• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Squeeeeze

Ren kärlek i stort glas. Kall och energirik. Jag ÄLSKAR den relativt nyöppnade Juicekällan i Göteborg. Roliga varianter av underbara fruktjuicer och smoothies. Grymt alternativ för att stilla en allt som oftast sötsugen tjej som mig… Jag blir stammis, var så säker!

/Malin O hjärtan Juicekällan = SANT

14 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Spring nu!

Såg precis ett inslag på TV4 Nyhetsmorgon med tips på hur du kommer igång som löpare. Många vill men gömmer sig bakom "jag är ingen löpare". Lika självklart som vi kan gå, så kan vi ju springa. Problemet är att de flesta som aldrig löptränat (eller kanske tränat nåt alls på länge) går ut och kör för hårt – en motivationsdödare stor som någon. I inslaget tipsade en löptränare, som jag tyvärr missade namnet på, om hans bästa tips för att komma igång och behålla glädjen;
* Håll en takt där du kan behålla en bra hållning (otroligt bra tips, då man allt som oftast möter löpare i spåret som hänger fram över fötterna…)
* Spring där du trivs (BRA tips – som jag inte riktigt reflekterat över, men benen känns så mycket lättare längs min härliga havsrunda än någon annanstans)
* Ta inte i så att du blir trött (ja… gå ut lagom hårt, men inte för hårt. Ok att vara trött efteråt, men otroligt tufft om man är grön på löpning att pressa sig genom träningen)
* Gå in i din egen bubbla (japp – tro på dig själv, och bara kör och gör)
* Undvik branta backar (det är ok att välja sin runda, och framför allt i början kan det vara skönt att undvika mördarbackar, jag lovar att sen kommer man välja backarna vid vissa pass, för att det är gött och utmanande)

Inslaget kommer garanterat upp på sajten för Nyhetsmorgon under fliken träning snart. Kika om du vill se det själv./Malin O springer vidare…

12 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Gasa – Bromsa

….gosh! Det har varit en intensiv vår. Mycket roligt har hänt, många spännande projekt har rullat samtidigt..och det är först nu när några deadlines har passerat, när jag haft semester några dagar och landat, och när listorna (som jag är expert på att fylla på hela tiden på både brädden och höjden och längden) är tomma… ja då inser jag. Jag älskar att leva livet så, just så. Med massor (för mycket?) att göra en period, och sen bromsa och bara leva långsamt utan nånting som heter måste i en period för att ladda om… ladda om för nästa intensiva period. Långsamt och snabbt, i en perfekt balans. Det är just det som är hälsosamt, att veta att kroppen både behöver stimuleras och balanseras. Gasa och bromsa. Stressa och sova. Skynda och återhämtas.

 

/Malin O med foten på bromsen och luktar på blommor

8 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Vräkt

Läste ett tänkvärt påstående i en av de tidningarna jag läser ikapp mig på under semestern… "Kom ihåg att du bor i din kropp, blir du vräkt eller uppsagd, vart ska du då ta vägen?". Riktigt bra sagt, tycker jag. Och det blir hälsoknuffen den här torsdagen, fundera och tänk på vad du gör för att behålla din bostad så bra som möjligt.

 

/Malin O bor kvar

6 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Velepinne?!

Vet inte. Kan inte bestämma mig. Ska vi sitta där borta? Eller vill du hellre? Ska jag ta på mig den? Vill du gå dit? Hur ska jag göra med det här jobbet? Träna löpning eller cykling? Bu eller bä? GT eller Aftonbladet? Pest eller kolera? Ja eller nej? Och alla andra alternativ däremellan…

Vad är det som gör att vi (ja, alltså; det är väl inte bara jag som velar mellan varven?) har svårt att fatta beslut? Det spelar ingen roll om besluten är små (typ; ska vi sitta vid det ena eller andra bordet på cafét?) eller stora (Ska jag säga upp mig? Gifta mig? Välja den eller den utbildningen) – det är ofta himla svårt att fatta beslut. För att göra det ännu svårare kan ju ett till synes litet, oviktigt beslut visa sig vara lika livsavgörande (väljer du just det ena cafébordet kanske du hamnar bredvid någon som känner någon som… Ja, dröm om vad du vill här) som ett så kallat stort beslut. Vissa av oss är veligare än andra, litar mindre på sig själva än andra och andra fattar beslut utan att tänka sig för, varken före eller efter. Och har ingen aning om att de egentligen kanske inte alls skulle lita så mycket på sig själva…

Hur som helst; beslut fattas mest hela tiden. Och att inte fatta beslut är ju också ett beslut. Alltså är det ju lika bra att sluta vela. Fatta ett beslut. Eller fler. Vi är ju inte mer än människor – det går (nästan) alltid att fatta nytt beslut när du, vis av erfarenhet, märker att det första beslutet inte längre är det bästa. Då är det ju inte så veligt längre. Då är det ju ett nytt beslut bara. De pratade om beslutsångest på P1:s Kropp och själ igår i avsnittet "Välj rätt". Är du också en velepinne kan det vara trösterik lyssning. Och det beslut du tar nu kan ju vara livsavgörande (känn ingen press!) och det kan vara helt obetydligt för resten av ditt liv. Men: ta beslutet! Det du bestämmer dig för är ju det bästa beslut du kan fatta precis just nu. 

Dagens velande blev hur bra som helst: planlös färd med hund och en av de två tonårssönerna (vi måste väl inte bestämma när och hur och så… Vi bara kör!). Först öppnade jag kontor vid havet, strosade vi förbi två föl och deras mammor och avslutade med tur till glasskiosk. Fast det visste vi inte först. Vi bara hamnade där, eftersom vi inte visste vart vi skulle… Lika väl som att inte fatta ett beslut är ett beslut kan beslutet vara att inte fatta ett beslut… Inte så dumt att hälsamera™ på bästa tonårsmanér idag. Som en velepinne alltså. Hur beslutsamt hälsar du mera?

//Malin L

5 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Sol….

…och semester. Laddar upp med ny energi tillsammans med min underbara familj. Passar på att träna lite oftare, lite längre och lite mer…för att jag hinner, har energin och bara för att känslan av både ledighet och glass smakar bättre efter ett pass.

 

/Malin O glassar vidare

4 juni, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 124
  • Page 125
  • Page 126
  • Page 127
  • Page 128
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday