxpuls. Det här är ingen konditionsförbättrande zon, men en nödvändig zon för dig som tränar mycket för att du ska få återhämtning.
  • Zon 2 – Lugn distansträning, 61- 75 % av din maxpuls. Här orkar du ligga kvar länge och kan utan problem prata. Du som är kronisk konditionsidrottare – här har du din bas! Lokal effekt – dvs du som springer har grym effekt i benen här, fler blodkärl -> mer plats för syre att ta sig ut till musklerna = piggare ben högre upp i pulszonerna.
  • Zon 3 – Snabbdistans, 76 – 82 % av din maxpuls. Det här är också en baszon, som funkar i 30 minuter upp till två timmar där du tränar grunduthållighet. Jobbigar än zon 2, men rätt skön att vara i. Den här är en lurig en, som kräver längre återhämtning än zon 2, men inte har samma effekt som zon 4 och därför kan vara zonen som tar mer än den ger.

Och vi fortsätter uppåt:

  • Zon 4 – Tröskelzon, 83 – 90 % av din maxpuls. Tuff att vara i, här är du för att höja din mjölksyratröskel (tröskeln mellan aerob och anaerob träning) och kroppen fixar fortfarande att pumpa fram tillräckligt med syre för att benen inte ska stumna, fulla av mjölksyra. Trötta muskler, men inte sura! Här tränar du med fördel långa intervaller, så långa som upp till tio minuter. Låt arbetstiden ligga mellan 40 och 60 minuter här (t.ex. 8 minuter upp i puls och 2-3 minuter ner i fem omgångar).
  • Zon 5 – Tung mjölksyraträning, 91-95 % av din maxpuls. Ökar din uthållighet och är rent ut sagt skitjobbig. Tycker jag! (Vill helst inte vara här alls) Det är här du kör dina kortare intervaller, så korta och så tuffa att pulsen inte hinner ner mellan varven utan håller sig högt upp fast du inte jobbar aktivt. Kräver sin återhämtning.
  • Zon 6  – Max-zon. 96-100 % av din maxpuls. My my my. Och visst: du ökar din maximala syreupptagningsförmåga. Du kan köra kort (mer orkar du inte) och du behöver lång återhämtning efteråt. Skrev jag korta intervaller på zon 5, så menar jag superkorta här, för att du ska våga trycka till och pumpa upp pulsen till det här maximala.

Hur som helst – jag hävdar fortfarande att all rörelse är bra, men du som vill optimera din konditionsträning kan använda dig av de olika zonerna. Det jag har skrivit här är generella riktlinjer, jag har ju till exempel inte skrivit något om hur du äter, dricker eller lever runt omkring dina träningspass – det påverkar också effekten av din träning. Men – det är en helt annan blogghistoria.

Ses snart! 

Malin

kondition, Malin Lundskog

9 juni, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Göteborgsvarvet och mitt uppdrag som löpcoach

Göteborgsvarvet och mitt uppdrag som löpcoach började samtidigt som eliten svischade genom Slottsskogen. Och slutade ungefär när de stormade Hisingen. Vad jag gjorde? Värmde upp ett gäng hjältar i hettan i solstaden Göteborg.

Alla som springer Göteborgsvarvet är hjältar

Alltså: Alla som springer längs den där magiska blå linjen som pryder Göteborg under några vårveckor är hjältar. Några för att de springer för välgörenhet, andra för att de har finslipat och toppat formen och slår personligt rekord och de allra flesta är hjältar för att de ger sig själva ett härligt hälsosamt och hållbart liv genom att träna och skaffa sig goda vanor inför Göteborgsvarvet. Ja, det där med hållbarhet hänger ju på om de fortsätter med löpningen även efter varvet förstås.

Och vet ni: Suget i benen när man är en sån som jag och hojar in till Slottskogen en dag som idag är… galet! Varför springer inte jag??? (Fattar faktiskt ingenting! Vad håller jag på med? Det är ju så kul!)

Göteborgsvarvet och mitt uppdrag som löpcoach

Göteborgsvarvet och mitt uppdrag som löpcoach, uppvärmning, löpningHur som helst: mitt viktiga och gôrroliga uppdrag bestod, för tredje året i rad, i att värma upp de fantastiska löparna från SCA. Sicket gott gäng! Och sicken skön känsla det är att få ta del av deras löparglädje, lagkänsla och engagemang!!! Förutom att de är hjältar i löparspåren, så är hela företagets Göteborgsvarvsupplägg så toppen på många olika plan. Den fysiska hälsan är en sak. Teambuildingen är en annan. Bra gjort SCA!

Vi har tränat tillsammans i ur och skur (mest ur faktiskt. Alltid gott väder när man springer liksom…) hela våren. Och idag sprang de tillsammans med tiotusentals andra genom den här soliga, varma stan. Några av de där andra tiotusentals är också mina adepter och …

Stolt över att sprida löparglädje

Jag är så jäkla stolt! Ja, jag är stolt över Göteborgsvarvet och mitt uppdrag som löpcoach. Men mest av allt är jag stolt över att sprida löparglädje. Stolt över att dela med mig av både kunskap och energi. Och galet stolt över att de gör det här! Oj, så många härliga målfoton, medaljbilder och kexchokladsnaps jag har fått ta del av den här eftermiddagen.

Just nu skulle jag vilja krama dem allihop. I alla fall ge dem en high five. Jag hoppas verkligen att de ser sin superhjältestatus. Jag hoppas verkligen att de firar. Och jag hoppas  verkligen att de gör om bravaden nästa år.

För nästa år, då springer jag också längs den 21 km långa blå. Ska du med? Sprang du i år? Kommentera gärna!

Vi ses,

Malin

Fler inlägg om löpning:
Göteborgsvarvet i Mölndal

Flåsa dig fokuserad

Jag älskar folkfest!

20 maj, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 34
  • Page 35
  • Page 36
  • Page 37
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday