• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

bokmässa

Tillbaka på Bohusläns bokmässa

Det här ser jag verkligen fram emot: Bohusläns bokmässa den 29 mars i år. Jag har varit med två gånger tidigare, men förra året hade jag så fullt upp med att redigera Ett oönskat arv och vara i Portugal (kommer ni ihåg?) att jag hoppade över. Men i år är jag alltså tillbaka på Bohusläns bokmässa. Det blir kul. Särskilt om ni kommer förstås.

tillbaka på Bohusläns bokmässa, Malin Lundskog, författare

Alltså: Bohusläns bokmässa 29 mars 2025, kl 10-15 på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund (inte Lysekil, vad Cilla än säger i vårt 100:de avsnitt av podden Skriverier med Malin och Cilla, he he).

Hoppas att vi ses där och då, vi ses garanterat här innan dess.
Kram Malin Lundskog

25 februari, 2025 av Malin Lundskog 1 Comment

Bokmässa i skärgården

Två bilfärjor, en biltur och en personfärja och vips så var jag på Donsö. Idag var det nämligen dags för bokmässa i skärgården. Ett himla mysigt arrangemang med besökare som vällde in i lokalen (Donsö konferens) strax innan öppning. Och sedan fortsatte det på samma sätt nästan hela vägen.

bokmässa i skärgården, malin lundskog författare
Så här fint var det inte på mitt bord när de första besökarna (och bokköparna!) kom. Redan innan öppning kom de. Så kul!

Precis som jag sa (eller skrev) efter Värmlands bokfestival så är det så himla kul med bokmässor och andra tillfällen att träffa läsare. Prata böcker, innehållet i romanerna och om att skriva. Visst är det härligt att det finns människor som brinner så för att skapa event som de här? Och gör det möjligt för oss att ses, allihop. Jag är så tacksam för det (eftersom jag slipper ta tag i något sådant här själv … ).

Jag fick skjuts av Jeanette Bergenstav till båten ut mot Donsö och det ståndaktiga mottagande hon fick gör mig ännu mer inspirerad att skriva vidare. Tänk att vara bokmässans huvudperson och få skjut i golfbil till mässlokalen. Hur coolt?!

bokmässa i skärgården, jeanette bergenstav
Jeanett Bergenstav fick ståndaktigt mottagande

Ja, och så blev det mörkt och dags att åka hem.

silvertärnan, passagerarbåt, donsö

Vi ses snart här igen, tills dess: heja möten med härliga människor! Och bokmässa i skärgården. Kram Malin Lundskog

17 november, 2024 av Malin Lundskog 1 Comment

Bokfestivalen i Värmland med (nästan) alla rätt

Nu sitter jag och väntar på färjan hem till Knippla. Jättetrött! Och samtidigt både uppfylld och urlakad. Vet inte om det går ihop, med det är så det känns. Bokfestivalen i Värmland är över och även om jag i torsdags kväll inte var säker på att jag var där jag skulle är jag nu säker på att den är helt rätt plats att vara på för mig. Och mina böcker.

Var fan går man in?

nöjesfabriken, karlstad, värmlands bokfestival
I den här snygga byggnaden har jag alltså hängt. När jag väl hittade in …

Herregud, ni skulle ha sett mig. Och hört mig.Eller kanske inte förresten … Men, i torsdags kväll när jag väl kom fram tyckte jag själv att det var en jättebra idé att gå till Nöjesfabriken och lasta av mig alla böcker direkt. Hungrig och svettig tog jag mig dit efter att ha slängt in väska på hotellrummet (har tips på hotell jag inte rekommenderar om ni vill ha det). Och hittade inte in. Var fan går man in? Jag irrade runt den där nöjesfabriken och till slut chansade jag på en stängd dörr som det stod inlastning på. Körde in fingrarna i en glipa och .. voilá! Det var upplåst!

Så jag dundrade in och fick själv leta upp mitt bord. Hungrig. Trött. Och ja, rätt irriterad. Trots en zen-dag (den där jag kom på att senvägar är genvägar, vilket jag tydligen helt hade glömt vid det här laget). Hittade i alla fall både bordet och människor som jobbade på Värmlands bokfestival. Snälla, trevliga och hjälpsamma, så som vi ju är vi människor.

bokbordet fixat!

När jag hade packat upp (och beklagat mig lite över att det var svårt att hitta) var vi vänner allihop. Och på den vägen fortsatte det.

En skittrevlig bokfest

Alltså, hej och hallå vilken skittrevlig bokfestival. Och vilka människor de där värmlänningarna är. Minst lika pratglada som vi göteborgare. Ja, det var som att komma hem till en stor varm (och rolig) famn. Som jag har skrattat. Ja, gråtit också. Och som vi har pratat om relationer, familjer, syskon. Och om Knippla! Jag börjar tro att det var här på ön allting började, för oj oj oj så många värmlänningar som känner någon på, har en granne som är från, som har seglat till, som har firat midsommar på och som har jobbar med någon som är från Knippla. Helt otroligt. Och väldigt roligt, för de ville ju läsa Ett oönskat arv och det är jag glad för. Precis som jag är jätteglad för att alla Mariannes mirakel jag hade med mig tog slut (lättare att resa hem utan massa tunga böcker).

Malin Lundskog, bokfestivalen i Värmland, Ett oönskat arv
samma Malin, ny frisyr …
bokfestivalen i värmland, Malin Lundskog, Mariannes mirakel, Ett oönskat arv

Förutom alla fantastiskt härliga besökare och fina samtal med dem har jag ju också träffat mängder med fina författare. Både nya och gamla bekantskaper och det är ju också en grej med att dra iväg på äventyr som bokfestivalen i Värmland. Att träffa kollegor och prata skrivande och peppa varandra.

Och en stund i rampljuset

Jag gillar verkligen att kliva upp på en scen, få på mig ett headset och prata om mitt skrivande och mina böcker. Detvar någon som sa at det inte är klokt att gilla det, men … då är jag väl inte klok då. För jag tycker att det är kul. Särskilt när tillfället tillåter att jag inte har förberett mig utan tar det på volley och känner av publiken vad som passar att prata om. Som igår, på caféscenen, där på Nöjesfabriken. Så kul! Och tro nu inte att jag är helt uppe i det blå eller har någon slags hybris som tror att jag är bra. Oh no, jag har bara roligt och det har jag inte om inte åhörarna har roligt eller blir engagerade. Det blev de igår.

bokfestivalen i Värmland, Malin Lundskog, caféscenen

Ja, bokfestivalen i Värmland är en festival jag gärna kommer tillbaka till. Nu hittar jag ju, he he … Men under de närmaste veckorna har jag bokmässor på närmare håll. Som Skärgårdens egen bokmässa på Donsö nästa söndag. Och Hönö julmarknad om några veckor, signering på Akademibokhandeln på Frölunda torg och i Kungsbacka och (såklart!) Knippla julmarknad.

Hoppas vi ses på en julmarknad eller signering någonstans. Annars ses vi ju snart här igen. Tills dess: heja härliga människor!
Kram Malin Lundskog

9 november, 2024 av Malin Lundskog 2 Comments

Jag ska på Värmlands bokfestival

Den 8-9 november går Värmlands bokfestival av stapeln i Karlstad och jag ska dit. Ser fram emot det, för jag har hört mycket gott om festivalen ur både besökar- och författarsynvinkel. Och så är det himla kul att de öppnar upp scener även för oss författare som inte är de stora namnen. Inte bara för vår skull hoppas jag, utan även för er besökare skull. För det finns guldkorn bland både människor och samtalsämnen, oavsett hur kända människorna är eller hur många topplistor deras böcker ligger på. Eller? Det kanske bara är jag som hoppas …

Ett oönskat arv, klippor, knippla, feelgood, roman, bokfestival
Hej Karlstad, här kommer vi från västkusten!
mariannes mirakel, stickad mössa
O håll i hatten (eller den stickade mössan), Mariannes mirakel kommer med!

Värmlands bokfestival

Åttonde och nionde november på Nöjesfabriken i Karlstad. På fredagen är det öppet 9-17 och på lördagen 10-16. Hoppas att ni som bor i Karlstad-trakten vill komma och att ni som har vänner som bor där tipsar dem.

På fredagen talar jag på caféscenen under rubriken Livets otippade vändningar och om hur jag utsätter mina karaktärer för vändningar de inte önskar och sådana de aldrig hade kunna drömma om.

Kom kom, så blir vi fler solar i Karlstad.

Här på bloggen ses vi snart igen, tills dess: heja!
Kram Malin Lundskog

24 oktober, 2024 av Malin Lundskog 2 Comments

Jag kommer till Mölndal på Bok- och skaparmässa

First we take Frölunda, then we take Mölndal. Och sen resten av världen? Oh well, någonstans måste man ju börja och efter release i övärlden (Knippla och Hisingen, he he) signerade jag på Frölunda torg förra lördagen (läs om det här) och nu på lördag dundrar jag igång juni med bok -och skaparmässan. På Möllan. I Mölndal.

Bok- och skaparmässa

Lördagen den förste juni kl 10-14 hittar ni mig och flera andra författare på Kulturhuset Möllan. Och ni som vill väcka läslust bland barn kommer att få ert lystmäte här också, eftersom Bokrymden, som driver mässan, jobbar för just det. Att väcka läslust hos barn. Jamen, tänk om den inte hade blivit väckt hos mig? Vilket tråkigt liv, utan alla dessa världar man får uppleva i böcker …

Ja, så till Mölndal kommer barnboksförfattare också. Och, som ni hör på titeln på mässan: fullt av skaparglädje. Här kan ni läsa mer om bok- och skaparmässan.

Jag tar med mig Ett oönskat arv och Mariannes mirakel, mina två romaner i serien Göteborgssystrarna. Och jag hoppas att ni kommer eftersom det blir mycket mycket roligare så.

Vi ses snart igen och om inte i Mölndal på lördag, så här på bloggen. Eller när jag tar mig ut i resten av världen, he he.
Tills dess: heja läslusten!

Och kan ni inte komma till Mölndal vet ni väl att mina romaner finns i nätbokhandeln och hos mig.

Kram Malin Lundskog

jag kommer till Mölndal, bok- och skaparmässa, författare, feelgood
i guldram och allt!

30 maj, 2024 av Malin Lundskog Leave a Comment

Vi skrev kvinnohistoria i Lund

Eller nåt ditåt i alla fall. För på bokmässan i Lund igår hade vi ett så fint samtal på scen, Annika Andebark, Kathinka Lindhe och jag. Och i och med det samtalet skrev vi Kvinnohistoria. För vet ni vad vi pratade om, förutom våra böcker och vårt författarskap? Nej, hur ska ni veta det om ni inte var där … Jo, Annika berätta om filmatiseringen av hennes roman Oväsen i Älvdalen. Den filmen kommer att bli en del av stiftelsen Kvinnohistoriers, där jag är styrelseledamot som jag har berättat om här, filmfond och den handlar om häxprocesserna i Älvdalen. Nu snackar vi kvinnohistoria!

författarsamtal på bokmässan i Lund, Annika Andebark, Malin Lundskog, Kathinka Linde, vi skrev kvinnohistoria
Kathinka sjunger om Sixten Sparre.
Vacker var han, utav börd …
Bild lånad av Kathinka Lindhe
vi skrev kvinnohistoria i Lund, bokmässa, författare, Malin Lundskog
jag, tillsammans med Kathinka Lindhe och Annika Andebark efter vårt scensamtal
bild lånad av Annika Andebark

Bokmässan i Lund och andra bokmässor

Annars då? Jo, det är som det är med bokmässor. Många goa snack med härliga människor. Människor som läser massor (men har alldeles för många böcker hemma i bokhyllan), människor som skriver och vill ha tips, människor som söker sällskap, andra utställare (som också är människor) och människor som kommer för att de vet att jag är där. Det där sista är så stort så jag spricker av stolthet varenda gång jag hör det. Alltså. Wow!

Malin Lundskog, bokmässan i Lund
en dramaten fylld med böcker …

Men innan alla människorna kommer släpar och drar jag på mina böcker, kollar en extra gång att swishkoden funkar (nej, skojar. Jag glömmer oftast det, men tror att det är en bra grej att göra), ställer upp böckerna så attraktivt jag kan på mitt bokbord, pyntar och dekorerar så att alla mäss-besökare ska vilja komma till just mitt bord. Och när de väl har kommit fram till bordet ska de bli lockade att köpa min bok. Eller lyssna på den. Ja, och så brukar jag hinna med att sätta på mig läppstiftet innan allt kör igång.

Mariannes mirakel, vi skrev kvinnohistoria, roman, bokmässan i Lund
mina fina böcker (foto: Annika Andebark)
Malin Lundskog, bokmässan i Lund, vi skrev kvinnohistoria
hon bara förbereder sig, reder sig, reder sig …
Malin Lundskog, Mariannes mirakel, bokmässan i Lund
läppstift på!
vi skrev kvinnohistoria, bokmässan i Lund, Malin Lundskog, författare, Mariannes mirakel
om jag gillar det här? Gissa tre gånger …

Och efter några timmar med allt det där härliga är det dags att plocka ner allt igen. Släpa och dra böckerna (i väskor/rullvagnar som väger lite mindre) och ta sig hem igen. Skrivsugen som sjutton. Ja, så var det i alla fall för mig idag. För skriver jag mer kommer jag ha ännu mer att prata med alla härliga människor om nästa gång och bara det är värt alla timmar bakom tangenterna.

Tänk att få sin bok filmatiserad

Jag är så imponerad av Annika och hennes hängivna arbete för att göra film av boken. Jag trodde att processen med att få en bok utgiven var tuff. Men det är en viskning i jämförelse med att göra film … Men wow för att få sin bok filmatiserad. Vilken dröm! Även om ”få” alltså inte är det samma som att det serveras på silverfat utan någon som helst ansträngning. Men är det inte så med alla framgångar? Det ligger mycket arbete bakom dem. Och är det inte så med allt vi gör? Vi skriver historia i det lilla …

Malin Lundskog, författare, bokmässan i Lund
och säsongens första lussekatt fick jag i mig under dagen.

Ses snart igen, tills dess: HEJA alla som skriver historia.
Kram Malin Lundskog

26 november, 2023 av Malin Lundskog 5 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday