• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

utonjut

Snöiga berg och soliga hav i veckans gott & blandat

Snöiga berg och soliga hav ramar in den här veckan i årets näst sista gott & blandat-inlägg. Kolla här bara:

snöiga berg, trysil, utsikt, Malin Lundskog
sa ju det: kolla här! Ser ni hur kallt det var vår första skiddag i Trysil?
snöiga berg, Trysil. utsikt, skidåkning
härligt folktomma backar
  • snöiga berg, Malin Lundskog, åka skidor
  • trysil, skidåkning, carving
  • snöiga berg, åka skidor, Malin Lundskog
  • snöiga berg, Trysil, Malin Lundskog
  • snöiga berg, åka skidor, Trysil, skidåkning

Vi har dragit till fjällen, min man, en son, hundarna och jag för två hela veckor i snön. Vår svärdotter är på ingång i veckan och sen kommer näste son och hans flickvän. Jul i långkalsonger, klart att man är glad då? Det är i alla fall sådant som gör mig glad och i ärligt talat så har skidresan varit i fokus den här veckan, även om vi inte åkte förrän i torsdags. För hur fan får man med sig all packning när två stora hundar fyller upp hela bagageluckan?

Det gick. Vi är här. Och jag håller på att lära mig carving, men det återkommer jag till för det kräver ett eget inlägg. Att lära sig ny åkstil efter fyrtiosju års slalomåkande. Ja, ni vet det där med att lära gamla hundar att sitta? Ha ha ha …

Och det soliga havet

den här soluppgången lämnade vi bakom oss på Knippla

Sista morgonpromenaden innan vi drog iväg i den fullknôkade bilen såg det ut såhär. Det är som att naturen inte kan sluta skapa förundran och jag knarkar glatt i mig.

Mellan berg och hav kommer poddar, redigering och skrivretreat in

Jag driver ju två poddar, dels Skriverier med Malin och Cilla (om vårt författarskap) och dels Mitt perfekta liv där fotograf-Viktoria och jag hoppas bryta normer och släppa pressen på perfektion genom öppna, ärliga och nyfikna samtal om sånt som går åt helvete i livet.

I veckan har vi spelat in årets sista avsnitt av både den ena och den andra podden och wow för lyxen att få jobba med dels två så härliga poddkollegor och dels prata om så vitt skilda ämnen som författarskap och skrivprocess å ena sidan och viljan att vara bäst å andra sidan.

Årets sista avsnitt av Mitt perfekta liv släpptes i fredags, det hittar ni mer om här. Skriverier-podden kommer med ett riktigt uppesittarkvälls-avsnitt den tjugotredje december, men ni kan ju lyssna ikapp er på våra tidigare avsnitt här: Skriverier med Malin och Cilla.

Redigeringen av uppföljaren

Redigeringen ja. Nu jäklar är det uppföljaren till min roman Mariannes mirakel som ska redigeras. För kanske femtioelfte gången … Jag älskar verkligen redigeringsfasen. Särskilt efter mitt galenskapande med råmanus under november, då jag skrev och skrev och skrev utan att tänka på något annat än att få ur mig berättelsen. I februari ska manuset vidare till lektör igen och det ska bli ungefär hur spännande som helst att få hennes utlåtande på att jag har gjort med karaktärer och händelser sedan hon läste manuset sist.

och skrivretreaten har öppnat upp för anmälan

Ni som skriver, har ni sett att vi kombinerar rörelseglädje med skrivande i Varberg i maj? Kolla här annars, det blir skoj på Skriv o Hoj

Ja, det här var veckans gott & blandat. Nu sitter jag och myser med trötta ben efter tre skiddagar och inser att skidbenen inte blir piggare med åldern … Men herregud vad kul det är att åka. Och att våra små vuxna pojkar vill hänga med till snöiga berg med sina partners. Livet va, visst är det härligt?

Och nu lackar det mot jul. Hoppas att ni får en fin en allihop, hur ni än väljer att fira eller inte fira den.

Tills vi ses igen: HEJA HEJA ER!
Kramar Malin Lundskog

Förresten, vill ni läsa tidigare Veckans gott & blandat hittar ni dem här

18 december, 2022 av Malin Lundskog 2 Comments

när vintern kom till Knippla och annat gott &blandat

När vintern kom till Knippla? Det var i måndags det. Och sen försvann den i tisdags. Men vi fick lite snö i alla fall och det är ju alltid härligt. Resten av veckan har varit novembergrå när det gäller vädret, men jag gillar det vädret. Också. Ja, det är sant. Och ja, ni vet ju vad de säger om att det inte finns, nåt dåligt väder … Därav min snajsiga jacka som jag numera lever i här ute på ön.

 när vintern kom till knippla, öliv, Malin Lundskog, kläder, västkusten, vindar,
Arbetskläder funkar så himla bra även när man inte jobbar …
när vintern kom till Knippla, snö, utsikt, västkusten, malin Lundskog
värsta vinterlandskapet ju!
när vintern kom till Knippla, hopptorn, snö, västkusten, malin Lundskog
soluppgången när vintern var här. Hur fint?

Men annars då, vad har hänt under veckan som har gått?

Hundlivet har bjudit på både härliga promenader och en liten Jackson som käkar penicillin efter infektion av nån jäkla taggbuske han har sprungit in i. Herregud, plockade gôrstora taggar ur nosen på honom! Han verkade helt obekymrad och finner sig finfint i både att bli sårtvättad och ögondroppar och penicillin-matad morgon middag kväll.

när vintern kom till knippla, öliv, hundliv, springer spaniel
Obekymrad om sår och infektioner. Och väldigt söt, eller hur?
springer spaniel, hundliv, öliv, västkusten
vi har hälsat på mina föräldrar i Skärhamn
när vintern kom till knippla, hundliv, springer spaniel, bohuslän
… och bad är ändå livet! Det tycker både Jackson, Brorsan och jag.

Jag fortsätter att skriva

när vintern kom till Knippla, författare, Malin Lundskog, blogg, nanowrimo
… om jag utnyttjar alla chanser att skriva? Typ …
På färjan, på väg till svärfars 85-årsfirande till exempel

Nanowrimo fortsätter och jag tar nästan varenda chans jag får till att skriva. Jag veeet att jag har sagt det förut, men jädrar i min lilla låda vad härligt det är när man har väckt lusten till lilv genom att göra något ofta. Funkar på skrivande. Funkar på träning. Myrstegsrevolutionen är super för att skapa goda vanor. Ja, och dåliga men de behöver vi kanske inte prata om här?

Men igår blev det inte jättemånga ord skrivna. Däremot pratade jag om skrivande hela dagen på Torslanda bokmässa, där jag var med min roman Mariannes mirakel och min bok för att skaffa goda vanor: GLAD FRi STARK.

Ha ha ha, ibland kan jag undra om jag håller på att bli en kuf härute på min ö, där jag strosar runt i illgula jackor och flanellpyamasbyxor eller sitter framför datorn och skriver och knappt pratar med en själ. Förutom mig själv och hundarna då, he he. Och sen när jag väl träffar folk kan jag liksom inte sluta prata. Särskilt inte om det är härliga samtal om ämnen som att må bra och att skriva romaner, som det var igår på bokmässan. Nästan som kosläpp …

torslanda bokmässa, Malin Lundskog, författare, skrivliv
Torslanda bokmässa igår.

Och rörelseglädjen, en never ending story

Varje söndag tränar vi tillsammans här på ön. Jag för och öborna följer och även om jag under veckan kör några pass på gymmet så är det här med utomhusträning ändå bästa grejen. Herregud vad gott det är att svettas igång kroppen ute.

Idag fick jag avhopp efter avhopp på grund av både sjukdomar och bortresta och allt möjligt, men jag tog med mig min högtalare och drog till parken. Om inte annat kunde jag ju träna själv? Men trenden håller i sig. Inte en enda gång på de nästan två och ett halvt år som jag har lett träning varje vecka här ute har jag behövt vara ensam. Jag menar en deltagare är ju väldigt mycket mer än ingen?

träning, utomhusträning, knippla, Malin Lundskog

Jag är faktiskt skitglad över att träna andra. Och mig själv!

När vintern kom till Knippla blev den väldigt kortlivad. Än så länge. Jag hoppas på mer vinter! Och är rätt fascinerad märker jag när jag ser på det jag precis har skrivit att även en grå novembervecka innehåller mycket färg och att det är coolt att vara människa ändå. Kunna vara både den där kufen på ön, den frisläppta kon, instruktören och författaren. Och hon som plockar taggar ut hundnosar. Tänk vad vi kan allihop. Tänk vad vi är mycket. HEJA OSS!

Detta är ett inlägg i min bloggserie Veckans gott&blandat. Vill du andra inlägg om livet varje vecka, hittar du dem här.

Ses snart igen hoppas jag, tills dess: varma kramar
Malin Lundskog

27 november, 2022 av Malin Lundskog Leave a Comment

Så här håller du värmen efter ditt kallbad

Så här håller du värmen efter ditt kallbad, måste man veta det? Ja. Eller möjligtvis nja … Men att få upp och hålla värmen efter ett kallbad är ibland klurigare än att få ner kroppen i det kalla vattnet. Ner kommer man liksom alltid …

Därför delar jag med mig av mina allra fiffigaste tips för hur ni får tillbaka en normal kroppstemperatur så att livet känns sådär gôtt som det ska efter ett kallbad. För det är gôtt att bada kallt. Och det är hälsosamt (om vi är friska).

så här håller du värmen efter ditt kallbad, Malin Lundskog

Vill du först läsa mina tips på förberedelser och hur du tar dig i det kalla badet hittar du dem här: Sugen på vinterbad?

Tips för hur du får upp värmen efter kallbadet

  • Andas! Inte hyperventilera. Andas. Djupt och lugnt.
  • Om du inte badar naken (som jag gillar mest): av med kalla badkläder!
  • Sök upp lä! (möjligtvis kan du göra det som punkt ett om det känns bekvämare, men försök att vara snabb i vändningarna …)
  • På med ullstrumpor och/eller ställ dig på något varmt underlag.
  • Ta på dig kläder på överkroppen.
  • Värme till händerna som är det sista kroppen själv tänker på att värma upp
  • Kläder på benen
  • Och sen resten … jacka, halsduk och vad mer du har att klä på dig.
  • Rör på kroppen! Rulla loss i axlarna, dansa, hoppa, knäböj … Involvera stora muskelgrupper som benen som gör att cirkulationen sätter fart. Och sätt armarna i rullning för att få ut värmen i händer och fingrar.
  • Har du en mugg med varmt kaffe eller te med dig, så lägg händerna runt den och enjoy!

Ha inte för bråttom in i bastun!

Om du bastar i samband med ditt kalla bad, ha inte för bråttom in i bastun. Eller in i en varm dusch. Det finns nämligen något som kallas för after drop (nej, vad jag vet finns det inget svenskt ord för det här) och det handlar om att kroppstemperaturen fortsätter att droppa/sjunka en stund efter badet. Eftersvettning fast tvärtom, typ.

Det som händer under afterdrop är att kroppen i princip har stängt av blodtillförsel till delar som inte är så himla viktiga (ta det där med viktig, med en nypa salt) för att förse de viktiga, vitala delarna med värme när du badar och kyler ned den. Smart som tusan ju! Men!

När du kommer upp i värmen (?) drar cirkulationen igång igen och kylan i de yttre blodkärlen (som förser de ickevitala delarna som hud armar, händer, fötter och ben) flyttar sig in i kroppen och kyler ner även de vitala delarna. På det viset fortsätter alltså kroppstemperaturen att sjunka. Hettar du upp kroppen för snabbt drar cirkulationen i de yttre blodkärlen igång ännu mer och blandar sig ännu mer med de inre och då kyls dina vitala delar ner ännu mer …

Lagom är bäst med andra ord, precis som vanligt. Och afterdrop är vanligt och händer ungefär vid alla kalla bad, men är oftast helt ofarligt. Men värt att vara vaksam på ändå, utan att det förtar njutet av ett kallt bad.

Så här håller du värmen efter ditt kallbad, på film

Följer du mig Instagram kanske du har sett mina filmrullar om kalla bad? Om inte, hittar du dem som redan finns här nedan. Fler tips före, under och efter kalla bad kommer!

Visa det här inlägget på Instagram

Ett inlägg delat av MALIN LUNDSKOG 🄶🄻🄰🄳 🄵🅁🄸 🅂🅃🄰🅁🄺 (@malinlundskog)

Visa det här inlägget på Instagram

Ett inlägg delat av MALIN LUNDSKOG 🄶🄻🄰🄳 🄵🅁🄸 🅂🅃🄰🅁🄺 (@malinlundskog)

Har du tänkt på att jag inte har skrivit en enda rad om mössa? Hoppsan! Eller … nä. Jag räknar iskallt (he he he) med att du badar med mössa på, så jag tänkte faktiskt att mössan är en ickefråga.

Men om du inte badar med mössa på eller har fått för dig att doppa huvudet (gör inte det om du är förstagångsbadare … ) så är mössan första punkten på att-göra-listan efter ett vinterbad.

Sådärja! Hopp i! Och hopp upp … Njut av ruschen, kicken och sjöar och hav, för jäklar vad gôtt det är där ute.

Och kom ihåg: simma lugnt.
Vi ses snart igen,
tills dess: HEJA HEJA DIG!
Kram (på avstånd, med nytvättade händer)
Malin Lundskog

27 november, 2020 av Malin Lundskog 2 Comments

Halvårsrapport från Malin på Knippla

Halvårsrapport från Malin på Knippla … Det är alltså ett helt halvår sedan som vi lämnade Göteborg och tog färjorna ut till den lilla ön i södra Bohuslän. Oj, vad tiden går fort när man har kul! Och det är faktiskt precis det jag har här. Kul! Jag har det till och med så bra att jag inte tror att det är på riktigt. Men, å andra sidan så kanske det är en kombination av att bo på ö och att hela världen är upp och ner och inte på riktigt just nu med tanke på Covid 19. Eller, hur känner ni?

halvårsrapport från Malin på Knippla
med vind och saltvatten som stylist …

Mina tre första månader som öbo kan du läsa om här: Mitt första kvartal som öbo är ett drömliv så jag fortsätter med nästa tre månader i det här inlägget.

Juli, augusti och september sommaren 2020

Förutom lättnaden när corona-smittan verkade lätta och vi allihop mer eller mindre lärde oss att leva med att tvätta händerna mer än vi någonsin har gjort förut och hålla längre avstånd än vi egentligen vill så är det här sommarens höjdpunkter. Ja, faktiskt bara höjdpunkter! Jag tror inte att jag har några lågpunkter (?) att berätta om, även om jag som de flesta av er andra saknar kramar, kalas och konserter.

UtonNjut!

Det är väl ingen överraskning för någon av er att jag gillar att vara utomhus, men så mycket utomhus som jag har varit sedan jag blev öbo har jag nog aldrig varit. Det här är förvisso året då allt behöver ske utomhus, men ändå!

Som vi har badat, båtat och firat födelsedag. Lärt känna sommargäster och året runt-boende ännu mer i de tappra försök som har gjorts att coronamässigt ha evenemang, som auktioner och konserter. Så som de tydligen brukar ha här på ön.

  • badjävlar på Knippla
    mamma och jag har badat
  • halvårsrapport från Malin på Knippla
    Brorsan och jag har badat
  • utsikt från Knippla
    visst är de fina?
  • solnedgång på Knippla
    en son och en Brorsa
  • Malin på Knippla
    min födelsedag på klipporna

Här är det enkelt att vara. Det räcker att gå utanför dörren så har du en klippa att slappa på eller hoppa från. Och människor att småprata med m du vill det. Inget meck med att packa och förbereda massor (oj oj oj vad jag inte tycker om att packa och förbereda inför resor och picknickar … ). Jag tror att det här är en av anledningarna till att jag tror att det inte är på riktigt det här med vårt öliv – sommaren var som ett enda långt sommarlov. Även om vi jobbade, både min man och jag.

Träningen som aldrig tar slut

Wow:en från sammanfattningen av mitt första kvartal på Knippla hänger kvar och människorna fortsätter att välkomna oss in i gemenskapen.

Just det ja: utomhusträningen som jag inte visste vart det skulle barka hän med den bara fortsätter och fortsätter. Ända fram till slutet av augusti körde vi tre pass i veckan och jag var aldrig ensam. Inte ens i närheten av ensam. Det är jag fortfarande inte långt in på hösten, men nu kör vi enbart träning på söndagar.

Malin på Knippla, träning utomhus
Jag kallar den: dips with a view

Båtar och fiske

Vi har hunnit komma sist i en fisketävling och köpt två nya båtar. Galet? Ja, men låt mig förklara.

Fisketävlingen var ett äventyr, även om det inte hände någonting. Tjugofyra båtar från ön tog sig ut till Knipplas västsida. Tutan ljöd när vi fick slänga i våra krokar och två timmar senare tutade det för att tävlingen var över. Mest fisk vann. Enkel matematik att vi med exakt noll fisk på kroken kom sist. Det kan vi ju bjuda på, som rookies i övärlden. Men vänta bara … Det blir säkert fisketävling nästa år. Och hur som helst gick startavgiften till Knippla IK och jag är mer än gärna med och bidrar till både idrotts- och andra föreningar som ser till att ön lever vidare. Här kan du läsa om Knippla och de föreningar som finns här.

halvårsrapport från Malin på Knippla
så här kommer man sist i en fisketävling …

Vi får napp …

Så var det där med båtar. I plural. Det började med att vi ville ha en mer fiskevänlig båt än den vi hade. När vi kollade runt bland proffsen ute på sjön, så verkade hyttbåt vara hett. Min man rekade. Ringde på en annons och fick svaret att visst, ni får titta på den. Men det kanske är lite avigt, för den ligger på Knippla … Inte visste säljaren att han var på väg att sälja just den båten som min man hade suttit och tittat på från balkongen på vår lägenhet (du vet den vi hade på rivningskontrakt). Både den och båtplatsen blev vår!

  • dörja makrill
    ser du dörjlinan?
  • krabbfiske
    första krabban (av hur många som helst!)
  • Malin på Knippla fiskar krabbor
    håvar in krabbor …
  • makrillfiléer
    Gaisare är att även för en ÖIS:are
  • inlagd makrill, Gerhard, Knippla
    inlagd makrill. YUMMIE!!!

Och nästa båt? Den hänger ihop med vår och två av våra vänners vilja att utveckla ön och ölivet till något mer. Något större. Jag berättar mer om det snart, men i och med den här båten har vi startat Knippla båtcharter … Sicken cliffhanger va?

Knippla båtcharter, Sarita 2.0
Sarita 2.0

Hus

Och störst av allt under andra kvartalet kanske ändå är husköpet. Vi köpte hus i augusti! Säg det inte till någon, men jag tror att det bästa huset på ön … Jag är så himla tacksam över att vi hann att bo i lägenheten i några månader. Den hade balkong i västerläge och just det läget var drömmen för mig när vi började fundera på att bo på ö. Väster. Med bara hav utanför fönstren. Vad jag inte visste då var att västanvinden (som är den vind vi har oftast här) gärna tar i som fasen. Inte sådär som den gör innan i Göteborg. Eller ens när jag har varit ute och seglat förr. Utan verkligen. Ta. I.

  • bästa huset på ön 😉
  • vedeldad bakugn!
  • balkong med utsikt

Vårt hus ligger mitt på ön, men har ändå utsikt över hamnen och ner mot Björkö, Kalvsund och till och med hamninloppet mot Göteborg. Det känns som att vi har alla goda krafter med oss, för det gick nästan lika smidigt att köpa huset som att köpa båten. Jag ringde och tjatade på mäklaren om att få titta på huset innan visningen och han tyckte förmodligen att jag var tillräckligt jobbig, för … en dag senare skrev vi kontrakt!

Och apropå kontrakt: för kanske sex-sju år sedan började drömma om att sitta i ett hus på en ö och skriva roman. Gissa vad jag gör en hel del just nu? Just det. Sitter på en ö och skriver roman. En uppföljare! För mest av allt sitter jag på en ö och redigerar en roman som kommer ut 2021. Ja! Jag vet! GALET!!!

Halvårsrapport från Malin på Knippla

Det här halvåret har inte varit klokt. På många sätt, det vet vi ju allihop. Men oj vad det hinner hända saker under sex korta månader ändå.

Jag älskar verkligen livet på Källö-Knippla, en av öarna i Öckerö kommun som ligger allra längst söderut i Bohuslän. Det är enkelt, utvecklande, lärorikt, fyllt av glädje och kärlek och det känns som att jag har hamnat på precis rätt plats. Och ja, jag nyper mig i armen mellan varven för att kolla om det verkligen är sant: båt, hus, förlagskontrakt och en utsikt som heter duga.

Dags för hummerfiske

  • hummerfiske
    hummertina på väg ner
  • Malin Lundskog ombord
    Oh captain my captain!

Nu ser jag fram emot ännu mer hummerfiske, isvindar och mörker. Och så fort det blir möjligt vill jag bjuda hit varenda en av er på en riktig brakfest, både öbor och fastlänningar. Med träning, bad och härfiskad fisk. Och kramar! Vill ni komma?

Den här halvårsrapporten från Malin på Knippla är en väldigt övergripande sammanfattning. Du följer väl bloggen för att hänga med på allt som händer däremellan? Och för att få mina tips för att må bra förstås. Jag jobbar ju också och är så himla tacksam över att jag har valt att jobba mycket online …

Förresten, du vet väl att jag är oftare på Instagram än här på bloggen? Häng med mig där också, där har vi också kul! Här hittar du mitt Insta-konto

Malin Lundskog skvätter vatten, västkusten, Knippla
Ta mig vatten över huvudet? Gärna!
Foto: Viktoria Davidsson

Ses snart igen!
Tills dess: HEJA DIG!
Kram Malin Lundskog (jadå, med nytvättade händer och på avstånd)

PS. här är fler inlägg om vad som har hänt under JAS-månaderna 2020: Så här blir du av med dina bekymmer och Reflektion i stillhet och fullt ös framåt och Skärgårdsleden är ett hett hemestertips

16 november, 2020 av Malin Lundskog 1 Comment

En vandring på Hisingen för både kropp och själ

En vandring på Hisingen gjorde susen för både kropp och själ idag. Ja, sådär som vandringar gör ni vet. Herregud vad det finns mycket att upptäcka i närområdet. Alltså, både det på insidan och det på utsidan.

Ska vi börja på utsidan? För ärligt talat, jag är både född och uppvuxen i Göteborg men Hisingen är en ganska så vit fläck på min karta. Därför var det himla kul att upptäcka ett alldeles väldigt vackert naturreservat idag!

Sillviks naturreservat

Tillsammans med en av mina allra bästa människor och våra hundar traskade jag runt i naturreservatet hela förmiddagen. Det gick både på stigar nära vattnet, in i skogen (Göteborgsskogen that is, vet att mina värmländska läsare undrar om jag skojar när jag säger skog här …), över skalbankar, genom koloniområden och upp i bergen.

en vandring på Hisingen, springer spaniel, Sillviks naturreservat
Vi började med att spana över havet (ser du kajakerna?). Därute ligger Knippla …
Sillviks naturreservat, Springer spaniel, vandring, Göteborg
på väg ut på en skalbank, där det tydligen växer ovanliga av växter.

Hällmålning

Tänk ändå, att vi kan lära oss saker hela tiden? Vi pratade om det, att vi trots att vi är fullärda får plats mer. Och ja, vi är mer ödmjuka än det kanske låter, för med fullärda menar vi inte att vi kan allt. Vi menar att vi behöver tömma ut något för att få plats med mer, he he. Så det där med att vi blir glömska när vi lir äldre kanske inte stämmer? Det är bara det att vi inte får plats med mer och att det är svårt att välja vad vi ska rensa bort. Som med prylar man har samlat på sig …

Varken min kompis eller jag hade till exempel någon aning om att vi skulle gå rätt på en hällmålning. Eller att hällmålning är något helt annat än hällristning. Eller för den delen, att det bara finns nio platser med hällmålningar i Sverige. Vad man vet alltså …

  • en vandring på Hisingen, hällmålning
    visst är det coolt? minst 3000 år gammal …
  • en vandring på Hisingen, Sillvik, kulturminne
    mer info för dig som vill veta mer

Samtalen under en vandring

Jag hoppas så himla mycket att det här med att ses utomhus, inte bara ta en snabb promenad, utan faktiskt ta sig tid att umgås kommer att leva kvar även efter Corona. Om det nu finns något efter? Men ni fattar …

Det ger en extra dimension till samtalen, att vara i rörelse. Utomhus. Kombinationen av att vara i naturen (med naturen?) och av att vara i rörelse gör magiska saker med oss. Eller med mig? Får mig att vilja komma djupare i samtalet. Lära mer. Lära känna mer. Både mig och den jag pratar med.

Det är som att naturen klar av oss de roller vi eventuellt har tagit på oss. Och genom att vi går bredvid varandra blir vi så jämlika som två människor bara kan bli. Det är lika nära till det sårbara som till allt annat och acceptansen finns i varenda löv och vartenda kvitter. Vandringar är som gjorda för att lära känna sig själv. Genom tankar och genom samtal, både de om då och nu och sen. Om glädje, sorg, ilska och eufori. Och allt däremellan. Jag tror fanimej att vandringar är medicin, även för den som inte är sjuk …

Sillviks naturreservat, Lilleby, Hisingen, Göteborg, vandring
höstfärger alltså!
kolonistugor, vandring, Lilleby, Sillvik
Kolonistugor!
på vandring i Sillviks naturreservat, Göteborg
Så nära havet vi kan. I alla lägen …

Och sist men inte minst

Här satte vi oss inte, men hade jag varit tomten hade jag lätt tagit plats. Tänk att ha en egen skylt på en bänk?!

vila, återhämtning, bänk, Sillviks naturreservat, Göteborg
Så mycket wow för den här bänken som är gjord för en äldre man, tomten och en äldre kvinna (kan ni se skyltarna?)

Just det. Sist men inte minst: picknicken! Hur gôtt det än är att röra på sig så är den där stunden med äggmacka och kaffe ungefär hur värdefull som helst. Ja man måste ju inte ha äggmacka. Eller kaffe … Men det är en favorit hos mig.

Precis som att starta tidigt är. För när vi var på väg hem efter några timmar var det väldigt mycket folk ute och rörde på sig. Många som cyklade. Härligt! Alla ska med på #utonjut!

en vandring på Hisingen med picknick, Malin Lundskog
minst lika viktig som själva vandringen: äggmacka och kaffe som det är dags för här!

Vandringsleder i ditt närområde

Varför valde vi att gå just här? För att det ligger ungefär mitt emellan oss, för att vi båda inser att det är ganska galet att veta så lite om sitt närområde och för att jag igår googlade på ”vandring naturreservat Göteborg” och då dök det upp. Här kan du läsa mer och hitta till Sillviks naturreservat, för det är värt ett besök om du är i Göteborgstrakten. Jag kommer absolut att komma tillbaka (blev väldigt springsugen!).

Vi startade vid Lillebybadets parkering, gick ner till Lillebybadet och tog sedan söderut. Det såg fantastiskt ut att gå norrut också, även om jag inte har någon koll på hur stort/långt det är ditåt.

Svårare än så behöver vi inte göra det för oss och jag tror att vi har så himla mycket att upptäcka jättenära oss själva och genom att upptäcka nytt på utsidan upptäcker vi också nytt på insidan. Den fysiska rörelsen framåt gör att vår mentala rörelse går i samma riktning, knutar löser upp sig och både vita och svarta fläckar får färg.

Men, vet ni?! Jag skriver om det här bara för att det är nytt för mig. Jag har ju mängder med områden jag har gått och sprungit i till vardags, som kanske är kul för er att veta mer om? De handlar ju om mina trakter i första hand, men … om ni vill ha fler tips på vandringsleder eller promenadsträckor i Göteborgsområdet eller på någon av Öckeröarna så har jag ju mer att komma med. Skulle det vara kul? Säg till så kör jag en bloggserie med vandringar.

Länkar till fler vandringar

Jag kanske gör det ändå, he he … Jag har ju gjort det förr. Som här: Vandring i vacker natur gör underverk för hälsan och här: Skärgårdsleden är ett hett hemestertips. Dessutom lite extra pepp för att röra på dig utomhus, för dig som vill ha det Därför är utomhus och rörelseglädje en oslagbar kombo

Tack för idag Nina, hälsa lille Sigge!
Och som vanligt: tack för sällskapet Brorsan!

Ses snart här igen,
tills dess: HEJA HEJA DIG!
Kram Malin Lundskog

8 november, 2020 av Malin Lundskog Leave a Comment

Tidernas första digitala festival i Billesholm!

Tidernas första digitala festival i Billesholm äger rum lördagen den 27/6 och du är varmt välkommen! Det blir kul. Bra. Och nyskapande! Kolla här:

Det började som en fysisk bokmässa med fokus på kvinnohistorier och har utvecklas till en digital festival med musik, författarscen och en hälsomässa med inslag av allt från forskning och mountainbikecykling till parkhistoria.

Gott och blandat alltså. Sådär som det ska vara på en festival! Och jag är med för att moderera hälsomässan. Oj oj oj vad jag ser fram emot det – för innehållet går inte av för hackor!

Program för den digitala hälsomässan

Under hela dagen hänger vi med via zoom (funkar i dator/padda/smartphone).

Kl 10 inleder Annika Andebark från Folkets park i Billesholm, därefter blir det kulning från Dalarna och ett samtal mellan förläggare Peter Ollén och Annika om hennes helt nya bok ”Sätta punkt”.

10.30 – 11.00 gästar Ingrid Tollgerdt-Andersson oss. Ingrid är doktor i psykologi, forskare, författare och bloggare. Just nu är hon aktuell med boken När Corona erövrade världen

11.15 – 12.00 kommer  Professor Patrik Grahn, Dr Ulf Hallgårde och Sjuksköterskan Elisabeth G Wahlgren för att prata om naturens betydelse för hälsan och  hur detta kan utnyttjas i behandling.

12.00 – 13.15 musik, picknick (eller mat på annat sätt, men tänkte att när det ändå är festival?) och snack om eftermiddagen.

13.15 – 14.00 hälsar vi på hos Hans Wilson som berättar om Billesholmsparkens historia. Och ja – det handlar om hälsa det också!

14.15 – 14.45 hänger vi med Mats Carlsson i Team Albert ut i mountainbikespåren. Det blir också ett äventyr, för vi ska se den unika banan i Schakt Albert och dessutom träffa Albertinagänget …

14.45 – 15.00 träffar vi Annika Andebark igen och säger tack, hej och sammanfattar dagen.

tidernas första digitala festival
Hälsomässan är gratis, men de andra mässorna, författarscenerna och äventyren
kostar ett bokpaket. Kolla in dem. WOW!
Du hittar bokpaketen här

Biljetter och programuppdatering

Jag vågar faktiskt lova att det blir spännande! Och superintressant! Vill du ha en sneakpeak på några av programpunkterna kan du se inslag på Digitala Moderatorers IGTV-kanal, där jag har haft försnack med Ingrid Tollgerdt Andersson och Ulf Hallgårde (som kommer kl 10.30 resp 11.15 på lördag)

Här hittar du eventuella uppdateringar och bokar din plats till hälsomässan.

Mässan sponsras av Stiftelsen för Natur och hälsa, Team Albert MTB, Jönssons cykelaffär och Digitala Moderatorer. Initiativtagare och fenomenal kreatör är Annika Andebark.

Och alltihop är faktiskt världspremiär! Tidernas första digitala festival i Billesholm, med både hälsomässa, bokmässa och en helt gen scen för kvinnohistorier. De andra programmen läser du om här!

ps. ser du att min bok GLAD FRi STARK finns med i ett av bokpaketen? Den kan du läsa mer om här: glad fri stark

Hoppas att vi ses på lördag!
Annars ses vi här snart igen!
Tills dess: HEJA HEJA DIG!
Kram (på avstånd och med nytvättade händer)
//M

25 juni, 2020 av Malin Lundskog 9 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Interim pages omitted …
  • Page 14
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday