• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

författarskap

Julmarknad hemma på ön

Idag har vi haft julmarknad hemma på ön. Och igår kväll kom regnet. (Gôtt ändå, så att vi känner oss som hemma igen här på kusten.) Oavsett väder, så var det julmarknad och jag fick låna en sjöbod att stå i tillsammans med Sture. Fatta ni myset? Spelar ingen roll att mycket av den lilla snön vi hade har regnat bort.

julmarknad hemma på ön, mariannes mirakel, författare, knippla
julgran, julmarknad hemma på ön, knippla
sjöräddning på rörö i Knippla gästhamn, julmarknad hemma på ön

Sture gör oljelampor, som nog står i var mans och kvinnas fönster här på ön. Tre knop i hamna heter de, för att det är så det är. Tre knop i hamna. Fortare än så kör vi inte in i Knipplas hamn (om det inte är svinströmt och blåser aaaasmycket och båten måste ha fart för att inte driva, men säg inte det till någon …)

Enda nackdelen med den mysiga julmarknaden?

Inte för att jag tycker att vi ska leta fel. Men det är som det är på vilken julmarknad eller mässa eller annan marknad som helst: är man utställare hinner man inte gå runt och njuta av atmosfären. Jag lämnade dock min post för två snabba besök i grannbodarna och fick med mig en krans till första julen hemma i det fint fixade huset och en härhandinbunden skrivbok med pärm av handtovad ull. Så fint hantverk! Som det ska vara på julmarknader, eller vad säger ni?

skrivbok, handtovad ull, knippla
har ni sett så fin? Kerstin Hammarson har gjort den.
julmarknad hemma på ön, anteckningsbok
vilka viktiga ord ska jag skriva i den här?
julkrans, julmarknad
o så den lilla ängeln i kransen, skapat av Anna och Malena
julmarknad hemma på ön, knippla, tre knop i hamna
tre knop i hamna

Tur att besökarna tar med sig atmosfären in i boa när de kommer då, för det gör de. Vet ni vad som kanske var det roligaste av allt idag? Alla som berättar hur mycket de ser fram emot min nya roman (snacka om att jag ser fram emot nästa julmarknad). Något som också var det roligaste av allt var alla som köpte romanen. För att de hade hört om alla som såg fram emot uppföljaren. Ja, det har varit en så himla rolig dag. Nu? Räkor och uppladdning inför ny julmarknad imorgon. Då är det Billdals stall som gäller kl 12-16 och Billdal är ju hemmahoodsen för karaktärerna i Mariannes mirakel. Det blir också kul!

Ses snart igen, tills dess: HO HO HO?
Kram Malin Lundskog

9 december, 2023 av Malin Lundskog Leave a Comment

Bröstöppnare och höftböjarstretch

I veckans pausjumpa bjuder Caroline, ni vet hon den galna pt:n i Mariannes mirakel, på stretch av både bröstmuskler och höftböjare. Jag håller med henne, de här övningarna är så sköna, så sköna. Särskilt för oss som sitter framför datorn mycket och liksom stänger till framsidan. Häng med och ha kul med både bröstöppnare och höftböjarstretch i veckans episod av Mariannes Mirakelgymnastik.

Jag undrar jag om inte även Caroline har börjat komma i julstämning. Hon pratar om att vi ska vara snälla mot oss själva och det är u inte något hon brukar tycka är viktigt.

bröstöppnare och höftböjarstretch, Mariannes mirakel, pausjumpa
Caroline lever sig in i våra liv …

Mer om boken hittar ni bland annat här och pausjumpan har jag tidigare framförallt lagt upp på Instagram. Vill ni ha alla genomkörare är det dit ni ska vända er.

Vi ses snart här (eller på Instagram då?) igen. Tills dess: HEJA Caroline och alla er.
Kram Malin Lundskog

7 december, 2023 av Malin Lundskog Leave a Comment

Första boktipsen i december

Inlägget innehåller annonslänkar till Bokus och Storytel

I vanlig varannanfredags-ordning kom podden Skriverier med Malin och Cilla ut i fredags. Med de första boktipsen i december 2023. En extra julkrydda blev mitt tips, som fick Cilla att börja gråta. Inte för att jag var elak. Oh no, utan för att jag har läst hennes nyutkomna spänningsroman Vid avgrundens rand, som är den tredje delen i Västervikserien. Och eftersom det är tips vi snackar om, så betyder det att jag tyckte om boken. Rekommenderar den. Och är så jäkla glad för Cilla som har utvecklats något enormt som författare. Ja, rätt stolt är jag också, som får fortsätta vara podd- och skrivkompis med henne.

Vid avgrundens rand

första boktipsen i december, cecilia Andersson, vid avgrundens rand, podden skriverier med malin och cilla
så här glad var Cilla på releasen, som jag inte kunde komma på …
Fotot har jag lånat från Cillas Instagram

Jag läser inte så överdrivet mycket spänning och när jag gör det, gör jag det för karaktärernas skull snarare än plottens. Jag vill lära känna människorna (ja, även om de är påhittade) och få veta hur deras liv och relationer ser ut. Och det får jag här. Anna och Gunnar som har varit med från bok nummer ett (I vikens mörker) får jag ännu bättre koll på i den här boken. Och Cilla beskriver både dem och miljöerna så att jag ser dem tydligt framför mig. Även om jag just skrev att jag inte bryr mig så mycket om plutten, så är den i den här berättelsen något som (kanske inte riktigt men nästan?) vem som helst kan hamna i. Man vet liksom aldrig … Läs den, säger jag bara! Och kom ihåg var ni hörde det först, he he he.

Vill ni köpa signerat ex, vänder ni er till Cilla. Självklart finns boken på t.ex. Bokus också. Här hittar ni länk dit.

Glasmannen

Cilla däremot, hon läser massa spänning. Har ni hört vår podd, så vet ni hur jobbigt hon tycker att det är med alla känslor som jag älskar att läsa om i romaner. Och hur som helst, första boktipset i december från Cilla är Glasmannen av Anders de la Motte. Den är andra delen i serien om Leo Asker som är chef för avdelningen för förlorade själar (cool avdelning, eller hur?!). Hårresande spänning och snabbt driv med korta kapitel. Tips för dig som gillar spänning alltså.

Glasmannen hittar ni också på Bokus, förstås.

Och båda böckerna finns att lyssna på, på Storytel. Har du ingen abonnemang där? Följ länken och testa.

Och podden då? Här hittar du den:

Hoppas att du gillar de första boktipsen i december. Och podden förstås. Vi ses snart igen och tills dess: HEJA DIG!
Kram Malin Lundskog

6 december, 2023 av Malin Lundskog Leave a Comment

Jag kommer från den syndiga ön

innehåller annonslänk till Bokus,

Ha ha ha, vilken dag jag har haft på Hönö. Julmarknad hela dagen i Hönö Klåva och julstämningen var tamejtusan på topp. Det roligaste med marknader och bokmässor är ju samtalen med människor. Både andra utställare och besökare. Som kommentaren jag fick från två Fotö-bor i dag om att jag kommer från den syndiga ön. Det kanske är därför jag trivs så bra där, he he.

jag kommer från den syndiga ön, julmarknad, skärgården i advent, hönö, knippla, förfatatre
utsikt från Länkarnas hus på Hönö. där jag stod på julmarknaden

Det här med den syndiga ön beror kanske på att människorna på de andra öarna var bra mycket mer kyrkliga än de är här på Knippla. Eller så har det med festglädjen här på ön att göra? Jag vet inte, men blir ju nyfiken. Det jag vet är att gästvänligheten och människoglädjen är stor här. Och att jag trivs. Men så älskar jag fester och har gått ur kyrkan också. Och nu var det inte synder utan advent i skärgården på Hönö jag skulle berätta om …

jag kommer från den syndiga ön, Mariannes mirakel, Malin Lundskog
jo, jag TYCKER verkligen att det är så här kul att vara på marknad med min roman

Samtal om synder, relationer och ö-liv på julmarknaden

Hur som helst, samtalen jag hade under dagen handlade om både syndiga laster, familjerelationer och ö-liv. Och wow för att både Fotöborna och folk från andra öar köpte min roman Mariannes mirakel på julmarknaden. Jag är så himla glad att jag hittar ut med min roman Mariannes mirakel igen. Som om både boken och jag har vaknat till liv och laddar om för nästa roman (hej våren 2024!) och fler marknader.

jag kommer från den syndiga ön, Malin Lundskog, knippla
solnedgång på skärgården i advent, hönö
ankare, skärgården i advent, utsikt, västkusten

Det är väl ändå jättemysigt med julmarknader? Jag tycker att de ger i alla fall en liten glimt av den där känslan jag hade som barn inför jul. Att det verkligen är en magisk tid på året. Och nej, jag tror faktiskt inte att vi kan köpa eller stressa soss till den känslan, men en sån här dag då jag självklart ör glad över försäljning, så är det samtalen jag minns. Och glittret i ögonen hos dem jag pratar med. Det är fint det. Att vara människa. Och att få stå på en julmarknad när snön faktisk har lagt sig utanför fönstren även här ute å öarna. It´s a kind of magic det också.

Apropå att jag kommer från den syndiga ön

Apropå det här med att jag kommer från den syndiga ön: Kommer ni ihåg att vi på Knippla kalla(de)s för knodar? Det berättade jag om här.

Vill ni också köpa ett (eller flera?) ex av min bok? Antingen gör ni det genom ett mail till mig för ett signerat ex eller så passar ni på hos Bokus om ni ändå ska köpa fler böcker.

(Som ni vet innebär ett klick på mina Bokuslänkar ingen extra kostnad för er, men köper ni något via min länk får jag en kick back på det.)

Vi ses snart igen, imorgon är jag tillbaka på Hönö och skärgården i advent igen. Undrar vad jag lär mig för nytt då?
Kram Malin Lundskog

2 december, 2023 av Malin Lundskog Leave a Comment

Skriverier med Malin och Cilla 64

Skriverier med Malin och Cilla 64. Ja, nu är ett nytt avsnitt av podden ute och jag hoppas att ni har lika kul som vi. Eller i alla fall hälften. Det räcker långt.

Cilla har haft releaser i alla former och format och Malin undrar vad som hände med ordet tjottablängare. De pratar om mässor och mest av allt svarar de två författarna på lyssnarfrågor om allt från omslag och redigering till karaktärer och vilka av deras nära och kära som kanske (inte) känner igen sig i de påhittade berättelserna.

Just det: Malin får Cilla att gråta när hon gör tidernas kupp …

Ses snart igen, tills dess: HEJA ALLA frågor vi har fått.
Kram Malin Lundskog

Vill ni hellre lyssna på t.ex. spotify, hittar ni Skriverier med Malin och Cilla 64 här

skriverier med malin och cilla 64, podd

1 december, 2023 av Malin Lundskog Leave a Comment

Mariannes mirakelgymnastik finns på You Tube

Mariannes mirakelgymnastik har hittat hela vägen till You Tube. Kan det vara så att Caroline har en dröm om att bli youtuber? Hur som helst, här hittar ni veckans pausjumpa och det är ingen mindre än Caroline som håller i den. Ja, det är ju oftast hon, det vet ni som har hängt med på Instagram där pausjumpan hittills har jumpats.

Se på dina fötter …

Den här veckan är det våra fötter Caroline fokuserar på och hon pratar redan om beach 2024. Har vi inte släppt det där med beach nästa sommar?

Mer om Caroline i romanen Mariannes mirakel. Passa på att läs, till våren kommer uppföljaren.

Ses snart igen, tills dess: HEJA pausjumpan? Och kanske särksilt Mariannes mirakelgymnastik …
Kram Malin Lundskog

23 november, 2023 av Malin Lundskog Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 32
  • Page 33
  • Page 34
  • Page 35
  • Page 36
  • Interim pages omitted …
  • Page 43
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday