• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

utonjut

Kallaste natten i hängmattan hittills

Det var inte helt utan pirr i magen jag gick ut till hängmattan sent igår kväll. Jag menar, sju-åtta minusgrader … Hur kallt är det egentligen att sova i det? För så kallt har det inte varit en enda gång under våra drygt ett och ett halvt år med en utenatt i månaden. Och vet ni, det kan faktiskt vara så att så varm som under den kallaste natten i hängmattan hittills har jag inte varit en enda gång under alla våra utenätter.

Vi gick ut igår i dagsljus och hängde upp våra hängmattor. När vi sågs framåt läggdags hade vi med oss sovsäckar och varmvattenflaskor att ha som element.

kallaste natten i hängmattan, snö, hängmattor, tallar, knippla
dubbelrummet riggat och klart
rosa elefanten coola M, utsikt, knippla
jodå, vårat pynt är med. Här hänger den rosa elefanten Coola M och kollar utsikten från vårt camp

Och jag var så varm!

Herregud. Jag var så varm om fötterna att det till och med var skönt att kliva upp och kissa framåt fyratiden på morgonen. (Även om detta med att behöva gå upp på natten är skitjobbigt. Hej tant-liv?) Då tog jag av mig raggsockorna, som jag inte lyckades knöla av mig i sovsäcken. Och jag ville inte sticka ut fötterna lång där nere i sovsäcken, för då hade jag blivit för kall. Mmm, det är ett finlir det här med att sova ute, he he.

Och kall och varm igen …

Som jag har sagt förut, så lär vi oss något nytt varje gång vi är ute. Om varmt, kallt, vind, tarp på eller av, antal klädlager, höjd på hängmattan och så vidare. Och i natt lärde jag mig detta med att inte öppna den varma sovsäcken för att svalka mig. Hellre plocka av mig ett lager kläder. För jag gjorde misstaget någon gång under natten: Jag vaknade till och var varm och öppnade därför sovsäcken. Somnade om, sådär lagom sval och skön. Men oj, så kallt det var när jag vaknade nästa gång. Inte för att det var några problem att få upp värmen igen, när jag stängde sovsäcken, men lesson learned. Spännande det här med att det alltid går att lära sig mer och att anpassa sig till naturen.

Kallaste natten i hängmattan och nya lärdomar

Och nu vet jag att jag inte hade behövt alla lager jag hade under min sovsäck, som ska vara bekväm till -18. Fårskinn, overquilt under mig, Claes tunna sovsäck som täcke under mig och min varma sovsäck. Den där extra sovsäcken kan jag skippa i minus sju-åtta grader … Ja jag skriver upp det här, för att inte glömma till nästa gång det blir den nya kallaste natten i hängmattan. Och om någon av er kanske undrar över materialsporten hängmattehäng 🙂

kallaste natten i hängmattan hittills, soluppgång
soluppgång från Agnetas hängmatta, strax innan jag vaknade till (foto: Agneta Bergman)
Malin Lundskog, kallaste natten i hängmattan, snö, tallar
morgonsnack och glo på utsikten är en av alla fina grejer med att hänga i hängmatta (foto: Agneta Bergman)
soluppgång, kallaste natten i hängmattan hittills, knippla, snö, tallar
detta låg jag och tittade på

Den här utenatten inkluderade inget annat kvällsmys än prat i varsin sovsäck. Vi bröt också vår nya vana, att äta frukost ute. Som sagt: kallt ute. Kanske syns på min outfit när jag kom hem för att koka gröt, dricka kaffe och kolla OS? Tänk att jag ändå kunde vara så varm i natt? Så skönt! Och även om jag skriver att jag har vaknat några gånger, så känner jag mig sällan så utvilad som efter en natt ute i hängmattan. Kanske ska flytta ut för gott?

Malin Lundskog, springer panel, sovsäck, packning, mammakorv

Ses snart igen, tills dess: HEJA UTELIVET!
Kram Malin Lundskog

PS. Mer om våra utenätter hittar ni här.

15 februari, 2026 av Malin Lundskog 1 Comment

Jag sover så gott ute i hängmattan

Nu har vi gjort det igen, Agneta och jag. Hängt ute en hel natt. Den här natten blev vår tjugonde månad i rad, som vi ger oss ut på mikroäventyr på vår lilla ö. I går kväll sågs vi ganska sent, men hann ändå att njuta av (kallt!) rödvin, ost och samtal som aldrig vill ta slut. Inte förrän vi tar slut i alla fall. Och H E R R E G U D ! Jag sover så gott ute i hängmattan.

Jag sover så gott ute i hängmattan, hennessy hammock, vintersovsäck mammut
kolla mysbelysningen jag har lagt mig till med också!

När vi väl längtade ihjäl oss till våra varmvattenflaskor och sovsäckar, på grund av både trötthet och ruggighet, kröp vi in i varsin hängmatta. Det finns ingenstans jag somnar så gott. Ingenstans jag sover så gott. Och ingenstans jag sover så länge som i hängmattan. Alltså! Klockan nio o morse vaknade jag. Nio! Jag sover aldrig så länge. Förutom i hängmattan då.

hennessy hammock, hängmatta
upphängningen, där jag hänger remmen runt stammen för att inte skada stammen. tror det heter trädrem?
rosa elefant, tall, knippla
coola M, den rosa elefanten är en av våra maskotar

Semlefrukost med utomhuset som extra god krydda

I grannhängmattan låg Agneta och tränade på italienska i väntan på frukosten som var min tur att fixa. Jag var inte direkt någon alert frukostvärdinna. Sovsäcken jag köpte för ungefär ett år sedan är så varm och go! Och hängmattan är så mysig att ligga kvar i, men … Till sist tog jag mig ur den, tände köket och drog igång med kaffe, havregrynsgröt, värmde mjölk (så gott med varm mjölk på gröten) och plockade fram denna månadens frukost surprise: mandelsmör, yoghurt och kardemumma. Jo minsann: jag bjöd på semlegröt! Inte den mest delikata sorten kanske eftersom jag rostade mandlarna till smöret lite väl hårt igår och turkisk yoghurt är inte riktigt detsamma som len vaniljyoghurt (eller grädde?!). Som tur är är utomhus den bästa kryddan som finns, så vi njöt av gröt och sen flyttade vi hem igen.

primuskök, hängmatta, knippla, en utenatt månaden
jag sover så gott ute i hängmattan, frukost, malin lundkog, knippla
semlegröt, frukost, utomhus, knippla
en utenatt i månaden, malin lundskog, semlegröt till frukost, knippla
Och tröjan här, den stickade jag någon gång slutet 80- eller början 90-talet. Så kul att återupptäcka gamla kläder. Särskilt hemmagjorda!

Varm och go hela natten

Jag längtar redan efter nästa utenatt och är så himla nöjd med värmen jag har lyckats åstadkomma i hängmattan. Den är gången var det kanske någon plusgrad under natten och jag hade på mig ett ullunderställ, en stickad ulltröja och mössa. Min vintersovsäck är guld värd och under den har jag fårskinnsfäll , en overquilt (hade nog inte behövts, men ju fluffigare desto bättre). Under själva hängmattan har jag ju sedan i höstas en underquilt. Ja, jag kan överdriva lagren lite, men har frusit något gång och det vill jag verkligen inte.

Så konstigt ändå. Hemma kan jag tycka att det är jättejobbigt när det är för varmt när jag sover, men i hängmattan? Där är det aldrig för varmt! Oavsett hur varmt det är så sover jag. Det måste vara all den friska luften och den kalla nästippen som gör det. Tror jag, har egentligen ingen aning. Vi provar oss fram från gång till gång och alltid lär vi oss något nytt om vår utrustning.

Och varmvattenflaskor i sovsäcken

Just det. I sovsäcken lägger jag också några flaskor med kokhett vatten. Flaskorna lägger jag i raggsockar, för att inte bränna mig på dem. Ni fattar ju hur mysigt det är att krypa ner en kylig kväll i en uppvärmd sovsäck! Jo, hatar hade jag på mig när vi gick och la os också. Men de åkte av när jag var uppe och kissade på natten och återfanns inte förrän nästa morgon. Den sena morgonen. Ja, eftersom jag sover så gott i hängmattan. Men, ja: detta jobbiga med att bli kissnödig på natten! Vaknade vid fyratiden och försökte inte ens somna om. Gick upp, gjorde det jag skulle och somnade innan jag la huvudet på … sovsäcken. Vantarna saknade jag inte i värmen.

VI fortsätter med vårt utehäng en gång i månaden och snart är det sommar igen.

Ses snart! Tills dess: heja utomhuset! Och det underskattade mikroäventyret! Och er förstås!
Kram Malin Lundskog

Vill ni läsa om våra tidigare utenätter hittar ni dem här.

18 januari, 2026 av Malin Lundskog 1 Comment

Sportlov på Knippla

Vackret, vädret och viljan att vara utomhus fortsätter. Idag har jag firat sportlov på Knippla i min ensamhet. Och vilken dag jag har haft. Med promenad, hundlek, skidåkning (jo, sant!) och löprunda. Och vet ni vad, det blir extra njutit när jag gör allt det här roligt just för att det är roligt! Utan ett enda mått av prestation och dessutom utan dåligt samvete över att jag borde göra något vettigt. Vad jag nu menar med vettigt? För ärligt talat: vad kan vara mer vettigt än att ha skoj? Inte är det att städa, planera veckan eller tvätta i alla fall …

sportlov på knippla, röddeviga, soluppgång, snö, bleke
pulsade runt på Slingan i morse, och hamnade i detta. Alltså!
röddeviga, bleke, sol, snö, västkusten, utsikten
så vackert, så vackert, så vackert
Malin Lundskog, Knippla, glädje, snö, sol
utsikt, vippfyr, knippla, västkusten
sol, snö

Världens (i alla fall Göteborgsregionens) vackraste fotbollsplan gör sig som skidåkningsstadion också, eller hur? Och i år är det inte jag som har spårat. Tack till den som har!

knippla, fotbollsplan, skidspår
Malin Lundskog, skidåkning, Knippla, snö, sol, västkusten

Och så lufsade vi runt en liten stund, för att Brorsan behövde ut och jag har ju den där runstreaken …

springer spaniel, snö, sol, västkusten
Brorsan i snön
knippla gästhamn, snö, tunn is
Gästhamnen på Knippla

Nu är mitt sportlov på Knippla slut för idag. Jag ska sätta mig och förbereda nya ord för säsongsstarten av podden Ordet är mitt, gôtt trött i kroppen och med rosor på kinden. Hur vettigt som helst, eller hur?

Ses snart igen, tills dess: HEJA det vettiga med att ha skoj!
Kram Malin Lundskog

11 januari, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

När snön kommer ger jag mig ut på golfbanan

Snön faller, men än så länge faller inte vi med den. Kommer ni ihåg när jag spårade ur och pajade ledband, menisk och korsband? Det gör jag och är inte den tuffaste längdskidåkaren. Det har jag kanske aldrig varit, men ni fattar. Skönt att tant-skapet jag på något sätt befinner mig i har gjort att jag inte bryr så värst mycket om prestation och appearance. Njuter av att stappla runt med längdskidorna och när snön kommer ger jag mig ut på golfbanan. De flesta golfbanor är ju platta och lättåkta. Passar mig perfekt!

I måndags var vi på Hamra, i Kungsbacka och idag har vi åkt på Forsgårdens golfbana. OBS för skryt, men jag är så himla stolt över att jag tog mig an den där knärehaben som jag gjorde. För detta med att vara ute och kasa runt i snö – vilken jädra grej det är! Särskilt när man har en av sina bästisar med sig ut i spåren. Vi förstod efter några varv i måndags att vi eventuellt hade visat alla vilken grej vi tycker att det är. ”Vet inte om ni har tränat benen eller munnen mest”, skrattade en av våra medskidlöpare. Ha ha ha. Härligt på alla sätt och sånt jag vill fylla livet med. Skratt, natur och underbara människor.

När snön kommer ger jag mig ut på golfbanan, hamra, vallda, skidspår
Ni ser ju hur platt och skönt här är. Och spåren duger så himla fint för mig.
När snön kommer ger jag mig ut på golfbanan, hamra, vallda, skidåkning
När snön kommer ger jag mig ut på golfbanan, Malin Lundskog, Hamra, vallda golfklubb, skidåkning
När snön kommer ger jag mig ut på golfbanan, Malin Lundskog, Annika Lundskog

Mer snö, fler golfbanor

Idag åkte vi runt på Forsgårdens golfbana. Ofattbart att vi får uppleva så här mycket vinter. Som när vi var små, då vintrarna kom med snögaranti. Jag ska inte snöa in (he he) på det där med vintrar och snöbrist nu, njuter så mycket jag orkar av det vi har nu men visst ÄR det skrämmande med temperaturökningarna?

Hur som: Det här gottade vi oss med idag. JÄTTE-kallt, JÄTTE-soligt och JÄTTE-mycket folk ute. Som på vilken fjällsemester som helst. Min säsong på golfbanan är när det ligger snö på den.

Forsgården, golfbana, skidspår, snö, sol
Malin Lundskog, Annika Lundskog, skidåkning, Forsgården
Här är vi igen och jag ville ha med det här fotot för att jag älskar att vi har varandra och tycker att vi är fina.

Vad säger ni allihop: njuter ni av snö-livet? Vad gör ni i snön? Njut eller ej, detta är säsongen då jag ger mig ut på golfbanan. vi ses snart igen! Tills dess heja livsnjuteriet, oavsett hur det ser ut.
Kram Malin Lundskog

10 januari, 2026 av Malin Lundskog Leave a Comment

Utan spänst och explosivitet, men wow för njutet!

När man springer så långsamt som jag gör nuförtiden hinner man tänka massor. Ibland är till och med tänket det bästa med rundan. Men oftast är det en kombo. Av att använda kroppen, av luften, utsikten och tacksamheten över livet. Idag tänkte jag på hur jag lufsar runt helt utan spänst och explosivitet och ändå njuter. Som fan!

löparglädje, utan spänst och explosivitet, malin lundskog, knippla, runstreak
runstreak dag 162

Livets gång ni vet. Och att acceptera den gången. Jag kan inte säga att jag är lika förstående för mig själv alla dagar veckan. Ibland undrar jag varför jag bara inte kan skärpa till mig. Ta i lite till. Eller varför inte lite extra vila hjälper. Därför njuter jag extra mycket av dagar som idag. När jag skrattar med mig själv när jag lufsar runt helt utan spänst och explosivitet. Och njuter av så mycket annat. Bara en sådan sak som att jag packade badväskan med varma kläder och uppvärmningsgick till badplatsen där den fick stå och vänta på mig. Snacka om extra njutbart dopp efter löprundan.

kram som fan, väska, kallbad, knippla
malin lundskog, kallbad, knippla

Hej och välkommen december!

Vi ses snart igen allihop! Tills dess: heja njutet!
Kram Malin Lundskog

1 december, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

Är det galenskap jag håller på med?

I morse ringde klockan 04.00. Larmet var ställt även 04.05 och 04.10, men det behövdes inte. Jag vet inte hur det är med er, men när jag vet att jag ska upp långt före tuppen sover jag knappt. Förmodligen är jag orolig för att inte vakna. Visst är det knäppt? Hur som helst: när jag väl var uppe drack jag kaffe, skrev mina morgonsidor (mer om dem här) och åkte därefter ner till färjan i ösregn och en föraning av stormen Amy för att åka till Skövde och bokmässan där. Ja, det här får mig att fundera. Är det galenskap jag håller på med?

Galet eller ej: mellanlandade hos Jessika (ni vet Devert, som jag har podden Ordet är mitt tillsammans med) och så körde vi vidare tillsammans. Även om vädret nog satte stopp för många av de som annars hade kommit till bokmässan, så var det en bra dag. Vi sålde böcker, pratade med författarkollegor och bokintresserade och gjorde miniintervjuer för podden.

är det galenskap jag håller på med, malin lundskog, sköb´vde bokmässa, podden ordet är mitt, jessika devert
ser till och med galen ut?

Panelsamtal om det som döljer sig under ytan …

Ja, jag deltog också i panelsamtal under rubriken ”Att skriva om det som döljer sig under ytan”. Spännande ju! Berättade bland annat om den enda sexscenen jag har skrivit och vad som var jobbigast med det … Scenen finns i novellsamlingen De sju dödssynderna som ni kan lyssna på i ljudbokstjänsterna (till exempel här på Storytel), Ja, vi pratade också om att sopa saker under mattan, som är temat i Mariannes mirakel, min debutroman. Och om arvssynd, som jag tar upp i Ett oönskat arv. Spännande samtal med Charlotta Lagerberg, Christer Johansson och Inger Granberg, författare som till skillnad från mig har valt att skriva om sig själva i skönlitterär form.

är det galenskap, skövde bokmässa, panelsamtal

Och en runstreak på det?

Men det var inte slut med galenskaperna där. Jessika körde oss hem i den nu avtagande vinden och när jag väl var hemma på ön igen hade jag ju en sak kvar att göra, efter att ha varit vaken i alldeles för många timmar med alldeles för lite vätska och energi i kroppen: min runstreak. Drog med mig Brorsan ut och sprang i sakta mak exakt till minimigränsen av Sandras och min dagliga sträcka. 1,5 kilometer. Ville inte. Sprang. Ångrar mig inte en enda sekund. Men nu är det godnatt!

malin lundskog, runstreak

Ses snart igen, tills dess: heja galenskapen?
Kram Malin Lundskog

4 oktober, 2025 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Interim pages omitted …
  • Page 14
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 155: Mamma mia …
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel
  • Livets första dansuppvisning – på Storan!
  • Kärleksvisa till min son …
  • Envishet och galenskap och en ballong!
  • Jag boktipsar om Var är de vuxna?
  • Min sämsta väninna har varit på sitt livs första bokklubb

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday