• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Hälsospaning – tiden finns…

Många skyller på att de inte har tid med sin hälsa, den där hälsan som de föddes med och som vi tycker att de har en skyldighet att ha koll på och underhålla. Det behöver inte alls betyda att man tränar järnet, äter efter olika bokstavskombinerade dieter eller mediterar varje dag. Vissa dagar kan det handla om att träna. Visst! Andra dagar kan det handla om att välja bästa tänkbara måltidsalternativ av ett gäng dåliga och emellanåt handlar det om att genomföra ett gående möte istället för ett sittande. Allt beror på vem man är och vad man har behov av. Men att skylla på att man inte har tid? My ass!

Det är inte hälsosamt att vrålträna varje dag. I alla fall inte om träningen inte är din huvudsyssla och du inte har tillgång till en dietist som kan ge dig menyer med tillräckligt med energi och näring för din träningsdos och du inte kan sova middag några gånger per dag. Det här skrev vi om i vår förra hälsospaning, nog om både det och det ohälsosamma livsstilsvalet i den här veckans spaning. Den här veckan har vi spanat efter vad de flesta med dåligt samvete över att de inte tränar skyller på, och vi har kommit fram till att det handlar om tid. Notera att vi undrade över varför hälsan inte får ta plats och de flesta svarade att de inte har tid. Att träna. Det har vi också skrivit om förut, att träning är en del av hälsan, men inte allt. Tro mig: vi vet hur det är att ha en känsla av tiden är en bristvara, men ärligt talat: hälsan är en helhet och du har tid till i alla fall en del av hälsan varje dag. Som att skratta! Äta bra. Ta djupa andetag. Stå upp och jobba. Ringa en vän. Krångla inte till det mer än så. Fira de framgångar du når, det ger energi som gör dig effektiv som gör att du kommer att få tid över. Vi lovar! Och du som inte har hört uträkningen av hur många timmar vi EGENTLIGEN har över till att göra vad vi vill varje dag, lyssna på vårt senaste avsnitt av Hälsa mera-podden.

PS. Om Obama hinner…

21 april, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Prioriterad vårstädning

Satt med mitt morgonkaffe och tittade ut över gräsmattan i morse. Tänkte att den borde bli klippt, shit vad grässtråna är långa! Så borde det inte se ut, så har ingen annan det. Eller är det sommed  allt annat, vi ser andras styrkor – om nu en välklippt gräsmatta är en styrka  – och jämför dem med våra egna svagheter. Våra egna styrkor är svårare att se, precis som andras svagheter. Ja, ju längre jag satt där och sörplade på kaffet, desto längre blev gräset och desto mer övertygad blev jag om att ALLA andra har en välklippt gräsmatta. Gräsmattan blev för första gången som den har varit min jätteviktig och fick all min uppmärksamhet. Eller ja, nästan all… Jag uppmärksammade mig själv en hel del också. Vad kass jag var, som inte ens hade klippt gräset.

Så tog jag en fesljummen kaffeklunk till och fick syn på havet av scilla. Hela gräsmattan svämmade över av dem. Wow! De är ju så himla fina och de blommar ju så himla kort stund. Visst vore det synd att klippa bort dem? Gräsmattan finns ju kvar nästa vecka också. Kom på att två av Malins och mina huvudbudskap när det gäller hälsa är #fucknormal och #iamwhatiam (beställ via heja@halsamera) och där satt jag och trodde att jag borde vara som ALLA andra, där en välklippt gräsmatta var måttstocken på hur det borde vara. Hallå eller? Jag njuter av scilla några dagar till! Och prioriterar min vårstädning till att rensa bort ett gäng borden. Känns hur sunt som helst faktiskt.

Har du några gamla borden som du behöver rensa bort? Några gräsmattor som ger dig lika mycket glädje även om de förblir oklippta? Gör som du vill, det mår du säkert bäst av. Och du är ju bäst när du mår bäst, eller hur?!

ps. ja, vi vill gärna ha dina tankar om vårstädade borden – fram med dem! ds.

19 april, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Mera fredag. Mera listor.

Jag älskar listor. Gör dom för typ allt…. att göra, storhandling, trädgårdsfix, semesterpackning, rensning… gör dom på jobbet och privat. Skriver med stort som smått, så det blir mycket som också blir gjort. Go känsla. Att bocka av och vara klar. Nöjd.

Idag fick jag tips om en ny typ av lista. Börja med att göra en lista av allt som gör dig glad och lycklig. Gör sedan en lista av saker du gör varje dag. Jämför dessa listor. För visst ska de listorna lira bra ihop med varandra? Vi lever ju trots allt bara en gång, och det är här och nu. Gör sånt som gör dig glad, varje dag. Kanske inte allt, men mycket. Detta blir min läxa i helgen. Som en fredagsuppgift typ. Är du med?

/Malin O

 

10 april, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Frukost för framgång

Nu drar vi igång Hälsofokus – frukost för framgång! Oavsett om du ska varva Göteborg, dig själv, alla att-göra-listor eller järn i elden så tjänar du på att varva upp. Och ner… Hur du gör? Det är ju det frukosten med tillhörande föreläsning handlar om. Vi ger dig nycklarna till hur du presterar bäst, både fysiskt och mentalt, under press. Häng med från början när vi varvar upp. Hälsa är en kompetens som ger energi, effektivitet, produktivitet och glädje om den används på rätt sätt. Hälsan i fokus är en garanterad framgångsfaktor på jobbet. När: tisdag 5 maj och/eller tisdag 12 maj. Frukosten serveras från kl 8, du som vill träna innan för (ännu) mer energi är på plats kl 7 för ett gemensamt träningspass med oss på Hälsa mera. Var: Pedagogen Park i Mölndal

 

5 maj och på Sågeriets tillväxtcentrum

 

12 maj. Ombytes- och duschmöjligheter finns 5 maj. För tillfället den 12 maj är de möjligheterna begränsade. Vi är både stolta och glada över att Olsson&co

 

är partner till Hälsofokus! Om du är välkommen? Självklart! Klicka på bilden för ytterligare info och anmäl dig till heja@halsamera.se senast fyra dagar innan eventet. ps. Det här är bara början, läs gärna mer här: Hälsofokus

 

kommer tillbaka…

31 mars, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Mera fredag. Mera rocka sockorna av oss.

 

En helt vanlig fredag, men med ett lite ovanligt tema. Rocka sockorna -tema. Det är ju ett så grymt bra initiativ, att uppmärksamma att vi alla är olika. Och det gjorde vi idag på vår fredagslöpning på företag… för det går ju att tillämpa på olika sätt. Alla (i princip) kan springa, hävdar vi… men alla gör det på sitt sätt. Och det är också grymt bra att tänka på, att använda sig av sina mål och framsteg istället för att bara jämföra sig med andra. Vi har ett stort gäng löpare på våra fredagar, och vissa av dom har sprungit både ofta och länge i många år och andra är mer ovana löpare som precis hittat löpningen. Dessa bägge ytterligheter och alla där emellan kan ge varandra såååå mycket – om vi vårdar olikheterna och pushar varandras framsteg. Så rocka sockorna av dig – oavsett vad du vill lyfta som olikheter. Dina steg mot dina mål räknas, njut av de stora kliven, uppmärksamma de små och njut på vägen.

Go rock the socks…

/Malin & Malin

 

20 mars, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Running for Change

Spring för förändring och bli en del av en global rörelse genom att röra på kroppen. Tänk att avskaffa hunger och fattigdom samtidigt som du skaffar dig bättre hälsa… Idag släpper Hungerprojektet platserna till sitt motionslopp Running for Change och vi hakar på genom att lansera webb-kursen med samma namn, till förmån för Hungerprojektet. Running for Change är webbkursen som ger mer för fler!

 

Spring för förändring och bli en del av en global rörelse genom att röra på kroppen. Tänk att avskaffa hunger och fattigdom samtidigt som du skaffar dig bättre hälsa… Idag släpper Hungerprojektet platserna till sitt motionslopp Running for Change och vi hakar på genom att lansera webb-kursen med samma namn, till förmån för Hungerprojektet. Running for Change är webbkursen som ger mer för fler! För din egen skull innebär en satsning på att komma igång med löpning en insats för både din mentala och fysiska hälsa, för din närmaste omgivning innebär din löpning en du med mer energi och kraft och för Hungerprojektets samarbetspartners innebär din löpning flera steg närmare utrotning av hunger och fattigdom då stora delar av kursavgiften går till dem. Många vinnare! Vi är löjligt stolta över att delta i arbetet med att avskaffa hunger och fattigdom. Ditt deltagande i både lopp och kurs går till Hungerprojektets samarbetspartners. Ska du med eller? Här läser du mer och anmäler dig till loppet: Running for Change 2015 Här hittar du webbkursen som hjälper dig att komma igång med löpningen och samtidigt hjälpa andra: Running for Change – webbkursen Stort tack till Coursio som bidrar till att göra kursen tillgänglig! Till kursen

17 mars, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 26
  • Page 27
  • Page 28
  • Page 29
  • Page 30
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday