• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

utonjut

Du ångrar bara det du inte gör …

Sköna obekväma tankar från winterworkation

Tänker så att det knakar skönt. Som en stretch du vet, som gör sådär gott-ont. Idag tänker jag på att jag är så himla glad att jag inte följde min första instinkt i söndags när jag vaknade. Den var nämligen: jag åker inte till Åre! Jag känner ingen, jag kan inget, jag kommer att vara lastgammal och tråkig, tänk om ingen vill prata med mig, tänk om … Ja, jag tänkte precis så som många av mina kunder gör när det gäller hälsan: tänk om … tänk om jag inte kan, tänk om jag inte orkar, tänk om jag inte lyckas! Tänk om … Och det är i det läget det är dags att tänka om. Och tänka: Tänk om jag kan! Tänk om jag lyckas! Tänk om jag får skitkul! Tänk om jag lär mig massor! Tänk om jag träffar massa roliga människor!

Tänk om jag inte hade åkt? Då …

Hade jag fortfarande inte testat att köra skoter, som Åreguiderna så generöst tog oss med på.

skoterkörning winterworkation i Åre

 

skoteråkning i Åre, winterworkation, Malin Lundskog

Jag hade kanske aldrig fått veta vilka konstverk jag kan göra med blommor, som Hanna visade oss:

blommor, winterworkation, löpare, malin lundskogblomstermandala. blomsterpill med Hanna, winterworkation Influencers of Sweden

Jag hade inte fått uppleva sagolika 25 kilometer i total ensamhet i skidspåren:

längdskidåkning, winterworkation i Åre, Malin Lundskog

Jag hade inte lärt känna fler än jag gjorde i söndags morse. Fina människor dessutom! Sådana är det ju fint att ha fler av i livet. Jag kan en hel del mer än jag kunde innan jag drog iväg och jag ser fram emot att lära mig mer. Jag var förmodligen äldst, men tror inte att jag var så tråkig för det. Löjlig grej att haka upp sig på, eller hur? Och jag hade någon att prata med varje stund jag ville det. 

Det tänker jag på. Och så tänker jag på hur jag kan få till mer skidåkning i livet …

Jag är tacksam över att jag är målbildstränare och coach och mellan varven lyckas använda mina sådana skills även på mig själv. Som i söndags, så att jag inte föll för den enkla utvägen att stanna kvar hemma i Göteborg. Då hade jag ju missat allt det där jag just beskrev och dessutom det här: resan upp till och från Åre med Maja, jag hade inte fått träffa Sara irl, en tjej jag inspireras massor av (erkänner: starstruck!), jag hade missat den sanslöst goda maten som Holiday Club Åre bjöd på (på riktigt: åk! ät!). Jag hade inte fått workshoppa med Alexandra eller prata äventyr med Chaly. Jag hade inte fått kunskap och inspiration av Clara om varumärke, Johanna om rädslan att inte vara omtyckt (typ tvivla på att åka till Åre?), Jeanette om stipendier, Ann-Mari om passiva inkomster, Mayrem om SEO, Mona om marknadsavdelningar. För att nämna några. Har jag missat någon räknar jag med att denna någon säger till och inte ångrar något som inte blir gjort. Eller sagt.

Jag ångrar det jag inte gjorde

Vad jag ångrar? Att jag inte bjöd på något av det jag faktiskt kan, som hälsa för entreprenörer och vad en gnutta motion gör för kreativiteten (har du sett att webbkursen Hälsa för entreprenörer släpps idag förresten?). Tur att det kommer fler workations – så att jag får nya chanser. En bra grej det där: att få en ny chans. Och ta den …  

Färdigångrat för den här gången. För alltid? Nej, kommer säkert tvivla fler gånger, men ju fler gånger jag övervinner tvivlet, desto bättre blir jag ju på att övervinna det. Det tänker jag på. Och på det där med att få till mer skidåkning i livet då … 

Vad tänker du på?

Vill du fortsätta hänga med mig här på bloggen och ta del av fler hälsosamma tankar? Följ bloggen på Bloglovin

Ses snart igen!
Tills dess: heja dig, dina tankar och allt du inte ångrar!

//Malin

Mer om winterworkation: mindset och bättre självkänsla – måndagsmotivation

Mer om organisationen jag drog iväg med: Influencers of Sweden
 

30 januari, 2018 av Malin Lundskog 10 Comments

Backträning – perfekt att träna tillsammans

Backträning

Löpning går utmärkt att träna tillsammans. Det är till och med perfekt för träning tillsammans med andra. Ja, det är löpning i sin ensamhet också, men idag tipsar jag om grejen med backträning och hur fantastiskt det är att köra tillsammans. Som jag gjorde med en av mina springkompisar häromdagen!

Att springa i backe är bra av många olika orsaker och det är en fenomenal träning av både pannben, benmuskler och hjärta. Yay! Tre-i-en och väldigt mycket godare eftersmak än ett Kinderägg. En av alla fördelar med backträning är att du kan träna det tillsammans med andra, oavsett vilken träningsnivå ni ligger på, hur snabbt ni springer eller hur vana ni är vid löpning. Alla kan hänga med på backträning! Visst är det bra?!

Så här lade vi upp vår backträning
”Ska vi ses på lunch?” frågade Camilla. Och jag sa ja. För jag vet att en lunch med Camilla är detsamma som ut och njut. Som löpning. En lunch varar för de flesta av oss oftast max en timme och det var den tid vi hade också. Gäller att vara effektiv då. Och det är fullt möjligt att träna effektivt och ändå hinna prata massor om allt som finns att prata om under den tiden. 

  • Uppvärmning, med gott snack, kisspaus efter förmiddagens kaffedrickande framför datorn och prat om vad som har hänt sedan sist. 
  • Tio minuters backlöpning. Upp och ner och upp och ner och upp och ner och så vidare. I tio minuter, där var och en körde i sitt eget tempo och ci möttes på lite olika ställen, kunde heja på varandra och där vägen ner tog så lång tid att vi orkade köra på uppför igen. Olika tempo spelar ingen roll!
  • Mellansnack medan vi återhämtade oss och joggade vidare till nästa backe.
  • Sju minuters backträning med löpning på samma sätt som i tiominutersbacken. 
  • Återhämtningsjogg, mer prat och sökande efter en tredje backe, som vi kom på att vi kände för båda två. 
  • Fem minuters backträning. Same procedure …
  • Nedvarvningsjogg tillbaka till start och sedan for var och en till sitt. Och sin lunch.

På mindre än en timme hann vi springa oss sådär skönt trötta och vi hann att umgås. Fatta hur skönt det var att höra Camillas ”Bra jobbat, Malin!” när jag var på väg upp och hon på väg ner! En egen hejarklack ute i skogen liksom. 

Det finns inget som säger att du måste köra det här backpasset tillsammans med någon, men det går. Alldeles utmärkt till och med! Och att vi hamnade på tio, sju, fem minuter beror på att det något var vi ju tvungna att bestämma oss för. Du kan köra en femtonminutersbacke om du tycker det lockar. Eller tre sjuminutersbackar. Eller … ja, du fattar. Fritt val! Precis som valet att springa är. Men gôtt e d!
 

löparglädje, Malin Lundskog, Hälsa mera, backträning

Fördelar med backträning

Under backlöpning tränar du ben- och sätesmuskler på väg upp, och du ställer krav på senor och ligament både på vägen upp (hej hälsenor!) och ner (särskilt om du är trött och inte orkar hålla emot med musklerna). Mer om vad som är viktigt att tänka på under backlöpning har jag skrivit här: Backträning – fysiskt och mental stärkande. Kommer alldeles säkert att återkomma till alla fördelar med backträning igen.

Med det sagt: ut och njut!
Vi ses snart igen,
//Malin
 

13 januari, 2018 av Malin Lundskog 2 Comments

Klä dig rätt för löpning – det finns inget dåligt väder …

Klä dig rätt för löpning i kläder efter väder. Det finns väder som är bättre och sämre att springa i, men oftast finns det inget väder som inte är okej att springa i. Det är lättare att njuta av sol och värme för de flesta av oss, men ärligt talat: motvind och regn är inte fel! Anpassar du kläder efter väder blir det ännu bättre!

Det här tar jag på mig:

Grundprincipen när det gäller kläder för löpning är lager-på-lager så att du kan plocka av dig när (oftare när än om faktiskt) du blir för varm. Så här års brukar jag tycka att det är okej att frysa lite de första tio minutrarna ungefär. Förutom om händerna! Händerna är ju tentakel på kroppen som inte är livsavgörande för kroppen att värma upp, så de brukar komma i sista hand (obs fyndigheten där ;-). Är det halt eller slirigt där jag springer vill jag desto ha handskar att ta emot med om jag skulle ramla …

När termometern ligger mellan 0 och +7/8 sådär kör jag med:

  • trosor. Rejäla doningar modellmässigt så att skinkorna får ett extra lager kläder på sig. De blir ganska kalla annars …
  • mamelucker. Ju närmare nollan desto troligare att jag kör med mamelucker. Skönt för ovan nämnda skinkor.
  • sport-bh. Ingen skillnad jämfört med sommarlöpning direkt.
  • ullstrumpor. Ju närmare nollan desto troligare att jag kör med kompressionsstrumpor, både för att det är skönt och för att det värmer vaderna. Dessutom är ju ull outstanding när det gäller att både värma och kyla, så om jag klampar ner i en vattenpöl blir fötterna inte lika nedkylda som om de var nedtryckta i strumpor av konstfibrer.
  • tights. det dröjer till några minusgrader innan jag går på långkalsonger eller fodrade tights.
  • underställströja. Gärna en undertröja i ull för att inte bli nedkyld om jag springer långsammare vissa partier och inte håller samma svettiga temperatur hela passet.
  • vindjacka. Alldeles särskilt om jag ska springa längs havet, vinden kyler ofta mer än en tror så det är skönt att inte blir helt genomblåst. Särskilt när en är svettig!
  • buff. Eventuellt en runt halsen. Om jag inte kör med mössa kör jag buff runt öronen. Okej, biffen är min åretrunt-specialare, så inte särskilt vinterspecifik, men i alla fall.

klä dig rätt för löpning, löparkläder, Malin Lundskog, Salming conceptstore

Flera tröjor?

När jag springer långpass och när jag springer lågpulspass har jag med mig en torr undertröja att byta om med om jag blir nedkyld.

När jag springer i minusgrader kör jag med en tunn överdragströja ner till kanske minus fem grader. Kallare än så blir överdragströjan tjockare. Och när termometern visar fler än fem minusgrader börjar jag fundera på långkalsonger. Jag tycker att långkalsonger och vanliga löpartights är skönare än fodrade tights. När det är kallare än minus tio ute brukar jag använda både långkalsonger och fodrade tights. Är det kallare än minus tjugo springer jag inte. Eftersom jag bor i Göteborg är det sällan kylan stoppar mig från att springa 🙂

Kom ihåg att ju kallare desto viktigare med uppvärmning för att inte chocka luftrör och lungor med tjurrusningar som gör dig jätteflåsig direkt. Låt årstiden ha något att säga till om när det gäller löpningen, det blir ett sätt att variera träningen på. Klä dig rätt för löpning bara, så löser det sig …

Hur som: ut och njut! Det funkar i alla väder. I alla fall väldigt nästan!

Ses snart igen,
tills dess: HEJA HEJA DIG!

//Malin

26 november, 2017 av Malin Lundskog 6 Comments

Vinterlöpning: perfekt för löpteknik och löpskolning

Förra helgen sprang jag mitt första lågpulspass (läs mer om det här) på länge och de kommer att bli fler enligt den gamla devisen en gång är ingen gång. I veckan har jag mixtrat med både låg intensitet och löpskolning till exempel – perfekt löpning för vinterkroppar och -knoppar som inte vill orkar (det är okej att energinivån sjunker under vintern) eller kan (isgata till exempel) köra på med samma tuffa träning som under vår och sommar. Idag får du tips om ett lugnt, roligt och effektiv teknikpass.

För mig är löpning en åretrunt-aktivitet och det beror på många olika saker, kanske mest för att det är så enkelt att springa. För att jag älskar att träna utomhus. Och att löpning är en suverän mental återhämtning för mig. Och ett fenomenalt sätt att umgås på! Och ger energi oavsett allt. Och … Äh, svårt att säga vilken som är den största anledningen till att springa året runt och det spelar egentligen ingen roll. Det som spelar roll är att jag tycker om det!

Löpskolningspass
Här är ett förslag på löpskolningpass som funkar fint som ett helt eget pass:

– Uppvärmning 10 minuter (kom ihåg att uppvärmning är uppvärmning. Våga ta det lugnt!)

– 4 X (5 x 20 sekunder med 15 sekunder vila) 90 sekunders vila mellan de fyra blocken. Variera tiden efter dig. Du ska kunna hålla perfekt teknik genom hela sekvensen, börja hellre på 10-15 sekunder/gång om du inte har kört förut. Öka tiden om du håller tekniken under 5 x 20 sekunder som extra utmaning. Jogga lätt (ja, lätt!) under de 90 sekunderna mellan blocken, för att inte bli kall. Extra viktigt om det är kallt ute. 

– Höga knän, hälkick, sprättsteg (soldaten) och valsskipping är fyra bra övningar att fokusera på. 

– Nedvarvning 10 minuter (just det, nedvarvning är nedvarvning. Våga komma ordentlig ned i varv!)

40-ish minuter och du är klar! Det kryllar av teknikövningar och det bästa du kan göra är att fokusera på några få. Enkla. Ett sådant här pass kan göra mer nytta än ett flåsigare pass i mittemellan-läge, även om jag vet att många tycker att det verkar för enkelt för att var sant. Vi vet ju att det som är enkelt är det vi orkar med att göra och det som blir gjort är det vi har glädje av. Eller hur?! (mer om det här: så här enkelt är det att vara hälsosam)

löpskolning höga knän Malin Lundskog

Löpcoachen som (inte) coachar sig själv
När jag coachar löpklienter lägger jag alltid in någon form av löpteknik/löpskolning i ett pass. Önskar att jag hade mig själv som löpcoach, för jag är inte lika duktig själv även om jag veeet vilken nytta det gör för min löpning (ska jag verkligen avslöja det här förresten?). Löpskolning gör nytta för min hållbarhet som löpare, för lättheten i stegen och för variationen in träningen. 

Jag tycker faktiskt att det är enklare att köra ett helt pass dedikerat till teknik än att lägga in det i ett långpass till exempel. Enklare för att då kommer jag ihåg det, när jag springer långpass rinner tankarna iväg på allt möjligt och utan att jag tänker på löpskolning är jag hemma igen. 

Ut och njut, med eller utan teknik i tankarna – men det här är ett typsikt bra tips från coachen om du frågar henne själv 🙂 

 

Heja dig!
Ses snart igen,

Malin

PS. Vill du hänga med på bloggen är det enklast genom Bloglovin´

PPS. lätt att tro att jag står still när en ser på bilderna. DET gjorde jag inte – gör inte det du heller 😉 

 

18 november, 2017 av Malin Lundskog 4 Comments

Med ljudboken som sällskap – tips som underlättar dagliga promenader

Inlägget innehåller reklam för min egen ljudbok SYND på Storytel

Ibland tröttnar jag verkligen på att umgås med mig själv! Även om jag är jättebra på att vara tillfreds med livet och på att tänka bra tankar, så … är jag inte så himla kul att hänga med hela tiden och då kommer ljudboken väl till pass! Jag är inte bara bra på att vara tillfreds, jag är också väldigt bra på att ge mig ut i friska luften varje dag. Ja, det är faktiskt sant: varje dag! Jag skojar inte. 

Du har säkert något som är din bästa gren, det här skriver jag inte för att ge dig dåligt samvete om du inte får frisk luft varje dag, utan bara som ett konstaterande att utonjut varje dag är en av mina bästa grenar (men det har jag skrivit om förut i min fabless för vardagsmotion och hållbar hälsa). Jag älskar en promenad längs havet, en löprunda i höstluft, en solig cykeltur. Och att bada. Eftersom jag jobbar ensam tar jag oftast mina löprundor och promenader ensam. Och allt som oftast är jag okej som sällskap: finurlar på framtiden, reflekterar hyfsat klokt över dåtiden och njuter av att vara här och nu. Men emellanåt är jag skittråkig att vara med. Behöver en paus och har inget intressant kvar att säga mig själv och det är då ljudboken kommer in i bilden! Eller i örat snarare. 

promenad, vardagsmotion, ljudbok

Med en god bok i öronen går och går och går eller springer, springer och springer jag och vill aldrig komma fram till dörren igen. Vilket sällskap det är! Och i min monotona rörelse framåt lever jag mig in i historien som strömmar in i mina öron genom en fin berättarröst. För mig är ljudboken ett sätt att återhämta mig och att pausa. Från mig själv om inte annat … 

Ljudbok som anledning att motionera 
Jag mötte en kvinna häromdagen som berättade om sin passion för ljudböcker och att de är anledningen till att hon kommer ut på promenad. Hennes knep är en riktigt bra bok som hon inte får lov att lyssna på om inte är ute och rör på sig. Bra tips tycker jag! Alla sätt som får ut oss att motionera är ju bra, eller hur?! 

Ja, eller hur – det vet vi ju att vardagsmotion och de där hälsosamma stegen vi tar varje dag, det är de som gör våra liv hälsosamma. Kan en ljudbok vara avgörande för att komma ut och man kommer underfund med att det är så det är – HEJA HEJA!

Jag lyssnar
Just nu använder jag Storytel som ljusboksleverantör, tycker om enkelheten i appen och att de har alla böcker jag letar efter. Ett abonnemang, inget krångel.

Vet du vad som vore väldigt roligt? Om du laddade hem min ljudbok SYND på Storytel, lyssnar på den och sedan berättar vad du tycker. Att skriva skönlitterärt är min hobby och en hobby är viktigt för hälsan. Precis som motion. Du vet väl att du som inte har ett abonnemang på Storytel får två veckor gratis för att testa om det är något för dig. Klicka in dig på länken här (eller de ovan om du inte redan har gjort det) så kommer du till mina synder. JÄTTE-tacksam för din feedback! 

Oavsett om du lyssnar på SYND eller något annat: utonjut! Och hitta ditt sätt att få till det, jag kommer med tips om det med jämna mellanrum här på bloggen. Ett av mina blogginlägg om hur du får till vardagsmotionen hittar du här: Så får du till vardagsmotionen
 

Och vill du hänga med på bloggen är det enklast genom Bloglovin´

Ses snart igen (då kanske kanske med en papperbok i handen … GLAD FRi STARK är på gång!)

HEJA DIG!
//Malin

14 november, 2017 av Malin Lundskog 6 Comments

Grillfest – en träningsmetod för en hälsosam utflykt kryddad med träning!

Grillmetoden
Det är så roligt när ni hör av er, ni som läser blogg, nyhetsbrev och följer mig på sociala medier. Efter senaste nyhetsbrevet fick jag ett himla roligt träningstips: grillmetoden!

Grillmetoden innebär kort och gott:

1) ta dig ut till en grillplats (äh! grillen du har hemma funkar den också)

2) tänd på!

3) träna i väntan på glöd

4) grilla

5) och ha kul …

Så enkelt kan det vara och det här kanske är passapå-träning när den är som bäst? 

Vilka övningar lägger du in i grillfesten? Tipsa gärna i kommentarerna!

Ses snart igen,
tills dess: smaklig måltid och 
HEJA HEJA DIG!

//Malin
 

Malin Lundskog grillfest

 

3 november, 2017 av Malin Lundskog 4 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 9
  • Page 10
  • Page 11
  • Page 12
  • Page 13
  • Page 14
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday