• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

utonjut

Därför är utomhus och rörelseglädje en oslagbar kombo!

Därför är utomhus och rörelseglädje oslagbart: för att effekten av naturen och av att röra på kroppen i glädje är ungefär hur hälsosamt som helst. Vi blir både lugna, avstressade och tillfreds med oss själva av att hänga utomhus. Och vi får energi av det!

Rörelseglädjen ger också energi. Och lugn. Och en känsla av att vara tillfreds. Same same alltså och tillsammans ger de minst dubbel effekt! Visste ni att forskning visar att naturbaserade åtgärder (grön rehab och djurunderstödd terapi till exempel) fungerar superbra när det gäller både att förebygga, behandla och rehabilitera stressrelaterad psykisk ohälsa. 

Snacka om att vi är i behov av att röra på oss utomhus just nu. För ingen gång under vår (i alla fall min) livstid har oron och stressen varit högre än nu. Coronapandemin sätter sina spår både bland de som drabbas av covid 19 och oss andra. Vi kan nog känna det här både av och till allihop, utan att riktigt veta vad, varför eller hur sjutton vi ska göra för att känna oss hyfsat tillfreds med tillvaron.

Tydligen har det aldrig googlats så mycket på ordet bön som nu. Och det beror inte bara på att google inte har funnits under andra kriser …

Röresleglädje utomhus gör susen

löparglädje, utonjut, Malin Lundskog, västkusten, öliv, löpning
löparglädje på Öckerö

Jag vet att jag kan bli ganska tjôtig när det gäller just det här med att röra sig utomhus, men … det har sina anledningar. Förutom att jag gillar det alltså, he he. Det är så himla hälsosamt. Det får oss att hitta lugnet när vi är oroliga, energi när vi är trötta och den där grundade känslan av att vara tillfreds. Här och nu. En promenad, vandring, cykeltur, löprunda, paddelstund, stand up paddling, simtur, skidtur, bergsklättring och you name it av alla härligheter som finns där ute att njuta av gör susen.

Nu mer än någonsin!

Alla gillar olika och det är jätteokej förstås, men en insats för både dig och dem omkring dig är att du faktiskt ger dig ut. Och njuter! Av att röra på dig. Av att vara i stunden. Lyssna på fåglarna, vågorna och suset bland grenarna. Titta på alla femtioelva nyanser av grönt, blått och/eller grått. Känner dina andetag, din kropp och storheten i det lilla. Lever. När du ändå är här liksom …

Natur och hälsa

Stiftelsen natur och hälsa bildades på grund av den fortfarande växande psykiska ohälsan och forskning som visar på det läkande med naturen. Nu ser de ett ännu större behov av det naturbaserade för att underlätta för den just nu sanslöst nedtyngda vården och för att det finns så mycket gott för oss där ute. I naturen.

Jag träffade representanter från stiftelsen i ett samtal inför Hälsomässan som jag modererar den 27 juni. Mer om den kommer!

Därför är utomhus och rörelseglädje alltså en grym kombo

Därför är utomhus och rörelseglädje oslagbart: för att det ger oss glädje, frihet och styrka i både kroppen, knoppen och själen. Och är det någon gång vi behöver det så är det prick nu. Häng gärna med mig och en av mina favorithashtaggar på Instagram #utonjut – där mår vi gôtt av uteliv i rörelse. Och stillhet …

Vad gillar du att göra där ute? Jag springer ju gärna som du vet. Och går. Transportcyklingen är också en favorit, men just nu tar jag mig inte så långt med cykel så att det räknas som transport tycker jag. Håller mig ganska mycket hemmavid och det är ju inte fy skam, när hemma är på Knippla.

Därför är utomhus och rörelseglädje en oslagbar kombo, utonjut, västkusten, promenad, hundpromenad, havet, Öckerö, springerspaniel, utsikt
Livets liv!

Vill du läsa mer?

Här är tre av de artiklar jag har skrivit tidigare kring fenomenet natur och motion. Och hälsa!

Existentiell hälsa

Därför ska du motionera utomhus

Stärk immunförsvaret genom att oroa dig lagom

ps. Jag har hittat en ny vandrings-/springled idag! Men den berättar jag mer om en annan gång. Idag är det det fiffiga med natur och motion som gäller.

Vi ses snart igen,
tills dess: HEJA HEJA DIG!
Kram (på avstånd och med nytvättade händer)
//M

7 juni, 2020 av Malin Lundskog 4 Comments

Så jävla ego på självaste alla hjärtans dag?!

Så jävla ego på självaste alla hjärtans dag så att jag tänker på mig och mitt hjärta. Och min hjärna. Får man göra så?

Så jävla ego på självaste alla hjärtans dag?! löparglädje, kärlek, springer spaniel, Göteborg, Malin Lundskog
för hjärta, hjärna, själ och annat stor i livet – en löprunda längs vattnet med Brorsan

Okej, den frågan behöver du inte svara på (men du får såklart, för man får göra så också). Det är klart att man får! Att ta hand om sig själv, sitt hjärta och sin hjärna utan att det sker på någon annans bekostnad är ju inget annat än många kärleksförklaringar i en. Mycket, mycket bättre än alla kinderägg och geléhjärtan i världen! Mår jag gott och är tillfreds med mig själv brinner min passionen för att ösa hälsosam glädje, frihet och styrka över alla omkring mig ännu starkare. Passionen för att inspirera till hållbarhet och självkärlek växer ju mer hållbar och självkär jag blir. Win win win och ringar på det salta vattnet. Så, ja: jag tycker att det är jätteokej att vara så jävla ego på självaste alla hjärtans dag.

För visst behöver vi inte importera Valentine´s day helt och fullt till att vara något som bara gäller mellan par? Det kan ju ju gälla mellan mig och mina barn, mina vänner, mina föräldrar och min hund också. Mig och dig och alla andra som läser det här. Eller, vad säger du? Mer kärlek åt fler …

Så här har jag firat alla hjärtans dag

Anyway, jag har firat alla hjärtans dag genom att stärka mitt eget hjärta (och således min hjärna), tillsammans med en av mina bästa. En löprunda i strålande februari-vårsol (Mmm, håller med. Skumt.) med Brorsan kan verka vara ett opretentiöst sätt att uppmärksamma alla hjärtans dag på, men. Alltså. Kärleken under en sådan runda. Gemenskapen med min lille side kick. Och storheten i att vara en del av något.

  • Löparglädje. Och kärlek …
  • Där ute i väst blinkar Vinga fyr …
  • Sprang inte över några broar idag

Vi följde upp springet med ett dopp med en fin fin vän. Ett möte på typ tio minuter som gav mängder. Herrenaddå ändå, underbart kan vara väldigt kort.

Så jävla ego på självaste alla hjärtans dag?! kallbad, springer spaniel, Göteborg, Malin Lundskog
Nu snackar vi alla hjärtans dag-firande med pompa och ståt!

Insikten om att det jag gör när jag bryr mig om mig själv svämmar över till dem jag har omkring mig. Kärleken, energin, glädjen, styrkan, kreativiteten och mängder med andra sköna känslor växer. Till och med så mycket att jag kommer att laga middag till min man idag (du som känner mig vet att det är han som står för matlagandet här hemma ungefär 363 dagar om året).

Och du, gör du något särskilt av den här dagen eller är den som dagar är mest? Rätt speciell.

Med eller utan firande, vi ses snart igen. Känn dig trygg i att när jag tänker på mig, så tänker jag på dig och alla andra runt omkring. Det där med ego är inte så egoistiskt …

Tills nästa gång:
HEJA DIG med mängder av kärlek.

Kram M

Det här skrev jag förra året om alla hjärtans dag: Alla hjärtans dag kan vara bästa hälsoboosten.
Och vill du läsa mer om det hälsosamma med att tycka om sig själv, kan du läsa här: Tre anledningar till att gilla sig själv

14 februari, 2020 av Malin Lundskog 8 Comments

Guide till skogsbad för hälsa, hållbarhet och härlig lugn

Guide till skogsbad för dig som vill må gott kommer här! Visst älskar jag havet och att bada havsbad, men ett skogsbad går inte heller av för hackor. Det är inte alls samma sak, även om båda gör gott på sitt sätt. Faktiskt även på samma sätt.

Ett skogsbad sänker stressen och blodtrycket och ökar välmåendet och immunförsvaret. Det höjer också humöret och energinivån, förbättrar din koncentrationsförmåga, din sömn och sänker dessutom risken för depression. Det är en metod som, precis som många andra som har med natur och hälsa att göra, är så enkel att en inte tror att den kan funka. Men det kan den. Och det gör den!

guide till skogsbad, björkar, utomhus, dagsljus

Guide till skogsbad:

  • Logga ut. Låt inte telefonen störa dig under ditt dopp i det gröna.
  • Hitta en skog. Eller en park, eller kanske ett litet buskage. Något som ger en dos skogsfeeling.
  • Rör dig långsamt. Och var uppmärksam på det som händer i dig och omkring dig.
  • Stå eller sitt stilla. Bjud in alla dina sinnen i badet. Vad hör du? Vad ser du? Är det något som rör sig? Som luktar? Som smakar?
  • Krama ett träd. Ja, trädkramare kan vi vara av olika anledningar, en av dem är att ett träd som blir kramat vill skydda sig från sin ”angripare” och avsöndrar ämnen som gör oss goa och glada.

Det handlar kort och gott om att bada i de sinnesintryck som finns därute bland prasslande löv och trygga trädstammar. Vill du ta det ett steg längre lägger du till mindfulnessliknande-övningar under ditt badande. Som att lyssna efter vad du hör och reflektera över vilket ljud som är högst och lägst. Eller vad du hör du nära och långt bort. Du kan också känna på till exempel mossa eller bark och fundera över vad du känner och hur det du känner känns. Var det känns? Ja, du är med va?

skogsbad, Hälsa mera, Malin Lundskog

efter lopp kommer dopp, även i en skog …

Jag har varit en omedveten skogbadare

Jag tror att vi är många som har skogsbadat utan att veta att det är det vi har gjort. Och utan att veta att det kallas shinrin-yoku på japanska? I Japan startade det medvetna skogsbadandet på 1980-talet som svar på alla som dog under 70-talet av att stressa ihjäl sig. Inte så svårt att se varför fenomenet sprider sig över världen, eller hur?

Den största effekten som jag själv märker är när jag verkligen följer första punkten på listan, att släppa mobilen. För oj, oj, oj vad jag har svårt för att inte fingra på den …

skogsbad björkar Malin Lundskog

Gammal skog bjuder på bästa skogsbadet

För allra bästa effekt ska skogen du badar i vara minst 70 år gammal och träden höga. Men en park och ett träd är bättre än inget. Mycket bättre! Varje litet steg du vet, precis som enligt myrstegsrevolutionen vi använder för att skaffa god vanor (den läser du mer om i min bok GLAD FRi STARK)

Om du inte har sett Frisk av Naturen på SVT och tycker att det här verkar intressant, är det ett hett tips att göra det. Jag har dessutom skrivit fler inlägg om naturen och hälsan, bland annat: Vacker natur gör underverk för hälsan och Så här enkelt är det att leva hälsosamt

skogsbad natur sjö Malin Lundskog

Har du testat skogsbad? Medvetet eller omedvetet … Vad tycker du? Har jag missat något i min guide till skogsbad? Berätta gärna!

Ses snart!

Tills dess: heja dig!
//M

29 september, 2019 av Malin Lundskog 10 Comments

Det hälsosamma med att vara glad och hur du blir det

Det hälsosamma med att vara glad är bland annat att det gör så himla gott. Sådär i största allmänhet … Glädje ger och är många gånger till och med det samma som välbefinnande. Och välbefinnande kan vara en av de mest hälsosamma tillstånd vi kan vara i. Du vet, när vi känner oss trygga, lugna, starka, uthålliga, modiga, tåliga, accepterande, kreativa, effektiva och jäkligt härliga att umgås med.

Det hälsosamma med att vara glad och hur du blir det, Malin Lundskog, here comes the sun
glädje kan vara konsten att fixa sitt eget solsken

Jag kom att tänka på det här när jag var ute bland folk häromdagen. Kolla in dina medmänniskors ansiktsuttryck nästa gång du får chansen. Alltså: varför ser de allra, allra flesta så hängiga och sura ut?

Därför är glädje hälsosamt:

Utöver allt det där jag just beskrev gör välbefinnande att vi hanterar motgångar bättre. Vi blir mer positivt inställda till oss själva, både fysiskt och mentalt och det är hälsosamt. Glädje gör att vi är mer benägna att ta hand om oss, vi tror nämligen mer på vår förmåga att påverka vår situation än när vi inte är tillfreds med livet. Att ta hand om sig är ju sannerligen hälsosamt, eller hur?!

Vet du, forskning har till och med visat att vårt immunförsvar höjs när vi gillar livet och oss själva och dessutom blir vi mycket bättre på att bygga starka relationer. Och vi vet ju hur hälsosamt det är att umgås och ha just starka relationer till andra. Behöver du fler anledningar till att träna på glädje? Säg till!

Så här blir du en hälsosamt glad skit:

  • le och säg hej till dem du möter (jo jo jo: leende smittar, både dig och dem du ler mot!)
  • se (inte bara titta, utan se) naturen/utsikten/landskapet
  • utsätt dig för dagsljus och frisk luft
  • sov gott (hönan och ägget här? kan vara klurigt att reda ut … )
  • rör på dig så som du har lust till: dansa, vagga, spring, gå, hoppa
  • ha något att se fram emot
  • lär dig något nytt
  • hjälp andra
  • skriv upp (eller ner? blir aldrig klok på det där med upp och ner) vad du är tacksam över
  • var stilla i ensamhet
  • umgås med dem du känner dig trygg tillsammans med
stiltje, morgon, havet, september
En stund här gjorde susen för mitt välbefinnande härom morgonen. glädjen. Havet alltså! Och naturen …

Precis som med all annan träning så vinner glädjeträningen på att köra det i myrstegs-stajl. Ta små steg ofta. Och gör det igen och igen och igen … Som du vet är fem myrsteg fler än fyra elefantkliv och när det gäller träning för att skaffa sig goda vanor är kvantiteten avgörande. Självklart kvaliteten också, men du fattar grejen, eller hur?

Jag har skrivit om det hälsosamma med att vara glad förut, både i min bok GLAD FRi STARK och i det här blogginlägget: Ta glädjen på allvar Jo, jag kommer säkert att skriva om det hälsosamma med att vara glad igen – så viktig är glädjen för hälsan och det är ju hälsa jag skriver om! Vill du ha stöd och hänga med andra som också glädjetränar? Kolla in mitt nya medlemsprogram!

Det hälsosamma med att vara glad, ösregn, motvind, tranpsortcykling, Malin Lundskog
glädje gör cykelturer i ösregn och motvind mycket härligare!

Hälsa och glädje är inget mål

Varken hälsan eller glädjen är ett mål i sig, utan fenomenala och hälsosamma verktyg som underlättar allt annat du gör i livet. Dessutom ger ju både hälsan och glädjen mängder med mer njut längs vägen och det är väl ett liv fyllt av njutiga härligheter vi vill leva?

Förutom att det är himla hälsosamt med glädje så tror jag att vi är fler som behöver praktisera det. Börja med första punkten här ovan, det kommer att göra skillnad där ute. Massa skillnad! Svårare än så är det inte att göra en insats för folkhälsan!

Det här är långt ifrån en fullständig lista på glädjeämnen, det kryllar ju av dem! Ofta finns dem nära och ofta, bara vi är uppmärksamma på dem. Bidra gärna med dina bästa tips!

HEJA HEJA DIG!
Kram M

11 september, 2019 av Malin Lundskog 8 Comments

Är jag en sån där nu, som har ett eget kantarellställe?

Är jag en sån där nu, som har ett eget kantarellställe? Jag hoppas det! Var ute och gick en sväng med Brorsan i eftermiddags och helt plötsligt var de bara där! Men även om jag eventuellt nu är en sådan med ett eget kantarellställe betyder inte det att jag kommer att hålla det hemligt. Kanske. Har inte bestämt mig än. Jag har faktiskt alltid tyckt att det där med att ha hemliga svampställen är gôrlöjligt, men det kan ju bero på att jag ha varit den som är i behov av ett sånt ställe. Har jag redan ett är det inte så noga med det där med att dela med sig?

kantareller, mitt eget kantarellställe, Malin Lundskog, goda vanor
hurra för ett eget kantarellställe!

Nu känner jag att texten utan att jag var medveten om det när jag började skriva, styr i väg på annat än kantareller och min lycka över att vara en av dem som har ett eget kantarellställe. Hemligt eller ej. Jag låter den göra det. Återkommer strax till kantarellerna!

Viljan att dela med sig

Det där med att inte vilja dela med sig av något man har, inte vilja rucka på bekvämligheter för att andra eller annat ska få det bättre, det går igen på så många olika områden. Ta miljön till exempel: tänker vi inte längre än näsan räcker utan bara ser till vår egen direkta belöning och lust så är det självklart skitjobbigt att sluta köra bil eller flyga på weekendresor. Det är lätt att skylla på alla andra, alla måsten eller all tidsbrist.

Nej, nej, nej – det här är inte alls någon shaming av dig som flyger eller kör bil. Det är bara tankar jag har. Som tydligen behöver komma ut nu. Och som egentligen handlar om att vi kan förändra våra vanor. Förbättra dem. Och dela med oss av våra kantarellställen?

Jag kan lika gärna ta jämställdheten också när jag ändå är igång. Samma sak där. Klart att män inte tycker att det är så stor skillnad mellan hur vi har det, män och kvinnor. De sitter ju liksom med alla kantarellerna i tryggt förvar … Det betyder inte att de är elaka, när de inte vill dela med sig av lön, hemarbete, föräldraledighet och så vidare. Det är bara det att de har det så himla bekvämt. Och då är det jobbigt att förändra. För på kort sikt ser man ingen förbättring. Jo, även vi som lägger upp strategier och visioner för flera år framöver är kortsiktiga. Vi behöver se att vi får belöning för det vi gör. Särkilt om det är obekvämt. Och det är det, när det kommer till att ändra vanor.

Nya vanor

Vi kan förändra våra vanor. Allihop! Vi är fullt kapabla att förändra våra beteendemönster, även om vi inte kan se vår egen vinning av det. Vi är ju människor. Och människor tycker om att hjälpa andra! Jo, faktiskt. Även om vi inte tror det, så är det där med att ge andra en hjälpande hand (eller en kantarell?) ett sätt att må bra på. Att bli tillfreds med livet. Känna glädje. Och frågar du mig så är myrstegsrevolutionen ett säkert sätt att göra det på. De där små dagliga stegen som inte verkar vara mycket för världen, men som i det långa loppet gör avsevärd skillnad. Som gör att det blir gjort, eftersom det inte är så övermäktigt.

kantareller, nose work, springer spaniel, Malin Lundskog
Dagens ställe var det jag som hittade, men vill du ha hjälp med att leta upp kantareller kan du alltid fråga Brorsan …
Hans näsa är fenomenal och han delar gärna med sig. Eller … vill ju ha köttbullar i gengäld.

Mitt ohemliga kantarellställe …

Efter min långa utvikning känns det fjuttigt att jag ens tänkte tanken på att låta mitt kantarellställe vara hemligt. Herregud. Det finns tillräckligt med svamp åt alla. Tar den slut innebär ju kantarelljakten en stund ute i naturen och det i sig gör ju gott. Sänker vi farten tror jag dessutom att vi allihop känner att det finns tillräckligt med tid för alla också. Tillräckligt med möjligheter att ta hänsyn till både miljö, jämställdhet och oss själva. Jag tror på att ge! Utan någon förväntan på att få direkt. Det blir rättvist i slutändan.

Förresten kanske mitt kantarellställe inte är sådär jättemycket att hänga i julgranen. Men dagens snabba skörd räcker till två kantarellmackor i alla fall och det är mer kantareller än jag någonsin har hittat förut. Vill du veta var det ligger? Säg till!

Ber om ursäkt om jag ledde dig på villovägar. Vill du veta mer om hur du skaffar goda vanor? Hur du kan bli bättre på att både ge och ta? Häng med i mitt medlemsprogram GLAD FRi STARK, läs boken med samma namn eller häng med i min Facebookgrupp där vi varje månad utmanar oss till nya eller befästande av gamla vanor. Välkommen på allt! Det finns tillräckligt!

6 september, 2019 av Malin Lundskog 10 Comments

Sugen på vinterbad? Börja träna under sommaren!

Sugen på vinterbad? Då är det perfekt att börja träna under sommaren. Under sommaren är det enkelt att bada, i alla fall om en jämför med under vintern. Såhär i början av augusti behöver du inte tänka på extra kläder, tjocka strumpor, mössa och annat som är bra att komma ihåg när kylan är här.

sugen på vinterbad?
Dags att hoppa i om du vill vara en badjävel innan vintern kommer!

Och en jätte-fiffig grej till, med att börja vinterbadsträningen redan i augusti: du får det fenomenala försprånget av att ha en vana. Ger du dig själv chans till en badvana redan nu är halva jobbet gjort! Vänjer du dig dessutom successivt vid kyla kommer du inte att få samma kall-chock som du skulle ha fått om du inte alls var van. Och så är i princip hela jobbet gjort. Hur smart är inte det?

sugen på vinterbad? Malin Lundskog, bada, havet
någon form av vattenängel, som en träning inför snöänglar?

Sugen på vinterbad?

Så: är du sugen på vinterbad? Då är mina hetaste tips att börja bada redan under sommaren. Och att hänga på myrstegsrevolutionen.

Genom att underlätta för dig själv med både varmt vatten och varm luft är det troligare att du orkar hänga kvar tills vanan sitter. Hänger du med i myrstegsrevolutionen tar du många små steg, istället för ett fåtal stora. Ja, det vet ju varenda barnunge att fem myrsteg är fler än fyra elefantkliv och när det gäller grejen med att skaffa sig goda vanor är faktiskt kvantitet en viktig ingrediens.

bada, havet, salta bad, sommar, Malin Lundskog
saltvatten fixar bästa frisyren också ju …

Du förstår säkert att både det här med att underlätta för dig själv och ta små steg ofta funkar oavsett vilken vana du vill skaffa dig, vinterbad är bara ett exempel. Ett väldigt bra sådant, eftersom vi är i augusti och vinterbadandet närmar sig … Men än är det sommar. Och du har gott om tid för sommarbad innan vintern är här.

Mer om vinterbad:

Jag har skrivit en hel del om vinterbad. Både för att det är hälsosamt och för att jag älskar det. Vilken kombo va? Du kan läsa mer här:

Vinterbad ger en skitglad känsla

Jag pratar vinterbad i radion

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet

Mer om hur du skaffar goda vanor hittar du i min bok GLAD FRi STARK. Dessutom jobbar vi med det i Facebook-gruppen med samma namn. Välkommen dit såklart! Just nu går vi från Trerikresröset till Smygehuk och alla steg räknas. Dina också. Många bäckar små och så vidare. Funkar på vilken vana som helst …

Ses snart igen. Med mer sommar, mer hälsa och mer glädje.
Tills dess: HEJA HEJA DIG!
Kram M

6 augusti, 2019 av Malin Lundskog 8 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • Interim pages omitted …
  • Page 14
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday