• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

utonjut

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet kommer här. Dels för att jag fick frågor om det efter min senaste vintebad-post på Instagram och dels för att när jag frågade er som läser bloggen om vad ni vill läsa om var just vinterbadandet en framträdande fråga. Så: nu hoppar vi i! Det är enklare än du tror … Kul tycker jag, som ju älskar havet. Massor!

Så här gör jag när jag vinterbadar:

  • Jag packar handduk och ser till att de kläder jag har på mig är lätta att ta på sig (mjuka och stretchiga!) även när jag är lite småfuktig. Ja, det är inte varje badtillfälle solen strålar och då tycker jag att det är skönt att få på mig kläderna så fort som möjligt och kanske inte orkar torka mig kruttorr. Är det väldigt blött ute tar jag med mig en torr mössa också – vi vet ju var värmen går ur kroppen …
  • Är det is/frostigt ute kör jag bad med badskor/ullstrumpor för att inte fastna om jag går ner/upp för en badtrappa (du vet, tungan mot en istapp-effekten).
  • Nej, jag har inte badkläder på mig om jag inte är på ett ställe där det vimlar av folk (det gör sällan det när det är lite kyligare ute). Badkläder blir gôrkalla! Trosor och sport-bh funkar finfint i nödfall.

bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet, Malin Lundskog, bada, havet, kallbad, vinterbad, Göteborg

Fler tips från mitt vinterbadande:

  • Jag kör gärna dopp av knopp. Älskar saltvatten i håret – bästa stylingtipset jag vet! Även det mest miljövänliga.  Ett hett nybörjartips är att bada med mössan på och inte doppa huvudet. Mössan åker alltid på snabbt efter badet igen och är det riktigt kallt badar jag med mössan på.
  • Efter det kalla doppet är det fantastiskt skönt att lufta sig. Men om det är jättekallt: torkar jag mig först om fötterna och tar på mig ullstrumporna. Ibland struntar jag i att ta på underkläder på grund av trassligt när en är halvfuktig (vi är många som har kämpat med sport-bh:n i samband med eftersvettningar, det här är samma känsla. Fast kall, he he …).
  • Börja i tid! Ju tidigare på höstsäsongen du börjar att bada, desto lättare att hålla i det. Själv avslutar jag aldrig sommarsäsongen, utan kör på. Men om du har avslutat badandet efter sommaren, börja nu! Det blir inte varmare i vattnet och du blir inte mer laddad för ett bad än du är precis just nu!
  • Bastu eller en löprunda innan är inte alls dumt, särskilt inte för dig som vill börja testa att kallbada. Värm upp, hopp i. Bästa sortens ut o njut!

bästa tipsen för vinterbadet, springerspaniel, Malin Lundskog

Men varför vinterbada?

Det här var de bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet, men jag får också många frågor om varför jag gör det. Mitt allra mest spontana svar på den frågan är: Jag vinterbadar för att jag vill och mår så himla gôtt av det! Hälsoeffekterna av vinterbad har jag skrivit om förut, det handlar bland annat om ökad cirkulation, högre immunförsvar, bättre värmereglering och en sanslös glädje. Jag är övertygad om att både njutet och de faktiska effekterna gör mig mer hållbar, stärker mitt mindset och ger mig kraften att se det stora i det lilla. Hur bra vi mår av det enkla.

Kolla nedan för utförligare förklaring till det hälsosamma med vinterbad,

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbad

är bara ett av många inlägg om det härligt hälsosamma med kallbad. Här kommer fler inlägg om vinterbad:

  • Mer information om det hälsosamma med vinterbad: Hett med vinterbad
  • Här kan lyssna på mig när jag pratar om vinterbad i P4 Göteborg: Malin pratar vinterbad i radion
  • Börja träna vinterbad under sommaren 

På Instagram badar jag ofta (precis som i verkligheten), häng gärna med mig där: Malin Lundskog på Instagram

Ses snart igen,

heja dig sålänge!
//Malin

18 november, 2018 av Malin Lundskog 10 Comments

Därför ska du motionera utomhus i höst!

Därför ska du motionera utomhus i höst … Tro inte att jag inte är fullt medveten om att ni är många som inte förstår sig på det där med att vilja vara ute i ur och skur och höstrusk och storm. Men vet ni vad: det är himla bra för hälsan att vara utomhus. Året runt. Det ökar immunförsvaret, ger lugn och energi, bättre sömn, ökad känsla av att vara tillfreds. Kort och gott: det gör gott! Och frågar du mig så är det gott också.

löparglädje, motionera utomhus, höst, naturen, Malin Lundskog

extra lätt att andas när höstluften luktar krisp!

Därför ska du motionera utomhus i höst:

Här kommer finfina argument att ta till när du tvekar, när regnet piskar mot rutan, när mörkret är jättemörkt och soffa, filt och en varm kopp te drar i dig.

  • Ökat immunförsvar – vistas du mycket utomhus stärker du ditt immunförsvar eftersom kylig luft stärker slemhinnor och deras uppgift är bland annat att stoppa eller ta knäcken på oschyssta bakterier.
  • Ökar ditt lugn – att vistats i naturen ger hjärnan en perfekt dos intryck (om vi inte samtidigt kollar Facebook och lyssnar på poddar vill säga) som gör att den (och du) har mycket lättare att varva ner. Ja, motionen i sig gör ju nedvarvning lättare så motion plus natur = winwin!
  • Ger dig energi – frisk luft och rörelse ger energi. Det är inte så höstspecifikt i sig, men däremot har vi en benägenhet att stanna inne när hösten kommer. Gör inte det! Gå ut! Piggna till!
  • Du får bättre sömn – Genom att motionera utomhus får du, som jag redan har nämnt, lättare att varva ner. En effekt till: utomhus följer vi naturens eget ljus och mörker. Dagsljus i ögonen ger energi, höstigt kvällsmörker ger naturlig trötthet – båda delarna påverkar sömnen positivt.
  • Ökad känsla av att vara tillfreds – Att motionera gör ju att dina ”oj vad jag mår bra-hormoner” spritter igång, redan där är du tillfreds-feelingen på spåren. Att motionera utomhus med de där lagom många intrycken för din hjärna, levlar upp känslan. Att motionera utomhus en höstdag? Nu snackar vi tillfreds!

därför ska du motionera utomhus i höst, eklöv, höstlöv, Malin Lundskog

detta med höstfärger alltså, hur vackert är inte det?

Och så är det vackert!

Är det fint väder finns det knappt något vackrare färgmässigt än höst och då slår glädjen till med kraft. Är det regnigt och ruskigt kommer du att vara galet tillfreds av att du trots det tog dig ut. Okej, jag tycker att även att grått är vackert …

Ja, du ser ju: höst och motion är en fenomenalt hälsosam kombo. Du kanske kommer på fler anledningar att motionera utomhus? Dela gärna i kommentarerna! Jag lade inte med punkten om att det är kul, för det finns ju en risk att du inte tycker det. Men du kommer att tycka det om du ser alla de här fördelarna. Eller hur?! Och just därför ska du motionera utomhus i höst!

TV-tips om du behöver fler argument:

Har du sett Vetenskapens värld på SVT och avsnittet som heter Frisk av naturen? Om inte: gör´t! Så vackert, så gôtt med fakta om sådant vi instinktivt känner och så … helt enligt min favorithashtagg: #utonjut Här är länk till programmet 

Med det sagt om TV och natur, så har jag skrivit om att jag tycker att naturen slår Netflix alla dagar i veckan. Här hittar du det inlägget.

Motionera på,
vi ses här på bloggen snart igen!

Tills dess: HEJA HEJA DIG!
//Malin

2 oktober, 2018 av Malin Lundskog 10 Comments

Tips på trygghet i höstmörkret.

Tips på trygghet i höstmörkret

inlägget är ett samarbete med Define Me

Tips på trygghet i höstmörkret, kan det vara något för dig som vill springa, promenera, cykla eller njuta på annat sätt utomhus? I så fall har jag tre bra sådana och en finfin rabatt till dig! Om du inte vill använda höstmörkret som en ursäkt för att slippa ta dig ut på löprundor, promenader eller andra utonjut-äventyr vill säga. Och tro inte att jag inte förstår dig som använder den ursäkten, för mörker … är mörker!

Oron över att mörkret är läskigt gör att många stannar kvar inomhus även om de vill ut. Genom att stanna inne känner de sig inlåsta och får inte heller den motion och/eller träning de vill ha. Vilken ond cirkel va? Istället för att våga sig ut, öka sitt mod och förbättra sin hälsa (frisk luft, motion och så vidare). Fram för den goda cirkeln tycker jag. Vad tycker du?

Tre tips för att öka tryggheten där ute 

  • Ta med dig en vän ut! Ring inte bara en, ut och njut tillsammans istället. Tillsammans är ju både kul och tryggt! Tillsammans med någon annan känner du dig tryggare och får dessutom den extra hälsosamma kryddan av umgänge. Har du ingen vän som vill följa med dig ut kan du ringa mig eller leta runt bland alla grupper på Facebook med tjejer som springer/tränar/promenerar. Eller starta en egen grupp. Det finns många därute som skulle bli överlyckliga av ett sådant initiativ från dig, det är jag säker på! 
  • Se till att du syns! Särskilt om du rör dig i trafiken. Reflexer kompis. Reflexer! Och cykellampor/pannlampor och så vidare. Visst har du koll på att du behöver kolla så att dina reflexer funkar inför varje ny säsong?
  • Se till att du hörs! Jag har skaffat mig ett överfallslarm från Define Me, som är superenkelt att hänga på vilken jacka eller väska som helst. Som låter. Massor! En enkel knapptryckning och jag är säker på att jag skrämmer iväg vilken våldtäktsman eller rånare som helst. 

Rabattkod för mina läsare!

Eftersom du som läser min blogg precis som jag gillar att vara utomhus och röra på dig vill jag att du också ska känna dig trygg därute. Därför har du 20% rabatt på alla Define Me:s säkerhetsprodukter till och med den 14 oktober 2018, med koden Hälsa. Här hittar du deras överfallslarm och övriga produkter inom säkerhet. Behöver du inte ett själv, tycker jag att det här en perfekt gåbortpresent. Eller förattviärkompisar-gåva. Håller du med? Förresten om du ändå är där: surfa runt en stund och titta på vad de har. Färg och glädje!

tips på trygghet i höstmörkrettips på trygghet i höstmörkrettips på trygghet i höstmörkret

Inget av mina tips på trygghet i höstmörkret är en garanti för något annat än att du ökar sannolikheten att inte bli överfallen. Framförallt undviker du den där galet jobbiga känslan av oro, som gör att pulsen sticker iväg utan att du jobbar för det. Genom att du blir lugnare, känner du dig säkrare. Känner du dig säkrare agerar du också säkrare och ser starkare ut. Redan där avskräcker du de som vill närma sig dig i ont syfte. Den goda cirkeln som sagt. 

Har du fler tips tips på trygghet i höstmörkret? Dela gärna med dig av dem, för inte ska vi låta mörkret stoppa oss och vår goda hälsa?

Ses snart igen,

tills dess: HEJA HEJA DIG!
//Malin

28 september, 2018 av Malin Lundskog 6 Comments

Jag laddar för höst! Får inte nog av uteliv.

Jag laddar för höst!

inlägget är ett samarbete med Addnature.com

Jag laddar för höst! Får inte nog av uteliv, frisk luft och natur. Ärligt talat, efter en sommar med bikinliv och inte ett enda mål ätet eller en enda kopp kaffe drucken inomhus på tre månader (i alla fall nästan) är jag ännu mer säker på min sak: jag vill leva uteliv! Jag vill inte gå in. Därför laddar jag för utehöst på alla sätt jag kan komma på! Har du fler tips?

Så här laddar jag för höst:

  • har skaffat hund, det vet vi ju alla att det kommer hundväder till hösten (har i princip alltid haft hund och saknat det i livet de senaste två åren, så det kanske inte enbart har med mitt uteliv i höst att göra. Men en bra grej ändå?!)
  • har skaffat finfina vänner som tycker om uteliv nästan mycket som jag (tänk att det snart kommer att ha regnat tillräckligt för att vi ska få lov att grilla utomhus igen till exempel. Visst är det härligt?!)
  • har köpt en ny jacka. Jag har velat ha en lättviktsjacka sedan jag gick Fjällräven Classic och det var minusgrader på kvällar och nätter. Innan dess visste jag inte att de fanns och efter det har jag helt enkelt inte prioriterat det. Men nu så!

jag laddar för höst, springer spanielvalp, Brorsan, utonjut

Hund och vänner har jag hittat genom kontakter och gemensamma intressen, jackan hittade jag på Addnature.com Har du beställt något där? Om du är en utonjutare som jag och vill ha tydlig information och snabb leverans då är det här stället för dig. Precis som för mig. De har bland mycket annat vandringsjackor till alla – som den jag beställde. Höst – bring it on – Jag är jätteredo. Är du?

jag laddar för höst, jacka addnature, Malin Lundskog, blogg

Ses därute! Eller här på bloggen.
HEJA DIG!

Malin

 

13 augusti, 2018 av Malin Lundskog 11 Comments

Sport-bh – mina favoriter!

Sport-bh – mina favoriter

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Pierre Robert SE och the Coreshop
(OBS! rabattkod längre ner)

Sport-bh – mina favoriter är två olika märken. Jag har drivit en sports bra squad, deltagit i volanglöparevent och sprungit med magen bar i största allmänhet den här sommaren. Och ja, jag tycker att utseendet på en sport-bh har en viss betydelse! Men framförallt är det ju funktionen som är grejen. Både passform, bekvämlighet, hållfasthet och att den inte får för sig att skava när jag blir svettig eller har badat i den. Sen ska den inte bli iskall på vintern heller. De här två är mina favoriter (och tro mig, jag har testat många):

Pierre Robert sport-bh

en sömlös, supermjuk sport-bh som ändå håller stadgan. Den finns i ett gäng snygga färger. Det här är nog den mjukaste av alla sport-bh:ar jag har testat. Det spelar ingen roll om jag har sprungit i flera timmar eller badat med den, hur blöt den än är, är den aldrig svår att få av. Eller på … Den känns sval på sommaren (okej, vad känns svalt i hettan som har varit sommaren 2018?) och jag blir inte iskall om brösten under vintern. Modellen jag använder är den som heter sport-bh kort och gott.

sport-bh - mina favoriter, Pierre Robert, Malin Lundskogsport-bh  - mina favoriter, Pierre Robert, rygg, Malin Lundskog

Här hittar du Pierre Roberts sport-bh

Salmings sport-bh 

som du hittar på the Coreshop (där du också har 10% rabatt i hela shoppen med koden HÄLSAMERA) är min nästa favorit. Tunnare axelband än Pierre Rooberts, men de skaver inte ett smack. Och den håller brösten fint under en löprunda! Kul färgkombinationer och i ryggen kan du välja om du vill ha ett kryss (det vill jag) eller inte. Salmings sport-bh är vadderad och det gillar jag när jag springer eller tränar bland folk jag inte känner. Vet att jag inte är ensam om att tycka att det är jobbigt när formen av bröstvårtorna syns igenom kläderna … 

 

sport-bh - mina favoriter, Salming, rygg

Här hittar den Salming-bh:n jag bär på bilden. Finns fler i the Coreshop och du har 10% rabatt t.o.m. 31 augusti 2018 med koden HÄLSAMERA

storlekar?

Jag är en 75 C och har valt small på båda de här modellerna. Då gillar jag att en sport-bh sitter åt ordentligt! Men, som jag skrev ovan, de här är inte så tighta att de inte går att få på och av när en är svettig o go. 

Så … det när det gäller sport-bh – mina favoriter kommer från Pierre Robert SE och the Coreshops Salming. Hoppas att du har glädje av bh-tipsen, har jag missat någon parameter i min beskrivning? Fråga gärna! 

SES SNART IGEN!
HEJA HEJA DIG SÅLÄNGE!

//Malin

PS. annonslänkarna i blogginlägget innebär inte någon merkostnad för dig och inte heller att jag låter mig påverkas att skriva vissa saker om vissa produkter. Åsikterna är mina egna och väljer du att köpa något via en länk här ger det mig en kickback, men ditt pris är detsamma som via vilken länk som helst. Tack för att du hjälper mig att sätta värde på min blogg 🙂 

7 augusti, 2018 av Malin Lundskog 31 Comments

Salta bad och söta duschar

Salta bad

ett samarbete med badshop.se

Salta bad och söta duschar, gärna mer salt än sött en sommar som denna. Ja, du som har hängt med mig ett tag vet ju: jag badar. Året runt. I havet. Där slänger jag mig i utan att tänka på något annat än den sköna känslan. Naturen sköter resten liksom. Visst är vissa ställen vackrare än andra, men ett bad är ett bad är ett bad. I duschen däremot är det annorlunda, där bristen på hav och natur gör att jag ställer helt andra krav. I badrummet vill jag ha det fint och fräscht och inte behöva oroa mig för att jag skvätter ner. Eller för att duschdraperiet blir … äckligt! En dusch är inte bara en dusch.

Söta duschar

Jag älskar salt i håret (ha! vem behöver saltvattensspray liksom?) och att min frisör säger att jag inte ska tvätta håret. I alla fall inte mer än max två gånger i veckan. Men för mycket och för lite skämmer allt, så självklart duschar jag. I alla fall mellan varven. Jag vet att det kanske låter helt crazy såhär 2018, men duschen är mer av en högtidsstund och då ska det jädrar i mig vara fint. Och funktionellt! Ska jag lämna havet och fräscha till mig i en sötvattensdusch då vill jag ha en fin omgivning. Ju fler salta bad, desto viktigare har badrummet blivit för mig. För att jag ska tycka att det är värt besväret att gå in tror jag. Går den ekvationen ens ihop? Hur som helst: den här insikten har fått mig att googla på badrum. Och duschväggar! Vi behöver levla upp vårt badrum (du fattar ju, två f.d. tonårssöner, en hund, en man … och jag!) Jag har fastnat för någon av de här hos badshop.se där det är lätt att klicka i mina val: om jag vill ha frostat (det vill jag), tonat eller klart glas, om jag vill ha rak eller svängd duschvägg, storlek, prisklass, märke, kampanj och så vidare. Välj, klicka och vips! så är det klart. Passar mig perfekt, så kan jag fortsätta att vara utomhus även när jag shoppar. Dessutom är siten både lättförståelig och snabbladdad. Mindre tid på att handla, mer tid för ut och njut – helt min melodi!

Snygga duschväggar

Jag funderar på den här: 

salta bad söta duschar, badshop.se,

eller den här: 

salta bad söta duschar, duschvägg, badshop.se, svedbergs

Vad hade du föredragit – helt eller delvis frostad? Tycker du som jag kommer jag att visa det för min man, vi är inte helt överens …

Tills jag har bestämt mig tar jag ett bad. Ute. I havet.

Ses snart igen,

heja heja dig så länge! Och sommaren.

//Malin

PS. Det kan vara värt en upprepning: jag skulle aldrig samarbeta med någon som står för något som inte jag kan stå för. Är du på gång att fixa till badrummet är detta ett genuint tips på site att besöka!

 

5 juni, 2018 av Malin Lundskog 6 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • Page 10
  • Page 11
  • Interim pages omitted …
  • Page 14
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday