• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Dagens

Krångla!

När jag var liten hade jag och mina kompisar en tävling i att hitta på det allra längsta ordet. Flest bokstäver vinner. Mitt längsta ord blev Undervattenbåtseldsläckningsapparatsupphängningskrok. Inget ord så klart, men då vann jag stort med det. Jag krånglade till det. Och är det inte så rätt ofta i livet, att vi krånglar till det. När vi rationaliserar bort allt krångel så blir det ju ofta glasklart vad vi står inför. Så veckans ord blir KRÅNGEL. Tänk bort allt krångel för ett tag (för alltid?).

/Malin O krånglar mindre…

15 november, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Modig hälsa!

Du har ditt sunda förnuft, du har din magkänsla, din erfarenhet och din kunskap. Använd det! Våga lita på dig själv, tro på dig själv och för sjutton, våga fråga dig själv: Vad mår jag bra av? När mår jag som bäst? 

Det kräver en hel del av dig, jag vet, du är ju inte mer än människa och det är så himla skönt att få allt serverat på silverfat. Slippa tänka och slippa fatta beslut. Ja, så är det ju lördag också… Ännu en anledning att slippa ta ansvar? 

Vad jobbig jag är idag; du vill ju bara vara ledig och göra det du gillar att göra. Det du trivs med. Det som får dig att må bra en härligt höstig lördag. Och se där: då har du ju kommit långt! Du vet vad du mår bra av… Då kan jag sluta tjôta nu. Skönt;-) Och grattis till dig! Det kräver mod att känna efter vad det är du själv innerst inne vill. Vad du själv har för anledning att träna, äta, vila, skratta, stressa, kramas, dansa osv. Du är en modig människa och det ska du ha en eloge för! 

Det är modigt att fråga sig själv och det är modigt att lyssna på sig själv. Det är modigt att inse att de där hälsomålen du satte upp på nyårsafton/under en av sommarens grillmiddagar/när din chef frågade kanske inte är de målen du helst vill nå. Du kanske inte når dem för att du innerst inne inte vill? För att det inte är de målen som får dig motiverad, som får det att slå gnistor om dig när du drar iväg mot dem. Att lära känna sig själv och hitta sina verkliga varför – det är modigt!

Springer du för att alla andra springer? Kör du 5:2-dieten för att alla andra gör det? Tränar du det du tycker är kul? Ger du dig själv tillräckligt med vila, eller har du massa måsten som inte kommer från ditt verkliga "varför"?

Lördagsgodis idag: mod! Mänskligt hälsosamt mod – du har det i dig, plocka fram det. Använd det. Det modet och svaret på dina varför kommer att ta dig till bättre hälsa än en diet eller en lägre km-tid i löparspåren. Eventuellt kan du använda dieter och tider som verktyg, men inte som mål. 

Så tycker jag en lördag, som började i skogen med hund och god vän. Höstluften är den bästa! 

//Malin L

(bilden idag: läste i GP om hälsotrender som maskerar kroppshets. Och mindes flygvärdinnedieten som nåt man bara måste följa för att … inte för att må bra i alla fall. För att bli smal? För smalast vinner. Eller inte…)

 

2 november, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Vakna upp och sluta snooza!

Snooza mindre och bli piggare! Erkänn: du snoozade i morse! Du vaknade av larmet och tänkte "bara fem minuter till…" gäspade, tryckte på snooze och somnade om. Eller i alla fall slumrade. Och kanske tryckte du på snooze en gång till efter det? 

Veckans ord är ett ord som redan innan jag bestämde att det skulle bli veckan ord får dör mycket uppmräksamhet. Ordet, eller snarare innebörden av ordet, borde inte ens finnas! Veckans ord är "snooze"

Den är förkastlig, den där snoozeknappen för vi blir tröttare av några minuters sömn till. Det som händer är att du först väcks ur din förhoppningsvis sköna och garanterat välbehövliga sömn av väcknings-signalen. Det bästa att göra då är att fortsätta vakna. Snällt väcka kroppen till liv genom att sträcka på den, röra på den och tänka mängder med snälla och uppiggande tankar. En av de sämsta grejerna du kan göra är att snooza. Somna om. Sjunka ner i sömn som kräver mer än de där 5-9 minuterna för att ha positiv effekt, som gör dig tröttare istället för det du eftersträvar i det läget; att bli piggare. 

Testa själv! Inte idag, för nu är du ju redan vaken, men nästa vecka. Bjud dig på en snooze-fri vecka – det är du värd!

Nej, jag snoozade inte i morse. Det är sant! Jag klappade min morgonpigga (en överdrift, men han är  i alla fall alltid redo för en promenad till skillnad från resten i familjen!) hund godmorgon, sveper nu i mig en dubbel espresso och tar mig ut på en härligt höstig morgonpromenad. Kanske har de vaknat upp och slutat snooza när jag kommer hem, alla trötta killar jag lever med…

Malin L hälsar god morgon!

25 oktober, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Hösthälsa

Ja, du får självklart tycka vad du vill, precis som jag. Och jag tycker att det inte finns någonting som går upp mot ett träningspass utomhus i höstregn och -blåst! Ja, helt ärligt! 

Då du blir varm av kroppens ansträngning, glad av att plaska som ett barn i vattenpölar, självsäker när du utmanar balansen lite extra på hala stigar, när det efter en stund inte spelar nån roll om du blir ännu blötare, ännu lerigare, ännu svettigare eller möts av ännu mer motvind och där känslan av att komma hem och inomhus igen är extra värmande och eftertraktad. Det blir bara ännu mer hälsa av det. Ja, så tycker jag!

Våren kan vara hur gullig och mysig den vill, men jag tycker ändå att hösten äger fett! Håller du med?

Malin L

23 oktober, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Du hinner hälsa mera™

Veckans utmaning: hälsa mera™ varje dag. Var lugn, du hinner! 

Det är så mycket mer med att hälsa mera™ än att knô in ett träningspass i ett redan fullspäckat schema. Det kan vara att ge dig själv en liten extra stund med djupa andetag, att stå vid skrivbordet istället för att sitta, att gapskratta en stund, att kramas, att promenera, att återhämta, att äta hälsosam mat, att vara snäll mot sig själv och hitta de där små guldkornen att vara tacksam över. Och det kan vara att köra ett stentufft träningspass! 

Ombyte förnöjer, som mormor sa. Gör något hälsosamt varje dag den här veckan, som du inte har gjort förut. Det hinner du!

Ikväll springer jag intervaller i skogen. Sent ikväll. Jag tränar helst på morgonen, har någon enstaka gång tränat på kvällen, men aldrig någonsin sprungit intervaller. Det blir min hälsoutmaning idag. Vilken blir din?

Malin L

21 oktober, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

HÖST

Veckans härliga ord: höst. Höst! Härliga höst! Härliga hälsosamma höst! Ja, jag kan fortsätta med mängder av positivt laddade ord kring ordet höst. Det är inte för att jag är någon überkäck (även om många kanske tycker att jag är det) människa som alltid är positiv och alltid tycker att allting är härligt. Som om jag levde livet enligt någon facebook-logg. Det gör jag inte!

Jag är också trött på morgonen. Och jag går ändå upp! Och ut! Och sörplar i mig frisk luft, syre, låter kroppen och knoppen vakna till utomhus. 

Jag gillar också sommaren, solen och värmen. Och jag gillar hösten! Med mysigt mörker, mängder med syre i luften, rensningen de hårda vindarna ger bland överflödet av tankar, de tända ljusen, brasan, filten, kantarellerna och färgerna. 

Jag trivs också i snön på vintern. Och jag njuter av höstregn! Då är det lätt att andas! Ibland är den största njutningen med ett höstregn att vara på väg hem och veta att värmen finns där. Och de torra kläderna…

Jag får också vårkänslor. Och höstkänslor. Lika mycket som min energinivå höjs på våren, av ljuset, förväntningarna, knopparna – lika mycket gillar jag höstkänslan av att det är OK att vara lite trött, det är OK att göra ingenting, det är OK att ta det lugnt.

Veckans ord är ett färgsprakande: 

höst

Bara en sån sak som att hoppa i lövhögar! Kasta löv omkring sig! Kanske ge ifrån sig ett klassiskt (?) höstskrik. Det är hösthälsa! Hur hälsar du i höst?

Malin L

11 oktober, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 13
  • Page 14
  • Page 15
  • Page 16
  • Page 17
  • Interim pages omitted …
  • Page 23
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday