• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Ut och njut

50-årskris? Nä, bara perfekt timing!

50-årskris? Nä, bara perfekt timing!

50-årskris? Nä, bara perfekt timing! Vi ska bli skibums, min man och jag. Vet inte ens om det heter skibum längre, så redan där är jag kanske sent ute. Vet inte om säsongare är rätt heller. Men samtidigt: det är inte en sekund för sent! Inte för tidigt heller. Eller fel. Det är bara perfekt timing att dra ut på äventyr tillsammans och har ingenting med någon kris att göra. Tvärtom! Det har med möjligheter och nyfikenhet att göra.

 Varför ska vi bli skibums?

En anledning till att vi drar ut på äventyr är självklart att vi gillar att åka skidor. Vi har alltid gillat vintersemestrar bättre än sommardito, då vi ändå har det så gôtt hemma. Och: Vi åker för att vi njuter av livet, det är ju ändå nu det pågår. Vi åker för att umgås med varandra. Inte för att vi inte kan umgås hemma. Men ett äventyr! Tillsammans!

Vi har levt ihop i 29 år nu (ja, det känns väldigt konstigt att vi har hunnit med det). Vi har varit gifta i 25 år till sommaren och under många år har vi båda jobbat mycket och dessutom varit delaktiga i att träna två fantastiska killar till att bli de unga män de är idag. Stort och viktigt och självklart att det har fått vara så. Vi har som många andra haft en känsla av att vi inte har tid … Men nu har vi det! Om inte annat så tar vi det!

Nej, det är ingen kris. Det är ett liv som levs.

Vi åker inte för att jag har någon form av 50-årskris (jag fyller 50 till sommaren), som en av mina gamla klasskompisar trodde när jag mötte honom häromdagen. Jag krisar inte. Jag lever! Och varför vi åker samma år som jag fyller femtio har inget med åldern att göra. Det är bara perfekt timing! Vi är unga och starka (aja, det är vår egen känsla i alla fall …), sönerna har flyttat ut och vi har båda bäddat för möjligheten att ta med våra respektive verksamheter ut i världen. Våra verksamheter och vårt nytillskott: Brorsan, vår engelske springer spaniel som fyller ett när vi åker skidor som bäst.

50-årskris, Malin Lundskog, åka skidor, skibum, nostalgi, skidor,

Det här ska vi göra

Den nionde mars sätter vi oss i bilen med våra gamla skidor, nya pjäxor, ärvda anoraker och nedladdade poddar för att ta oss de drygt 320 milen som ligger mellan Göteborg och Sierra Nevada. Jag är säkert lika pirrig i magen som jag hade varit om jag var 20 och skulle dra iväg för ett liknande äventyr. Som kanske inte hade varit så liknande det vi nu ska göra när jag tänker efter?

Nyfikenheten, friheten och skidåkningen fanns med då och finns med nu. Men … vi har inte samma fokus på sprit, krogjobb och dans som vi hade haft som 20-åringar. Nu kanske ett glas vin, en del jobb med webbkurser och vara ute o njuta så mycket som möjligt blir grejen istället. Same same och ändå jätte-different.

Vi ska testa en lightvariant av något som vi kanske vill göra mer av. Kanske inte. Men testar vi inte får vi ju aldrig veta? Under sex veckor är vi på väg till, i eller på väg hem från Sierra Nevada i Spanien. I Spanien ska vi åka skidor. Massor av skidor!

Sno gärna idén

Jag hoppas att vi inspirerar till att göra det du drömmer om! Bloggen fylls successivt på med både våra förberedelser och sedan får du självklart hänga med på äventyret medan det pågår. Här. Och på Instagram.

PS. Har du härliga poddtips tar jag tacksamt emot det. Nä, de behöver inte handla om hälsa (min man har inte alls samma intresse där), men gärna sport. Vi skrattar åt På minuten och gillar P3 dokumentärer. Men alla tips är jättevälkomna!

PPS. Vi kanske inte är skibums trots allt. Hittade den här förklaringen: ski bum – a skiier, usually male, in his late 30’s or older, who generally spends the entirety of his life at ski resorts. the rest of his life is spent sharpening skis or purchasing skis on eBay. alternatively, he coaches a high school ski team.

Här passar varken 50-årskris eller kvinnor in …

Aja, oavsett vad vi är så är vi just nu pirriga i magen av förväntan!

Vill du läsa mer om vårt äventyr? Kolla inlägg om Sierra Nevada här till exempel

Ses snart,

//Malin

1 mars, 2019 av Malin Lundskog 10 Comments

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet kommer här. Dels för att jag fick frågor om det efter min senaste vintebad-post på Instagram och dels för att när jag frågade er som läser bloggen om vad ni vill läsa om var just vinterbadandet en framträdande fråga. Så: nu hoppar vi i! Det är enklare än du tror … Kul tycker jag, som ju älskar havet. Massor!

Så här gör jag när jag vinterbadar:

  • Jag packar handduk och ser till att de kläder jag har på mig är lätta att ta på sig (mjuka och stretchiga!) även när jag är lite småfuktig. Ja, det är inte varje badtillfälle solen strålar och då tycker jag att det är skönt att få på mig kläderna så fort som möjligt och kanske inte orkar torka mig kruttorr. Är det väldigt blött ute tar jag med mig en torr mössa också – vi vet ju var värmen går ur kroppen …
  • Är det is/frostigt ute kör jag bad med badskor/ullstrumpor för att inte fastna om jag går ner/upp för en badtrappa (du vet, tungan mot en istapp-effekten).
  • Nej, jag har inte badkläder på mig om jag inte är på ett ställe där det vimlar av folk (det gör sällan det när det är lite kyligare ute). Badkläder blir gôrkalla! Trosor och sport-bh funkar finfint i nödfall.

bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet, Malin Lundskog, bada, havet, kallbad, vinterbad, Göteborg

Fler tips från mitt vinterbadande:

  • Jag kör gärna dopp av knopp. Älskar saltvatten i håret – bästa stylingtipset jag vet! Även det mest miljövänliga.  Ett hett nybörjartips är att bada med mössan på och inte doppa huvudet. Mössan åker alltid på snabbt efter badet igen och är det riktigt kallt badar jag med mössan på.
  • Efter det kalla doppet är det fantastiskt skönt att lufta sig. Men om det är jättekallt: torkar jag mig först om fötterna och tar på mig ullstrumporna. Ibland struntar jag i att ta på underkläder på grund av trassligt när en är halvfuktig (vi är många som har kämpat med sport-bh:n i samband med eftersvettningar, det här är samma känsla. Fast kall, he he …).
  • Börja i tid! Ju tidigare på höstsäsongen du börjar att bada, desto lättare att hålla i det. Själv avslutar jag aldrig sommarsäsongen, utan kör på. Men om du har avslutat badandet efter sommaren, börja nu! Det blir inte varmare i vattnet och du blir inte mer laddad för ett bad än du är precis just nu!
  • Bastu eller en löprunda innan är inte alls dumt, särskilt inte för dig som vill börja testa att kallbada. Värm upp, hopp i. Bästa sortens ut o njut!

bästa tipsen för vinterbadet, springerspaniel, Malin Lundskog

Men varför vinterbada?

Det här var de bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet, men jag får också många frågor om varför jag gör det. Mitt allra mest spontana svar på den frågan är: Jag vinterbadar för att jag vill och mår så himla gôtt av det! Hälsoeffekterna av vinterbad har jag skrivit om förut, det handlar bland annat om ökad cirkulation, högre immunförsvar, bättre värmereglering och en sanslös glädje. Jag är övertygad om att både njutet och de faktiska effekterna gör mig mer hållbar, stärker mitt mindset och ger mig kraften att se det stora i det lilla. Hur bra vi mår av det enkla.

Kolla nedan för utförligare förklaring till det hälsosamma med vinterbad,

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbad

är bara ett av många inlägg om det härligt hälsosamma med kallbad. Här kommer fler inlägg om vinterbad:

  • Mer information om det hälsosamma med vinterbad: Hett med vinterbad
  • Här kan lyssna på mig när jag pratar om vinterbad i P4 Göteborg: Malin pratar vinterbad i radion
  • Börja träna vinterbad under sommaren 

På Instagram badar jag ofta (precis som i verkligheten), häng gärna med mig där: Malin Lundskog på Instagram

Ses snart igen,

heja dig sålänge!
//Malin

18 november, 2018 av Malin Lundskog 10 Comments

Därför ska du motionera utomhus i höst!

Därför ska du motionera utomhus i höst … Tro inte att jag inte är fullt medveten om att ni är många som inte förstår sig på det där med att vilja vara ute i ur och skur och höstrusk och storm. Men vet ni vad: det är himla bra för hälsan att vara utomhus. Året runt. Det ökar immunförsvaret, ger lugn och energi, bättre sömn, ökad känsla av att vara tillfreds. Kort och gott: det gör gott! Och frågar du mig så är det gott också.

löparglädje, motionera utomhus, höst, naturen, Malin Lundskog

extra lätt att andas när höstluften luktar krisp!

Därför ska du motionera utomhus i höst:

Här kommer finfina argument att ta till när du tvekar, när regnet piskar mot rutan, när mörkret är jättemörkt och soffa, filt och en varm kopp te drar i dig.

  • Ökat immunförsvar – vistas du mycket utomhus stärker du ditt immunförsvar eftersom kylig luft stärker slemhinnor och deras uppgift är bland annat att stoppa eller ta knäcken på oschyssta bakterier.
  • Ökar ditt lugn – att vistats i naturen ger hjärnan en perfekt dos intryck (om vi inte samtidigt kollar Facebook och lyssnar på poddar vill säga) som gör att den (och du) har mycket lättare att varva ner. Ja, motionen i sig gör ju nedvarvning lättare så motion plus natur = winwin!
  • Ger dig energi – frisk luft och rörelse ger energi. Det är inte så höstspecifikt i sig, men däremot har vi en benägenhet att stanna inne när hösten kommer. Gör inte det! Gå ut! Piggna till!
  • Du får bättre sömn – Genom att motionera utomhus får du, som jag redan har nämnt, lättare att varva ner. En effekt till: utomhus följer vi naturens eget ljus och mörker. Dagsljus i ögonen ger energi, höstigt kvällsmörker ger naturlig trötthet – båda delarna påverkar sömnen positivt.
  • Ökad känsla av att vara tillfreds – Att motionera gör ju att dina ”oj vad jag mår bra-hormoner” spritter igång, redan där är du tillfreds-feelingen på spåren. Att motionera utomhus med de där lagom många intrycken för din hjärna, levlar upp känslan. Att motionera utomhus en höstdag? Nu snackar vi tillfreds!

därför ska du motionera utomhus i höst, eklöv, höstlöv, Malin Lundskog

detta med höstfärger alltså, hur vackert är inte det?

Och så är det vackert!

Är det fint väder finns det knappt något vackrare färgmässigt än höst och då slår glädjen till med kraft. Är det regnigt och ruskigt kommer du att vara galet tillfreds av att du trots det tog dig ut. Okej, jag tycker att även att grått är vackert …

Ja, du ser ju: höst och motion är en fenomenalt hälsosam kombo. Du kanske kommer på fler anledningar att motionera utomhus? Dela gärna i kommentarerna! Jag lade inte med punkten om att det är kul, för det finns ju en risk att du inte tycker det. Men du kommer att tycka det om du ser alla de här fördelarna. Eller hur?! Och just därför ska du motionera utomhus i höst!

TV-tips om du behöver fler argument:

Har du sett Vetenskapens värld på SVT och avsnittet som heter Frisk av naturen? Om inte: gör´t! Så vackert, så gôtt med fakta om sådant vi instinktivt känner och så … helt enligt min favorithashtagg: #utonjut Här är länk till programmet 

Med det sagt om TV och natur, så har jag skrivit om att jag tycker att naturen slår Netflix alla dagar i veckan. Här hittar du det inlägget.

Motionera på,
vi ses här på bloggen snart igen!

Tills dess: HEJA HEJA DIG!
//Malin

2 oktober, 2018 av Malin Lundskog 10 Comments

Fem supertips för att träna dig stresstålig

Fem supertips för att träna dig stresstålig kommer här! Träning är nämligen en superdupermöjlighet att på ett enkelt och framförallt hälsosamt sätt göra dig själv långsiktigt hållbar. Visst vet vi allihop att träning är bra för oss, men har du koll på att träning kan öka stressen? Och att träning inte alltid är den bästa lösningen för dig som har drabbats av någon form av stressrelaterad sjukdom, som utmattningsdepression?

träna dig stresstålig, Malin Lundskog, hälsa, löpningFem supertips för att träna dig stresstålig:

  • Upp med pulsen (spring/cykla/dansa/paddla/skida) en halvtimme sådär tre gånger i veckan (OBS! inte för dig som är utmattad. Du håller dig till lugnare promenader)
  • Vardagsmotionera. Goddammit! Rör på dig lite vare dag, så mycket bättre än att vrålträna hårt och sällan. 
  • Det finns träningsformer för alla. Jag lovar! Har du inte hittat en form du gillar? Fortsätt leta, och rör dig sådär vardagsmässigt medan du letar. 
  • Anpassa dig efter dig och resten av livet som det ser ut just nu. Mycket omkring dig just nu? Motionera lugnare. Lugnt i lägret? Ös på!
  • Var snäll mot dig själv. Undvik press och prestation, särskilt om du har mycket sådant omkring dig ändå. Du måste inte ha prestationsmål i allt, för din hälsas skull kanske bra sömn är en bra målsättning med konditionsträningen? Eller ökad glädje? 

 

Träning ökar stressnivån

Träning ökar rent fysiskt stressnivån i kroppen. Hormonerna som gör dig på helspänn, fokuserad och alert (sånt som stress gör) spritter igång av tuffare fysisk ansträngning, vilket innebär att träning alltså inte alltid är av godo. I alla fall inte tuffare träning (högre ansträngningsnivå -> högre stressnivå). Kan vara bra att ha koll på om du är i en stressad situation, eller hur? Då vill du inte öka på stressen utan snarare tvärtom. I alla fall om du vill må bra.

Det här hade jag ingen aning om när det begav sig. Jag köttade på med träningen i tron om att jag skulle bli av med frustrationer. Jag hade inte tid att träna lugnt, utan levde efter filosofin ”ska jag träna ska jag ta i, svettas och bli trött!”.

Så här i efterhand kan jag tänka att den press jag satte på mig själv när det gällde träning och det dåliga samvete jag hade om jag inte följde min träningsplan säkert gjorde sitt till för min utmattningsdepression. Onödigt, eller hur?   

God kondition ökar stresståligheten 

Att träning ökar stressnivån, tala ju egentligen emot rubriken som säger träna dig stresstålig. Men: En redan befintlig god kondition gör dig mer stresstålig! Är du inte redan inne i en period av långvarig stress eller är sjuk av stress, så träna på för sjutton. Svettas och flåsa är världens bästa stress-sjuksförebyggande åtgärd. Du kan definitivt träna dig stresstålig!

Det fina med att ha bra kondis när (ja, skriver när och inte om.) du hamnar i en stressperiod är att du snabbare kommer tillbaka till återhämtning. Du har nämligen en grym förmåga att snabbt sänka stresshormonhalten (kortisol i det här fallet) i kroppen. Så är du frisk: träna kondition! (Mer om det kan du läsa i min bok GLAD FRi STARK till exempel. Hade varit kul om du gjorde!).

Visst hade jag bra kondition när jag brakade in i väggen, men jag lugnade inte ner min träning när det var som tuffast. Undrar ibland om jag inte ökade pressen på mig själv under den perioden? För att kunna bli ännu mer besviken på uteblivna resultat. Kunna skälla ännu mer på mig själv? Kanske. Men det var då. Nu är nu och vi lär oss hela tiden, ibland tar lärdomen onödiga omvägar bara … 

Hur svårt kan det va?!

Inte svårt alls, som du ser. Hälsa är sällan krångligare än så här. Visst är det skönt?! Alldeles för många av dem jag stöter på i mitt jobb som föreläsare och hälsopeppare tvingar sig själv att träna efter program som är för tuffa för att passa deras vardagsliv. Precis som jag gjorde innan utmattningen. Och jodå, alldeles för många av dem jag träffar på menar att konditionsträning inte är deras grej. Va?! Det är ju allas grej! Och, precis som mormor brukade säga: lagom är tamejtusan allra bäst! I alla lägen.

Vill du läsa mer om stress finns det en hel del här på bloggen och dessutom är Institutet för Stressmedicin fullt av forskningsresultat och förslag på åtgärder i både före- och efterbyggande syfte. 

Ses snart igen,
har du några stresshanteringsträningstips att dela med dig av? Gör gärna det i kommentarerna här.
//Malin

träna dig stresstålig, träning, vardagsmotion, stress, Malin Lundskog, blogg

24 september, 2018 av Malin Lundskog 6 Comments

Kör och gör på fem, fyra, tre, två, ett!

Kör och gör! Det är action som gäller om du ska få till de där efterlängtade vanorna eller sluta med dem du inte vill ha. Det hjälper jättemycket att träna, om det är träna du vill göra. Att tänka på och planera din träning är bra, men det kommer inte att ge någon träningseffekt om du inte utför själva träningen. Lika lite som att tänka att du ska vila, ringa en vän eller äta bra mat förändrar ditt liv om du inte faktiskt gör. Det är nämligen i görandet det sker, så nu kör vi: Fem, fyra, tre, två, ett!

sugen på vinterbad?

Femsekunders-regeln

Här kommer tidernas tips, både för dig som tänker för mycket om och men och sen och kanske också för dig som slänger dig in i den ena saken efter den andra utan att varken tänka eller känna efter: femsekundersregeln! När du tvekar inför att göra eller inte göra, välja A eller B eller är på väg att kasta dig över ytterligare en kurs eller diet: stanna upp. Säg fem, fyra, tre, två, ett! Och bestäm dig. Du kommer att bestämma det som är bäst för dig själv i just det läget.

Kör på det du har bestämt dig för. Kör och gör. Ångra inga beslut, det skapar bara oro i dig. Ge dig själv en high five för att du har fattat ett beslut. Om det är fel beslut? Nä! I just det läget är det rätt beslut du fattar, sen kommer det nya tider, du utvecklas och du möter nya utmaningar och möjligheter. Då är det dags igen: Fem, fyra, tre, två, ett! Kör och gör! På det viset kommer det att hända grejer och du fattar aldrig någonsin mer fel beslut. Hur bra?

Att fatta snabba beslut är en nyckel till framgång, oavsett om det handlar om din hälsa, att nå dina mål eller inom vilken som av alla andra delar i livet.

kör och gör, femsekundersregeln, tveka, Malin Lundskog, bloggMel Robbins – hur inspirerande som helst. Inte bara för att hon tycker som jag när det gäller kör och gör, utan … mindsetinspirerande på många sätt! Kolla själv J

Snabba beslut

Jag vet att du vet att det inte händer så mycket om du inte gör något. Jag vet också att det är lätt att fastna i övertänkande och alla om och men. Och sen. Och kanske … Men jag är helt övertygad om att ju bättre du känner dig själv, desto mer kommer du att lita på din magkänsla som är den som styr dig i femsekunders-regeln. Lär känna dig själv (hur? kolla in länkarna längst ner för tips). Våga lita på magkänslan. Det gör att du fattar snabbare beslut och lägger mindre tid och energi på ältanden som inte leder någon vart.

Tips: här hittar du ett av mina inlägg om självsabotörer: Splittraren, en charmig självsabotör. Sök på ordet självsabotörer på bloggen, så hittar du fler. Att lära känna dem är ett sätt att lära känna sig själv.

I min bok GLAD FRi STARK finns utrymme för reflektion och ännu fler körochgör-tips och självklart hittar du ännu fler i boken Skapa ditt drömliv, som du hittar på samma länk.

Så … vad väntar du på? Fem, fyra, tre, två, ett. Kör och gör!

Tills vi ses nästa gång: HEJA HEJA DIG!
Kram  Malin

25 juni, 2018 av Malin Lundskog 4 Comments

Workation, veckans bästa och sämsta beslut

Workation, veckans bästa och kanske sämsta beslut? Tja … det beror på hur en ser det. För hälsan är den här workation-vändan tillsammans med maken alldeles underbar: längdskidåkning hela dagarna med så mycket frisk luft att en nästan baxnar. Sol som piggar upp och vita vidder som får själen att hoppa glädjeskutt. Och den goda sömnen på det. Alldeles … alldeles underbart!

Workation, veckans bästa, hållbar hälsa, Malin Lundskog, utonjut, Hälsa mera, blogg

För våra respektive företag gör kanske de här dagarna varken till eller från. Just nu alltså! Men på sikt? Det räcker med på några dagars sikt faktiskt: för även om vi är så betagna av sol, snö och skidåkning att vi inte jobbar i den utsträckning vi tänkte så kommer vi att vara till glädje för våra kunder, samarbetspartners, medarbetare och allt annat vi har omkring oss tack vare det här som kanske inte är så mycket workation trots allt. Mer semester. Med lite, lite jobb …

… eller sämsta?

Ärligt talat: jag tror att vi båda min man och jag innerst innan visste att vi inte skulle jobba så mycket, men det var skönt att ha det att skylla på när vi drog iväg utan att vara det minsta färdiga med veckans alla göromål. Och vet du: ibland är tricket att bara skita i allt! Pausa. Samla kraft och energi. Släppa pressen på prestation och bara vara. Det gäller inom vartenda område, inte bara inom företagandet. Så det där med workation var kanske inte veckans bästa. Men att dra iväg på några dagars semester var det definitivt!

workation, veckans bästa, Mallin Lundskog, blogg, Hälsa mera, utonjut

Så, kort och gott: kanske är inte Workation, veckans bästa – men att revidera och acceptera det hela till semester kan mycket väl vara det. Det känns så! Just nu är jag alltså på en otippad semester tillsammans med min man. Och vi lever precis som jag lär: vi svettas och flåsar (i skidspåren. Av skidåkning. Vad trodde du? He he …) vi äter, vi vilar, vi umgås och vi firar. Mest av allt firar vi just nu att vi re-brandade vår workation till en vacation. Bra gjort av oss! Helt i andan av att släppa press och prestation, för att få flow som du kan läsa mer om här: Jobbigt med flow.

Men du då, vad är din veckans bästa? Dela gärna i kommentarsfältet – så himla kul att höra. Vet du, ju mer du letar efter det bästa, desto bättre blir du på att hitta det. Lovar!

Ses snart igen!
Tills dess: HEJA HEJA DIG!

//Malin

PS. Svettas och flåsa, äta, vila, umgås och fira – det är The Magic Five, som jag skriver om i min orange bok GLAD FRi STARK.

(workation = work + vacation)

16 mars, 2018 av Malin Lundskog 6 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 33
  • Page 34
  • Page 35
  • Page 36
  • Page 37
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday