• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Dagens

Hänga med? Eller styra själv…

Ibland är det skönt att slippa styra själv. I alla fall om du brukar ta kommandot, kontrollen och styra och ställa med dig själv och ditt liv. Och det är ju viktigt! Ta kommandot över ditt liv, styr ditt eget skepp, var inte bara passagerare i ditt eget liv…

Du har hört det förut och jag säger inte att det är fel. Inte alls! Jag säger bara att ibland är det skönt att ta lite ledigt, bara hänga med, kanske upptäcka sånt du inte hade upptäckt om du själv styrde, hitta andra vägar. Låta någon eller något annat styra. En liten stund i alla fall…

Idag låter jag loppan bestämma. Litegrann. Malin O och jag har gjort en hälsoloppa (ja, du får en om du vill. Säg till bara!) som inspiration att hälsa mera en dag när du inte riktigt vet hur du ska hälsa. Jag levde loppan till morgonespresson idag. Loppan svarade med "Unna dig något du längtat efter länge, nu idag". 

Min man vet inte om det än, men nu fyller jag termosen med kaffe, gör några mackor, plockar fram regnkläder och svampkniv och bjuder med honom och hunden på några timmar i skogen. Det har jag längtat efter!

Vad har du längtat efter länge? Unna dig det idag – det är du värd! En runda i skogen är hälsa för både kropp, knopp och själ: ojämnt underlag bra för balans och koordination, tystnaden i naturen bra för en hjärna som ofta är uppe i varv, klappa glad hund och hålla älskad man i handen höjer halten av oxytocin och gör mig lycklig(are). Och tänk om vi får med oss god svamp hem?

Hänger med loppan och styr själv. E grym hälsamera-kombo, eller hur? 

Malin L

15 september, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Lllllong Ssssslow Distance…

Fin fredag och det firar vi med veckans ord. I hälsans namn!

LSD

LSD, bara för att det är så härligt att hitta glädje, lugn, harmoni, flow, klarsynthet… Behöver jag fortsätta? 

L som i long, S som i slow och D som i distance. Vi pratar om fysisk uthållighetsträning genom t ex löpning eller cykling, där stora muskler arbetar monotont, där du är avslappnad i det du gör, där du håller en jämn och ganska låg fart, där andetagen blir rent meditativa, där du förbättrar din syreupptagningsförmåga, där hjärta och lungor kan hantera påfrestningen utan att mjölksyra bildas, där dina käkar är avslappnade, där kroppen lär sig att använda fett som energikälla, där du lär både kroppen och knoppen att du orkar. Länge. Där alla dina måbra-hormoner boostar dig och där livet leker. 

Vad som är långt är ju individuellt, men LSD är perfekt för att ge dig själv möjligheten att hålla i längre än du brukar, att faktiskt våga sänka farten och verkligen känna skillnaden jämfört med andra träningspass där du kanske både grinar illa, flåsar hysteriskt och inte alls orkar springa/cykla/? länge.

Vad som är långsamt är självklart också individuellt och det tempo som passar dig är ditt perfekta LSD-tempo. Ditt långsamma tempo är där du andas (ganska) behagligt, svetten fullkomligen forsar fram efter en stund, du skulle kunna prata om du hade en träningskompis med dig.

LSD – ett härligt komplement till annan träning. Bara för att du är värd det! Hur lång och långsam din tripp blir – det är upp till dig att komma på. Men veckans ord är det hur som helst! Och helgens utmaning från mig till är det. Try it! You´ll like it…

Gofredag på dig!

Malin L

 

 

 

13 september, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Hjärnan älskar att flåsa!

Hemma efter 4 fantastiska dagar med 100 Qoola Qvinnor i Kroatien där nya band har både skapats och knutits. Några lösare, andra lite hårdare. Det här lovar jag att återkomma till (för du vill höra om det) under helgen, men behöver nog landa först. Mentalt alltså! Fysiskt landade jag för några timmar sen och konstaterar att borta är bra! Och det är hemma också… Hur bra som helst!

Mitt slöbläddrande i GP när jag kom hem blev lite mindre slött när den här artikeln dök upp (eller vad det nu är artiklar gör): Nya tecken på att hjärnan stärks av fysisk aktivitet. Visst har vi vetat att vi mår bättre både fysiskt och mentalt av fysisk aktivitet, nu har forskare kommit fram till att dålig kondis i tonåren ökar risken för epilepsi. Ja, studien är gjord på män (vid mönstring första gången som så många andra studier), men vi är ändå ganska lika, kvinnor och män, unga och gamla så… Ännu mera plus för att träna kondition!för att släpa med sig sina små, medel- och stora avkommor ut i t.ex. löparspåren (bara ett förslag!) Forskarna hoppas att träning ska användas både som rehabiliterande och förebyggande behandling. 

Jag hoppas att träning ska användas. Av alla. Behandling eller ej…

Även om du inte är tonåring, även om du inte är man: låt hjärnan få sig sitt flås, den kommer att tacka dig!

 

Själv fick jag ett härligt hundflås i örat när jag gjorde den där fysiska landningen idag. Det är hälsa det också;-)
Malin L

 

5 september, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Chefa själv

Idag har jag kört en företagsklass. Fokus var funktionell styrka, helt anpassningsbar efter varje deltagare på klassen. Tungt eller lättare. Mer puls eller lugnare. Detta är det bästa tycker jag. Att alla kan lägga upp träningen efter sin egen nivå, just idag, samtidigt som fördelarna att träna i grupp med peppa varandra och allt det där som många "behöver" (läs vill ha) fås. Generellt ser vi allt för mycket till vad alla andra tycker och tänker, gör eller kör.

Ingen annan behöver ju vara din chef när det gäller din hälsa, eller?

/Malin O chefar själv

2 september, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

…vad gör man med en söndagmorgon?

…man kan ta med sig en av sina morgonpiggaste kompisar, cykla iväg till närmsta träningsvänliga område, ta sig runt det området med hjälp av utfallssteg, armhävningar, sit ups, plankor, ankång osv osv. Njuta av utsikten under en skakig jägarvila och den där skogstokigt härliga lukten när man lägger näsan i höstfukten bland kottar o barr under en ryggresning och tacka för hjärtat i en vattenpöl. Och ha en hel härlig söndag kvar att hälsa på när det här sköna uppvaknandet är över. 

En hel härlig söndag till att packa ner sommarkläder och föreläsningsanteckningar – drar till Kroatien med 99 andra qoola qvinnor ikväll. Jag pratar ”hälsa bäst” med dem. 

I morse hälsade jag på ett av mina allra bästa sätt – använde kroppen (kommer att kännas!) i frisk luft, med en go vän. Hur hälsar du på din söndagmorgon? 

Malin L

1 september, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa!

Hälsa! Veckans ord, så här som sig bör en fredag.

Vad är egentligen hälsa? Något bra eller bara frånvaron av något som inte är bra? Vår definition av hälsa ser ut såhär:

En skön själ, en hjulande hjärna, en klipsk kropp och glada ögon

Hälsa är ett tillstånd då kroppen, knoppen och själen är i ett läge som ger dig de möjligheter du vill ha och behöver, den energi och kreativitet du behöver för att ta dig an möjligheterna och glädjen du känner över att vara den du är just nu. Hälsan är funktionell!

Vi tycker olika om hälsa och hälsa innebär inte samma för oss allihop, vissa tycker att marathonlöpning är hälsa, andra att välja bort en kanelbulle till eftermiddagsfikat. Ingen definition är fel. Bara olik. Precis som vi är olika. Det vi har gemensamt är dock att vi alla kan hälsa mera™! 

Enligt ordböckerna betyder ordet hälsa: välfärd, lycka och även hälsning. Ordet har ju ett nära samband med det numera inte så vanligt förekommande ordet ”hell” som betyder ungefär att önska någon lycka och ordet ”hel” som i frisk, utan skada, och ”hela” i betydelsen bota. Troligtvis finns det också ett samband mellan ”hälsa” och ”helig” med betydelsen får ej skadas…

Vi hälsar mera från våra respektive utgångslägen idag och definitionerna har ingen betydelse för din hälsa i sig. Det viktiga är hur du definierar hälsa. Eller hur? Och hur du hälsar mera™.

Malin L och Malin O

30 augusti, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 15
  • Page 16
  • Page 17
  • Page 18
  • Page 19
  • Interim pages omitted …
  • Page 23
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday