• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Dagens

Brandgult – nyttigt och gott!

Orange och gult är allt annat än fult, utan proppat med karetenoider som är en riktigt kraftig antioxidant. Det här är färgerna som bäst skyddar mot kranskärlssjukdomar. Morötter, orange paprika, apelsin, klementin, grapefrukt. Ja, och citron förstås. 

Jag hystar äpplen (någon som vill ha? Kom och plocka!), ingefära och hela den brandgula färgskalan i min nya råsaftcentrifug och vips! Världens godaste och kranskärlssjukdomsbekämpande mumsiga must! Och ordets brandgul ska äntligen få ta revansch tycker jag. Är det inte ett härligt ord? Energiskt! Kraftfullt! Innehållsrikt! Precis som färgens egenskaper i våra frukter och grönsaker. 

Idag ser jag storheten i det lilla stegets kraft, en god must på ekologiska frukter och grönsaker är definitivt ett sätt att hälsa mera™. Gör det lätt för dig du också, musta mera! Och berätta gärna om vad du hystar in för färger. Hälsa är både nyttigt och gott…

Malin L

5 oktober, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Quickfixtips för bättre fokus

Ibland är det sådär mycket hela tiden. Mycket att göra, mycket man vill göra, mycket som faktiskt är högprioriterat och mycket på en gång. Stresshormonerna sprutar ur öronen och tankar flyger och far kors och tvärs, uppåt och nedåt, fram och tillbaka och det är svårt att fokusera helt enkelt! Fast det är just fokus som behövs. På en sak i taget. Så att tankarna blir lite lugnare och klarare och  andentagen lite djupare.

Torsdagar vill vi ge dig en hälsoknuff och idag får du ett quickfixtips, fast varken Malin O eller jag tror på quickfixar av något slag. Men det här är bra!

Om det bara inte går att ta en promenad, löprunda, meditationspaus eller vad du nu brukar göra för att få lite ordning och reda uppe i huvudet – då tar du en rund go boll/ett äpple/ett ihopknycklat papper och kastar prick. Träffar papperskorgen, spannen, fläcken på golvet, chefen i huvudet (nä, jag skojade nu, men det fattar du ju…). Det kräver koncentration. Fokus. På något helt annat än det du just höll på med. Varje paus från en påfrestning är en paus. Varje tillfälle för hjärnan att fokusera på en enda sak i taget gör nytta. Någon minut kan vara fullt tillräckligt för att du ska ha hittat lugnet och koncentrationen. Någon minut kan faktiskt vara tillräckligt för att ge dig själv en hälsoknuff dag! Visst är det bra?

Kasta inte in handsken om du känner dig okoncentrerad och ofokuserad; kasta boll istället! En quickfixande hälsoknuff i återhämtningsriktning. Berätta gärna när du har testat!

Malin L

 

 

3 oktober, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Vitlöksexpress

Är detta något som alla vet utom jag? Det tror jag nästan, för det är ju ingen rocket science precis… men varför, varför, varför har ingen berättat det för mig i så fall?

Jag kan dra mig för att ha lök och vitlök i maten bara för att jag inte diggar att skala dom. Och nu så fick jag, via Linda Jonssons härliga blogg, veta att man inte ens behöver skala vitlöken innan man slänger den i pressen. Pressa som den är, och skalet ligger kvar inne i pressen och allt det göttiga som du vill åt pressas ut, precis som vanligt. Så express-bra… utan kladd och enkelt så det förslår. Så, om det är någon mer i detta avlånga land som nu inte visste detta – så var jag bara tvungen att dela med mig (eller annars bjuder jag på att jag var sist ut).

/Malin O pressar mera, vill jag lova!

2 oktober, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Vilket kostråd äger fett?

Nej, jag tror inte heller att antingen glass eller tomater är dieten som äger fetast, men gillar bilden;-)

Idag kom SBU:s (statens beredning för medicinsk utvärdering) med sin sammanfattning av forskning om vilka kostråd som funkar bäst vid fetma. SBU drar också vissa slutsatser om vilka som är tillämpbara vid övervikt och vilka råd som kanske kan få den f.d. fete/överviktige att hålla sin lägre vikt. 

Alltså: trots alla rubriker om den här rapporten idag, så gäller den framförallt kostråd för viktnedgång vid fetma. För vuxna. Fetma innebär ett BMI (body mass index) på över 30. (Hur du räknar och vad som gäller med BMI hittar du längst ner i inlägget). 

Vad säger de då? Jo: Att många olika kost- och dryckesråd kan göra att de med fetma kan minska i både vikt och midjeomfång (över 88 cm för kvinnor och 102 cm för män innebär ökad risk för våra s.k. vällevnadssjukdomar). Kortsiktigt hjälper kost med väldigt strikt/måttlig andel kolhydrater bättre än råd om lågfettskost. Här äger alltså low carb fett!

Långsiktigt verkar det inte finnas skillnader i viktnedgångseffekt mellan råd om strikt/måttlighet med kolhydrater, låggfettskost, högproteinkost, medelhavskost, kost med låg glykemisk belastning (GB/GL, glycemic load, tar hänsyn till kosten som helthet och inte de enskilda livsmedlens glykemiska indexnivå) eller kost med hög andel enkelomättade fetter. Och hör och häpna alla mjölkmotståndare: råd om ökat intag av mjölk kan leda till viktnedgång. Det samma gäller råd om minskat intag av söta drycker, men det är kanske inte lika överraskande?

OK – att gå ner i vikt är en sak. Att behålla den lägre vikten är allt som oftast klurigare. Det rapporten visar när det gäller att behålla sin lägre vikt är att det funkar bättre med råd om kost med lågt fettinnehåll kombinerat med lågt GI och/eller högt proteininnehåll än råd om lågfettkost i kombination med högt GI och/eller lågt proteininnehåll. Däremot finns inte underlag för att utvärdera råd om bl.a. lågkolhydratskost (LC..) och medelhavskost underlättar bibehållande av den nya lägre vikten. 

Så, vad säger man? Än är sista ordet inte sagt… Och kommer förmodligen aldrig att bli det heller. Vi lär oss mer hela tiden, ibland gillar vi det vi lär oss. Ibland inte. I förra veckan kom i alla fall rönen hela vägen från USA om att:

mindre fett i maten, mer motion och att ta det lugnt
gör att vi lever längre, friskare och lyckligare!

SBU-rapporten säger inget om hur kostråden förmedlas. Det vill jag läsa mer om, för även om fetma-ökningen verkar ha avstannat bland vuxna, barn och ungdomar i stort, så blir barn till lågutbildade allt fetare. Det betyder ju inte att deras föräldrar (ja, det är ju inte barnens fel!) är osmarta på nåt sätt – kan det betyda att de behöver informationen på annat sätt? 

Och vilken diet som äger fetast? Ja, det beror ju på liksom… Men alltid lär vi oss nåt – eller hur?

Till dig med fetma (och dig utan, bara för att): Jag har varit en riktig tjockis (letar febrilt efter bildbevis, men kan faktiskt ha slängt bort dem…) och vet vad det innebär att lämna ifrån sig kilona. Det är tufft. Det är slitigt. Det är genvägar som blir senvägar, det är gråt och tandagnissel och det är en dans på jävligt taggiga rosor. Men; när du hittar ditt sätt att ta tag i det hela – för oberoende av alla kostråd i hela världen, så handlar det om den enskilda människan som ska ta tag i sin fetma… När du hittar ditt sätt, blir salig på din egen tro och bara gör´t! Då kommer du att njuta tusenfallt mer av livet. Jag lovar! Och du minskar ju risken för både diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, knästrul och annat. Sparar pengar åt både dig själv och samhället. 

Malin L, som hälsar mera™ genom att äta lördagsgodis. Bara på lördagar!

Länken till rapporten, om du missade den högst upp i inlägget, kommer här: SBU

Beräkna BMI:
Din vikt i kg dividerat med din längd i meter X din längd i meter. T.ex 65 kg / (1.70 X 1,70) = 22,5
BMI 18,5-24,9: normalvikt, under 18,5: undervikt, 25-29,9: övervikt, 30 eller mer: fetma
OBS: detta gäller vuxna (utan extrem muskelmassa).

Det finns andra sätt att mäta hälsa/ohälsa när det gäller fetma, t.ex. midjemått, höft-midjekvot och maghöjd när du ligger ner. Vi tar det sen…

23 september, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa är naturligt

Hälsa är naturligt! Det är kanske är därför den tiger så still? För att vi tar den för given och inte tänker på den förrän den inte är där längre. Som en gammal relation sådär. Den är där. Du tänker inte på den, vårdar den inte utan tar den för given. (Du läste väl Malin O:s inlägg om "tyck om" igår?) Som om det som är alltid kommer vara! Ha! Glöm det och tänk istället efter före! 

Förebygg ohälsa genom att hälsa mera! Utan att krångla, utan att lägga tid och kraft på att hitta ursäkter och omständigheter som eventuellt, kanske och möjligtvis skulle göra att du inte ska hälsa mera. Inte förebygga ohälsa. 

Gör det lätt för dig! Hälsa är naturligt och blir ännu mer naturligt i naturen. Vårda din naturliga hälsa i naturen. Vårda en sån där taförgiven-relation i naturen. Kombinera de båda! Två fina flugor i en smäll. En vän, en fin sväng i skogen , kanske pimpad med utfallssteg, armhävningar, burpees, och plankor, så är saken klar. Så enkelt kan du hålla både hälsa och relationer vid liv. Hur svårt kan det vara?

I morse drog jag till skogs med både fyr– och tvåbent vän, med solsken i blick och efter en stund rosor på kind. Helt naturligt! Helt utan krusiduller och bling. Hälsa rakt av sådär! HuR gör du för att förebygga ohälsa? För det är det som är grejen – förebygga! I veckan kunde vi läsa om hur onödigt det är m de allmänna hälsokontrollerna. Hälsa i största allmänhet istället. Helt naturligt!

Malin L

(vad vi gjorde för övningar i skogen återkommer jag till, med bildbevis!)

 

 

 

21 september, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Alltid i framkant

Jag må vara en marknadsförare i mitt tänk… men som jag gillar Nike. De tänker stort, de tänker nytt, de vågar och de tar plats. Coolaste uppstripe:ade bilen jag sett på länge… och så sant som det är sagt; Igår sa du att idag händer det. Bra påminnelse och bra spark i baken. Tufft och rättvist.

Nike satsar ju hårt på sina löparklubbar, och då främst i Stockholm i Sverige än så länge (snart Göteborg, hoppas hoppas…) och de verkar både vara riktigt bra och annorlunda. Jessica Clarén som är en av de i framkant i satsningen gör ett kanonjobb (och det är även från henne jag lånat bilden på bilen). GRYMT JOBBAT Jessica!!

Så bor du i Stockholm men har missat detta – tveka inte att söka upp We Run Sthlm för mer inspiration/information.

/Malin O springer vidare, imponerad!

18 september, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 14
  • Page 15
  • Page 16
  • Page 17
  • Page 18
  • Interim pages omitted …
  • Page 23
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday