• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

utomhusträning

sidoplanka med rotation

Glad midsommar! Förutom grodhoppen runt midsommarstången kanske du har fullt upp med att äta sill, välkomna gäster, hålla koll på grillen och hela släkten. Snacka perfekt passa på-träning för dig: sidoplanka med rotation! Jag gjorde den på löprundan (är ingen lättviktare, men håller ändå på att blåsa omkull, syns det?!) eftersom den är lika bra som löpstyrkeövning som passa på-träning. Passa på:andet för just midsommarafton kommer från att du kan ha koll framåt (grillen?) och bakåt, när du roterar (gästerna?) och du behöver ingen som helst annan utrustning än dig själv. Älskar sådan träning! Träning som funkar utomhus, träning som funkar när (om?) andan faller på och träning som fyller en viktig funktion för mig – i det här fallet löpstyrka som gör att jag håller som löpare på lång sikt.

På filmen visar jag från lättaste till tuffaste varianten, du hoppar på där det passar dig.

Sidoplanka med rotation – så här gör du:

  • rak linje från undre knä/fot till axeln på samma sida
  • armbågen inte bortanför/ovanför axeln
  • höfterna staplade rakt ovanpå varandra
  • tryck upp höfterna
  • pressa ner knä/fot
  • öppna upp utan att tappa översta höften bakåt
  • rotera utan att tappa övre höften framåt
  • lyft övre benet med inåtroterad höft (så att knät pekar nedåt) för att komma åt stabiliserande muskel, du gör rätt om du känner utsidan av sätet, ner mot utsida lår
  • kör viss tid/visst antal repetitioner per sida. Börja med 30 sekunder/fem benlyft, byt sida och upprepa tre gånger. Öka när du är redo. Du kan öka både svårighetgrad och tid/antal repetitioner. 
  • Börja inte med samma sida nedåt varje gång eftersom du bli trött på båda sidorna om du jobbar med benlyften. 

Prova dig fram! Upptäck om du är mer stabil på ena sidan än andra. Kanske kan vara något att jämna ut? 

That´s it! Och hela tiden har du stenkoll på midsommarkalaset – visst är det bra med passa på-träning?

Dansa snyggt, njut av midsommar oavsett väder och dröm söta drömmar i natt!

Glad midsommar önskar Malin

ps. undrar du över något eller har tankar om sidoplanka med rotation? Kommentera i tråden eller hör av dig!

22 juni, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Göteborgsvarvet och mitt uppdrag som löpcoach

Göteborgsvarvet och mitt uppdrag som löpcoach började samtidigt som eliten svischade genom Slottsskogen. Och slutade ungefär när de stormade Hisingen. Vad jag gjorde? Värmde upp ett gäng hjältar i hettan i solstaden Göteborg.

Alla som springer Göteborgsvarvet är hjältar

Alltså: Alla som springer längs den där magiska blå linjen som pryder Göteborg under några vårveckor är hjältar. Några för att de springer för välgörenhet, andra för att de har finslipat och toppat formen och slår personligt rekord och de allra flesta är hjältar för att de ger sig själva ett härligt hälsosamt och hållbart liv genom att träna och skaffa sig goda vanor inför Göteborgsvarvet. Ja, det där med hållbarhet hänger ju på om de fortsätter med löpningen även efter varvet förstås.

Och vet ni: Suget i benen när man är en sån som jag och hojar in till Slottskogen en dag som idag är… galet! Varför springer inte jag??? (Fattar faktiskt ingenting! Vad håller jag på med? Det är ju så kul!)

Göteborgsvarvet och mitt uppdrag som löpcoach

Göteborgsvarvet och mitt uppdrag som löpcoach, uppvärmning, löpningHur som helst: mitt viktiga och gôrroliga uppdrag bestod, för tredje året i rad, i att värma upp de fantastiska löparna från SCA. Sicket gott gäng! Och sicken skön känsla det är att få ta del av deras löparglädje, lagkänsla och engagemang!!! Förutom att de är hjältar i löparspåren, så är hela företagets Göteborgsvarvsupplägg så toppen på många olika plan. Den fysiska hälsan är en sak. Teambuildingen är en annan. Bra gjort SCA!

Vi har tränat tillsammans i ur och skur (mest ur faktiskt. Alltid gott väder när man springer liksom…) hela våren. Och idag sprang de tillsammans med tiotusentals andra genom den här soliga, varma stan. Några av de där andra tiotusentals är också mina adepter och …

Stolt över att sprida löparglädje

Jag är så jäkla stolt! Ja, jag är stolt över Göteborgsvarvet och mitt uppdrag som löpcoach. Men mest av allt är jag stolt över att sprida löparglädje. Stolt över att dela med mig av både kunskap och energi. Och galet stolt över att de gör det här! Oj, så många härliga målfoton, medaljbilder och kexchokladsnaps jag har fått ta del av den här eftermiddagen.

Just nu skulle jag vilja krama dem allihop. I alla fall ge dem en high five. Jag hoppas verkligen att de ser sin superhjältestatus. Jag hoppas verkligen att de firar. Och jag hoppas  verkligen att de gör om bravaden nästa år.

För nästa år, då springer jag också längs den 21 km långa blå. Ska du med? Sprang du i år? Kommentera gärna!

Vi ses,

Malin

Fler inlägg om löpning:
Göteborgsvarvet i Mölndal

Flåsa dig fokuserad

Jag älskar folkfest!

20 maj, 2017 av Malin Lundskog Leave a Comment

Ut o njut!

Ute är inne. Det är inte ens en trend, det är sedan gammalt! Ut och njut, för vet du: Vi som tränar utomhus blir piggare, får mindre spänningsvärk, är mer positiva och mindre deprimerade. Bland annat alltså… 

Utomhusträning ger en starkare känsla av förnyelse, mer energi och positivt engagemang och minskade spänningar, ilska, aggression och depression. De som tränar utomhus upplever också mer glädje och tillfredsställelse och det är mer troligt att de upprepar aktiviteterna igen. Och igen. Och igen. Du vet sådan som skapar en vana: att upprepa något om och om och om igen. 

När man i forskarsammanhang har undersökt skillnaden mellan utom- och inomhusträning är det framförallt de mentala effekterna som energi, engagemang, glädje, och tillfredsställelse som som skiljer sig åt till utomhusträningens fördel. Lägg till effekten av att det är troligare att man upprepar sin träning om den sker utomhus så kommer ju även den fysiska skillnaden att bli stor i det långa loppet. 

Hur annorlunda skulle inte en dag på jobbet vara om alla tog sig en sväng utomhus varje dag. Det behöver inte ens vara träning, det kan räcka med motion. Rörelse. Det där med tidsbrist är ingen bra anledning att strunta i det hela, för forskare har kommit fram till att det räcker med fem minuter om dagen. F E M minuter. 5! Kom inte och säg att du inte har fem minuter för då tror jag inte på dig. Låtsas att du röker och ta en rökpaus ute. Utan cigg såklart!!! Tänk de positiva vibbarna, arbetsglädjen och motivationen som kommer från det. Walk and talk är inte ett dugg dumt. Utomhusträning tillsammans med kollegorna – vilken grej va? Vilken effekt en sådan friskvårdssatsning skulle ha, jämfört med att var och en tar sitt eventuella gymkort och drar… 

Grönt är skönt och blått är flott och den kombon av natur har ännu bättre mental effekten än bara grönt: grön natur och blått vatten. Jag är till och med säker på att bruna löv och grått hav också gör susen. För att inte tala om vit snö.

Ut och njut! Det är verkligen inte det senaste. Egentligen är det mesta som handlar om hälsa gammalt – fysisk aktivitet utomhus varje dag, sova på natten och en rejäl dos sunt förnuft, hur svårt kan det vara liksom?! 

Det går att vara utomhus året runt. Jag gillar verkligen vinterlöpning. Och rundorna på våren! De sköna morgonturerna på sommaren. Och det härliga gnetet mot höstvindar. Ute is da shit om du frågar mig, men nu frågar jag dig: flyttar du in träningen på vinterhalvåret eller kör du alltid inomhus? Alltid utomhus? Berätta gärna gärna!

Ps. Du vet väl att det just nu är bokatidigt-pris på den löparglada helgen på Vrångö i mars? Mer info om löparhelgen här

Heja heja dig!

Malin

10 november, 2016 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday