• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Hälsa 365/267 – hälsa grammatiskt…

Idag är det visst grammatikens dag… Tänkte på hur skönt det är att ha det i sig, att orden kommer i rätt ordning och med rätt ändelser (nästan) jämnt utan att jag behöver anstränga mig. Ja, på svenska alltså, som jag ju har tränat sedan innan födseln. Tänkte sen på att det är preciiiis samma sak som det här med hälsa: när jag har tränat tillräckligt mycket på något, lyckats missa  så många gånger att jag vet vad jag ska undvika – det är ju då det händer som av sig själv. Utan att jag behöver anstränga mig. Jag tränar utan att tänka på det som något särskilt, jag väljer bra mat, jag ser till att återhämta mig tillräckligt, jag söker skratt osv. Hälsa och grammatik: same same?!

ps. det där med att jag tränar, äter bra, vilar och letar skratt stämmer för det mesta. Det ger en buffert för tillfällen då jag prioriterar bort det hälsosamma för sånt som Malin O och jag gör just nu istället: släpper en bok, lanserar Sveriges bästa webbkurser inom hälsa och träning och skapar hälsoevent för chefer. D e mycke nu… och då är det bra med en hälsobuffert

 

24 september, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsan i fokus på bokmässan

Hälsan i fokus

24 september, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa 365/266: Tänkare?

Så du är ingen tänkare?
Ändå är det faktiskt så att du tänker lika mycket som en hel bibel… varje dag! Och du tänker ungefär 3 gånger så snabbt som du pratar…

Kan vara bra att tänka på ibland… att tankarna lär komma tillbaka, du tänker många bra tankar. Och tänk framför allt på att tänka BRA tankar. Som för dig framåt. Positiva tankar ger positiva handlingar.

23 september, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa 365/265 – vad är att må bra?

Malin O skrev igår om att vara eller må bra. Tänkvärt! Vet du vad som mer är tänkvärt? Att veta vad som är att må bra (om det nu var det du kom fram till är anledningen för dig att träna). För oss är hälsa och att må bra det här:

Du mår bra när du är i ett tillstånd då kroppen, knoppen och själen är i ett läge som ger dig de möjligheter du vill ha och behöver, den energi och kreativitet du behöver för att ta dig an de möjligheter du vill och glädjen du känner över att vara den du är just nu. Ja, så tycker vi! Vad tycker du? Hälsan är funktionell och för det allra mesta är den subjektiv.

Visst, man kan skydda sig själv och säga att så länge jag inte mår dåligt mår jag bra, men… hur kul är det? Vi tycker att du är värd mer än att inte må dåligt, du är värd att må bra på riktigt. Dagens hälsa 365 är därför: ta reda på vad som är att må bra för dig! Lycka till 🙂

 

22 september, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa 365/264: Vara eller må bra

Läste precis en artikel i Fuck cancer and runs magasin där de intervjuat Christer Olsson, som jag för övrigt verkligen blir inspirerad av…. det står om att vara eller må bra. Och skillnad på dessa. Som i motionerar du för att må bra eller för att vara bra? Om du bara uttalar för dig själv vilket det är, så är det kanske (ännu) lättare att känna dig nöjd med utförd träning. Tänk till…

21 september, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa 365/263 – varva ner

Det är precis lika viktigt att varva ner som att varva upp, att skratta som att äta bra, att lita på si själv och att våga släppa taget. Hälsa är en helhet och den helheten är uppbyggd av: Sans obalans, kost, kraft, lycka, kropp och knopp och vila.

Våga släpp taget och varva ner. Många svenskar (ja vanligare i Sverige än i andra länder) varvar upp när det är helg, när vi borde ge oss tid att varva ner för att orka varva upp när det är dags. Dammråttor i hörnen är bättre än ett rent helvet trots allt och många av alla våra måsten är faktiskt inbillade. Ta helg, vila, gör bara sånt du vill och orkar, känn efter och kom sedan tillbaka med full kraft. Because You´re worth it. Och because du mår så mycket bättre av att varva både upp och ner!

Lördagens hälsa 365: varva ner! 

Skriver det här lika mycket för min egen skull som för din. Efter en galet intensiv arbetsvecka med världens roligaste jobb är det svårt att inte fortsätta jobba, men… för att fixa en galet intensiv kommande vecka med boksläpp, föreläsningar, webbkursskapande och träningspass släcker jag ner datorn en stund (?) och gör något av det jag gillar bäst: morgonjoggar med hunden. Because I´m worth it!

20 september, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 47
  • Page 48
  • Page 49
  • Page 50
  • Page 51
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday