• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

utonjut

Rolig utomhusträning tillsammans i påsk!

Rolig utomhusträning tillsammans i påsk – här kommer tips!

Rolig utomhusträning tillsammans med dina nära och kära i påsk? Här kommer tips på träningspass som ger både flås, styrka, koordination och gemenskap. Och mängder med glada skratt. Kanske till och med en sång?! Du behöver: papper, penna, snören och ett gäng sköna människor. resten ordnar sig till det allra bästa, var så säker!

Övningar på pränt

Gör en karta med nio olika stationer utritade. Skriv ner övningarna nedan (eller andra!) på papper och häng upp i buskar eller på andra lämpliga ställen där du har ritat ut de olika stationerna. Av olika anledningar hann jag inte med det där med att hänga ut lapparna, så … jag agerade påskris och talade om vart vi skulle istället. Funkade bra det också. Du hittar säkert på ett sätt som funkar bäst för dig och det du tycker är rolig utomhusträning tillsammans!

1) 10 korsvisa utfall (ena benet korsat bakom det andra) per ben + 10 vanliga utfall

2) 10 breda armhävningar + 10 smala (triceps-)

3) krabbgång uppför backe X 2 (har du ingen backe i närheten, så … strunt i backen)

4) 10 upphopp

5) ner i plankan, på rad – gör grodhopp över varandra

6) 10 diagonala ryggresningar (ligg på mage, lyft hö arm/vä ben och vice versa) + 10 ”simtag”

7) 10 enbens-höftlyft/ben (alt 20 med båda fötterna i marken)

8) 2 och 2 – en i hög planka, den andra håller i fötterna. Släpp en fot i taget alt den som står i plankan lyfter en arm i taget (tyngre!)

9) 2 o 2 – brottarträning med korstag bakom varandras rygg och hakan mot partners axel. 30 sekunder putta varandra + 30 sekunder dra bakåt. En omgång till med andra armen överst.

10) fågel fisk eller mitt emellan – ut på äggjakt! Äggstra passande i påsk …

rolig utomhusträning tillsammans, brottarfys, Malin Lundskog, Hälsa mera

Det är resan som är mödan värd?

Som om den stationsträningen var så speciell? Nej, men det som verkligen fick igång skrattet, sången och flåset var resan mellan stationerna. Jag skrev ner övningar och resan mot nästa station på lapparna, så här gjorde vi efter uppvärmning som ledde fram till första stationen: 

1) kroka arm med en person på vänster sida och en annan på höger, ta er till nästa station. Ja, här drog ringdansen igång och spontansången ”sju vackra flickor i en ring” var fantastisk att lyssna till. Vad sjunger ni tro?

2) håll på en medtränandes vad medan ni tar er till nästa station. Obs för rak rygg stark mage. Här ”tvingas” du  att gå med knäböjda ben, känns efter en stund. Lovar!

3) Ta dig med fot mot fot med minst en träningskompis hela vägen till nästa stopp. (Du skulle sett de härliga gång- och hoppstilarna …)

4) en hand på en annans axel vidare till nästa station.

5) en helt vanlig jogg vidare … (jomen, det är klart att det funkar det också ju!)

6) alla ska sitta ihop på något sätt när ni tar er vidare till nästa station

7) tåget – jogga på led och spring slalom mellan varandra framåt (jägarmarsch kanske du kallar den?)

8) björngång framåt

Det här passet var verkligen resan mödan värd. Så kul resa!

rolig utomhusträning tillsammans, äggjakt, Malin Lundskog, Hälsa mera, träning, påsk

Hoppas att du hittar någon att träna det här med i påsk. Eller någon annan gång! Jag körde det här passet med ett fenomenalt gäng kollegor, snacka teambuilding med extra allt! När vi genomförde passet kom jag på att det här passar perfekt för familjen, kompisarna och/eller grannarna också. Med tanke på mitt risiga tillstånd (ha ha ha!) blev det perfekt som påskträning, särskilt med tanke på att vi avslutade med äggjakt! Men du: det här passet passar självklart året runt! 

Berätta – vem vill du köra rolig utomhusträning tillsammans med? Vilka övningar vill du ha med i ett sådant här pass?

SES SNART!
Tills dess: heja dig! Och Glad Påsk!
//Malin

PS. vill du träna tillsammans med dina kollegor och mig? Hör av dig! För regelbunden träning finns jag i Göteborg, för härliga engångstillfällen som konferenser och annat är jag mobil. Här hittar du mer om träning tillsammans med mig

29 mars, 2018 av Malin Lundskog 6 Comments

Lyft blicken för löparglädjen!

Lyft blicken för löparglädjen!

Lyft blicken för löparglädjen, både för att det är lättare att hitta löparglädjen om du lyfter blicken och skaffar dig en stolt hållning och för att en lyft blick kan ge helt andra intryck än de gamla vanliga …. Jag ska förklara vad jag menar. Och varför. Har just kommit hem efter två dagars härligt spring med ett gäng härliga löpare då vi bland annat diskuterade det här. En skitviktig diskussion för folkhälsan! 

Vilka resultat är viktigast?

Vi har sprungit massor i helgen (här hittar du länk till härligheten). Sköna löpare som alla bidrog med klokskap, glädje och jävlaranamma. Vi har lyft blicken för att rent konkret hitta en bra hållning i löparspåren och få till en skonsam och ekonomisk löpteknik. Och vi har lyft och öppnat blicken för helt annat fokus än tider som diskussion efter genomförda lopp. Distanser och farter som samtalsämne efter sprungna löprundor. Ja, du som har följt mig vet att det är precis det här som gör löpningen så glädjefylld för mig: lyfta blickar, bortvända från press och prestation. Löpning för glädje, energi, sightseeing, upplevelser och lugn.

Vilka resultat är egentligen viktiga när du springer? Egentligen menar jag. Egentligen! Det är ju ingen av oss som är direkt tvingad att springa för att komma någon vart (geografiskt alltså), så vad sjutton ska vi tvinga oss att prestera för då? Tänk att få se årets första tussilago under en löprunda? Eller bjuda sig själv på en stunds kantarellplockning utan att vara stressad över att pulsen går ner eller att du inte får ihop dina kilometrar. Okej, just kantareller och tussilagon kräver ju att vi sänker blicken, men du fattar … Känna energin efter en runda, glädjen som växer, den förbättrade sömnen, publikens hejarop under ett lopp, vad var fint längs banan/rundan och vilken del var jobbigare. Och så vidare. Det finns så mycket annat än tid och distans, press och prestation att fokusera på.

lyft blicken för löparglädjen, löparglädje, Vrångö, löpcoach, Malin Lundskog

Lyft blicken – för folkhälsans skull

Stressrelaterade sjukdomar ökar fortfarande så att det är något alldeles förfärligt. Vi behöver träna oss på att relalalaxa. På att göra det vi gör när vi gör det och vara där vi är när vi är där, tacksamma och tillfreds. Med oss själva och det vi har. Vi behöver inte pressa oss med tider och distanser i löparspåren. Vi behöver springa för att släppa pressen. För att njuta av oss själva, naturen, omgivningarna. Och livet! 

Lyft blicken för löparglädjen, både i löparspåren och utanför dem. Då slipper vi som springer få frågor efter genomförda lopp och träningsrundor på vad vi fick för tid eller hur långt vi sprang. Vi slipper komma med ursäkter och få dåligt samvete för att vi är långsamma. Eeehh, för att vi tror att vi är långsamma. Vem sjutton har rätt att avgöra det egentligen. 

Vi behöver få hejarop och frågor om hur banan såg ut, hur det kändes att komma i mål, hur vi mådde innan, under eller efter loppet. Och får vi inte de frågorna behöver vi träna på att ändå svara med de svaren. För att sprida glädjen, för att få fler att lyfta blicken för löparglädjen och hälsan. Se vad som verkligen betyder något. Vi behöver kanske motionslopp utan resultatlistor, som en av de kloka löparna på löparlägret sa. Då skulle den jobbiga pressen släppa och vi skulle ge oss löpningen för livets skull, inte för loppets. För vad är ett lopp i längden?

Visst kan ett lopp vara en motivation att ta sig ut och springa och springa är bra för hälsan. Men när allt kretsar kring tider och distanser och annat som en kan sätta siffror på, då … har glädjen en tendens att försvinna. Bättre sätta ord på resultaten. Fatta den resultatlistan, när vi har lyft blicken för löparglädjen och alla andra sköna känslor löpningen bjuder på. Wow!

lyft blicken för löparglädjen

Vilken fråga skulle du helst vilja få efter en löprunda eller ett genomfört lopp? Ser verkligen fram emot dina svar som kan hjälpa både mig och andra att utveckla löpningen mot ännu  mer glädje och livskvalitet!

Vi ses snart igen, tills dess: heja heja dig!
//Malin

ps. för att inte missa uppdateringarna här – häng med mig på Bloglovin´

 

24 mars, 2018 av Malin Lundskog 8 Comments

Träna som en brottare – spring bättre

Träna som en brottare – spring bättre

Träna som en brottare och spring bättre. Cykla, simma och dansa bättre. Och ha kul under tiden! Snacka allsidig träning med både styrka, rörlighet, uthållighet och närkontakt av minst tredje graden. Brottarfys är funktionell träning som visserligen kan bli hur tuff som helst, men så tuff är inte jag. Lagom är väl ändå bäst? Lagom och lite till … 

Nu tänker kanske du på biffiga brottare med blomkålsöron när jag säger brottarnas? Och den sidan av brottning finns ju också. De som tränar seriöst och fokuserat. Men vi andra, vanliga motionärer – vi har jättenytta av att träna som brottare. Och det är ju för vanliga människor jag skriver här på bloggen. Vanliga, ovanliga människor som vill ha inspiration till hälsosamma vanor . Och om du är en sådan har du också glädje av att köra brottarfys. Av att köra tufft, funktionellt, allsidigt och utmana kroppskontrollen, balansen, konditionen, koordinationen, styrkan, uthålligheten, smidigheten, snabbheten och explosiviteten. Och den där närkontakten. Var inte rädd för den, det ger ett extra gott välmående att röra vid andra människor. 

Snart drar jag iväg med ett härligt gäng som vill hitta och/eller utveckla sin löparglädje. Då ska vi träna som en brottare med Håkan Karlsten, fd landslagsbrottare, som driver Kajkanten där vi ska bo. Vill du följa med? Du hittar mer info här: Löparglädje på Vrångö 2018 

Fem övningar för ökad kroppskontroll och styrka, bättre flås och tillit.  

(OBS! för snar uppdatering av bilder med kvalitet …)

Ja, bilderna ska uppdateras, men jag ville ändå visa några av övningarna vi gjorde på brottarfysen under förra årets Löparglädje på Vrångö. 

Kör på tid alternativt antal repetitioner. Inte så noga hur ni gör, bara ni bestämmer innan ni börjar, så att ni har ramar att följa och mål att nå. Mycket lättare att kämpa då! Kom ihåg att värma upp! Och att varva ner … Men här är fem övningar som räcker finfint till ett helt träningspass. Utochnjut! 

  • Bär din kompis – släng henne över axeln och gå. Kompisen tränar tillit  och du styrka och balans. Jojojo – gör ni lyftet som på bilden är det mycket lättare än en tror! Men ingen ”jagharintetränatpåtjugoårochnujäklar-variant!”

träna som en brottare

 

 

 

 

 

 

 

 

2) Använd varandra som motstånd för att få till ifrånskjutet i löpsteget

träna som en brottare, motståndslöpning

3) Lek utbrytarkung – en i mitten av ringen som ska försöka ta sig ut när de som bildar ring håller ihop

träna som en brottare, utbrytarkung, löparglädje

  • utmana balans och gummibandseffekten i vristen

träan som en brottare, balans och spänst

  • nudda varandras vader – du undviker att bli nuddad, din kompis gör allt för att kunna nudda …

träna som en brottare, utmaning, löparglädje

Ja, det är Håkan på den svartvita bilden högst upp! 

14 mars, 2018 av Malin Lundskog 6 Comments

Backträning – snabbt och enkelt!

Backträning – härligt jobbigt!

Backträning är ett typiskt bra sätt att snabbt och enkelt få till ett bra löpträningspass. Alltså: jag älskar backträning! Och jag vet att det låter helt crazy, för det är ju en ganska jobbig variant av löpning. Men gillar att jag får slita och gillar att det räcker med ett kort pass för att det ska vara effektivt. Och detta skrivs av en kvinna som älskar att springa långt och långsamt … Här kommer tips på upplägg:

Upplägg, backträning:

  1. Värm upp, till exempel genom att jogga till backen du tänker springa uppför. Fem-tio minuter.
  2. Spring upp och ner för en lång, ganska flack backe i tio minuter. Eller annan tidslängd som du bestämmer själv, men bestäm dig innan du börjar springa. För det är väl fler än jag som säger till sig själv att det är okej att sluta efter bara någon vända uppför annars? OBS! Använd utförs-löpandet till återhämtning, ta den tid du behöver ner för att orka springa upp igen.
  3. Är en del av backen brant? Pausa en minute efter de första tio och spring upp och ner för den branta delen i sex minuter. Ja, eller annan tidsperiod som du själv väljer såklart! Återigen: bestäm dig innan för hur länge du ska köra.
  4. Jogga tillbaka hem (eller var du nu kom ifrån)
  5. Ät och drick och high fiva dig själv för en god insats!
  6. Använd energin du har sprungit dig till till att göra bra grejer.

45 minuter för hela passet inkl dusch o mat. Typ. Och energi som räcker länge, länge. Hur bra?!

backträning, Malin Lundskog, löparglädje, utonjut

Att springa i backe har finessen att pulsen går upp hur sakta du än springer egentligen. En pulshöjare gör bra grejer med med, både i kropp och knopp. Och du tränar styrka i ben och säte. Teknikmässigt är det korta, snabba fötter som gäller och armar som hjälper dig på traven uppför. Jag har skrivit om backträning förut. Läs mer här om du vill:

Backträning – fysiskt och mentalt stärkande

Backträning – perfekt att träna tillsammans

Okej, jag skrev ju att jag älskar att springa i backe. Det gör jag. Också. För jag älskar ju att springa. Utan press och prestation, med massor av njut. Oavsett om det är i backar eller på platt mark, på asfalt eller i skogen. Gillar löpning kort och gott. Har du något favoritpass? Berätta gärna gärna!

Tills vi ses igen: HEJA DIG!

//Malin

24 februari, 2018 av Malin Lundskog 8 Comments

Friluftslivet som andningshål – Malin gästbloggar

Friluftslivet som andningshål

Jag som skriver här idag heter Malin Sigefjord och återfinns vanligtvis på bloggen Lite Längre där jag skriver om träning, yoga, vegetarisk mat och – det som dagens gästblogginlägg handlar om – friluftsliv. 

gästblogg, Friluftslivet som andningshål

Vad är friluftsliv?

Friluftsliv definieras som fysisk aktivitet i naturen, så det kan egentligen vara lite vad som helst. Inte nödvändigtvis bara skogsmullar med kånken-ryggsäck, som en del kanske tänker sig… Numera är friluftsliv en väldigt stor del av min vardag och jag spenderar så mycket tid jag kan i rörelse i naturen. Vi brukar skämta en del hemma hos oss om att vi rymmer till skogs. Men faktum är att det är precis vad jag gör! I alla fall när huvudet behöver rensas, känslor behöver släppas ut och kreativitet behöver få fritt utrymme. Då är skogen min första tillflyktsort och andningshål. När jag var svårt sjuk för några år sedan längtade jag till skogs typ jämt, och tog korta promenader till vår närliggande skog så ofta jag kunde.

friluftslivet som andningshål

Egentligen är det inte så konstigt. Det finns till och med forskning som visar på en hel hög med hälsofördelar med friluftsliv, och framförallt i Japan och USA används det som bl a terapimetod, och kallad då shinrin-yoku – att skogsbada. Men det är såklart inte bara för att vinna hälsofördelar som jag ägnar mig mycket åt friluftsliv. Utan det är ju för att jag gillar det! Och för att även barnen gillar det och mår bra av det. Vi har mycket skoj på våra improvisationsäventyr och ävenflykter.

Bästa tipsen för enkelt friluftsliv

Jag har förmånen att bo nära naturen, och tröskeln för att ta mig ut är väldigt låg. Men även om man bor inne i stan så behöver det inte vara särskilt svårt, eller krångligt, att utöva friluftsliv. Man behöver liksom inte kånka runt på en gigantisk ryggsäck och sova i tält för att det ska räknas! Jag har samlat en del tips för enklare friluftsliv i en artikel hos Bloggar om Hälsa, men tänkte dela med mig av mina allra bästa tips här:

 

  • Passa på att upptäcka närområdet. Kanske upptäcker du nya naturpärlor och får nya favorittillhåll! Ofta finns guldkornen närmre än man anar!

 

  • Fixa en termosmugg med kaffe, te eller något annat smarrigt, och leta upp närmsta skogsdunge eller bergknalle. Promenera, spring eller cykla och sätt dig sedan med din mugg och bara andas en stund. Gör underverk för humör och välbefinnande.

 

  • Fixa friluftsdejt! Om du som jag har ett ofta fullspäckat schema, så se till att göra två flugor på smällen (hehe…) och var social med någon du inte träffat på länge samtidigt som ni rör på er i naturen och får ett förmodligen välbehövligt andningshål i vardagen!

friluftslivet som andningshål, gästblogg, hälsa mera

Så här vintertid, så passar det ju även utmärkt att leka snölekar, åka skidor, eller varför inte bygga snögrottor. Om man har snö förstås. Annars funkar det alltid för mig att bara observera naturens skiftningar och andas en stund för att pulsen ska sjunka och leendet infinna sig. Vilket är ditt bästa friluftstips? Berätta gärna, så att fler får chansen att använda friluftslivet som andningshål!

Tack!

Jag säger tack till Malin och ser fram emot ännu mer utonjut-äventyr nu. Blir spännande att läsa dina tips! Mina? Bara gör´t! Keep it simple och utan krångel! Sänk alla trösklar du har – är du ovan behöver du ju inte börja tälta eller klättra upp på toppen av Kebnekajse direkt … en parkbänk är mer friluftsliv än en soffa i vardagsrummet.

Ses snart igen,
tills dess:
HEJA HEJA DIG!

Hälsa mera-bloggen följer du här eller på Bloglovin

19 februari, 2018 av Malin Lundskog 4 Comments

Veckans tips på rolig löpning!

Tips: spring tillsammans när motivationen tryter

Att springa tillsammans kan vara det som får dig över tröskeln när löparmotivationen tryter. Jag springer ofta och gärna ensam, låter knoppen vila när kroppen jobbar liksom. Hur skönt som helst! Men ändå: tillsammans är bra! Särskilt dagar när en egentligen inte orkar eller vill, men vet att det är skönt efteråt. Skaffa dig en löparkompis. Eller flera! Häng med här ska du se:

Jag är med i det som kan vara världens största löparklubb, Lonesomerunners och vi springer ju, som du hör på namnet, oftast ensamma. Men ibland tillsammans-springer vi och det är alldeles … Alldeles underbart!

Så här hade vi det när 22 ensam-löpare sprang tillsammans. Inte ens jag hade gett mig ut 17-18 km i snålblåst och minusgrader idag. Inte ens! Tillsammans är rolig löpning helt enkelt och blir mitt bästa löpartips för rolig löpning just nu. Inte bara när motivationen tryter …

lonesomerunners, Hälsa mera, utonjut, löparglädje, Malin Lundskogkor, utonjut, löprunda, springa tillsammans, Lonesomerunners, välenlöparglädje, springa tillsammans, utonjut, Göteborgbadplats göteborg, löparglädje, lonesomerunners, Malin Lundskoghoppa, löparglädje, springa tillsammans, Hälsa mera Malin Lundskogafterrun, fika, lonesome runners, Malin Lundskog, Hälsa mera,

Vill du springa tillsammans?

Om du vill springa tillsammans, men inte har någon att springa med: lägg upp ett facebook-event. Det var så den här ihopsamlingen av människor som kutade runt på Näset, i Askim, runt Välen, kring Åkered gick till. Så värt! Så kul! Så härligt och som vanligt när det gäller utonjut och löpning: jag ångrade mig inte en enda sekund av vägen. Glädje är en av mina starkaste drivkrafter, på både gott och ont. Den här glädjen gjorde bara gott. Så gott!

Jag älskar när jag gör precis som jag vill

Och i år vill jag vara utomhus mer, picknicka, bada, springa, vara, umgås, njuta, skida, läsa, hänga, promenera. Det har börjat bra! Idag blev det både spring, umgänge, picknick, promenad, njut och häng och tidigare i veckan var jag ju i Åre på winterworkation med Influencers of Sweden (mer om det här: Du ångrar bara det du inte gör och här: mindset och bättre självkänsla)

Har du rört på dig idag? Ensam? Tillsammans? Inne? Ute? Dela gärna!

Mer tips på löpning kommer, det vet du! Mer pepp och mental träning också, precis som vanligt!

Kom ihåg att du kan följa bloggen på Bloglovin´ – så att du inte missar nåt kul.

Ses snart,
tills dess:

HEJA HEJA DIG!
//Malin

Kom på en grej till: vill du springa tillsammans med mig? Häng med till Vrångö i mars. DET blir kul! Mer om det här: Löparglädje på Vrångö

3 februari, 2018 av Malin Lundskog 4 Comments

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 8
  • Page 9
  • Page 10
  • Page 11
  • Page 12
  • Interim pages omitted …
  • Page 14
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …
  • Bokhandelsdagar med Ugglan Bokhandel

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday