• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Hälsospaning – lysa upp tillvaron

Visst är det helt galet att majoriteten av oss som är ute och rör sig i mörkret tror att de syns? Utan reflex alltså. Som om gatlyktorna lyser upp oss när vi traskar/springer/cyklar runt i mörka kläder… Vi ser andra bättre när vi själv befinner oss under en gatlykta, men vi syns faktiskt inte bättre. En medtrafikant kan ana oss på 30 meters håll om vi inte har reflex på oss. Vet du hur långt bort samma trafikant ser dig om du har reflex?

 

Visst är det helt galet att majoriteten av folk som är ute och rör sig i mörkret tror att de syns? Utan reflex alltså. Som om gatlyktorna lyser upp oss när vi traskar runt i mörka kläder… Vi ser andra bättre när vi själv befinner oss under en gatlykta, men vi syns faktiskt inte bättre. En medtrafikant kan ana oss på 30 meters håll om vi inte har reflex på oss. Vet du hur långt bort samma trafikant ser dig om du har reflex? 125 meter! Det är ju en jättestor skillnad…

Undrar du vad det här reflexsnacket har med hälsa och hälsospaning att göra? Att hälsa innebär att agera på ett sätt som gör att du mår bra, håller dig frisk, stark och uthållig och att du är rädd om dig själv. I det där med att vara rädd om dig själv tycker vi att synligheten för att undvika att bli påkörd ingår. Vad tycker du? Vi saknar reflexer på stan! Vi vill se fler som lyser upp tillvaron när mörkret sänker sig och vi vill att fler är rädda om sig och hälsar mera!

Även om våren är här och solen bränner sådär gott i ögonen på eftermiddagskvisten är det fortfarande ganska många mörka timmar på dygnet som du har möjlighet att lysa upp. Gör det! Det finns reflexvästar som många av oss löpare gärna tassar runt i. Det finns ju reklamreflexer som du kan snurra runt en arm eller ett ben (ja, du vill sätta reflexen på en rörlig kroppsdel för bästa effekt), det finns den gamla klassiska med säkerhetsnål och det finns Smart in the Dark – något du säkert vill vara. I alla möjliga bemärkelser. Kolla här: smart in the dark,

ps. nästan hälften av oss skulle använda reflex om den var enkel att sätta fast. Hallå?! Det är väl egentligen inte många saker som är enklare än just det där med att sätta fast en reflex? Om du inte lyser upp i mörkret idag – vad skulle få dig att göra det? ds.

pps. Vi är oerhört glada att kunna tävla ut ett gäng snygga smart in the dark bland våra springande företagskunder, vill du ha chansen är det kanske dags att bli medlöpare;-)

10 mars, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Mera fredag – mera spring i benen

Japp – vi tar gärna mera fredag om fredagar ska vara på det här viset. Fullknôkade med löparglädje! Våra ben har massor med spring i sig och världen är full av glada springare att pusha, peppa, inspirera, motivera och få att transpirera…

Japp – vi tar gärna mera fredag om fredagar ska vara på det här viset. Fullknôkade med löparglädje! Våra ben har massor med spring i sig och världen är full av glada springare att pusha, peppa, inspirera, motivera och få att transpirera…

Idag har vi sprungit med en hel hög löpare från SCA som alla ska springa Göteborgsvarvet den 23/5. Vi roade oss med Björgen-intervaller, det norska skidåkarlandslagets klassiska 4-minutare med redig uppvärmning, fyra minuters löpning på sådär ungefär 90% av maxpulsen, återhämtningsjogg ner till ca 70 % av maxpulsen i ca 3 minuter och sen på´t igen. Gôtt mos! Göteborgsvarvet kommer att gå som en dans för dem. Undra hur det går för oss, som under de här träningspassen mest hejar på?

Inte nog med det: vi har filmat för ett kommande löparprojekt till förmån för  <b><a href=”http://hungerprojektet.se”>Hungerprojektet</a></b>, stay tuned så får du snart veta mer.

Och vet du: förra fredagen drog vi ut till Vrångö och njöt av vårt första, men inte sista, b>löparevent tillsammans med fler glada löpare, sol, runekakor, saltvatten, fartlekar, löpstyrka och massa gott snack. Galet härligt!

 

Så: gärna mera fredag om vi får bestämma!

Ja, klart vi bjuder på vår variant av Runekakan – ett måste i varje löpares matsäck?
Vi slängde ihop en knäcksmet på
2,5 dl vispgrädde
2,5 dl sirap
2,5 dl socker
0,5 dl kakao
(vår kokade till 140 grader) och sedan blanda med sådär på ett ungefär 8 dl müsli, 2 dl solrosfrön,  4 dl havregryn, 0,5 dl kokosflingor, 1 dl hackad mandel

Sedan geggade vi ihop allt och kavlade ut på smörpapper, delade i bitar som vi tyckte var lagom stora (ca 24), hystade in i kylen och lät svalna…

ps. Rune Larsson är löparguru och ultralöparkung – googla så får du se ds.

6 mars, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Har du 2 minuter?

Idag bjuder vi på en regel som är enkel att följa. Vi pratar ofta om det lilla stegets kraft och här kommer en regel som handlar om det där lilla steget som kan vara avgörande för vägen mot hälsosamma (och andra) mål: 2-minutersregeln.

Idag bjuder vi på en regel som är enkel att följa. Vi pratar ofta om det lilla stegets kraft och här kommer en regel som handlar om det där lilla steget som kan vara avgörande för vägen mot hälsosamma (och andra) mål: 2-minutersregeln. Träna på det du vill bli bra på 2 minuter/dag. Så enkelt kan det vara att jobba mot sitt mål: 2 minuter/dag. Självklart kan det ta tid att nå dina mål om du lever efter den regeln varje dag, det är upp till dig om du vill träna mer än 2 minuter/dag. Men: i bland kommer det dagar när även du glömmer, inte orkar och har ont om tid och det är precis en sådan dag som 2-minutersregeln är mer än guld värd. Heja heja!

3 mars, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Mera fredag.Varva upp!

Det börjar kännas redan… att Göteborgsvarvet är nära. Många börjar känna sig lite nervösa för att ”inte ha kommit igång” eller för att vara i rätt fas i sin träning. För många är 21 km ett långt lopp, inkl. mig.

Det börjar kännas redan… att Göteborgsvarvet är nära. Många börjar känna sig lite nervösa för att ”inte ha kommit igång” eller för att vara i rätt fas i sin träning. För många är 21 km ett långt lopp, inkl. mig. För även om maratonhysterin är stor så är det inte alla som kan/vill/bör springa så långt, en halvmara är mer både rimligt och begripligt för många. Vi är igång och löptränar med många företag nu, kul. Både ovana och vana löpare tjänar på att ha lite uppstyrd träning, den där sista kraften som man får när man tränar i grupp, variation i upplägg och styrkan som är så välbehövlig.

Mera fredag. Ja dags att varva upp.
Ta hjälp av våra lista: http://open.spotify.com/user/fruod%c3%a9hn/playlist/3cnTFF60kAtF4G155jcknn
För musik hjälper oss verkligen att varva upp, både i livet och i spåren.

Gogogogooooo!
/Malin O

27 februari, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsospaning – hälsa på jobbet – eller?

Anställda som vill träna på arbetstid och företag som tycker att träning är en fritidssysselsättning, anställda som inte vill träna och chefer som vill att alla ska åka Vasaloppet… Vad är rätt? Och är det rätt för alla? Vi menar att hälsosatsningar på företag bör innehålla en nulägesanalys och en klar målsättning med vad man vill åstadkomma med satsningarna. Ja, mer än att frälsa sina redan frälsta medarbetare alltså. Vi har nosat rätt på en ny utredning…

Anställda som vill träna på arbetstid och företag som tycker att träning är en fritidssysselsättning, anställda som inte vill träna och chefer som vill att alla ska åka Vasaloppet… Vad är rätt? Och är det rätt för alla? Vi menar att hälsosatsningar på företag bör innehålla en nulägesanalys och en klar målsättning med vad man vill åstadkomma med satsningarna. Ja, mer än att frälsa sina redan frälsta medarbetare alltså… Vi har också nosat rätt på en ny utredning som visar att avtal mellan företag och företagshälsovård skrivs slentrianmässig, utan att man från företagshåll inte har någon koll på vilka behov man egentligen har.

Vi har redan tidigare sagt att hälsa är en helhet och att alla kanske inte presterar bättre för att de äter en chiafrön eller tränar stenhårt, det finns ju de som redan tränar massor men som kanske behöver hjälp med återhämtning eller att se guldkornen i vardagen för att må och prestera sitt bästa. Det finns alltså inte en lösning som passar alla, för även om hälsan inte är privat så är den personlig,

Och ändå skrivs avtal med företagshälsovården slentrianmässigt. Bra att ha liksom… Nej, helt onödigt att ha om man inte vet vad man vill ha ut av det, om man inte ens vet vilka behov som finns i den egna organisationen. Och ännu mer onödigt om man inte vet vart man är på väg?!

Visst är det bra att företagshälsovården finns, men… hallå! vård! Vad hände med frisk? Utan vård alltså. Och inse att hälsan definitivt är en konkurrensfördel, inte bara tryggheten att veta vart du kan ta vägen när du inte mår bra.

Ja, så tycker vi. Och så här står det i tidningen <b><a href=”http://www.prevent.se/Arbetsliv/Artikel/2015/brister-i-avtal-med-foretagshalsovarden/?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified&pe_data=D4143594B7145405C44754243504671%7C14285569/”>Arbetsliv</a></b>: ”Mycket tyder på att arbetsgivarna ser företagshälsovården mer som goodwill gentemot medarbetarna än som en värdefull resurs i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det här gör att avtalen sällan stimulerar till ett samarbete för hälsosammare arbetsplatser, menar professor Magnus Svartengren på Arbetsmiljöverket.
…
En mycket stor andel av arbetsgivarna vill ha goda relationer med sina medarbetare, och då skriver man avtal med till exempel företagshälsovården för att ha tillgång till den när behov uppstår. Men vi anser att det mest naturliga vore att samarbetets nivå istället grundade sig i den behovsanalys som framkommit genom det systematiska arbetsmiljöarbetet.Men sen kan företagshälsovården även användas för utbildning av till exempel första linjens chefer om hur de bör samverka och hur de ska värdera signaler från anställda.Vår slutsats är att både arbetsgivarna och företagshälsovården betydligt bättre skulle kunna formulera mål och arbetssätt, säger Magnus Svartengren.”

Och vi tycker att företagen borde bli bättre på att stärka det starka, tänka utanför företagshälsovårdsboxen, göra en nulägesanalys och hälsa mera™…

25 februari, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsospaning – lagom är bäst?

Vad som är lagom är ju olika för olika människor, men att lagom är bäst – det är ändå där det slutar. Precis som när det gäller dieter (är mycket fett, ät inget fett, ät som du vill, ät ingenting…) går det trender inom träningen. Och allt annat. Det går upp och det går ner och till sist segrar det sunda förnuftet och det som är lagom. Förra året talade Michael Mosley om för oss att det räcker med tre minuters högintensiv träning/per vecka för att vi ska hålla oss friska och starka. I veckan kom helt andra rön från danska forskare…

 

Vad som är lagom är ju olika för olika människor, men att lagom är bäst – det är ändå där det slutar. Precis som när det gäller dieter (är mycket fett, ät inget fett, ät som du vill, ät ingenting…) går det trender inom träningen. Och allt annat. Det går upp och det går ner och till sist segrar det sunda förnuftet och det som är lagom. Förra året talade Michael Mosley om för oss att det räcker med tre minuters högintensiv träning/per vecka för att vi ska hålla oss friska och starka. I veckan kom helt andra rön från danska forskare som menar att vi lever längre om vi joggar med måttlig intensitet några gånger i veckan: jogga måttligt

En sådan här studie, gjord på få personer, ska vi kanske inte dra för stora växlar på. Lika lite som vi ska på andra studier? För det enda vi kan vara säkra på är att det finns alltid en studie som bevisar en tes – vill vi inte träna högintensivt hittar vi belägg för det och vill vi bara tärna högintensivt kommer vi att hitta belägg för att det är det enda rätta. Vill vi inte träna alls kommer vi att hitta belägg för att det är bäst för oss, det är jag helt säker på.

Vi som gillar Vasaloppet och har åkt det blev kanske överlyckliga när rubrikerna igår tjoade om att det är färre cancerfall bland Vasalopps-åkare än andra. Läste eller lyssnade vi vidare på de rönen visade det sig att visst, när det gäller cancerformer som påverkas av livsstil ligger vasalöpare bra till. Men hudcancern… den aktiva livsstilen med mängder av exponering för solen gör att vi ligger risigt till när det gäller den.

Kontentan av veckans hälsospaning är väl ändå att lagom är bäst? Hon hade väl rätt trots allt då, mormor – som man bäddar får man ligga liksom… Och för mycket och för lite skämmer allt?

(ps. hade jag hållit mig i stillhet i söndags till exempel, hade min svanskota förmodligen mått bättre idag än vad den gör, men när solen strålar och fåglarna kvittrar då spritter det i löparbenen. Att de missade en isfläck i skogen, det är en smäll värd att ta!)

10 februari, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 27
  • Page 28
  • Page 29
  • Page 30
  • Page 31
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday