• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

författarskap

Svettig inspelning i podden Skrivradion

Ja, oj vilken svettig inspelning det blev idag, när Jeanette Niemi bjöd in mig som gäst i podden Skrivradion. Och kul förstås. Som det ju ska vara. Men som sagt: svettigt värre var det. Inte bara för att det har varit runt trettio grader ute idag.

Det svettiga började när jag tio minuter innan vi skulle ses (online) kom på att vi skulle spela in det hela på video. Herregud, då duger det inte att bara dra en t-shirt över bikinin. Eller? (Det fick duga.) Dessutom insåg jag att jag hade glömt förbereda mig för att läsa ett stycke ur romanen Ett oönskat arv. När vi spelar in Skriverier med Malin och Cilla och Mitt perfekta liv förbereder jag ingenting annat än att se till att ha varit på toa. Tur att jag hade högläsning på releaserna och att komihåg-lapparna på de sidor jag läste då satt kvar i mitt blädderex av boken.

Så här långt var det bara lite varmt …

Vi gjorde om och vi gjorde (förhoppningsvis) rätt

När jag loggade in mig på den länk Jeanette hade skickat till mig i god tid, upptäckte jag att mina AirPods (nya) inte connectade med datorn. Det var inga större problem, jag bytte bara dator (ja, har två. En stationär med stor skärm och en laptop.).

Efter tio minuters inspelning läste jag fel stycke ur boken och blev genomsvettig. Vad ska folk som lyssnar tro om min roman, som faktiskt har en del humor sig när de får höra det där tråkiga? Men, se det kommer folk inte att få höra! För minuten senare dog Jeanettes dator. Den gick inte igång igen, så då blev det hennes tur att byta dator. När det var gjort funkade inte mina lurar. Med gamla (trasiga, men ändå fungerande) lurar började vi om. I värmen.

svettig inspelning, skrivradion, Jeanette Niemi, Malin Lundskog
stunden innan datorn la av. Vissa av oss frös med ett leende, andra … not so much.

Och allt blev mycket bättre! Vi gjorde om och vi gjorde rätt och hade massa tur i oturen. Jag läste ett roligare avsnitt och som för att visa hur det känns i verkligheten fick Jeanette vallningar samtidigt som jag läste om vallningen från helvetet i romanen. Ja, så vi halkade in på klimakteriet, eftersom det är ett tema i min bok och både Jeanette och jag är någonstans mitt i det. (Vallningar är kanske det enda symtomet jag inte har …)

Jag tror på riktigt att det blev ett toppen-avsnitt som kan vara kul att lyssna på för er som skriver. Och för er som läser och vill veta mer om vad vi som skriver egentligen håller på med. Vi pratade marknadsföring (mitt nyhetsbrev och mina bokklubbar till exempel), att skriva uppföljare och att utvecklas som författare. Förutom klimakteriet då.

Skrivradion, podcast, författare, Jeanette Niemi, Malin Lundskog
som sagt: vi gjorde om och vi gjorde (mer) rätt!

Stolt och glad i Skrivradion

Jag är verkligen jätteglad (och stolt) över att få vara med i Skrivradion. Jeanette är en riktigt duktig samtalsledare, skrivpedagog och hon har drivit sin podd länge och fyllt den med mängder av celebra gäster. Och mig då. Avsnittet kommer någon gång till hösten, men vill ni lyssna in er på podden redan nu, hittar ni den här: Skrivradion.

Sen gick jag och badade …

Vi ses snart igen allihop, tills dess: heja det fina med att göra och och göra rätt.
Kram Malin Lundskog

27 juni, 2024 av Malin Lundskog 1 Comment

Högsta betyg för Ett oönskat arv

Jag är ärligt talat överväldigad över mottagandet min roman Ett oönskat arv får. Som det här utlåtandet från Theresboktips på Instagram: Malin lyckas hålla mig fången med konsten att lägga ut små pusselbitar som sätts ihop ju närmare slutet man kommer. Då man sitter och tänker men jaha, åååå, men va? Skickligt 🤩 Får 5 🌼 av 5 möjliga. Ser ni? Högsta betyg för Ett oönskat arv.

Hon skriver också att hon inte har läst Mariannes mirakel och ändå kommer in snabbt i berättelsen. Precis som jag vill att det ska vara!

högsta betyg, Ett oönskat arv, recension feelgood, västkusten, göteborg.

Ja, när jag inte är författaren som ligger högst upp på topplistor eller säljer bäst så betyder ord som Theres så oändligt mycket. Alltså, det gör de säkert ändå, även för de författare vars böcker toppar listor och säljer bäst. Men jag har ju liksom inget annat att mäta mina framgångar (eller vad vi nu ska kalla det) med än de kvalitativa. De som kommer från er som läser. Från bokstagrammare och bokbloggare. Läsare betyder mest, ingen protest?

Och hur som helst är jag så himla glad för att Ett oönskat arv, del två i Göteborgssystrarna, har fått högsta betyg. Som jag skrev i inledningen: jag är till och med överväldigad. Det är stort det här. Tänk att orden jag har suttit på min ö och knåpat ihop ger er som läser något. Ja, det är ju inte förrän ni läser som boken blir till egentligen. Tänker ni på det, ni som läser? Att ni är med och skapar genom ert läsande?

Tack och hej, vi ses snart igen. Tills dess: heja alla som läser. Och Ett oönskat arv som får toppbetyg.
Kram Malin Lundskog

PS. Vill ni läsa Ett oönskat arv? Hör av er för signerat ex, besök Akademibokhandeln på Frölunda torg eller nätbokhandeln annars.

24 juni, 2024 av Malin Lundskog 1 Comment

Köpa sill och sälja böcker

I morse tog jag först färjan för att sedan ta bussen till Hönö. Där skulle jag köpa sill och hämta min cykel, som har fått en ny växelwire, och sedan cykla hem. Det blev nästan som jag hade tänkt mig …

köpa sill, färja, knippla, öliv
På färjan från Knippla

På färjan över träffade jag en öbo som jag (faktiskt!) aldrig har pratat med förut, annat än sagt hej. Vi pratade sådär som man gör när färjan är knökfull med bilar. Kommer de att få plats när de ska hem sen, alla de som åker nu? Och så pratade vi om september, när trängseln är över och att alla säsonger har sitt fina. Och sen frågade hon om jag ville ha skjuts till Hönö, för hon hade bilen parkerad på andra sidan och en stund över.

Jag hoppade in i hennes bil och vips började vi prata böcker. Inte på mitt initiativ utan för att hennes ljudbok gick igång och ingen av oss kunde stänga av den. Ja, men ni vet. Hyrbil. Man har ju ingen aning om hur allt funkar i en bil man inte är van vid. Och hur som helst: vi pratade böcker. Jag nämnde något om podden Skriverier med Malin och Cilla. Och det var då det hände:

Är du författare?????

Ja, hon skrek nästan ut orden. Är du författare??? Jag erkände direkt (herregud, det är ju lika roligt att prata om sitt författarskap och böcker som nyblivna föräldrar tycker att det är att prata om sina barn) och sen fortsatte vi att prata böcker. Mina böcker. Vi var nog lika till oss båda två. Hon över att köra runt med en författare i bilen (= helt vanlig människa som skriver böcker) och jag över att hon blev så till sig. Och över att hon ville köpa mina två böcker, Mariannes mirakel och Ett oönskat arv.

Väl framme på Hönö fick jag en härlig stund i solen med min stickning och kaffet jag hade med mig innan jag fick köpt midsommarsillen. Cykeln? Den står kvar på Hönö, för cykelfixaren hade visst stängt idag …

köpa sill, sticka, malin lundskog
på en plats i solen, med kaffe och stickning gör det ingenting att jag får vänta på att fiskaffären ska öppna

Slumpen är ingen tillfällighet

Slumpen är ingen tillfällighet, det var väl någon mening med att just vi två skulle välja just den färjan, just den här dagen? Visst är det härligt med sådan här möten, som blir så himla fina och som man inte har någon aning om att man ska få vara med om?

Vi ses snart igen. Tills dess: HEJA oväntade möten. Nu går jag och levererar böcker.
Kram Malin Lundskog

20 juni, 2024 av Malin Lundskog Leave a Comment

I gotta feelin´…

https://sphinx.acast.com/p/open/s/657b2779e56a640017525901/e/666b4b42899a1b0012df0b5b/media.mp3

Cilla genomgick en dramatisk personlig utveckling mitt i natten och Malin undrar varför förlagen inte mejlar henne. De pratar råmanus, redigering och avslöjar höstens nyheter. I gotta felen´… är vårens sista avsnitt. Vi tar sommarlov, förutom från FB-sidan Skriverier med Malin och Cilla.

Kommer ni ihåg hur poddandet började? Om inte, läs här: Skriverier med Malin och Cilla. En ny podd. 


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

I gotta felen´... , skriverier med malin och cilla, podcast, författare

14 juni, 2024 av Malin Lundskog Leave a Comment

Mejlet från Sveriges författarförbund

Mitt i allt det stora med att vi är på Österlen och inte förstår något av att vi har varit gifta i trettio (ja, 30!) år kom mejlet från Sveriges författarförbund. Det som jag har väntat på. Men inte vågat hoppats på. Det om jag är invald som medlem. Medlem i Sveriges författarförbund. Alltså. Va? Eller mer: hurraaaaaaaa!

Jag är invald som medlem i Sveriges författarförbund

Nämen, det här är inget jättesteg får mänskligheten. Men för mig. För mig är det stort. Som en bekräftelse på att det jag gör med all min tid, energi och alla mina ord och meningar håller en helt okej kvalitet. Alltså, ni som läser mina och andras böcker tänker nog inte på om den som har skrivit är medlem i författarförbundet. Men för mig som skriver. För mig är invalet till att bli medlem i Sveriges författarförbund någon slags godkännande på att det jag gör tamejtusan är okej. Kanske till och med bra?!

Jag är i alla fall så jäkla glad, så jag inte kan sluta läsa mejlet. Där det bland annat står så här:

mejlet från Sveriges författarförbund, Malin Lundskog ,författarskap

Sveriges författarförbund kan ni läsa mer om här. Just nu arbetar förbundet för att öka litteraturens värde på den digitala bokmarknaden och dessutom värna författares skapande och upphovsrätt gentemot generativ AI. För mig som inte är antagen av ett av de stora, etablerade förlagen är det verkligen ett framsteg. Att bli medlem i författarförbundet är ingen självklarhet. Faktiskt. SÅ, j, jag är stolt som bara den!

Vi ses snart igen, just nu ville jag bara skryta om att jag har blivit invald som medlem i Sveriges författarförbund och är så in i hoppsan glad och stolt över det. Och tills vi ses: HEJA heja!
Kram Malin Lundskog

PS. Ni har väl inte missat boken som jag tror är en stor del i att jag blev invald i författarförbundet? Ett oönskat arv. Del två i serien Göteborgssystrarna. Den hittar ni i nätbokhandeln. Och här, hos mig. Om ni vill läsa alltså …

ett oönskat arv, roman, malin lundskog, framsida, feelgood

11 juni, 2024 av Malin Lundskog 1 Comment

Läsning gör oss attraktiva

Innehåller sponsrad länk till Bokus

Sju av tio svenskar anser att läsning är ett attraktivt intresse. Inte för att det är att för oss som läser, men ändå … Extra attraktiva tycker vi att de som läser en genre vi själva tycker om är mest attraktiva. Men att läsning gör oss attraktiva, det är vad en undersökning från Verian Sifo visar.

Undersökningen visar också att vi är fler som i alla fall tror att vi kommer att läsa mer fysiska böcker i sommaren än vi gjorde förra sommaren. Hurra säger jag, som självklart hoppas att många av de som vill läsa hittar till mina böcker. Vill ni tipsa era nära och kära om dem är det tydligen också en bra grej för att stiga attraktionsskalan. Många gillar att diskutera böcker. Här hittar ni Ett oönskat arv om ni inte vill ha ett signerat ex. Då mejlar ni mig, så löser jag det såklart.

ett oönskat arv, malin lundskog, omslag
en kommande bokklubbsbok?

Jag gör det definitivt, det vet ni säkert. Jag har ju både startat en bokklubb här på Knippla och dessutom drivit onlinebokklubb för min debutroman Mariannes mirakel. Det är troligt att jag drar igång en bokklubb för Ett oönskat arv efter sommaren. Ja, det känns ju extra viktigt nu, med tanke på attraktionskraften i böcker, läsning och prat om böcker, he he.

Jag läser, en ny raggningsreplik?

”Hej, hej, jag läser romaner. Både historiska, relations- och feel good-romaner. Och du?”

Varsågoda, det där var ett tips på en raggningsreplik. Jag ska inte ut och ragga utan är väldigt glad i min man sedan tjugonio år och trehundrasextiotre dagar (jamen, fattar ni – trettio år alldeles i dagarna?!). Trots att han läser deckare och thrillers …

Men hur som helst: att det är mer attraktiv för andra är väl egentligen inte så himla intressant. Det som är intressant är ju att det är så härligt att läsa och att vi mår bra av det. Men om ni använder mina romaner i dejtingsyfte är jag inte den som tänker sätta stopp för det.

läsning gör oss attraktiva, läsa bok
läser med utsikt

Skiter ni i just mina romaner vet ni väl att vi alltid tipsar om böcker i podden Skriverier med Malin och Cilla. Många av dem hittar ni här: boktips. Våra boktips och vi författare är er service i dejtingdjungeln, he he.

Vi ses snart igen och tills dess: heja läsningen av fysiska böcker.
Kram Malin Lundskog

9 juni, 2024 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 26
  • Page 27
  • Page 28
  • Page 29
  • Page 30
  • Interim pages omitted …
  • Page 43
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday