• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Hälsa mera

Vårspring på Vrångö

25 november, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

5 formler för framgång

Jag bjuder på 5 formler för framgång – med hälsan i fokus. Och frukost såklart! Häng med på en morgon som ger kunskap, inspiration och chansen att träffa andra sköna människor.

Det här är något för dig som vill ha energi som räcker längre än till lunch, även i november och december, för dig som vill utvecklas och lära dig nytt, för dig som vill bli starkare och uthålligare, för dig som undrar hur du kan ha glädje av dina misslyckanden och: för dig som vill ta dig an julen med tindrande ögon… Jag kommer att prata om hur du kan använda hälsan som ett verktyg att nå framgång och skaffa dig energi med.

NÄR? 27/11 kl 07.30-09.00 (frukost från 07.30, pratstart kl 08.00)

VAR? Sågeriets tillväxtcentrum, Bror Nilssons g 16, Göteborg

ANMÄLAN? till heja@halsamera.se senast 20/11

Morgonen med mig är gratis, så länge du inte uteblir utan att avanmäla dig – i så fall får du snällt betala 200:-

10 november, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Spara tid? Sov!

För sådär ungefär 15 år sedan var jag världens mest effektiva, produktiva, energiska och pigga kvinna. Tyckte jag själv alltså. Jag tyckte också att sömn var slöseri med flera av dygnets timmar – de var ju bara 24 stycken. Jag behövde inte ens sova utan kunde hålla igång med jobb, hem, familj, vänner, träning och så vidare i princip dygnet runt. Det var då det! Innan jag brakade in i väggen…

Va? Jag? Som var så pigg och stark! My ass!! Jag höll nog igång så mycket för att jag inte vågade slappna av, för vad skulle hända med det perfekta livet jag hade byggt upp och alla ja jag hade sagt som var så svåra att ändra till nej och alla projekt jag hade dragit igång och allt stöd jag ville ge till mina nära och kära. O C H  S Å  V I D A R E.

Det där är historia nu, jag är lyckligtvis inte tillbaka på banan igen. Inte på den banan alltså – jag valde en annan väg vidare i livet, tacksam för den utmattningsdeprimerade erfarenheten som fick mig att tänka till. Stanna upp. Och som fick mig att sova!

Du vet säkert lika väl som jag att sömn är skitviktigt för att du ska orka med allt kul, allt jobb och alla relationer på ett tillräckligt bra sätt. Under sömnen, framförallt nattsömnen, reparerar du allt som bryts ner under dagen  – både det fysiska och det mentala. Du får världens chans att slappna av. Ta den chansen! Det är så värt det. Du sparar massor med tid på att ge dig själv tid för sömn. Låt inte sömnen vara en belöning och något du unnar dig efter alla ”ska bara”. Sov först, gör dina ”ska bara” sen, när du har energi och gör dem både mer effektivt och mer rätt. Du är värd din sömn. Din omgivning är värd den. Dina nära och kära är definitivt värda din sömn. Brist på sömn gör oss ofta lättirriterade och stressade och vi vet väl allihop vilka som i första hand får ta den smällen (det är väl inte bara jag som ryter till lite extra där hemma när jag är trött och stressad?)

Idag tar jag alltså veckans inlägg om soffhäng och motion ett steg längre: sov!

I veckan kom resultaten från en undersökning ut som visar att så många som 40 % av den danska befolkningen sover för lite, siffror som stämmer med svenska studier. Här ser du hur tidningen Arbetsliv presenterar studien: sömnstudie i Arbetsliv

Fredagsmys ordentligt och sov, because You´re worth it! Jag vet faktiskt inte om jag får tillräckligt med sömn i natt, är lite småhispig (små-?) inför det som förhoppningsvis blir min ultradebut imorgon: Borås 6-timmars. Mer om det imorgon (om jag orkar, kanske behöver sova först;-)

6 november, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Soffhäng och motion – ger lugn för stresshormon

Du har säkert läst rapporterna den här veckan som, inte alls överraskande, visar att kvinnors stressnivå i kroppen stiger när de själva stiger in genom dörren till sitt hem efter en dag på jobbet. Då tar nästa tunga ansvarsområde över: ansvaret över barn, matlagning, tvätt, städning och allt det där andra som hör hemmet till. Den som kommer hem och inte får förhöjda halter av stresshormoner i kroppen är med väldigt stor sannolikhet en man…

Jodå, visst är vi jämställda i Sverige. I alla fall om man jämför med många andra länder, men ska vi verkligen ha många andra länder som norm? Och visst är det så att vi kvinnor i väldigt stor utsträckning har tagit på oss för stor del av ansvaret där hemma självmant. För vi vill ju ha det på vårt sätt! Och i början av en relation är det ju kul att skämma bort! Och när barnen är riktigt små är det av biologiska skäl vi kvinnor som tar hand om dem. Och sen rullar det liksom bara på och någon gång i yngre medelåldern kommer vi på att det här är inte OK! Men ändå… blir det inte gjort på vårt sätt så kan vi lika gärna göra det själva (till en början lite småbittert, sedan med allt kraftigare smak av bitterhet i munnen…)

Att inte skapa tid och möjlighet till återhämtning är skitfarligt för vår hälsa! Oavsett om vi är män eller kvinnor. Att fortsätta att nöta på när vi egentligen helst av allt vill slänga oss på sängen och gråta, eller i alla fall på soffan med en tidning eller framför en idiotisk TV-serie, bara för att… det är livsfarligt att inte göra det. För även om stressen i sin ursprungsfunktion är ett hjälpmedel som gör att vi håller oss på alerten, att vi kan fokusera, att vi blir pigga, att vi sorterar bort oväsentligheter som att äta, sova eller ha sex (ja, jag är ironisk) så är den ett stort och starkt hinder för vår hälsa om vi aldrig låter halten av stresshormoner i kroppen sjunka. Om vi aldrig slappnar av och låter någon annan ta över. Vi behöver lugn och ro, lika mycket som aktivitet.

I rapporten (länkar i slutet av inlägget) den här veckan menar man att vi borde hänga mer i soffan, vi kvinnor, för att varva ner. Jag menar att det går precis lika bra med motion. Bäst är en kombo av motion och soffa. Ett av de mest fenomenala sätten att slappna av från ansvar, låta hjärnan få lugn och kroppen ro (vid långvarig stress går vi ofta och spänner massa muskler helt i onödan) är motion. Och nu menar jag motion till skillnad från träning. Motion som inte ställer krav på tider och distanser, motion som inte tvingar upp pulsen på höga höjder (om du visste vilken stress högintensiv träning skapar i kroppen), motion som inte handlar om viktnedgång eller dåligt samvete utan motion som ger just lugn och ro. Allra helst motion utomhus, för även om det blåser och regnar vågrätt (det är ju ändå höst och jag bor i Göteborg…) så har naturen en lugnande och läkande effekt på oss.

Om det är svårt? Ja, för inte kan väl vi gå ut och promenera när disken står kvar på köksbordet? Eller tvätten inte är upphängd? Och det kan vara hur svårt som helst och oftast förknippat med massor av dåligt samvete att göra ingenting – men: kanske ett soffhäng visst är att göra någonting?! Lyssna på musik är ju någonting. Ta en tupplur är någonting. Titta på TV är någonting. Ingenting är egentligen alltid någonting. Eller?

Om jag vet vad jag pratar om? Jodå – efter en rejäl utmattningsdepression vet jag vad jag pratar om. Och jag vet vad som funkade för att jag skulle friskna till och jag vet vad som funkar för mig för att jag ska hålla mig frisk. Ja, sen har jag visst gått mängder med utbildningar om hälsa också, så utöver min egen erfarenhet har jag teoretisk kunskap inom området stress/återhämtning och vikten av motion…

 

 

Länkar som kan vara kul att kolla på:
Soffhäng på recept
Kvinnor: ni SKA lägga er på soffan när ni kommer hem!
Varva ner med löpning
Buffra med motion mot stress

30 oktober, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Fullknôkat med löparglädje

Massor med glädje, minst lika mycket löpning och mängder med glada skratt – jag har haft en alldeles… alldeles underbar helg på Vrångö. Och ser fram emot elfte mars när det är dags igen, ska bara springa ultralångt först;-)

Med oktobersolens enträgna försök att värma oss genom färgsprakande trädgrenar tog vi våra första löpsteg som grupp, jag och deltagarna på En helg fullknôkad med löparglädje. Vilken helg vi skapade, magin från The Runner´s Convention var tillbaka! Det är sånt som händer när man gillar det man gör och när man är fler som vill samma sak, som strävar åt samma håll och som har samma inställning till hur man vill att det ska bli. Så mycket WOW på alla som var med och som tog sig an fartleken med en entusiasm som kändes mer som en 2-åring en lördagmorgon än en heltidsarbetande vuxen en fredagseftermiddag. Men det var fredagseftermiddag och efter en grön smoothie tog vi oss alltså an fartleken, med lika mycket fokus på fart (både den snabba och den långsamma) som på lek.

Samtidigt som vi sedan åt en galet god fisksoppa på Skärgårdens café avslöjade springfröken (jag alltså) att hon i sin syndigaste ungdom en gång kom sist i Göteborgsvarvet och någon gång där och då försvann det sista unset av nervositet hos den löpare som befarade att helgen skulle handla om att prestera i jämförelse med andra. Det handlar aldrig om att prestera jämfört med andra, det handlar alltid om att vara och prestera i förhållande till sig själv och sina egna förväntningar.

Jag älskar att gå och lägga mig på kvällen (ja, det finns de som kallar mig tråkig när jag, jämfört med de där andra som vi ju inte ska jämföra oss med, drar mig tillbaka) och det var det fler som gjorde. Gôtt! Och extra gôtt eftersom telefonen började pipa kl 6 lördag morgon. Kaffebryggning och frukostförberedelser innan wake up call, en morgonrunda i löparpåren med havsdopp som avslut. Tur att vi sprang oss varma, havet var 8-gradigt och vinden frisk.

Till frukost pratade vi om vad som kännetecknar en smart löpare, det blev mycket prat om just det där med att jämföra sig med andra, om stress och press med att persa och öka farten jämfört med att springa för att njuta, relaxa och må sitt bästa jag. En del prat om skador och en hel del om inkontinens. Ärligt talat: ansträngningsinkontinens är hur vanligt som helst bland tjejer som springer, men hur ovanligt som helst att vi pratar om. Inte OK! Varken att vi inte pratar om det och att vi accepterar att ”det är så det är”. Mer inkontinenssnack behövs, för att alla som är drabbade inte ska tro att de är ensamma och för att alla som är drabbade ska få veta vad man kan göra åt det, till exempel börja med ett besök hos distriktssköterskan.

Brottarfys, löpteknik, löpskolning, intervaller, lunch, sista racet med styrka, löpning och korta explosiva intervaller, en stund med stretch och lugn och vips! var det dags för bastu, badtunna och mera bad. Snacka om att tiden sprang. Och vi med den… Jag är så himla glad att jag genomförde den här helgen, att jag samarbetar med Håkan på Kajkanten, så att vi har någonstans att bo och en brottare att köra fys med.

Mera spring på Vrångö blir det den 11-12 mars. Imorgon släpper vi platserna dit och då berättar jag mer om det finfina erbjudandet vi har! Häng med på Hälsa meras facebooksida och @halsameramalin på instagram och twitter för alla uppdateringar.

Ja, så var det ju det där med ultralångt löp också. Helt plöstligt var jag anmäld till Borås 6-timmars och det ska bli så himla kul. Eller nåt… För jag har ju ingen aning, har inte sprungit längre än ett maraton och det kanske inte alls blir nån ultra. Vem vet? Hur som helst så lovar jag att inte jämföra mig med något annat än mina egna förväntningar och de handlar om att jag vill springa längre än 42 195 meter. Och ha kul – det gillar jag! Det har jag haft den här helgen på Vrångö, det vill jag ha om två veckor i Borås:-)

 

Länkar:
En helg fullknôkad med löparglädje
Skärgårdens café
Kajkanten
The Runner´s Convention
6-timmar i Borås

25 oktober, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

The Runner´s Convention – urpremiären, passionen och mirakel

Tänk att en liten, trevande tanke från i våras växte sig såhär stor, stark och alldeles… alldeles underbar! Det är en hel vecka sedan urpremiären av The Runner´s Convention nu. Efteråt var jag först så uppfylld av den sköna känslan efter en magisk dag (ja, magisk trots att jag inte hann att äta, dricka eller kissa på hela dagen…) Och sen fylldes jag av någon slags postkonventstomhet som förlamade både bloggtankar och skrivarhänder. Men nu så: back on track och redo med rapport och tankar om hur viktig passionen är för att skapa mirakel i livet!

Vi har gett den där lilla tanken från i våras näring, vi har vattnat den väl, vårdat den ömt, pratat med den och pratat om den, rensat från ogräs, chansat ibland, velat en del, skjutit från höften och älskat den passionerat. Ja vi har gjort allt ett litet frö behöver för att växa till ett mirakel, Lhina från Salming och jag. Utan vår passion för löpning hade tanken inte vuxit till konvent, den hade förmodligen fortfarande varit en tanke. En sån där jobbig en som mal på om att ”det hade varit kul”, ”vi borde” eller ”tänk om vi…”och annat tjafs.

Nu blev det en finfin dag med ca 200 löpare i spåren (och utanför, Markus Torgeby var ju med och körde trail…) i sydvästra Göteborg. Emma Green spänsttränade ett gäng, Oskar Käck körde intervaller med några, Frida Södermark pratade om ultralöpning och hur löpning blir en livsstil, Sara Ivarsson delade med sig av yoga för löpare, BG Nilesjö på Magasin Spring testade mjölksyratrösklar och Hälsa mera bjöd på Wake Up Call. Bland annat alltså! Vi pratade, skrattade och sprang tillsammans ut på Sveriges längsta betongpir också. Bland ännu mer annat alltså…

Passionen för löpning gjorde The Runner´s Convention. I´m sure! Vi siktar vidare mot ett nytt konvent som blir ännu bättre, för det är klart att även ett mirakel har sina fel och brister. Nu sitter vi mest och väntar på att få in utvärderingarna från alla de som också var med och skapade vårt mirakel så att vi kan gödsla och hitta rätt sätt att låta konventet övervintra för att vakna till liv, spira och gro till nästa höst då vi kör igen! Men vet du: redan 23-24 oktober kör jag löpning på vackra Vrångö för smarta löpare.

Jag tror att det är passionen som är skillnaden gör skillnaden helt enkelt, mellan att lyckas och inte och som gör att frön växer till mirakel. Hur man gör, vilka vägar man väljer, vad man rensar bort som ogräs och vad man vårdar extra ömt spelar nog inte så stor roll så länge passionen finns där. Passionen gör att man att omedvetet strävar efter att åstadkomma mirakel, oavsett vad det är man älskar passionerat. För visst är det sånt du verkligen gillar att göra som du gör bra? Som du gör ofta? Som du längtar till? Som du vill utvecklas i, lära dig mer om och bli bättre på? Jag är säker på att de små tankar du vill få att växa till mirakel kommer att göra det om du hittar passionen till dem. Tänk på de mål du sätter upp: var finns passionen? Hur gärna vill du nå dem? Hur mycket vågar du älska dem och satsa på dem? Mera passion åt folket helt enkelt:-)

Vill du höra mig prata om löpning i allmänhet och The Runner´s Convention i synnerhet lyssna här (45 minuter in i programmet): länk till Eftermiddag i P4 Göteborg Här kan du läsa vad Tidningen Sydväst skrev om The Runner´s Convention: Länk till Tidningen Sydväst, sidan 9 Traillöparen sprang med oss, läs hans blogg om konventet här: Länk till Traillöparens blogginlägg Vill du veta mer om smarta löpare på Vrångö? Här är länken till det: Smart löpare på Vrångö

11 oktober, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 22
  • Page 23
  • Page 24
  • Page 25
  • Page 26
  • Interim pages omitted …
  • Page 129
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday