• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Hälsa mera på Hänt Extra och Tony Irving – Hälsamera-podden #7 ute nu!

Klart att du ska hälsa mera™, det vet du ju;-) Idag släpps ett väldigt speciellt avsnitt av Hälsa mera-podden från Böda camping, där vi bjuder på semesterhälsa och hälsar hem. Vi snackar hälsa med Martina på Aller Media som anordnar Hänt Extras hälsodagar på Böda camping och med

Tony Irving

om vad som fick honom att inse att hälsan är mer än beachmuskler… Som vanligt har vi kul, Malin och jag! Hoppas att du också får det när du lyssnar. OCH: hoppas att du tar chansen att få hälsa ännu mera på

Hänt Extra

som tävlar ut prenumerationer. Så här tävlar du:

1) Följ Hälsa mera på Facebook och/eller mitt Instagramkonto
2) Lägg upp en bild (ja, på Facebook och/eller Instagram) som innebär semesterhälsa för dig.
3) Tagga bilden med #hälsamera_semester och pinga @HalsaMera resp @halsamera_ml

Senast den

18/8-2015

vill vi ha ditt bidrag, vinnarna presenteras 21/8-2015 på Facebook, Instagram och här på bloggen såklart (av en enväldig jury)!

Lyssna på Hälsamera-podden så får du veta mer om Tony Irvings hälsoresa, Hänt Extra, Böda camping. Och hälsa mera.

Varför Böda? Läs här! – vi var ju där och sprang med kamparna! Som vi sprang… Och tipsade om genvägar till semesterhälsa. Dem får du också höra om i podavsnittet.

Direkt till podavsnittet: Lyssna här!

PS. Det speciella med avsnittet? Sista gången vi är två Malin som tjôtar, framöver blir det jag och ett gäng andra hälsofilosofer, -experter, -profiler och helt vanligt ovanliga människor. Så stay tuned! DS

4 augusti, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa mera på nytt sätt

Delad glädje är dubbel glädje, så stod det på förkläde som en av mina dockor hade när jag var liten. Fattar exakt vad det betyder! Att dela glädje ger ta mej tusan dubbel glädje! Minst alltså. Och idéer som får liv i tvåsamhet har dubbelt så stora möjligheter att växa till sig. Tankar som landar hos en klok medmänniska ges möjlighet att bli konkreta, bedrövelser och besvikelser krymper till oväsentligheter när man är två och gapskratt som odlas i gemenskap är härligt smittsamma.

Och från och med nu drivs Hälsa mera på nytt sätt… Malin Lundskog forsätter med glädje och energi att hälsa mera™ på dig och dina kollegor, för Hälsa mera kommer att fortsätta med: – föreläsningar. Be gärna Malin prata om vikten av obalans i livet (ja, det är sant!), om stress, motivation, målbilder och träning. – kurser och workshops inom hälsa och hälsa på jobbet. Bara en sån sak som hjulande hälsa på jobbet… – webbkurser. Hälsa mera har massor med hälsosamma webbkurser som du hittar här. – träning såklart. Ladda för lopp och för livet i största allmänhet med Hälsa mera. De som har gjort det är mer än nöjda. – Hälsa mera-podden. Inom kort kommer poddens sommarspecial med bl.a. prat med Tony Irving. Det blir grejer till hängmattan det! – att verka för att hälsa, både på jobbet och hemma, blir lika naturligt som en fikarast. Boken ”Hälsan i fokus för framgångsrika ledare” är ett steg i den riktningen. Det kommer mera! Same same, fast en Malin vid rodret istället för två alltså.

DÄR SKRATT SAKNAS GÖRS FÅ FRAMSTEG Det är med den känslan jag med varm hand lämnar över den skapelse som Hälsa mera är och ska bli. För det är med skratt vi skapat de framsteg vi har gjort. Malin Lundskog är en person som gör mig stark och glad, som peppat mig när det behövts en knuff och som alltid har tid för ett gapskratt. Hon lever hälsan på ett helt naturligt sätt. Stort lycka till är det jag vill lämna med bästa partnern ever – och Malin, du vet att när du behöver gapskratta, stöta och nöta, springa tillsammans, gråta en skvätt… ja, då finns jag alltid för dig//Malin O Malin Odéhn då, vad händer med henne? Jo, hon springer vidare på nya äventyr. Det som en gång började med att det sa klick på gymmets omklädningsrum slutar med varma kramar och hoppfulla på återseenden, kanske med Malin O som kund till Hälsa mera?

Om någon av hennes framtida arbetsgivare och/eller kollegor undrar hur hon är att jobba med har jag inget annat än ”energisk, ordningssam, kreativ, positiv, insiktsfull, snabb ( i både ben och tanke), eftertänksam, modig och alldeles… alldeles underbar. Och grym på att få mig att tro på mig själv” Frisk vågat hälften vunnet, som mormor brukade säga. Jajamensan fattas bara mormor! Vi har vågat. Massor! Och vi fortsätter i samma anda, för inte kan man sluta när det finns så mycket kvar att göra? Så mycket mera hälsa mera™ att utföra och så mycket kul att se fram emot. Drömma om. Utveckla. Förverkliga. Det här är bara början…

17 juli, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa mera goes to Böda camping

På torsdag, 9/7, har Hänt Extra hälsodag på Böda camping. Vi drar dit och pratar om hälsa som räcker hela vägen hem från semestern. Och så springer vi. Och låter Hälsa mera-podden göra comeback! Du som händelsevis inte hänger på Böda då, kan redan här få några genvägar till hälsa som räcker hela vägen hem… Nu snackar vi genvägar som inte alls blir senvägar, utan som är gratischanser till hälsa. Både för dig som behöver varva upp och för dig som behöver varva ner.

– Anpassa maten efter dig, inte dig efter maten. När du ändå håller på att koka frukostägg, koka ett gäng extra som du kan ha som mellanmål och när du ändå grillar middag, se till att det räcker till morgondagens lunchsallad. Hur svårt kan det vara liksom?

– Rör på kroppen. Ta alla de där gratischanserna: gå/cykla/spring till stranden eller affären och simma några simtag när du slänger dig i sjön. Vardagsmotion i semesterformat!

– Återhämta dig. Nej, det betyder inte att du ska ligga platt fall på playan. Gör något annat än det du brukar bara. Har huvudet jobbat intensivt under arbetsåret? Lös barnens korsord;-) Har kroppen jobbat hårt? Låt den jobba mjukt i vattnet eller på skogsstigar. Hitta din genväg till den återhämtningen du behöver.

– Be happy. Välj att skratta åt punkteringar, när tändvätskan tar slut eller svärmor tränger sig på. Det är en suveränt snabb genväg till en härligare sommar. Och du: glädje smittar:-)

– Våga vingla. Skaffa dig en ny identitet: vill du vara en sån som tränar/skrattar/vilar/äter bra? Var en sån! Säg att du är en sån och vips gör du sånt som en sån gör. Piece of cake!

Skaffa dig en riktigt go sommar och hälsa mera™ – hela vägen hem!

6 juli, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Kurs: Eat Clean under graviditeten

Grattis till dig som är gravid! Av många anledningar… En av dem är att vi nu lanserar webbkursen Eat Clean under graviditeten för dig. Och kör lanseringspris t.o.m. 15/7-2015! Kursledarna ger dig tryggheten att kunna njuta av maten och allt annat fantastiskt som händer i ditt liv just nu. De guidar dig och svarar på frågor om vilken mat du kan, ska och bör äta för både ditt och din babys allra bästa. Häng med!

Eat Clean är kursen för dig som är gravid och, precis som de allra flesta andra gravida, har mängder med frågor och funderingar kring kost och hälsa. Vad ska man äta? Vad bör man undvika? Hur påverkas kroppen och barnet av kosten? Det finns en hel del du kan uppnå genom att bara göra några enkla förändringar i kosten. Dessa förbättringar kommer att bidra till ett hälsosammare liv. Vi ser fram emot att följa dig på denna resan. Det är en stor och härlig tid ni har framför er, grattis till graviditeten och början på ert nya liv!

Eat Clean innebär att du väljer mat som innehåller den näring och de byggstenar som din kroppen behöver. Det är svårt i dagens läge då det finns stor tillgång till information, som både kan vara missledande och leda till en otrygghet. Under kursen hjälper vi dig att fatta bättre beslut och ge dig den trygghet du behöver för att börja resan mot ett hälsosammare liv.

Kursledarna besvarar dina frågor om kost och ger vi dig personliga råd samt svarar på just dina frågor via kursens diskussionsforum.

Välkommen och lycka till med en bra start på ert nya liv!

Kursledarna Louise, från Vetenskapshälsan, och Jeanette träffades när de arbetade tillsammans i ett forskningsprojekt på Göteborgs Universitet. Projektet gick i stora drag ut på att studera hur kosten påverkar fostret i mammans mage. Under dessa år träffade de kvinnor som hade olika frågor och funderingar. De märkte att den fria tillgången till all information på nätet skapade mer oro än mängden kunskap den gav. Med den här kursen ger de kunskap som skapar trygghet. De har samlat all sin erfarenhet kring kost på ett och samma ställe så att den blir lättillgänglig och bringar klarhet i den ibland felaktiga information som finns på nätet. De vill att du själv ska känna att du har tillräcklig kunskap om kosten under graviditeten för att kunna slappna av och veta att du får i dig allt du behöver och, minst lika viktigt, vågar äta och njuta av maten som gravid.

Klicka här för att komma till kursen!

Yeay säger Hälsa mera till det här! Vad säger du?

PS. Kolla gärna in våra andra webbkurser, du hittar dem här: Hälsa meras webbkurser

16 juni, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Mera fredag – velandets värld…

Firar fredag med att bestämma mig för att sluta vela. Eller? Kanske, i alla fall. Vi har så många beslut att fatta varje dag och lägger mängder med energi på att vela. Var ska vi sitta, vad ska jag ha på mig, när ska vi äta, vad ska vi äta, vem ska ringa den kunden, var ska vi promenera? När ska vi? Vad ska vi? Hur? Varför? Varför inte? Till synes enkla beslut blir big issues och kanske till och med leder till handlingsförlamning. Nej: mera fredag och mindre velandet. Typ som Obama…

Obama har kanske llite viktigare beslut att fatta än mig, men ändå: han har en grym strategi! Två sorters kostym, grå eller blå (ja, han hade en vit på sig för ett tag sedan, men inga regler utan undantag väl?). Vit skjorta funkar till båda kostymvarianterna och så har han bestämt sig för enstaka variant av slips. Lätt som en plätt att klä sig på morgonen och med det i åtanke kanske uniform inte är så dumt i alla fall? Bara tråkigt… Anledningen till hans kostymstrategi har faktisk med velande att göra: han har så många beslut att fatta under en dag att han inte vill lägga energi på vad han ska ta på sig.

Hälsa för din hjärna, som vill ha en logisk omvärld, är definitivt (inget velande här) att du sätter mål, lägger upp en strategi och skapar en handlingsplan. Att veta varför du vill något hjälper och att bestämma sig – hallå! Det är det som är skillnaden som är skillnaden. Att lämna velandets värld och fatta beslut gör livet lättare att leva och det är ju oftast inte värre än att man kan ändra sig. Man är ju inte mer än människa liksom…

Så skönt att fira fredag, därom behöver vi ju inte vela i alla fall?!

5 juni, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Mera fredag – fredagsfys och fredagsmys

Jag är sällan så klok och filosofisk som när jag är ute på en lång, långsam, lonesome löprunda. I dag var inget undantag även om allt är relativt och jag bara jämför min löparklokhet med min stillasittande dito, inte med någon annans. Så, där i skogen; räven, fåglarna, träden, vildsvinen, älgen och jag i en symbios gjord för gudar kom jag fram till att det här med fredagsfys och fredagsmys är precis lika relativt som min klokhet.

Jag började dagen med jobb, ett riktigt roligt hjärnjobb tillsammans med Salming running och våra planer inför The Running Convention. Svettigt roligt, det kommer att bli en helt galet grym dag! (Ja, snart får du vet mer…) Därefter mer stillasittande jobb där huvudet gjorde det mesta: planering, offerering och administration på hemmakontoret.

Som avslutning på arbetsveckan (alternativs som uppladdning inför Köpenhamnshelg med svärföräldrarna) drog jag till skogs för två timmars go-löpning och det var ju då jag kom på det: fredagsfys och fredagsmys kan vara same same och fenomenen kan också byta plats med varandra. Löpningen var mitt fredagsmys. Eftersom vi pratar så mycket om att hjärnan också behöver tränas kan ju förmiddagens kluriga jobb vara mitt fredagsfys. Samtidigt var hjärnjobbet så himla kul, så det kan lika gärna ses som fredagsmys och löpningen är ju onekligen fredagsfys. Kan löpningen vara både mys och fys? Kan jobbet vara det också? Måste man verkligen fysa innan man få lov att mysa? Vem bestämde det? Luther? Och vem f-n bestämde egentligen att fredagsfys ens existerar? Eller fredagsmys? Från och med nu nöjer jag mig med att det är fredag. Punkt. Mera fredag!

ps. Jag sa ju att klokhet är relativ… Skaffa dig en go helg! ds.

29 maj, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 24
  • Page 25
  • Page 26
  • Page 27
  • Page 28
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday