• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

utomhusträning

Tantparkour eller hopp & lek för både tanter andra

Tantparkour heter det visst, det som jag har tänkt på som hopp & lek. Rörelseglädje. Svettas och flåsa. UtoNjut. Kärt barn har precis som vanligt många namn och kanske, kanske låter det lite coolare med tantparkour? Eller bara mer spännande och det är ju gott nog.

tantparkour, Malin Lundskog, utonjut, träning, Knippla, springer spaniel
alla ska med?

Att ha kul med kroppen är ett state of mind

Oavsett om ni väljer att kalla det tantparkour eller hopp & lek, så är det det här som är grejen för mig när det gäller träning. Eller snarare icke-träning kanske? Snarare ett state of mind när man har kul med kroppen i rörelse. Mäta med känsla inte med kilometer, vikter eller procent av en maxpuls. Keep it simple helt enkelt? Och helst av allt vill jag keepa it simple utomhus. I en geggig skog eller på kala klippor. Eller en motionsslinga. Eller i en park, på en lekplats eller rent av ett utegym.

Strunt samma var eller när eller med vem vi rör oss. Skit i vad vi kallar det. Leta efter känslan! Känslan av att lita på våra kroppar. Vågar lita på att den rörelsen som vi tycker är kul och som känns bra, den är skitbra! Den fysiska aktiviteten som gör oss glada och den som vi faktiskt utför är den bästa rörelsen av dem alla. Och det är precis vad tantparkour, hopp & lek och UtoNjut för att svettas, flåsa och skratta handlar om.

Vad är tantparkour?

Det här är tantparkour/rörelseglädje/UtoNjut/hopp&lek för mig: När vi tar de onödiga hoppen ned från en bänk eller sandlådekant, fast vi egentligen tror att vi inte kan hoppa längre. Eller glädjen av att ta omvägen runt en lekplats eller gå utfallsgång i slalom mellan lyktstolpar eller varandra. Äventyret av att gå med ena foten uppe på trottoarkanten och den andra nedanför. Irra runt i krabbgång bland bergen, göra snöänglar och rulla runt i ljungen. Någon som undrar varför jag inte tycker att en promenad bara är en promenad? Eller varför jag så mycket jag bara kan lever livet i oömma, mjukiskläder?

Ja, ordet tantparkour har ju inte jag hittat på. Det är, såvitt jag vet, Maria Ringsén i Borås som myntade begreppet och det handlar om att hitta rörelseglädjen, stärka sig själv både fysisk och mentalt. Gissa hur många, framförallt kvinnor, jag har mött genom åren som inte vågar hoppa ned från ens en låg kant. Som tror att de inte kan! För de har inte testat sedan de var barn. Eller kanske själva hade småbarn. (Eller för att de lider av inkontinens, men det är en annan historia som ni kan läsa mer om i Mariannes mirakel bland annat) Det är ju jättesynd, eftersom hopp gör gott för skelettet och vår intre styrka. In och kolla Marias Instagramkonto tantparkour för massa inspo!

Ni som har tränat utomhus med mig, ni är redan luttrade tantparkourare. Och ni vet att jag älskar rörelse som är enkel och som går att anpassa hur tuff tant eller feg farbror man än är. Tantparkour passar alla. Lovar!

Våga lita på kroppen

Tänk när vi vågar lita på att för vår hälsa behövs ingen detaljerad träningsplan, för goda förutsättningar till bättre sömn behövs ingen mätning av kilon eller kilometrar. För att må bra behöver vi röra på oss, svettas, flåsa och njuta. Vill vi få till vana att röra på oss behöver vi upprepa vanan. Ofta. Och då är ju hopp & lek med dig själv där du är enklaste vägen för att få det gjort. Så enkelt så det är lätt att luras att det inte funkar, men … det gör det.

Under alla år som jag har jobbat med träning av både kroppen, knoppen och till och med själen (går det ens att hålla i sär den här treenigheten?) har de flesta frågor jag har fått handlat om hur långt, hur ofta, hur tufft, hur länge. Frågor som har handlat om prestation och ofta prestation i relation till resultat. Mina svar har alldeles för ofta för att de ska gå att sälja handlat om ’det beror på’. För det gör det ju.

Det finns till och med forskning som visar att det bland annat beror på hur kul du har. Och frågar ni mig så kan det här med tantparkour bli hur kul som helst! Här ser ni hur kul jag hade på morgonpromenaden idag till exempel. Snälla, testa detta hemma!

Malins tantparkour

Och vet ni vad som också vore kul? Om ni berättar att ni testar och ger era bästa tips för en stunds hopp & lek. TUSEN TACK på förhand. HEJA HEJA alla! Vi ses snart igen.

Tills dess: stor kram Malin Lundskog

Och stort tack mina deltagare i GLAD FRi STARK som visade att mitt gamla hopp & lek nu kallas tantparkour!

Du kanske också vill läsa:

Myrstegsrevolutionen och de goda vanorna

Jag vill vara stark både fysiskt och mentalt

kondition, styrketräning balans och mindre sitta still

30 november, 2022 av Malin Lundskog Leave a Comment

när vintern kom till Knippla och annat gott &blandat

När vintern kom till Knippla? Det var i måndags det. Och sen försvann den i tisdags. Men vi fick lite snö i alla fall och det är ju alltid härligt. Resten av veckan har varit novembergrå när det gäller vädret, men jag gillar det vädret. Också. Ja, det är sant. Och ja, ni vet ju vad de säger om att det inte finns, nåt dåligt väder … Därav min snajsiga jacka som jag numera lever i här ute på ön.

 när vintern kom till knippla, öliv, Malin Lundskog, kläder, västkusten, vindar,
Arbetskläder funkar så himla bra även när man inte jobbar …
när vintern kom till Knippla, snö, utsikt, västkusten, malin Lundskog
värsta vinterlandskapet ju!
när vintern kom till Knippla, hopptorn, snö, västkusten, malin Lundskog
soluppgången när vintern var här. Hur fint?

Men annars då, vad har hänt under veckan som har gått?

Hundlivet har bjudit på både härliga promenader och en liten Jackson som käkar penicillin efter infektion av nån jäkla taggbuske han har sprungit in i. Herregud, plockade gôrstora taggar ur nosen på honom! Han verkade helt obekymrad och finner sig finfint i både att bli sårtvättad och ögondroppar och penicillin-matad morgon middag kväll.

när vintern kom till knippla, öliv, hundliv, springer spaniel
Obekymrad om sår och infektioner. Och väldigt söt, eller hur?
springer spaniel, hundliv, öliv, västkusten
vi har hälsat på mina föräldrar i Skärhamn
när vintern kom till knippla, hundliv, springer spaniel, bohuslän
… och bad är ändå livet! Det tycker både Jackson, Brorsan och jag.

Jag fortsätter att skriva

när vintern kom till Knippla, författare, Malin Lundskog, blogg, nanowrimo
… om jag utnyttjar alla chanser att skriva? Typ …
På färjan, på väg till svärfars 85-årsfirande till exempel

Nanowrimo fortsätter och jag tar nästan varenda chans jag får till att skriva. Jag veeet att jag har sagt det förut, men jädrar i min lilla låda vad härligt det är när man har väckt lusten till lilv genom att göra något ofta. Funkar på skrivande. Funkar på träning. Myrstegsrevolutionen är super för att skapa goda vanor. Ja, och dåliga men de behöver vi kanske inte prata om här?

Men igår blev det inte jättemånga ord skrivna. Däremot pratade jag om skrivande hela dagen på Torslanda bokmässa, där jag var med min roman Mariannes mirakel och min bok för att skaffa goda vanor: GLAD FRi STARK.

Ha ha ha, ibland kan jag undra om jag håller på att bli en kuf härute på min ö, där jag strosar runt i illgula jackor och flanellpyamasbyxor eller sitter framför datorn och skriver och knappt pratar med en själ. Förutom mig själv och hundarna då, he he. Och sen när jag väl träffar folk kan jag liksom inte sluta prata. Särskilt inte om det är härliga samtal om ämnen som att må bra och att skriva romaner, som det var igår på bokmässan. Nästan som kosläpp …

torslanda bokmässa, Malin Lundskog, författare, skrivliv
Torslanda bokmässa igår.

Och rörelseglädjen, en never ending story

Varje söndag tränar vi tillsammans här på ön. Jag för och öborna följer och även om jag under veckan kör några pass på gymmet så är det här med utomhusträning ändå bästa grejen. Herregud vad gott det är att svettas igång kroppen ute.

Idag fick jag avhopp efter avhopp på grund av både sjukdomar och bortresta och allt möjligt, men jag tog med mig min högtalare och drog till parken. Om inte annat kunde jag ju träna själv? Men trenden håller i sig. Inte en enda gång på de nästan två och ett halvt år som jag har lett träning varje vecka här ute har jag behövt vara ensam. Jag menar en deltagare är ju väldigt mycket mer än ingen?

träning, utomhusträning, knippla, Malin Lundskog

Jag är faktiskt skitglad över att träna andra. Och mig själv!

När vintern kom till Knippla blev den väldigt kortlivad. Än så länge. Jag hoppas på mer vinter! Och är rätt fascinerad märker jag när jag ser på det jag precis har skrivit att även en grå novembervecka innehåller mycket färg och att det är coolt att vara människa ändå. Kunna vara både den där kufen på ön, den frisläppta kon, instruktören och författaren. Och hon som plockar taggar ut hundnosar. Tänk vad vi kan allihop. Tänk vad vi är mycket. HEJA OSS!

Detta är ett inlägg i min bloggserie Veckans gott&blandat. Vill du andra inlägg om livet varje vecka, hittar du dem här.

Ses snart igen hoppas jag, tills dess: varma kramar
Malin Lundskog

27 november, 2022 av Malin Lundskog Leave a Comment

Utomhusträning för julskinkor och ben

Utomhusträning är den bästa sortens träning om du frågar mig. Älskar utomhus även om man inte måste ställa sig på en hal klippa, trassla in sig i hundkoppel och filma när benen och sätesmusklerna redan är stumma av träningsvärk.

Men … tyckte att passet jag körde med det fantastiska träningsgänget här på ön under annandagen var för bra för att inte sprida det vidare. Slit det med hälsan och lägg upp det som ni vill. Till exempel 10 repetitioner av varje övning i tre varv, eller en minut per övning i två varv eller fem repetioner av varje eller trettio sekunder. Som sagt: man gör som man vill och orkar. Mitt hetaste tips är att ni bestämmer er redan innan för hur ni lägger upp passet. Även om jag är den första att förespråka freebejsande, så är det gôtt att ha ramar att hålla sig till. Eller vad säger ni?

Vad säger ni om utsikten på mitt gym?
Musik: alive av @iksonmusic

Utomhusträning för sätesmuskler och ben

  • Knäböj, helt vanliga. Hälarna nedgrävda i berget och fokus på att känna skinkorna
  • Hoppa fram och tillbaka i en knäböjande position. Ju djupare ner desto …
  • Utfall. Framåt eller bakåt (bakåt snällare mot knäna om du känner av dem.
  • Utfallshopp. Variera med längdskidåkarhopp om du behöver.
  • Djupt ned i knät och pulsera. Aj! Oj!
  • X-hopp (kan de heta? Går ut på att höger hand kommer ner till vänster fot, sedan upp och hoppa med armar och ben som ett X och därefter vänster hand ner till häger fot)
  • Statisk knäböj med tåhävning. OBS för att gå upp på den stora trampdynan (den bakom stortån), då få vaderna och balansen lite större utmaning.
  • Hoppa 180 grader i knäböjsposition (sa jag hala klippor ha ha ha)
  • Korsvisa utfall, lite á la hovnigning.
  • Sprintstart med hopp.

PS. när vi körde det här på Knippla använde vi burpees som pausövning innan vi tog nästa varv. Just sayin´

utomhusträning, träning, sätesmuskler, benträning, Knippla, Malin Lundskog
Efter årets sista gemensamma träningspass på Knippla. Innan träningsvärken …

Vill du träna mer med mig?

Under årens lopp har jag lagt upp en hel del träningspass både här på bloggen och på You tube. Här är några exempel för dig som vill ha mer inspiration:

Backträning – snabbt och enkelt
Backträning – perfekt att träna tillsammans
Rolig utomhusträning

Söker du på träning i min sökruta hittar du mycket mer.

Träning eller ej: vi syns snart igen!
Varma kramar (på avstånd och med nytvättade händer)
Malin Lundskog

28 december, 2021 av Malin Lundskog Leave a Comment

Vi tränar utomhus tillsammans på Knippla

Vi tränar utomhus tillsammans på Knippla. Hela sommaren! Och vi har så himla kul! Dessutom har vi världens vackraste utsikt ungefär var vi än är på ön och svettas och flåsar. Ja, jag kanske är partisk och världens vackraste kanske är onödigt att skriva eftersom det inte är någon tävling. Men ändå. Havet! Både till höger, vänster, framför och bakom oss.

Vi tränar utomhus tillsammans på Knippla
en helt vanlig torsdagsmorgon …

Vi tränar utomhus tillsammans:

  • Tisdagar 8.30-9.15 Power walk med inslag av rörlighet och styrka
  • Torsdagar 8.15-9.00 Styrketräning i cirkelform på utegymmet
  • Söndagar 18.00-18.45 Styrka och kondition med kroppen som redskap (finns inget bättre?!)

Jag kunde inte hålla mig borta från träningen

Nä, som sagt: jag kunde inte hålla mig borta. Jag trodde att jag var färdig med instruerandet, men … det var jag visst inte. Herrenaddå vad kul jag tycker att det är. Och vad mycket jag har kvar att ge. För att inte tala om vad jag får!

vi tränar tillsammans på Knippla
söndagarna i Parkbacken
OBS för åskådaren längst ner i bild …

De sista åren har jag jobbat mycket med den mentala och den själsliga delen av hälsan. Men det ena förtar inte det andra och vi behöver ju svettas och flåsa (det kan ni läsa om i min bok GLAD FRi STARK till exempel) så det känns så himla härligt att köra på med träning igen. Ja, igen … eftersom coronan satte stopp för de träningsuppdrag jag hade på företag i våras …

Oavsett om du är bofast, sommargäst, sjöfarare, husbils-/vagnsresenär eller platsar i någon som helst annan kategori av människa som befinner sig på Knippla så är du hjärtans välkommen! Jag kunde inte hålla mig borta. Kan du?

Hur som helst, vi ses här på bloggen snart igen och du vet väl att du är välkommen att ställa frågor via mail och kommentera de inlägg som redan finns här på bloggen? Jag blir bara glad av kontakt med er!

Tills vi ses: HEJA HEJA DIG!
Kram (på avstånd och med nytvättade händer)
M

14 juli, 2020 av Malin Lundskog 9 Comments

Tips på hur du håller igång din träning under pandemin

Tips på hur du håller igång din träning under corona-pandemin! Ja, de är för dig som är frisk alltså … Jag läste idag om hur miljontals svenskar har slutat träna sedan Covid19 kom till Sverige. Först tänkte jag: wow, är vi så många som faktiskt tränar regelbundet? Och sedan tänkte jag: men varför? Varför sluta träna om man är frisk när vi inte har några restriktioner på att röra på oss utomhus, om vi inte gör det i folksamlingar (som när jag skriver det här inte får överstiga 50 pers)? Ja, varför? När fysisk rörelse gör oss så gott i både kropp, knopp och själ.

Dum fråga kanske? Borde ju jag som jobbar med vanor mest hela tiden förstå, att det är precis det allt handlar om: vanor. Är vi vana att gå på ett speciellt pass på ett särskilt gym och det gymmet stänger, då … är det lätt att låta sig luras av att tanken som säger att vi inte gillar någon annan träningsform någon annan stans. Eller tanken som säger att vi inte har någon aning om vad vi ska göra om vi tvingas träna ensamma. Eller den där idén som lurar iväg oss att tro att vi måste ha sällskap när vi tränar. Ja, du fattar och har kanske ett lager med andra ursäkter att tipsa om?

Vi kan lura oss själva vart vi vill, även om det inte är april. Mer om att lura sig själv och självsabotage hittar du bland annat här: Alla våra ursäkter. Även vi som älskar att träna och motionera utomhus kan behöva inspiration på hur sjutton vi gör när världen är upp och ner.

Tips på hur du håller igång
lyfta stenar, bära grenar …

Tips på hur du håller igång

  • Gå till jobbet, även om du jobbar hemifrån. Fake it until you make it typ. Effekten blir ju densamma
  • Just nu bjuder mängder med träningsprofiler på gratis träning online. Hitta någon du gillar och häng med på hennes pass.
  • Följ de tider du är van att träna på. Brukar du ha ett pass bokat onsdagar klockan 17.30? Träna onsdagar kl 17.30 även nu.
  • Walk and Talk med en vän? Träffas online eller i telefon och kör tillsammans.
  • Acceptera att varken läget eller du är som ni brukar just nu. Är det dags att testa nytt?
  • Ut och lek i naturen. Vuxna får lov att klättra i träd eller hoppa indianhopp. Jag lovar!
  • Träna utomhus. Så självklar punkt här, att jag höll på att glömma av den. Spring, cykla, ro, gå.
  • Och dansa! Spela musiken du älskar och dansa loss.
  • Följ myrstegsrevolutionen. Är det här nytt och stressande: ta ett litet litet steg varje dag. Vem vet, kanske har du hittat en ny vana innan du vet ordet av?

Har du fler tips på hur du håller igång din träning under corona-krisen? Dela gärna med dig!

Här bjuder jag på fler tips om utomhusträning för utomhus är alltid bäst. Särskilt nu 🙂

Hoppas att du hittar nya rutiner om du behöver dem, för det är nytt som gäller nu. Vi är på väg mot ett nytt normal, eller hur?!

Och du, du vet väl att vi jobbar som sjutton med goda vanor i medlemsprogrammet GLAD FRi STARK? Du är varmt välkommen att hänga med oss! Plus att vi tränar tillsammans varje vecka. Bara en sån sak!

Hepp!
Ses snart igen; tills dess:
HEJA HEJA DIG!
Kram på avstånd och med nytvättade händer
//M

Springa maraton utan att träna, hur smart är det? Malin Lundskog, trail, maraton, löparglädje, Sandsjöbacka, Tips på hur du håller igång
bara ett av många sätta att hålla igång på

31 mars, 2020 av Malin Lundskog 3 Comments

Därför ska du motionera utomhus i höst!

Därför ska du motionera utomhus i höst … Tro inte att jag inte är fullt medveten om att ni är många som inte förstår sig på det där med att vilja vara ute i ur och skur och höstrusk och storm. Men vet ni vad: det är himla bra för hälsan att vara utomhus. Året runt. Det ökar immunförsvaret, ger lugn och energi, bättre sömn, ökad känsla av att vara tillfreds. Kort och gott: det gör gott! Och frågar du mig så är det gott också.

löparglädje, motionera utomhus, höst, naturen, Malin Lundskog

extra lätt att andas när höstluften luktar krisp!

Därför ska du motionera utomhus i höst:

Här kommer finfina argument att ta till när du tvekar, när regnet piskar mot rutan, när mörkret är jättemörkt och soffa, filt och en varm kopp te drar i dig.

  • Ökat immunförsvar – vistas du mycket utomhus stärker du ditt immunförsvar eftersom kylig luft stärker slemhinnor och deras uppgift är bland annat att stoppa eller ta knäcken på oschyssta bakterier.
  • Ökar ditt lugn – att vistats i naturen ger hjärnan en perfekt dos intryck (om vi inte samtidigt kollar Facebook och lyssnar på poddar vill säga) som gör att den (och du) har mycket lättare att varva ner. Ja, motionen i sig gör ju nedvarvning lättare så motion plus natur = winwin!
  • Ger dig energi – frisk luft och rörelse ger energi. Det är inte så höstspecifikt i sig, men däremot har vi en benägenhet att stanna inne när hösten kommer. Gör inte det! Gå ut! Piggna till!
  • Du får bättre sömn – Genom att motionera utomhus får du, som jag redan har nämnt, lättare att varva ner. En effekt till: utomhus följer vi naturens eget ljus och mörker. Dagsljus i ögonen ger energi, höstigt kvällsmörker ger naturlig trötthet – båda delarna påverkar sömnen positivt.
  • Ökad känsla av att vara tillfreds – Att motionera gör ju att dina ”oj vad jag mår bra-hormoner” spritter igång, redan där är du tillfreds-feelingen på spåren. Att motionera utomhus med de där lagom många intrycken för din hjärna, levlar upp känslan. Att motionera utomhus en höstdag? Nu snackar vi tillfreds!

därför ska du motionera utomhus i höst, eklöv, höstlöv, Malin Lundskog

detta med höstfärger alltså, hur vackert är inte det?

Och så är det vackert!

Är det fint väder finns det knappt något vackrare färgmässigt än höst och då slår glädjen till med kraft. Är det regnigt och ruskigt kommer du att vara galet tillfreds av att du trots det tog dig ut. Okej, jag tycker att även att grått är vackert …

Ja, du ser ju: höst och motion är en fenomenalt hälsosam kombo. Du kanske kommer på fler anledningar att motionera utomhus? Dela gärna i kommentarerna! Jag lade inte med punkten om att det är kul, för det finns ju en risk att du inte tycker det. Men du kommer att tycka det om du ser alla de här fördelarna. Eller hur?! Och just därför ska du motionera utomhus i höst!

TV-tips om du behöver fler argument:

Har du sett Vetenskapens värld på SVT och avsnittet som heter Frisk av naturen? Om inte: gör´t! Så vackert, så gôtt med fakta om sådant vi instinktivt känner och så … helt enligt min favorithashtagg: #utonjut Här är länk till programmet 

Med det sagt om TV och natur, så har jag skrivit om att jag tycker att naturen slår Netflix alla dagar i veckan. Här hittar du det inlägget.

Motionera på,
vi ses här på bloggen snart igen!

Tills dess: HEJA HEJA DIG!
//Malin

2 oktober, 2018 av Malin Lundskog 10 Comments

  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 155: Mamma mia …
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel
  • Livets första dansuppvisning – på Storan!
  • Kärleksvisa till min son …
  • Envishet och galenskap och en ballong!
  • Jag boktipsar om Var är de vuxna?
  • Min sämsta väninna har varit på sitt livs första bokklubb

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday