• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

författarskap

Vårens litteraturlista

Jag pluggar vidare och en av (de svåra!!!) uppgifterna inför den här terminen var att skapa vårens litteraturlista åt sig själv utifrån det manus man vill skriva på. Jag menar, hur ska jag veta vad jag behöver läsa för skönlitteratur för att inspireras till min egen berättelse? Hur som helst, jag gjorde min egna litteraturlista och fick inga kommentarer om att ändra på den från lärarna. Så, i vår läser jag följande böcker för att bli bättre på att skriva om vänskapsrelationer, skriva med humor och skriva om Göteborg.

Röda rummet av August Strindberg. Den här boken kan jag ha läst i min ungdom, men det är i så fall inget jag minns. Tydligen var Strindberg en kul typ. Dessutom vill jag ha med en klassiker i min litteraturlista. vad är det egentligen som gör en bok till en klassiker?

röda rummet, bok, blå himmel, balkong,

En bok, som jag tipsade om i Skriverier med Malin och Cilla för ett tag sedan är Lena Anderssons Studie i mänskligt beteende. Den valde jag som inspiration för att jag skriver om kvinnliga huvudkaraktärer och vill ha mer humor. Som ni såg när jag skrev om den här på bloggen, så fick jag som jag ville.

Humor, Göteborg och vänskapsrelationer

Ytterligare en bok som jag valde för humor, men också språket är Marit Furns Den förste. Den beskriver tydligen också hur en 08:a flyttar till Dalarna. Det kan hända att jag har en tanke om att låta en göteborgare flytta till en liten ö på västkusten.

I min to be read-hög har Lydia Sandgrens Samlade verk legat ett tag. Sedan den kom till och med … Nu är det dags. Göteborgsmiljö och värvning av då. och nutid. Precis som jag planerar för min berättelse.

I dag tog jag tag i vårens litteraturlista igen och vilade mig efter helgens litteraturevent med Röda rummet ute i solen. Redan inspirerad!

vårens litteraturlista, malin lundksog läser, sol, blå himmel
ser inte särskilt road ut, men skenet bedrar …

Har ni läst någon av böckerna jag har valt ut? Har ni andra tips? Berätta gärna!

Ses snart igen!
Kram Malin Lundskog

7 april, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

Den bittra giftasteorin i Ordet är mitt

Nu är det här, det allra första riktiga avsnittet av podden Ordet är mitt. Den bittra giftasteorin, lockande titel, eller hur? Vi spelade ju in avsnittet igår, med ordintresserad publik som påhejare (läs mer om det här) och trots att både Jessika och jag gör det mesta på volley får vi ändå ihop det.

ordet är mitt, podcast, den bittra giftasteorin

En av oss vill vara bitter i hemlighet, och en är livrädd för bitterhet.  Vad vassa eggar och äggskärare har att med allt att göra får ni höra i detta första avsnitt. Där vi vurmar för språkets förändring, men spendera vill vi inte göra på en plats utan med pengar … Ja, just det: vi gör om svenska akademiens ordlista också. Som man ju gör i en (eventuellt) folkbildande podd.

Lyssna! Och ha det gôtt. Dina prickar över ö:et är här nu.

den bittra giftasteorin, podcast, ordet är mitt
Jessika och jag och vår nyhet: den bittra giftasteorin

6 april, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

Lokalproducerad litteraturfest den första dagen

Fest vi sa, fest det va. Och nu är jag hemma på ön igen. Slut, glad och tacksam efter en dag på lokalproducerad litteraturfest. Vilka författarkollegor jag har! Vilka besökare vi har haft! För att inte tala om bokköparna, Erika och gänget i bokhandeln och allt annat folk jag har mött under dagen. Och samtalen.

lokalproducerad litteraturfest den första dagen, frölunda torg, författare,
Hela författargänget. Och några till.
lokalproducerad litteraturfest, akademibokhandeln frölunda torg, författare
uppladdningssnack med Erika på Akademibokhandeln

Det är väl ingen som tror att vi författare är tillbakadragna, tystlåtna och svåra? Ja, det finns säkert sådana författare också, men vi som har planerat och råddat den här litteraturfesten är av en annan sort. En sort som har svårt att vara tyst. Som inte vill sluta prata om författarskap, skrivande, böcker, läsande och … livet. Det kanske är därför det är just vi som har skapat eventet i samarbete med Akademibokhandeln på Frölunda torg, eller vad tror ni?

barnböcker, författare,
barnboksförfattargänget presenterar sina alster (Linda Gustafsson, Beatrice Bexélius, Monica Busse)
fika, lokalproducerad litteraturfest den första dagen
Mumsig fika, där Beatrice Samuelsson (som har skrivit boken En doft av kardemumma) har bakat kardemummabullar och Maria Åfeldt Leo (som har skrivit Pensionat Längtan) har bakat vanlijdrömmar.

Vet ni, samtalen vi hade idag (programmet för både idag och imorgon hittar ni här) gjorde mig (ännu mer) sugen på att både läsa och skriva mer. Mycket mer. Precis som att jag varje gång jag är ute och pratar med folk, modererar samtal, diskuterar författarskap och skrivande blir så himla lycklig. Vill göra det igen och igen och igen. Men nu är det halvtidsvila. En välförtjänt sådan. Med havsdoft och utsikt.

utsikt, knippla, himmel, hav
kvällspromenaden med Brorsan

Liveinspelning av Ordet är mitt

Apropå att prata: vi avslutade dagen med att liveinspelade premiäravsnittet av podden Ordet är mitt, som Jessika Devert och jag drog igång i en hast. Avsnittet släpps i morgon bitti (trailern hittar ni här).

ordet är mitt, författare, podcast, lokalproducerad litteraturfest den första dagen
utsikt från poddmicken – våra fina författarkollegor som skålade, applåderade och lyssnade när vi spelade in Ordet är mitt.
ordet är mitt, inspelning podd, jessika devert och malin lundskog
jessika devert och jag, inspelning pågår

Skål o tack o gonatt🥂

5 april, 2025 av Malin Lundskog 5 Comments

106: The Lion Sleeps Tonight (wimoweh) …

https://sphinx.acast.com/p/open/s/657b2779e56a640017525901/e/67ee239c9524713132f21b59/media.mp3

Bubbel, babbel och intervjuer. Cilla har kommit till västkusten och i det här avsnittet står hon tillsammans med Malin på Bohusläns bokmässa. De pratar med varandra, träffar läsare och bjuder på fyra intervjuer med författarkollegor, mässgeneraler, hjärnforskare och tidningsredaktörer. Ett ovanligt speciellt avsnitt om författarskap, att skriva tillsammans, utbrändhet och att gömma sig i en bil med ett kollegieblock. Wimoweh!

Intervjuer med Elinor Kapp, Tina Karlsson och Elisabeth Öhman, Hedvig Söderlund och Tobias Regnéll


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

4 april, 2025 av Malin Lundskog 1 Comment

Bokklubbstisdag är mer än bara en bokklubb

I går var det bokklubbstisdag by Malin Lundskog (kan inte låta bli att skriva ut hela titeln på eventet, för tycker själv att det låter skitcoolt, he he). Och vilken bokklubb sen! Alltså: vi människor är fantastiska. Särskilt när vi är nyfikna och intresserade av varandra och mänskliga beteenden. Ja, och böcker såklart. Som Ett oönskat arv, vilken var boken vi diskuterade idag.

bokklubbstisdag by malin lundskog, franses, hönö, ett oönskat arv
myshörnan Emmas på Franses
hönöklåva, bokklubbstisdag, hamn
precis här ligger Franses
Franses, Hönö. bokklubbstisdag
Där uppe har vi bokklubb. I maj kanske vi kan sitta ute?

Eller … som i alla andra bokklubbar blev romanen vi hade läst till vår träff bara en utgångspunkt för samtalen som flödade iväg åt precis alla håll och kanter. Om kärlek, systerskap, språkliga förändringar, ordet kränkt och (kanske självklart just nu) Trump. Och gubbar, me too och om ö-liv, normer och levnadsvillkor. Om hälsohets och att döma andra. Och vi pratade om nyfikenhet (älskar nyfikenhet). För att nämna något av allt det vi hann att prata om under de två timmar vi satt på Franses medan solen dalade ner mot havet.

På väg hem med en färgsprakande solnedgång som kuliss (den kan ni se här) längtade jag redan efter nästa bokklubbstisdag. Ville inte att den här skulle ta slut. Hett tips till er som vill ha en tisdag utöver det vanliga ( i alla fall utöver mitt vanliga) är att samla ihop gänget och anmäla er (anmäl här) till nästa tillfälle som är den trettonde maj. Då har jag med mig deckarförfattaren Jeanette Bergenstav och vi pratar om hennes debut Syndoffer (och alldeles säkert mycket mer).

Länge leve bokklubben! Och alla människor i den.
Kram Malin Lundskog

2 april, 2025 av Malin Lundskog 3 Comments

Varje kapitel värdefullt

Idag har jag gått igenom nästan hela det manus jag skriver på just nu och förtydligat syftet med varje kapitel. För varendaste enda ett kapitel ska finnas i min (eventuella) bok av en anledning. Föra historien vidare, plantera något som kommer att vara avgörande längre fram eller presentera miljöer och karaktärer. Till exempel. Ja, som sagt. I en roman (och vilken annan bok som helst) är varje kapitel värdefullt.

Just nu är jag osäker på om alla de kapitel jag har skrivit hittills uppfyller kravet på att vara meningsfullt. Det är ju skitjobbigt om de inte gör det, för då måste jag stryka, ändra och hitta på nytt. Men om de nu inte gör det är det jbra att jag gör det här jobbet redan nu, innan jag har skrivit ända fram till slutet. Nu är jag någonstans mellan mitten och slutet och har fortfarande stora möjligheter att ändra i berättelsen. Skapa mening och mål med mina karaktärers färd.

Hur spännande är varje kapitel?

Jag har dessutom poängsatt kapitlen utifrån spänningsgrad. Inte för att jag skriver i någon spänningsgenre, med det måste ju ändå finnas någon slags spänning och motstånd i berättelsen. Vändpunkter där saker och ting ställs på sin spets och berättelsen tar en ny riktning. Scener där den (ni?) som läser inte vill sluta läsa, måste veta hur det ska gå, vill fortsätta heja på någon av karaktärerna.

Samtidigt kan det inte vara någon skyhög nivå på spänningen hela tiden. Som läsare behöver man transportsträckor för att landa och skapa egna bilder av det som sker. Balansgång, ni vet. Svårt. Och jag undrar om jag har överdrivit vikten av lugnare scener i min berättelse. Som en kompensation för att det i Mariannes mirakel och Ett oönskat arv händer massor. Hela tiden.

Ja, jag vet inte. Men jösses vad jag har jobbat med det här idag. Vet inte om det var det eller solen eller den nya sommartiden som gjorde det, men oj oj oj vad jag somnade gott i en sådan där lagom kvart ungefär ute på balkongen idag. En del av att jobba det också, eller hur?

Malin Lundskog med springer spaniel, tupplur, balkong, blå himmel, varje kapitel värdefullt
med skidoverallen som inte har hittat sin väg in i garderoben efter skidresan för några veckor sedan

Ja det var den där tuppluren som fastnade på bild, när Claes fick syn på Brorsan och mig. Den och utsikten från eftermiddagsprpomenaden. Manusarbete fastnar sällan på bild, för det är inte på något sätt lika vackert att titta på som naturen. Men, som jag hoppas att det blir lika vackert att läsa det jag skriver på en vacker dag. Håll gärna tummarna och heja på längs vägen – det hjälper!

utsikt från Knippla in mot land, solsken, hav, himmel, moln
utsikten in mot land
ravin, knippla, springer spaniel
äntligen säsong att promenera hela ön runt igen!
(för halt när det är kallt och blött)

Kram Malin Lundskog

31 mars, 2025 av Malin Lundskog 2 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 16
  • Page 17
  • Page 18
  • Page 19
  • Page 20
  • Interim pages omitted …
  • Page 43
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday