• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Några varv runt jorden bara!

Några varv runt jorden bara. Äntligen är det dags för en bok fullknôkad med löparstories för både vana och ovana, frustrerade, resultatinriktade, njutningslystna, lonesome och tillsammanslöpare. Jag har skrivit en av historierna, resten är skrivna av fantastiska löpare på alla nivåer om alla ämnen som har med löpning att göra, så egentligen skulle man kunna säga att det är en bok om livet? Det som förenar oss skribenter är att vi alla tillhör Sveriges största löparklubb Lonesome Runners. Och att vi älskar löpning. Ibland hatar den. Alltid har den som en del av livet. 

I mitten av november kan du ha ett ex i din hand. Som en av de stolta författarna är det väl på sin plats att jag säger vad jag tycker? Jag tycker att det här är årets julklapp! Köp ett ex av mig (förboka på heja@halsamera.se) för endast 149:-.  Jajamensan, jag signerar gärna!

Mer info om boken: Några varv runt jorden bara

Heja oss!

Malin

9 oktober, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

Några varv runt jorden bara!

Några varv runt jorden bara. Äntligen är det dags för en bok fullknôkad med löparstories för både vana och ovana, frustrerade, resultatinriktade, njutningslystna, lonesome och tillsammanslöpare. Jag har skrivit en av historierna, resten är skrivna av fantastiska löpare på alla nivåer om alla ämnen som har med löpning att göra, så egentligen skulle man kunna säga att det är en bok om livet? Det som förenar oss skribenter är att vi alla tillhör Sveriges största löparklubb Lonesome Runners. Och att vi älskar löpning. Ibland hatar den. Alltid har den som en del av livet. 

I mitten av november kan du ha ett ex i din hand. Som en av de stolta författarna är det väl på sin plats att jag säger vad jag tycker? Jag tycker att det här är årets julklapp! Köp ett ex av mig (förboka på heja@halsamera.se) för endast 149:-.  Jajamensan, jag signerar gärna!

Mer info om boken: Några varv runt jorden bara

Heja oss!

Malin

9 oktober, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

The Runner´s Convention – spritt springande underbart!

Idag är det exakt ett år kvar till The Runner´s Convention 3.0. Jag längtar! I lördags körde vi årets upplaga av konventet och ärligt talat: det var alldeles… alldeles underbart! 

Lhina från Salming Stores och jag njöt hela dagen, kände oss luttrade liksom – förra året njöt vi knappt en sekund, då hattade vi hit och dit utan att riktigt förstå vad det var vi hade skapat. I år hade vi tränat upp det där med att vara i nuet. Eller nåt sånt, för vi njöt verkligen medan det pågick: konventet som vi har skapat. The Runner´s Convention – löparkonventet av löpare. För löpare.

Alltså: vår tanke är att konventet ska vara för helt vanliga löpare, men det visade sig både i år och förra året att de som kommer är helt ovanliga: de är ovanligt tacksamma, härliga, öppna, vetgiriga och springvilliga. Och de visar det genom sin entusiasm och sin vilja att göra dagen till sin ultimata löpardag. Några av dem hade säkert dansat med vädergudarna också, för den solen som sken då var den med de allra starkaste strålarna. 

Visst är jag löpcoach och älskar att springa. Och peppa. Och inspirera. Men vet: det är en fröjda att bli peppad och inspirerad av andra också. Särskilt när de är så bra som de instruktörerna vi hade med oss. Sicket gäng! Pilates med proffs, löpteknik med löjligt lärorika löpare, yoga med ypperliga yoginis, styrka med sanslösa stjärnor, backar med de bästa, föreläsningar med fräckaste folket och … mängder med annat kul, 

Och hela härliga gänget som hjälpte till med allt. Utan er inget TRC16!

Många ord för något som det egentligen inte behövs så många ord för om man var där. Var du inte där? Kolla in bilderna på vår Facebooksida – dem är det feeling i! 

Som sagt: spritt springande underbart det där med The Runner´s Convention. Om ett år kör vi igen. Som jag längtar!

Vill du boka din plats redan nu? Finfint pris fram till jul  – kolla här: TRC17

Tills vi ses igen: spring snyggt! Spring med glädje! Vill du ha pepp eller prat om löpning eller något annat hälsokul vet du hur du får tag mig: heja@halsamera.se och/eller 0707545624

7 oktober, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

Något för alla!

MEN: hoppas verkligen att alla hittar nåt som ger lika mycket glädje, kondition, mental styrka och återhämtning, energi, frihet och tid för tankar som löpningen ger mig. 

Jo, för det är ungefär det här jag får ut av löpningen. Ibland härligt sällskap med sköna medlöpare också. Visst, det är skitjobbigt mellan varven och vissa pass längtar jag hem ifrån. Andra längtar jag inte ens ut till… Men jag ångrar aldrig att jag har sprungit. Aldrig! Hur trött jag än är, hur långsamt det än har gått eller hur tunga benen än är. Efteråt är det alltid skönt. Innan är det ofta behagligt. Under tiden är det oftast mer eller mindre kul.

Jag funderar ibland på varför jag tar mina halvtantiga ben och ger mig ut för att rusa i intervaller till exempel, njuter jag verklligen av det? Alltså… ja! Men det jag njuter av är lika mishmashat som en välmixad smoothie – det är energi, glädje, frihet och mental utmaning i en salig röra, jag kommer inte närmare sanningen än så. Och det räcker långt. Ultralångt! Jag är så himla glad att jag har hittat mitt sätt att hantera livet på (jodå, springer med tårar ibland och ger mig ut i vredesmod mellan varven). Den goda konditionen är ju en superbonus, den hade jag behövt skaffa på annat sätt annars ju, eftersom den gör mig stresstålig och gör att jag har förmågan att koncentrera mig när det behövs. Såatteeee… tack för att jag inte gav mig när jag för 30 år sedan kom sist i Göteborgsvarvet eller tjostade med alldeles för många eftergraviditeten-kilon eller tyckte att det där med att springa bara var löjligt. Det är hur coolt som helst! Hur kul som helst! 

Du som gillar det – häng med mig på The Runner´s Convention, det blir helt fenomenalt. En heldag av löpare, för löpare. 

Du som inte gillar det – häng med mig på The Runner´s Convention, du kan omöjligt lämna den dagen utan att bli insprierad att fortsätta springa… 

Okej, du som inte ger dig och vägrar löpning: vad gör du istället? Det finns ju något för alla och jag vill så himla gärna ha tips på annat som är en sådan all inclusive-lösning som löpningen är. Tell me!

Ps. ett salt bad efteråt gör inte det hela sämre…

20 september, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

Det är större än du tror

Du vet vart du vill, du vet hur du vill leva, du vet vad du behöver göra, vilka vanor du behöver skaffa dig och vilka du behöver göra dig av med, du har tiden, stödet och du har viljan. Ändå blir det inte som du har tänkt dig! Känner du igen dig? Det kan vara för att det hela är större än du tror…

Vi är allihop lata av naturen och vill ta den enklaste vägen till nya äventyr och resultat, vi älskar listor med de fem bästa knepen och tio-i-topptipsen för att få bra kondition, gå ner i vikt, öka lyckan i livet, skapa lugn på jobbet, sova bättre och så vidare och så vidare. Jag också! Får vi syn på en tipslista inom det området som triggar oss mest just nu, så är vi där. Kopierar den. Skriver ner. Känner det där behagliga ”nujäklarskajag-pirret” i magen. 

Men… något händer. Vi gör inte allt det där som står på listan. Den som verkade så himla bra när vi först såg den tenderar att skapa dåligt samvete och många av oss tar till det där skyddet att ”det där är inget för mig trots allt”. Vi tror inte att vi är gjorda för lugn och ro, bra kondition, lycka eller vad det nu är vi är ute efter. My ass! Klart att vi är! Grejen är den att det ofta sitter mycket djupare än att inte kunna följa en tipslista – för det är klart att vi egentligen kan allihop. Vi är ju inte dumma. Vi har bara med en hel drös med livslögner att bära på. Sånt som vi tror är sant. Såna sanningar vi skaffade oss redan som små barn, som påverkar oss mycket mer än vi tror och som talar om för oss att vissa saker inte är vår grej, att vi inte kan inte orkar, inte duger till, inte är bra nog för, inte värda… Det är alltså större än vi tror och det är därför det är så lätt att dissa sig själv och ge den där livslögnen rätt. Igen. Jobbigt va? När allt vi vill är att börja träna, sova bättre, blir lite gladare.

Så, här kommer min tipslista:

– var snäll mot dig själv! Det är inte ett dugg typiskt dig att det inte blev som du ville den här gången heller, du blev lurad av en gammal livslögn bara. Låt inte den bli en livslång ursäkt att inte ta tag i det som frustrerar dig. Var uppmärksam! Upptäcker du en lögn hantera den som just det: en lögn och inte en sanning att lita på!

– glöm quickfixandet! Försöker du skynda på processen tar det längre tid att nå resultat. Det är som när du springer runt på morgonen och ska göra allt samtidigt: leta efter nycklar, packa lunchmatlådan, svara på ett sms, prata med familjen, kolla klockan och borsta tänderna… 

– rör på dig! Tänk att det är där det hela alltid landar. Vardagsmotionera massor och träna med högre intensitet några gånger/vecka så släpper ältande tankar och du hittar dina måbrahormoner. God sömn får du på köpet (om du inte toktränar för sent på dagen, men det kan vi ta nästa vecka)

En tipslista bland många andra – vad gör du med den? 

Välj själv, jag hejar på dig oavsett!

Malin

PS. I min webbkurs GladFriStark lovar jag noll quickfixar och ändå räcker 20 minuter/dag för att gå den. Välkommen! 

11 september, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

Lura dina ursäkter!

Jag skulle vilja träna, men… Jag ser ett mönster! Alla dessa ”men” alltså… Vill du bli av med dem, eller visste du inte ens att de fanns? Fortsätt några rader till så ska du få se vad de där men:en gör för att få dig att inte utvecklas! KÄnner du igen dig i något av de här påståendena:

1. Jag skulle vilja träna, men jag har inte tid! 

2. Jag har testat det här med att meditera förut, men… Det är inte min grej! Kommer aldrig att bli.

3. Jag har hört att det är bra att göra förändringar i små steg, men.. jag är en sådan som går all in! 

4. Jag skulle vilja äta nyttigt, men… min familj vill inte!

5. Jag vill träna mer, äta bättre, sova lugnare, ha roligare, vara nöjdare och har börjat på massa kurser för det här, men… det rinner ut i sanden

Det här är bara exempel på vad som ofta stoppar oss från att göra de förändringar vi påstår att vi vill göra. VI hittar helt enkelt på förklaringar till varför vi inte når dit vi vill nå och sedan tror vi på de förklaringarna. För:

1. Jo, du har tid! Träning måste inte innebära timslånga pass eller att du tar dig iväg någonstans. Hemmaträning funkar och sju minuter är bättre än noll! Och: genom att träna regelbundet (särskilt konditionsträning) får du energi och bli rmer effektiv, klartänkt och kreativ. Du sparar alltså tid på att träna i slutändan. Så finurligt funkar både din och alla andras kroppar och knoppar:-) 

2. Har du inte utvecklats sen förr? Varför gör du om dåtid till nutid till framtid? Det kan mycket väl vara så att meditation inte funkade förr, men det innebär inte att det inte funkar nu. Eller sen… Nej, det kanske faktiskt inte är mediatation som är lösningen för dig, men att det inte funkade förr är en dålig ursäkt för att det inte skulle funka nu. Eller sen. 

3. Här sätter du dig själv i ett fack som en ”all-in-människa”. Du kanske har varit det! Om dina resultat visar att det inte r en framgångsrik strategi är det dags att lämna det facket och testa det lilla steget och dess enorma kraft.  Värt ett försök? 

4. Måste du och din familj äta exakt samma mat? Är det inte ganska taskigt att skylla på dem när det faktiskt är upp till dig vad du äter? Det går att värma pommesfrites i ugnen och samtidigt koka quinoa, du kan fylla din tallrik med mycket mer grönsaker än resten av familjen och äta samma mat, men i olika mängd. TIll exempel…

5. Om du blir splittrad av att göra mängder av olika saker samtidigt, testa en diet ena dagen och en annan nästa, hoppa på kurser för det ena när inte det andra ge snabb effekt – ta en sak i taget. Fokusera! Ha tålamod! Vad är rimligt? Bestäm dig. Och bestäm dig samtidigt för att det här räcker för nu, jag ska inte testanågot annat på en viss period. Det är inte alltid av godo att vara den där till synes livsbejakande och nytänkande… 

Så: Har du någon plan på att komma igång med träningen? Hitta bra rutiner för ditt ätande? Se till att återhämta dig? Chilla mer med dem du gillar? Springa längre? Sova mer? Skratta oftare? Har du haft den planen ett tag och undrar varför det inte blir något av det? Det kan vara men:ens fel! Hitta dina men, lura dina ursäkter och kör. 

Jag hejar på dig hela vägen!

Hörs och ses igen,

Malin

ps. vil du ha en klapp på axeln (eller kick i rumpan) för att få ordning på de här men:en? Kolla Glad Fri Stark! 

 

2 september, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 16
  • Page 17
  • Page 18
  • Page 19
  • Page 20
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday