• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Mera fredag. Träna hjärna.

I din hjärna samlas allt du har lärt dig, alla dina drömmar, glädjestunder och sorger, ångest och lycka, rädslor och hopp – du är därmed unik för allt som finns samlat i just din hjärna definierar den DU är. Ganska häftigt att bara reflektera över det ibland.

Och att det som gör att vi inte utvecklas eller förändras kan ju vara det faktum att de flesta tankarna vi tänker idag, tänkte vi igår…
Vi kan träna vår hjärna att våga spränga gränser och tänka i nya banor. Varje dag. Tål att påminnas om ibland.

Eftersom hjärnan har en sådan makt över hur du mår är det självklart att den ska finnas med i diskussioner om hälsa, anser vi. Det där med svårigheten att bryta mönster… har också med hjärnan att göra. Den är så kortsiktig i sitt sätt att tänka! Den vill ha belöning nu. På direkten! Den skiter i om du tänker dig ett träningspass, eller bestämmer dig för att stå upp vid skrivbordet en hel dag. Den får ju inget ut av det. Nu alltså. Det är därför det är så lätt att hamna i soffan med en chokladbit (sockerkick = direktbelöning). Därför, vi har snackat om mål flera gånger nu (det ligger lixom i tiden efter nyår att snacka löften och sånt), när du sätter dina mål – var övertydlig. Så att hjärnan känner dels att den har kontroll och vågar släppa efter för vägen fram till målet… och att den känna resultat längs vägen. Så för guds skull, sätt även delmål. Lura hjärnan att skicka ut belöningshormon genom att fira dina delmål. Fira med något, som ett glädjeskutt, en klapp på axeln, nåt sött, nåt salt, nåt att ta på sig…. ja, valfritt.

Hälsa hjärna!

/Malin O

6 februari, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Mera fredag. Mera löpning.

Är du en löpare, än? Eller tror du aldrig du kommer att bli? Löpningsboomen har peak:at år efter år nu ett tag, allt fler snörar på sig skorna och ger sig ut. Alla på sitt sätt. Det är det som är så härligt -alla kan, på sitt sätt.

Nu när våren kickar igång, drar vi igång lunchlöpning på ett gäng företag. Och det samlar både vana och ovana löpare, snabba och långsammare, stora och små. Alla kan vara med. Vi utmanar löptekniken, styrkan, farten och intensiteten. För det är just det som är grejen, om du har börjar lunka/jogga/löpa – variera dig. Det är då det börjar hända grejer. Släng in lite styrka, våga springa över kullar och stockar ibland, variera farten. Vänd på din runda, och spring åt andra hållet. Spring baklänges en bit. Njut av naturen och dess melodi ibland – släng på hög musik en annan gång. Inget pass behöver bli det andra likt.

”There is no finish lines. Run ends. Running doesn´t.”

 

30 januari, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

pajalagröt – favorit i repris

Äntligen lite vinterfeeling även här på Västkusten! I alla fall en halv centimeter snö. Eller millimeter… Eller: lite vitt och inte jättemånga plusgrader. Vintertid är gröt-tid för mig och det här är verkligen en favorit som kommer i repris: pajalagröten. Hoppas att du gillar!

Pajalagröt
4-6 port: 2 dl linfrö, 1/2 dl russin (jag körde gojibär), 1/2 dl katrinplommon, 1/2 dl torkade aprikoser, 1/2 tsk salt, 7 dl vatten, 1 dl havrekli, 2 dl fiberhavregryn.

Hacka frukten, blanda allt och lägg i blöt under natten. När du ska äta: tillsätt ev mer vatten, koka 3-5 minuter. Rör! Den bränner ganska lätt tycker jag. Första gången jag gjorde gröten hittade jag receptet i Sanna Ehdins bok ”Sannas matbok – för den självläkande människan”.

Den funkar utmärkt att göra efter Kajsa Warg-principen ”man tager vad man haver”. Superdupergod och helt klart mer mättande än vanlig havregrynsgröt. Du kan förvara gröten i kyl i flera dagar och ta fram en lagom stor ”klatt”. Njut!

PS. Du vet väl att du kan följa mig på Bloglovin´ – för mer inspiration?

Ses snart igen

//Malin

24 januari, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Mera fredag. Mera skratt.

Ett av våra nyårslöften på Hälsa mera är ju att gapskratta varje dag. Ibland kanske det innebär att ”skratta åt eländet”, för varför inte om man har en dag som känns lite avig mot en? Ibland handlar det kanske om att skratta åt småsakerna som är roliga, för det finns ju i princip alltid saker att skratta åt.

 

Ett av våra nyårslöften på Hälsa mera är ju att gapskratta varje dag. Ibland kanske det innebär att ”skratta åt eländet”, för varför inte om man har en dag som känns lite avig mot en? Ibland handlar det kanske om att skratta åt småsakerna som är roliga, för det finns ju i princip alltid saker att skratta åt.

Enligt Wikipedia är skratt: ”en spontan fysiologisk process hos människor som kännetecknas av en rad hastiga ut- och inandningar tillsammans med rytmiskt växelvis spända och avslappnande stämband som tillsammans ger upphov till ett karaktäristiskt ljud, ofta som en konsekvens av humor.”

Men om man går in på skrattets betydelse för vår hälsa så finns det en mängd teorier och forskning som visar på att goa skratt förbättrar tillfriskning, förkortar sjukdomsförlopp, bidrar till varig lycka osv osv. Det har en förlösande effekt för spänningar. Det för människor närmare varandra. Och precis som gäspningar så smittar ett gott skratt. Som om du inte var övertygad från början lixom…

Läste nånstans att ett barn skrattar 300 gånger på en dag, en vuxen bara i genomsnitt 5 gånger. Ojojoj… spräck alla genomsnitt, skratta häcken av dig. Åt vad som helst, med vem som helst.. för hey you, det är fredag!

/Malin O skrattar vidare

23 januari, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsospaningen om manligt och kvinnligt

Tipslistorna fortsätter, quickfixarna lurar i kulisserna, gymmen är knôkfulla och omgivningen satsar på sockerfritt. Vad är hälsonytt den här veckan egentligen? Ja, med tanke på att vi fortfarande saknar prat om vila, lycka och vikten av att våga menar jag…

Tipslistorna fortsätter, quickfixarna lurar i kulisserna, gymmen är knôkfulla och omgivningen satsar på sockerfritt. Vad är hälsonytt den här veckan egentligen? Ja, med tanke på att vi fortfarande saknar prat om vila, lycka och vikten av att våga menar jag… Vi gör en hälsospaning varje vecka (http://halsamera.se/tags/hälsospaning) – den här veckan har vi spanat in detta:

Det nyaste hälsonya som det har pratats en del om under veckan är två forskningsresultat som visar på skillnader mellan kvinnor och män. Eller är det likheter?

Män och kvinnor visar på olika symptom när de mår dåligt på grund av dålig arbetsmiljö. Kvinnor blir oftare deprimerade och mår psykiskt dåligt, medan män får fysiska besvär som hjärtproblem. Redan innan män får faktiska hjärtproblem visar de varningssignaler som högt blodtryck och höga kolestorolvärden. På Sahlgrenska akademin, som har genomfört undersökningen, menar man att kombinationen jobb- och privatlivsrelaterad stress har har större inverkan på kvinnor än män. Här kan du läsa mer om undersökningen

Tja – att kvinnor påverkas mer av kombinationen av jobb-/hushållsarbete kanske inte är så konstigt, trots att det är 2015? Känns lite tjatigt bara, men kolla nästa studie som det har pratats en del om:
dubbelarbete är påfrestande, både för kvinnor och män. Wow! Eller? Hur som helst har Försäkringskassan presenterat en ny studie som visar att pappor som har huvudansvaret för hemmet är sjukare än mäns om inte har det ansvaret. Mammor som inte har ansvar för hemarbete är friskare än andra kvinnor. Ja? Gruppen sjuka män, eller förlåt: jämställda män!, är fortfarande liten och udda och behöver kämpa extra mycket för att bryta normer, vilket gör det jobbigare för jämställda män att vara jämställda, än för jämställda kvinnor att vara det…

Vi blir lika sjuka av dubbelarbete, ökad jämställdhet leder till att vi blir lika sjuka alltså. Om man ser det från männens synvinkel. Ser vi det från kvinnornas så blir vi lika friska ju. Lite som frågan om glaset är halvfullt eller halvtomt?

Hur som helst: Önskar att vi nästa vecka får span på massa gott snack om hur härligt det är att vara människa, hur kul vi har på jobbet och hur friska vi blir av vårt sätt att leva. Och om hur många som gillar den splirrans nya Hälsa mera-podden; lyssna här: http://www.halsamera.se/podden. Vad tror du – kommer vi att få vår önskan uppfylld?

20 januari, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Mera fredag. Mera trender.

Nytt år… och då kommer de nya trenderna, på dirr… eller? Ja, jag vet inte riktigt. American college of sports medicine har sammanställt en lista över de hetaste träningstrenderna 2015. Och jaja, en hel del av detta har vi redan sett. Låt oss gå till listan – så kommenterar jag gladeligen lite också. 1. Träna med egen kroppsvikten. 2. High-intesity interval training (HIIT). Kort och effektivt… det finns behov av att göra det kort och enkelt, tufft och effektivt. Det har vi sett länge nu. 3. Styrketräning. Nu ska allt fler lyfta tungt. Och komplettera styrketräning med övrig träning. Äntligen – hej skadefria motionärer? Ja, förutsatt att man vet vad man gör alltså. 4. Yoga. Mer yoga åt folket. Åt alla. Prestationen är borta och yoga fortsätter som en trend även 2015… och för alltid? 5. Funktionell träning. Hänger lixom ihop med punkt 1! 6. Gruppträning med personlig träning. Personlig träning i en liten grupp är en populär lösning för de som vill ha individuell coachning men komma undan lite billigare. 7. Cirkelträning. Say no more. 8. Coreträning. Att stärka musklerna i magen, ryggen och runt om är ytterligare en träningstrend som American college of sports medicine ser i sin spåkula för 2015 – det vore toppen om det fick ett nytt uppsving. Att vi ser en ökad popularitet i att träna med bollar, balansbrädor och foam rollers… 9. Boot camp-träning. Den militärinspirerade träningsformen – i kursform, för att pusha igång sig lite extra… eller för dom som inte har "några andra träningsmål…" Tycker generellt att vi ser en trend i att allt fler tränar, mer. Vi ger träningen utrymme. Och det jag älskar är att vågar blandar in uppbyggande träning i vår andra träning. Att träna yoga för att öka rörligheten som löpare, att lyfta tungt för att behålla sig skadefri… som exempel. Tummen upp för det tycker vi på Hälsa mera! Samtidigt ser man också att det finns en motreaktion mot hälsa och träning. Där hälsohetsen får utrymme i debatten på ett sätt där den ifrågasätts? Där vi ifrågasätter behovet att dela med oss i alla möjliga sociala medier osv kring våra prestationer. Vi tycker att det är bra att detta också lyfts – träning blir bäst när den görs med en skön känsla. Mera trender. Mera fredag. Ha en fin helg! /Malin O

16 januari, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 28
  • Page 29
  • Page 30
  • Page 31
  • Page 32
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday