• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

starkt att vara svag?

Kom att tänka på det här idag. Igen! Det är skönt att ha tillräckligt med styrka för att våga visa sig svag och jag tror inte att jag är ensam om att beundra den som blottar sig med sina svagheter. Det är mänskligt. Ödmjukt. Och.. precis som det ska?

Varför kom jag att tänka på det här just idag? Jo, jag sprang (bokstavligen) på en gammal kär vän, hon på väg åt ena hållet och jag åt det andra i löparspåren. Vi umgicks massor för sådär 30 år sedan… och blev båda glada över återseendet. Hon så glad så att hon grät. Trodde jag alltså! TIlls hon berättade att hon äter hormontabletter som sänker serotoninhalten i kroppen (ja: FUCK CANCER!). Så grät vi en stund tillsammans innan vi sprang vidare, var och en åt sitt håll. Och jag kom på att jag tycker att det är så starkt att visa sig svag! Inte svagare än man är, inte för att bli tycktsyndom. Ingen kan vara stark hela tiden. Glad hela tiden. Känna energi hela tiden. 

När man släpper ut sin svaghet i offentligheten är det till och med så att den krymper, dels för att man sätter ord på den och då är den oftast inte så vek som man trodde och dels för att det är då de dyker upp – alla medmänniskor som vill en väl. Som stöttar, stärker och visar att man är okej. Som talar om att man inte är ensam. Helt logisk matematik och mänsklighet det där, att delad glädje är dubbel glädje och delade problem halverade problem. Eller hur? Logisk mänsklighet och hur hälsosamt som helst att våga vara sig själv. Och visa det! Håller du med?

Heja dig, du starka svaga!

Malin

 

28 augusti, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

The Runner´s Convention 2.0!

Det är med en riktigt rejäl stolthet och glädje jag härmed förkunnar att The Runner´s Convention kommer tillbaka och samarbetet mellan Hälsa mera och Salming Running Community fortsätter. 2016.10.01 – save the date. Har du hängt med i mina varma känslostormar kring konventet som är skapat av oss löpare, för oss löpare så vet du: I´m lovin´ it!

16.10.01. Första lördagen i oktober är det dags igen: The Runner´s Convention i Göteborg! Härliga inspiratörer och medlöpare finns på plats. Du också? 

Här bokar du
Här finns The Runner´s Convention på Facebook
Här hänger vi på Instagram
Här finns vi på webben (även om det inte händer så mycket där) 

Såhär skrev jag om urpremiären av The Runner´s Convention

PS. 99% av de som var på årets konvent vill komma tillbaka! Det kallar jag bra betyg.

14 augusti, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

Hjälp! Jag har inte hunnit vila…

Hjälp, semestern är slut och jag är inte utvilad! Så sa en av mina kunder förra året och det var då idén till webbkursen Glad Fri Stark föddes. Om du känner som min kund tycker jag att du ska hänga med! Den 12 september går startskottet för vårt sex veckor långa äventyr tillsammans – ett äventyr som du sedan fortsätter resten av livet…

 

Här hittar du mer om kursen. Och du: välkommen in i gänget som vill ha mer glädje, frihet och styrka!

Heja heja hösten?

Malin

7 augusti, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

Kom, så äter vi frukost tillsammans!

Det sa klick när jag träffade Katja på Hungerprojektet första gången! För vi ser livet, hälsan och hela härligheten på samma sätt: alla kan påverka sin egen situation och hitta motivationen att göra det. Ibland med hjälp av andra, men allra oftast finns det där inom oss: glädjen, friheten och styrkan. Nu vill vi äta frukost med dig för att prata om hur Hungerprojektet arbetar för kvinnor och kvinnors ledarskap på landsbygden i fattiga länder och för dig och ditt ledarskap över ditt liv och din hälsa.

Med hälsan i fokus är det lätt(are) att vara glad fri och stark – jag ger dig några tips och tricks på dina möjligheter. 

När, var, hur?

Fredagen den 2 september kl 8-9

På Scandic Europa, Köpmansgatan 38 i Göteborg

Anmäl dig till mig på malin.l@halsamera.se alt 0707545624 senast 26/8

Om det kostar något? Nej. Men: varenda krona du lägger på din frukost den här morgonen går oavkortat till Hungerprojektet. 

Så: jag bjuder på inspiration, Scandic Europa bjuder på mat och rum, Hungerprojektet bjuder på information och du bjuder på… din närvaro och kanske något mer?!

Välkommen!

Om jag ser fram emot att träffa dig? You bet!

//Malin

Länkar:

Hungerprojektet

Scandic Europa

Foto: Anna Zhu

1 augusti, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

Jag älskar folkfest!

Jag älskar folkfest och nu är det dags igen. För Göteborgsvarvet. Den blå linjen som har trampats av mängder av löparfötter av olika slag, den gör mig helt pirrig! Många gånger har ett par av de där löparfötterna varit mina, ibland har de persat och en gång har de kommit sist i mål (mer om det en annan gång, för det är ganska kul). Ibland har de trampat runt helt oberörda och någon gång har de gjort ont. En sak har de gemensamt med tiotusentals andra löparfötter: de vill tillbaka!

Jag har inte prioriterat min egen träning

Jag har haft lite mankemang med rygg, hälsena och hamstring (ja, ja – allt hänger ihop) och dessutom fullt upp med att löpcoacha massa härliga männsikor inför varvet och inte prioriterat min egen träning. Det här är svaret på frågan som ni är många som ställer: varför springer inte du?

Men folkfesten blev inte mindre härlig för att jag inte sprang själv. Jag njöt av att se glädjen hos dem som jag har tränat. För att de sprang, hade kul och för att de, precis som jag, blir alldeles lyckliga av folkfesten som ett Göteborgsvarv är.

Få saker går upp mot den festen, där alla vill samma sak. Där alla strävar åt samma håll. Där alla vill varandra väl. Det skulle vara en Springsteenkonsert på Ullevi då. Eller en Håkan-konsert. Jag kör konsertfolkfesterna i år.

Just nu: tack för i år Göteborgsvarvet, ses om ett år. För hur det än är, jag älskar folkfest!

(Och tack alla ni härliga som låter mig peppa er. Hoppas att vi ses inom ett år!)

22 maj, 2016 av netnebulis14 3 Comments

Veckan börjar på söndag

Visst, en ny vecka börjar varje måndag. Så står det i almanackan och det är lite så vi rullar våra liv. Men om du använder söndagen på ett sådär riktigt bra sätt, så är det en sådär riktigt bra dag att skapa de bästa förutsättningarna för veckan som kommer. Och de bästa förutsättningarna kan vara att vila, att planera veckan, att umgås, att laga massa mat, att träna, att promenera eller att läsa. 

Det första du behöver göra för att skapa de bästa förutsättningarna är att veta vad du behöver. Veta hur veckorna brukar se ut. Ja, du vet det där med reflektion och planering… Reflektera över vad du behöver nu, var du är nu och planera för dina kommande behov. Brukar veckorna vara helt galna, med möten och människor i princip hela tiden kan planering vara skillnaden som gör skillnaden. Och kanske att laga veckans middagar redan idag? Planera och förbereda mellanmål? Skapa en lucka mellan varven i kalendern och se till att hålla den luckan som just lucka. Inte fylla den efter någon annans behov. 

Det fina med reflektion och planering är att du skapar utrymme även under vardagarna, du kanske till och med hinner vila en stund en vanlig dag? Träna? Umgås? Promenera? Läsa? Ja, göra något som ger energi, inte tar. 

Så vad säger du: hur vill du att din vecka ska se ut? Vad kan du göra åt det idag?

Jag hejar på dig och tycker att du är värd en värdig och hälsosam vecka.

Vi hörs!

Malin

15 maj, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 17
  • Page 18
  • Page 19
  • Page 20
  • Page 21
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday