• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Bra mat

Hälsospaning – smoothies högt och lågt

Du har säkert sett dem, alla tips och tricks med hälsosamma smoothies och alla deras möjliga och omöjliga ingredienser. Du har säkert läst om hur smart det är att dricka dina grönsaker och hur otroligt praktiskt det är med smoothie som mellanmål. Frukost. Kvällsmat. Innan träningen. Efter träningen. Och tänker man efter är en smoothie egentligen bara vår tids hälsosamma svar på pytt i panna, pizza och självaste Kajsa Warg: man tager vad man haver och öser ner i sin mixer, kör runt en liten stund och vips! Maten är serverad. Men, för det finns ett men, hur enkelt är det egentligen?

Det är ett jäkla hackande, skalande, zestande och pressande innan du kommer till det ljuvliga ögonblicket då alla färgglada, vitaminrika, superboostande frukter, grönsaker, rotfrukter och bär når mixerskålen. Och sen, när du ska hälla upp det, skvätter det färgglada på dina kläder. För att inte tala om flaskan du häller ner det i för att ta med till jobbet eller träningen (eftersom du vill visa upp hur hälsomedveten du är) som ligger och läcker i väskan. Såklart! Den ska ju inte ligga ner, den där flaskan…

Men, nu kommer ett nytt men, om du tar dig förbi det första men:et så är livet med smoothies alldeles… alldeles underbart! För du kan verkligen slänga ner för mjuk avokado, lite vissna spenatblad, jätteprickiga bananer, broccolistammar och annat som ingen vill äta upp. Och mixa. Och vips! Det är hur enkelt som helst och vill du ha i mer protein blandar du ner kesella eller naturell yoghurt, inte smaksatt såklart eftersom du undviker socker. Väl? Vill du ha din smoothie lite sötare tar du en skvätt honung eller två. Kanske en dadel?

Hur som helst: en smoothie passar sig nästan när som helst. Hälsosamt om du väljer den typen av ingredienser, miljömedvetet om du använder mixern istället för att slänga mat. Smoothie till frukost är inte så dumt, inte så svårt. Kanske bara lite ovant. Häromdagen lekte jag Kajsa Warg och mixade lime, ingefära, spenat, ruccola, avokado, broccoli, vatten, kiwi och bär från frysen. En smaskig frukost som jag gjorde mycket av, så att jag fick några mellanmål också. Men smoothie till middag? Ja, ärligt talat: jag hörde om en tandopererad kille som inte kunde tugga och var så galet pizzasugen att hans fru körde ner en pizza i mixern… Men den var nog varken särskilt hälsosam eller god.

28 april, 2015 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa 365/355 – Grönkålssallad

En snabblunch? Mer grönt på julbordet? Eller helt enkelt bara ett tips på god mat? Så här gjorde vi:

8 stjälkar grönkål, lätt förvällda (lägg direkt ned i iskallt vatten så håller de både spänst och färg!)

2 äpplen (ja, hade varit fint med röda, men man tager vad man haver…)

2 apelsiner (hade varit nice med en blodapelsin, men…) 

3 msk russin

en näve hasselnötter (fanns inga valnötter i skåpet, annars hade vi nog valt det.)

Hacka ner grönkålsblad, skala och skiva apelsiner, skär äpplena i klyftor och blanda i russin och nötter. Vi hade en galet god päron- och valnötsbalsamico på toppen. Och voilà: en huvudrätt eller sidorätt – fritt val. 

Dagens hälsa 365: välj grönt, det blir så grannt i stugan:-)

21 december, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa 365/305 – rått, gott lördagsgodis

Dags för lördagsgodis? Här kommer recept på rått, gott sådant!

  • 2,5 dl pumpakärnor
  • 1,5 dl riven kokos
  • 2 msk carob (eller välj nån annan smaksättning; kakao, kanel, kardemumma, hallon…)
  • 0,5 dl macapulver
  • en nypa havssalt
  • 5 st urkärnade dadlar
  • 2 msk agavesirap
  • 2 msk kallpressad kokosolja

Släng pumpakärnor och kokos i matberedaren, "mjöla" till det. I med smaksättningen, tillsätt dadlar och sirap och sist i med kokosoljan. Gör till bollar (eller hjärtan om du är på det humöret), våra är rullade i nyponpulver, kokos, lakritspulver. Ät och njut!

Funkar jättebra att frysa in dem och plocka fram när andan faller på. Det brukar den göra hos oss…

Dagens hälsa 365: njut av rått, gott lördagsgodis!

ps. det har varit mycket matnyttigt på bloggen den här veckan, pumpakärnor, valnötter, avokado,  det kan bero på att det är höst och mystider i köket och kanske framför allt på att höstmörkret brukar följas av sötsuget. Vi tycker att det är bra att vara förberedd med hälsosamma alternativ i sådana lägen. Vad tycker du?  

1 november, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa 365/257 – välj rätt

Alla dessa val… Vissa viktigare än andra och många val vi gör märker vi inte ens att vi gör. Vi tror att saker och ting bara händer. 

Idag är det val till riksdag, lansting, kommun i Sverige – viktiga val som påverkar livet. Precis som alla andra val: när du väljer promenaden framför TV-soffan, ägget istället för chokladbiten till mellanmål och en eftermiddagsvila framför att knô in ett extra måste – superviktiga val som påverkar ditt liv. Och som du dessutom har chansen att göra något åt varje dag. Det händer inte av sig självt, det är du som väljer. 

Dagens hälsa 365: välj rätt! 

14 september, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa 365/229 – hälsa med kräftor

Kräftor är ju galet gott. Och nyttigt! Proteinrika och fulla av lyckohormonsframkallande mineraler. Kräftor är hälsokost och en kräftskiva kan vara rena hälsokuren för själen, med goda vänner, glada skratt, roliga lekar och kraftfull sång.

Dagens hälsa 365: ordna kräftskiva – för hälsans skull!

(Det är ju inte kräftornas fel att du är trött dagen efter en kräftskiva. Och vill äta fet, salt mat. Och har dåligt samvete för att du helt enkelt inte orkar träna. Eller göra nån som helst nytta. Men det är en helt annan historia…)

17 augusti, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa 365/123 – bananpannkaka

Lätt som en plätt att hälsa mera™ med den här frukosten. Eller om du så vill; med det här mellanmålet. Bananpannkaka funkar i alla lägen! Såhär är den på bilden gjord:

En mosad banan och ett ägg ihoprört och stekt i kokosolja, serverat med keso och frukt i de former som fanns hemma idag; äpple, apelsin, grape och jordgubbar (som visserligen inte är en frukt, men du fattar ju…). Mums filibabba!

ps. handmosad banan blir ju inte helt slät, det går säkert alldeles utmärkt att köra med stavmixer om du vill ha en jämnare smet

Hur som helst så är dagens #hälsa365 :bananpannkaka – Snabbt. Enkelt. Gott. Nyttigt.

 

3 maj, 2014 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday