• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Dagens

Hälsa mera!

Hälsa glatt på alla du möter idag.
Glädje smittar!

Andra advent och en lucköppning närmare julafton… En lucka med innehåll att bli glad av! Tack, Malin O. Det här är faktiskt ett exepriment jag har gjort förut, hälsat på alla jag har mött. För att kolla av vilken reaktion jag får, för att känna hur det känns och för att kanske öppna dörrar till nya spännande samtal. Jag minns den veckan som en vecka fylld av leenden. ALLA (jag menar faktiskt verkligen alla!) svarade med ett glatt hej! tillbaka. Ja, förutom ett gäng riktigt coola tonårskillar då… Jag mötte i alla fall inte samma ensamvarg som personen i tidningsklippet här: Glad kvinna

Blir intressant det här, människan är en social varelse. Väl? Hälsa mera, sprid leenden och glädje omkring dig – som ringar på vattnet… KL är sju på morgonen – undra hur många jag hittar att heja på nu? Dags att dra ut på träningpass, följt av bastu och en go brunch – hälsa på många sätt den här söndagen. 

Hej hej, hemskt mycket hej!
Malin L

8 december, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Social motion

Det spelar ingen roll att mina vanor är hyfsat hälsosamma – det här är grymt bra! Den här lappen plockade jag fram i morse, ur Hälsa meras hälsojulkalender. Heja Malin O som ger mig såna här bra hälsoäventyr att ta tag i. 

Jag vet att vi är många som har många saker att göra. För många ibland. Kanske extra mycket för många såhär i december, när julen ska stökas fram, barnens ögon ska tindra (ha ha ha – testa det med två tonårskillar i huset), pepparkaksdoften ligger som en gosefilt över husen och… Ja, årets jobb ska avslutas. De där bortglömda nyårslöften ska revideras och… hälsan ska behållas. 

DÅ är det här den perfekta hälsoluckan att öppna ju: Social motion! För jag vill umgås med mina vänner, fast jag inte hinner… Jag vill prata med mina när och kära. Fast jag knappt har tid… Och jag vill röra på mig, fast det är bråttom… Kombon kompis-motion är fenomenal. Du som känner mig, beware: jag ringer kanske snart och kollar om du vill ut och gå idag. Vi ses!

Vem vill du motionera med idag? Ring en vän…

Malin L

4 december, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa i kalendern…

Hoppsan! Vilken kul utmaning jag fick av Malin O i vår hälsoadventskalender idag – tar med mig den till cirkelträningen jag håller på SCA i eftermiddag: "testa en ny träningsform/övning idag". Hmmm… vad det blir kommer upp på vår facebook-sida ikväll – inte ens jag vet vad jag ska klura ut idag. 

Som vi berättade i förrgår öppnar vi hälsokalender så det står härliga till, sådär som sig bör i december. I år ska vi (h)jula hälsosamt! Och du är varmt välkommen att hänga med såklart. 

Jag använder knoppen för att hitta nytt sätt att utmana kroppen i eftermiddag. Har du nåt bra tips? Har du några hälsosamma julidéer för att hälsa mera™? Berätta gärna! Och: använd gärna vår kalender till att (h)jula med hälsan.

Malin L

 

2 december, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Ljusglimtar

Otroligt mörk land detta Sverige på vinterhalvåret. Mörkt och murrigt? Mörkt och mysigt? Oavsett så behöver jag ljus, gärna en stund på dagen utomhus så att dagsljuset hinner träffa näsan innan det vänder tillbaka till natt igen. Men också ljus inomhus. Jag tänder ljus i varenda hörn och myser så det står härliga till. Så, fredagens ord blir LJUS, vad är ditt ljus i vintermörkret?

Och sist men inte minst denna fredag, mitt bästa doftljus just nu: Voluspa med doften Mokara. Lovely!!!

/Malin O tänder ljus och försöker njuta av mörkret, snart är det vår igen… :0)

29 november, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

1-årskalas i hälsans tecken!

Hurra, hurra, hurra, hurra! Idag fyller vi 1, Malin och Malin. Eller Hälsa mera snarare, vi har några år till på nacken, både som hälsoinspiratörer, -kreatörer och -entreprenörer. Men tillsammans under namnet Hälsa mera. 

Det var alltså drygt ett år sedan, som det sa klick när vi stod där i ett svettigt omklädningsrum… Vi fann varandra och sa: vi kör! I kör… Det började som efterträningen-snack, fortsatte med Hälsobokarplaner (vår magnifika talarförmedling du vet) och mynnade ut i konstateranden som att vi båda älskar grönt, att hälsa har en tendens att bara handla om dieter och smalast vinner (vilket ingen av oss håller med om) när det egentligen är en helhet av kropp, knopp och själ i både sans och obalans och att alla faktiskt kan göra något för att förbättra sin hälsa. Alla kan hälsa mera™…

På den vägen är det: Vi blev ett, som Hälsokonsulterna Hälsa mera AB, för ett år sen idag. Heja oss! Grattis till oss! Det här är verkligen väl värt att fira – vårt hälsoäventyr har hittills visat sig som till exempel föreläsningar om kreativitet, motivation, kost, träning på bl.a. SCA, Grant Thornton, Deloitte, World Trade Center i Göteborg, Sigma tech. Vi har varvat kollegor i vår löparsatsning på bl.a. SCA, vi har figurerat i tidningen I Form och hörts på Radio syn, vi har fått medarbetare på bl.a. Stena fastigheter och medlemmar i nätverket Qoola Qvinnor i Kroatien att transpirera, vi har lanserat e-skolan Hälsa mera™ – din kickstart till ett hälsosammare jag tillsammans med Meditationsguiden som följer vårt analysverktyg hälsohjulet™ (som vi alltså också har producerat!), vi har fortsatt instruera i step, spinning, core, pilates m.m. på Elixia (där det sa klick förra året), vi har sedan 31/12-2012 skrivit minst 1 blogginlägg/dag på vår egen blogg och sedan några veckor tillbaka bloggar vi för företagare i webbtidningen Allt om företagande. Och vi twittrar hälsa, vi facebookar hälsa, vi instagrammar hälsa. Vi hälsar mera™ helt enkelt! 

Och det här är bara början… Vi vill hälsa mera™ med dig också! Vi vill fira med dig – hur tycker du att vi ska fira? Kontakta oss via våra sociala mediekanaler eller på heja@halsamera.se och ge oss bästa tipset på hur vi ska fira våra hälsoframgångar!

Under tiden äter vi tårta! Om det finns någon kvar… Vi har firat en 1-åring till. Malin O:s lilla S är bara några dagar äldre än Hälsa mera. Grattis till alla!

Malin och Malin hälsar vidare och siktar mot hög hälsosam ålder!

 

26 november, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Positivt hälsosam

Måndag. Nya tag? Tag chansen! Hälsa meras utmaning till dig den här veckan är att du ska uppmärksamma allt det positiva omkring dig. Och också dela det med andra. Delad glädje är dubbel glädje och som Nobelpristagaren Arvid Carlsson (OBS! Göteborgare), som har forskat på hjärnan i hela sitt vuxna liv menar: "Vi har överlevt tack vare att vi interagerar med varandra, det är oerhört viktigt. Att uppmärksamma goda gärningar är mycket bra. Vi behöver se det som är ljust, se positivt på framtiden och inte alltid slå ned varandra i skoskaften. Världen blir faktiskt bättre och bättre" 

 

Av födsel och ohejdad vana har människan lätt att fastna i negativa gnällspiraler. Gnäll smittar! Och om någon i t.ex. fikarummet på jobbet har börjat gnälla om något, så är det lättare för oss att haka på det än att vända diskussionen och hela atmosfären till något positivt. Det är inbyggt i oss, det var ju livsavgörande förr i världen att uppmärksamma det negativa som en fara är. Jag skulle vilja säga att det är livsavgörande för oss att uppmärksamma det positiva – ett enkelt, men inte helt lätt, sätt att höja livskvalitén på. 

Göteborgs Posten gör en satsning på goda gärningar just nu: 1000 goda gärningar. Den här stan (Göteborg alltså, där ju Hälsa mera har sitt base camp) är uppbyggt på goda gärningar i form av donationer. Fantastiskt när man tänker efter…

Hälsa mera™ genom att uppmärksamma det positiva den här veckan. Och nästa? Här är det en härlig höstmåndag på ingång, bara en sån sak är värd att uppmärksamma. Och att min cykel står välpumpad och redo att cyklas på – en god gärning av min man i ottan…

Vad uppmärksammar du idag?

Malin L

18 november, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 12
  • Page 13
  • Page 14
  • Page 15
  • Page 16
  • Interim pages omitted …
  • Page 23
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday