Sommar, svett, salta bad. Och skav på insidan låren … så värt det! Som du vet springer jag både ofta och gärna och för några år sedan (fatta alla år jag har missat detta!!!) vågade jag mig på att springa i splitshorts. Vilken frihet det är!

Den fysiska friheten av att min hud får möta sommarluften och den mentala friheten av att ha släppt tankar och känslor om vad andra ska tycka. Eller om det är okej för någon i min ålder? Herregud, sådana onödiga påhitt att låta tron på vad andra tycker och tänker bestämma. Istället för att ta reda på vad jag själv tycker och tänker. Och känner. Mer om det kan du läsa här: Volanglöpning
Sommar, svett, salta bad. Och skav på insidan låren …
Ja, som sagt: frihet på alla plan. Förutom på insidan lår! Det är sällan (kanske aldrig?) som jag springer under sommaren utan att bada. Och när jag badar väljer jag nio gånger av tio havet framför sjön. När det gäller lårskavet är badande ingen höjdare. Särskilt inte havsdoppen. I alla fall inte om jag, som jag brukar, sätter på mig samma löparkläder och springer vidare hemåt igen. För att åstadkomma det där gapet mellan insidorna av låren som vi ser på retuscherade bilder – det kommer inte att hända!
Blött och salt är en fenomenal kombo för att utveckla skavsår som svider. Men ändå: sååååå värt! Tycker jag alltså … Vill du springa i splits och i möjligaste mån undvika skavsår mellan låren? Kolla in de här tipsen, för jag har trots allt sådana. Även om det är värt skavet, så är det inte jätteskönt nästa gång jag ska ut o springa. Och bada …
Tips för att undvika skavsår mellan låren
- strunta i att bada (inget alternativ för mig)
- smörj in med kokosolja innan du springer iväg (alltså … det här funkar, men det är kladdigt)
- ha med handduk och torka ordentligt (riktigt ordentligt!)
- spring ofta i splits (min hud har vant sig verkar det som och nej, jag har inte hårda valkar på benen)
- styrketräna benen (ju mer muskler, desto mindre friktion/skak och daller – har inte styrketränat så mycket, dallrar mer men kör stenhårt på ”spring ofta-punkten istället)

Ja, så gör jag! Kom att tänka på det i morse när Brorsan och jag sprang en njutit morgonmil med ett dopp för mig och en hel drös längs vägen för honom. Sommaren är härlig! Att svettas av spring är lyxigt som tusan. Att bada är ju … bäst? Och det där skavet då. Kan det vara därför jag tänkte på det idag. För att jag inte kände det?

Splits eller inte: hoppas att du njuter av sommar, svett och salta bad!
Heja heja!
Kram M

















Hej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.