• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

författarskap

Författarporträtt i halv storm och full glädje

Om det blåser på Knippla? Jo, lika säkert som att björnar bajsar i skogen och alla sådana liknelser. Det blåser. Som idag när min vän Carola plockade med sig kamera och stativ ut bland sjöbodar och klippor för hjälpa mig att få till ett författarporträtt. Själv fixade jag till mig med läppstift och packade ryggan full med ombyten enligt man vet ju aldrig-principen. Onödigt egentligen eftersm jag vet att jeans, sneakers och tröja räcker.

Vi började vid öns mest fotograferade sjöbodar:

insikter och utsikter, Knippla, sjöbodar, västkusten, Bohuslän
fotot från en helt annan dag, då det INTE blåste här

Vinden hade svårt att hålla styr på håret och jag hade visst svårt att hålla styr på munnen, he he he … Dessutom blåste kamerastativet omkull.

Carola, fotograf, Knippla
Carola och hennes stativ, på väg att båsa bort
författarporträtt, Malin Lundskog, grimas
författarporträtt, Malin Lundskog, allvar
författarporträtt, Malin Lundskog, grimas, Knippla
författarporträtt, Malin Lundskog, läppstift
författarporträtt, Malin Lundskog, glad
författarporträtt, Malin Lundskog, glädje
författarporträtt, Malin Lundskog, grimas, vind i håret
författarporträtt, Malin Lundskog, grimas, knippla, mimik
författarporträtt, Malin Lundskog, gestikulera
författarporträtt, Malin Lundskog, vind i håret, ofokus

Glädjen

Efter en stund svidade jag om och vi drog ut på västsidan av ön. Och ja, det blåste västligt.

vind och högt vatten och en utsikt som är något av det vackraste jag vet
på väg …
håller i mig och tar tillbaka ”jag går ut på bryggan”

Någonstans här tror jag att vi satte det. Ja, jag har 170 bilder att välja mellan och på några lyckas både hår och grimaser hamna i någons slags synk. Och vet ni vad? Jag tycker att det är skitkul att bli fotad. Nej,inte för att jag älskar att se mig själv på bild utan för att jag dels tycker om att spela teater (ni har väl inte missat pausjumpan?) och dels för att det är roligt att utforska miner, poser och hur man uttrycker känslor. Ja, jag kanske tycker att det är kul för att det är som en slags research, för att kunna gestalta mina karaktärer bättre. Förresten måste man kanske inte alltid veta varför något är kul. Det räcker väl med att det rä det?

Hur som helst är det precis så här rått och vilt jag vill ha det. Det är ju liksom jag. I en miljö jag älskar att vara i. Och det är också så här Knippla tar emot systrarna Helén och Caroline när de för första gången kommer ut till ön i min kommande roman Ett oönskat arv. Där ett porträtt från gårdagen kommer att hamna på omslaget. Återkommer när jag har bestämt mig.

Författarporträtt är en del av författarskapet

Tänkte på en grej när jag kom hem och satte mig för att redigera detsomjaghoppasblirmintredjeroman. Vad mycket vi håller med, vi författare, som inte är att skriva. Som det här med fotografering av både författarporträtt och pressbilder (jo, jag hoppas ju att det en dag dyker upp en journalist som vill skriva om mina böcker och mig). Och marknadsföring. För att inte tala om redigering och välja omslag och vara ute på marknader och mässor för att träffa er läsare. Ja, och sådant som jag också gör i författarskapets namn: bloggar och poddar. Ja, det är som att driva företag och jag tycker att alla delar är JÄTTE-roliga. Förutm struktur, administration och bokföring. Just det ja. Glömde det … Hur har ni det i era yrkesroller – kul, tråkig, varienda, enformigt? Berätta! Och räck upp en hand om ni vill att jag berättar när jag har valt författarporträtt.

Vi ses snart igen, tills dess: heja variation i livet och den råa naturen.
Kram Malin Lundskog

ps. alla foton, förutom det översta på sjöbodarna och det på Carola har Carola samuelsson tagit.

3 februari, 2024 av Malin Lundskog 1 Comment

Rörlighet för axlar

Skepp ohoj alla slöfockar, den här veckan bjuder Caroline på sköna moves som ger rörlighet för våra axlar. Kolla här:

Dessutom berättar hon som vanligt att hon är en viktig, kanske till och med den viktigaste karaktären i min roman Mariannes mirakel. Nytt för dagen är att hon avslöjar hon kommer att vara viktig även o min kommande roman Ett oönskat arv. Hurra?

Ses snart igen. Tills dess: Heja Caroline?
Kram Malin Lundskog

ps. Det där med slöfockar är Carolines uttryck. Jag skulle aldrig kalla er det.

25 januari, 2024 av Malin Lundskog Leave a Comment

Hur lång tid tar det att redigera en roman?

Just nu redigerar jag romanen som jag hoppas blir min tredje roman. ”En feelgood i ordets rätta bemärkelse”, som min lektör Johanna Wistrand skrev i inledningen av sitt lektörsutlåtande. Jag är så himla glad för alla hennes förslag på förbättringar av manuset. Sedan ett tag är jag i full färd med att genomföra dem. Och jag förstår er som frågar: hur lång tid tar det att redigera en roman egentligen?

Tja, för mig tar det tid. Vet ni, jag är till och med stolt över att jag låter det ta tid. Eller i alla fall den tid det behöver ta, utan att jag stressar igenom texten och väljer klar hellre än bra. Och åh, vad jag tycker att det är kul att pilla och förbättra och fördjupa karaktärer, lägga till miljöbeskrivningar på några ställen och dra ifrån på andra. Stryka alla min femhundrasjutton (eller något sådant) ”ju” och andra slaskord. Ändra namn på en karaktär, ta bort en och lägga till en annan.

Jag har i alla fall fått upp farten

Under veckan som har gått har jag ändå fått upp farten på redigeringen. Eller kanske jag ska säga flytet istället, för jag är inte så säker på att det går fortare. Men det flyter på mer bekvämt. Och snacka om att jag lever mig in i berättelsen. Jag har på riktigt trott att det är sommar och stekhet sol över ön. Jo, flera gånger under veckan när jag tittat upp från skärmen och det som nog kan kallas för skrivarbubbla, eller redigeringsbubbla, har jag fått skaka på huvudet för att liksom hamna rätt igen. I vintern, snön och minusgraderna.

hur lång tid tar det att redigera ett manus, knippla, sjöbodar, vinter, solnedgång

När jag har skakat tillbaka mig till vintern går jag ut och njuter av den. Precis som jag stunden innan njöt av sommarhettan i texten jag redigerar. Platsen för njutet är detsamma i alla fall …

hur lång tid tar det att redigera en roman, is, skrivarbubbla, utsikt, knippla

Men något svar på frågan ”hur lång tar det att redigera en roman” har jag inte. Annat än att det tar tid. Och att det är jätteroligt. Ja, precis som att skriva råmanus är. Och kanske vågar jag tro på att jag är redo att skicka texten till testläsare i slutet av januari och att manuset kan gå till förlag någon gång efter islossningen och innan sommaren. Vi får väl se?

Så här skrev jag om mina manus för drygt en månad sedan.

Vi ses ju här snart igen, tills dess: HEJA att låta saker och ting ta den tid de behöver.
Kram Malin Lundskog

14 januari, 2024 av Malin Lundskog Leave a Comment

Enkla regler för oss som vill skriva (bra!) böcker

Enkla regler och bästa tipsen. Jag ryser och vill göra precis tvärs emot. Inte för att jag tror att jag kan bättre, utan för att jag inte tror att det finns ett enda sätt att skriva böcker på. Precis som det inte finns ett enda bästa sätt att träna eller äta på. Jag vill gärna ha inspiration och höra hur andra gör, men jag vill ha utrymme att anpassa reglerna till mig och min situation. (Bortsett från trafikregler och sjövett och andra lagar förstås.)

Därför blev jag så himla glad när jag såg de här reglerna. Eller ska vi kalla dem tiderna bästa tips?

enkla regler, författare, tips
Vet ej källan till reglerna, vet du så vill jag självklart hänvisa till rätt person. Vissa regler följer jag …

Enkla regler att följa för författare

  • Använd aldrig allitteration. Aldrig
  • Prepositioner är inte ord att avsluta meningar med
  • Undvik klyschor som pesten (men det där är gammal skåpmat)
  • Jämförelser är lika oönskade som klyschor
  • Var mer eller mindre specifik
  • Författare bör aldrig generalisera

7) Var konsekvent

  • Använd inga onödiga ord. Var sparsam och undvik ordbajsande. Det är bara överdrivet och tillför inget.
  • Vem behöver retoriska frågor?
  • Att överdriva är tio miljoner gånger värre än motsatsen

Bästa tipslistan, eller hur?

Ingen formel passar alla

I samma veva som jag hittade listan ovan (som är härligt omöjlig att följa) började jag läsa Robert McKees bok Story häromdagen. Jo, jag sa ju det. Jag vill gärna bli inspirerad och lära mig mer, det är de där strikta ”gör så här annars går det åt he-ete för dig-listorna” jag får rysningar av. Hur som helst, i början av boken skriver McKee att ”Story is about eternal, universal forms, not formulas.” Alltså, det där är my kind of regel. En regel (eller ett tips) som ger mig utrymme att själv tänka till och anpassa utifrån både don och person. Är ni med? Enligt Mckee (och mig då, he he) finns det alltså inte någon magisk formel för att berätta en historia.

enkla regler, Malin Lundskog läser Robert McKee
jag fortsätter att inspireras

Visst är det härligt att få tips om hur jag kan (alltså inte ska) tänka när det gäller karaktärer, dramaturgi och miljöbeskrivningar. Jag är ju bara i början av mitt författarliv och har massor att lära mig. Massor!

Men jag har mycket mer glädje av tips och regler om jag får dem i inspirationsformat och själv är vaken nog att reflektera över hur jag kan anpassa dem utifrån mina behov och önskemål. Sväljer jag en tipslista rakt upp och ner kommer jag inte att utvecklas och en eventuell förbättring blir inte långvarig. Tvärtom. Hur funkar det för er?

Ses snart igen. Tills dess: heja möjligheterna att tänka till själv!
Kram Malin Lundskog

7 januari, 2024 av Malin Lundskog Leave a Comment

Våra sista boktips 2023

innehåller annonslänkar för Bokus och Storytel

Till årets sista avsnitt av podden Skriverier med Malin och Cilla hade vi som vanligt med oss varsitt boktips. Jag tror inte att jag överraskade Cilla lika mycket med mitt boktips som hon överraskade mig med sitt. Men det kanske inte är så konstigt. Jag menar, jag tipsade om Dancing queen, en helt vanligt deckare, medan Cilla drämde till med Köksalmanack. Ja, den finns tydligen fortfarande. Det här är alltså våra sista boktips 2023:

Dancing Queen av Denise Rudberg

Vilken resa tillbaka till barndomen jag gjorde när jag lyssnade (för jag lyssnade) på Rudbergs senast bok Dancing queen. Minus mord förstås. Men sjuttiotalet. Vilka miljöer hon målar upp i boken som utspelar sig i utkanterna av Geijeraffären. Karaktärerna är verkligen sjuttiotalskaraktärer, både i språk, klädsel och andra normer de rättar sig efter. Hej mansgrisar och rutten jargong, där oliktänkande inte är välkommet.

Ni som känner mig, vet ju att jag inte läser rena deckare särskilt ofta. När jag gör det är det oftast relationerna mellan karaktärerna och karaktärerna livsresa jag fastnar för. Det gör jag i Dancing queen också, även om fallet som två kvinnliga poliser ramlar in på är spännande. Snacka om att jag ser fram emot nästa bok i den här nya serien.

Här hittar ni boken på Storytel (just nu har de 50 % rabatt på 1 månad, i 3 månader Erbjudandet gäller både nya och återvändande kunder, t.o.m. 2024/01/31) och Marie Richardssons röst är helt perfekt till berättelsen. Här hittar ni Dancing Queen på Bokus.

våra sista boktips 2023, podden skriverier med malin och cilla, dancing queen, denise rudberg, boktips
Och omslaget, vilket är det skitsnyggt?!

Köksalmanack

Cilla tipsade utan att ha läst den, men har vi inte någon gång i alla fall bläddrat i en köksalmanack? Hon har fått påhälsning av jultidningsförsäljare och slog till på den här. Ska bli jättespännande att få höra om allt hon hittar i boken.

Visst känner vi igen den?

Missade ni också jultidningsförsäljarna, men blir sugna på den här? Fear not, här kommer länken till Bokus där den finns.

Trots att vi svarade på varandras frågor så gott vi bara kunde återstår en fråga: varför heter det köksalmanack och inte almanacka, med a i slutet. Någon som vet? Om inte annat fick Cilla med sig frågan som läxa till vårt nästa avsnitt. Kom ihåg att prenumerera på podden genom att klicka på följ överst i spelaren nedan, så att ni inte missar det (kommer fredagen den tolfte januari).

Vi ses snart här på bloggen igen, tills dess: go läsning och lyssning. Och kanske matlagning?
Kram Malin Lundskog

ps. Här hittar ni mer om poddavsnittet, om ni inte vill lyssna via spelaren ovan.

skriverier med malin och cilla, Malin Lundskog, Cecilia Andersson, boktips

3 januari, 2024 av Malin Lundskog 1 Comment

It takes a village …

Det är inte bara barn som behöver en hel drös med människor omkring sig för att må bra och utvecklas. Jag skulle säga att it takes a village för ett författarskap att frodas. Eller, vadå? Vi skulle kanske kunna översätta den där village-grejen till alla människor oavsett ålder och sysselsättning? Vi behöver varandra. Allihop.

it takes a village, författare, Malin Lundskog, Camilla Davidsson, Lovisa Wistrand, Sylvia Lidén Nordlund, Susan Casserfelt, Catrine Tollström, Ylva Wegler, Cecilie Östby, Felicia Welander, Camilla Danilda, Susanne Ahlenius, Anna Keiller
Ett fantastiskt gäng författare. Som en hel by att bära med sig i hjärtat.

Men just nu tänker jag på oss som skriver. Vi sitter ju ensamma väldigt mycket. Och tycker (förhoppningvis) om att vara själva, där vi såsar runt i mjukiskläder och struntar i både kammar och deodoranter. Då är det alldeels extra underbart när det finns människor som ordnar baluns och ser till att vi får komma ur våra skrymslen och vrår.

it takes a village, Malin Lundskog, glitter
glittertema på kalaset. Jag är inte så glittrig (klädmässigt alltså, he he), tur att det är lucia

En sådan människa är en av mina vänner från Fåröakademin, Rebecca. Varje lucia samlar hon ihop ett gäng skrivande människor hos sig. Hemma hos Rebecca är det jul så det stänker om det, med tomtar och gran och ljus och glitter och i år även snö. Och framförallt är där gemenskap. Härliga och innerliga samtal (kommer ni ihåg när jag önskade mig sådana?) , glada skratt, pepp och support, kunskap och inspiration, god mat och dryck och … Ja, ett riktigt gôtt häng.

snö, julslinga, lidingö, lucia
it takes a village, middagsbord, lucia, författare
lax, varmrätt, lucia
kladdkaka, dessert, lucia

Så värt att rymma hemifrån för en glittrig kväll i Stockholm och att kombinera tacksamheten av att ha en by omkring med att sitta ensam på ett tåg och i en hotellobby och skriva. Variationen, kompisar. Där har vi den igen.

Ses snart och till dess: HEJA människor som samlar människor. It takes a village …
Kram Malin Lundskog

renar, juldekoration, Stockholm

13 december, 2023 av Malin Lundskog 1 Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 31
  • Page 32
  • Page 33
  • Page 34
  • Page 35
  • Interim pages omitted …
  • Page 43
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday