• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Dagens

Skynda långsamt

Skynda långsamt. Eller synden straffar sig själv. Eller somliga straffar Gud med detsamma (andra ger han en hustru, blink blink)… Ja, du vet. Såna där irriterande kloka ord som mellan varven kommer från dem som har varit med förr. 

Jag hade inte varit med förr! I alla fall inte om att ha hälsporre. Eller snarare Plantar Fasciit (jag väljer att uttala det plantar faSKIT! men det är mitt eget val). Ja, det gör ont! Ja, jag har rehabat i ungefär en månad nu. Ja, jag kanske har lite bråttom. Men… det enda jag vill ju är ju att springa. Tycker inte att det är så mycket begärt?!

Jag har haft tålamod med min rehab-träning ett tag nu. Inte sprungit en enda meter. Gjort mina "tåkrullningar", min stretch av både vaden och ligamentet under foten, som alltså heter plantar faSKIT. Eller fasciit… Jag har på ett ganska brutalt sätt rullat en kruskavel under foten, varierat kaveln med en fryst vattenfylld petflaska, min man har masserat, jag har promenerat med myrsteg hjälp av mina tår, jag har… skött mig. Exemplariskt! Tills alldeles nyss då. För mitt exemplasriska rehabiliterande beteende har gjort att det inte alls gör lika ont längre. Så jag tyckte att det var dags att utmana det hela lite. Testa. Se om det håller. Ja, du fattar säkert vad jag menar. 

En liten, liten kort runda bara. Långt långt bort från Lidingöloppsdistanser (vill du ha min nummerlapp?) och normaltempo. EUREKA! Så härligt! Vilken känsla! Det kändes ju knappt under foten. Solen strilade in mellan träden, hunden sprang lyckligt bredvid mig och hela livet kändes som en enda lycklig facebook-uppdatering. Tills jag ramlade alltså. För det gjorde jag. I slow motion. Och… AJ!

Ja, haltade hemåt (nej, jag badade först förstås. Facebook-grann sjö låg ju bara där och väntade och sår ska ju rengöras), men svullnande knä en hälsporre som nog inte var helt redo för det här. Men det kunde jag ju inte veta innan. Och nu har jag ju varit med förr…

Fortsätter min rehab och tränar extra på att skynda långsamt. Nu vet jag att mitt utgångsläge inte är där det var förut, det blir så mycket lättare att hälsa mera™ då. Vilket är ditt utgångsläge? Hur kan du hälsa mera™ idag? 

Malin L
(man kan säga att knät tar fokus från plantar faSKITen – inget ont som inte …)

26 augusti, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Lögardagen

Rutiner skapar lugn och ro, rutiner ger hjärnan den struktur den eftersträvar och gör därför livet bekvämt. Och gör också att vi inte vinglar, hamnar i obalans, utmanar oss och… kommer vidare. Men visst är det skönt med rutiner ibland. Och visst mår vi bra av att inte vingla runt hela tiden. Vi behöver ju återhämtning och vila. 

Rutiner och traditioner har den där effekten – de förenklar. De ger ramar att hålla sig inom. De gör att vi slipper tänka så det knakar. Raka motsatsen till utveckling egentligen, men ändå så välbehövligt. Viktigt. Därför tänker jag ägna den här augustilördagen åt en gammal och kär tradition: bada! Det är ju ändå lögaredag menar jag – en dag som till och med har ett namn som gör att det enda raka är att bada. Om man vill hålla sig till traditionen alltså. Och om man tolkar löga som att hoppa i ett salt, friskt Kattegatt. Det gör jag idag!

Jag bryter mina egna vanor, vinglar bara på rullskidorna och inte i livet, och hälsar traditionsenligt denna lögaredag – hur gör du?

Malin L, som bloggade om att vingla för ett tag sedan…

24 augusti, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Huvudfoting

Huvudfotingen – en sån har vi säkert skapat, både du och jag, till våra föräldrars stora glädje och hoppfulla tankar om att vi en vacker dag skulle fatta att det mellan huvudet och fötterna finns en klipsk kropp. Att alla delar av oss är precis lika viktiga – huvudet, tankarna, kroppen, hjärtat, benen, uthålligheten…

Har du fattat? Är kroppen, knoppen och själen överens om vart du är på väg? Vart du vill? Hur du ska ta dig dit? Vad som är viktigast och mest värt? För det räcker inte att ha en hjulande hjärna som veeet massor, starka ben som ooorkar massor eller en klipsk kropp med själ och hjärta. Allt hänger ihop och allt är lika viktigt. Precis som hela du: viktig! 

Lever livet som en huvudfoting m kropp. Viktigt riktigt! Du är också viktig. Och riktig. Hälsa mera!

Malin L

20 augusti, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Vattenlyx

Är du som jag som alltid bär med sig en vattenflaska? Och som, de gånger jag glömmer min flaska, blir otroligt törstig bara av tanken att jag inte har något vatten med mig…. jag är nördigt förtjust i vatten och dricker det till frukost mycket hellre än juice till exempel, till lunch och middag som självklar dryck, hinkar gärna i mig ett par glas på kvällen och har alltid en flaska vid sängen.

…det var också därför jag blev otroligt glad över presenten min man hade med sig hem häromdagen. En riktigt snygg Eva Solo vattenflaska – i praktisk plast. Perfekt för handväskan, träningstimmen eller på skrivbordet.

/Malin O älskar snygga prylar

17 augusti, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Bomber och granater…

…idag var vi pirater!

Vi har haft en helt underbar söndag, med piratkalas för min son som fyllt 4 år. 15 härliga ungar utklädda till sjörövare, prinsessor, drakmannen och cowboy. WOW. Så idag har mitt fokus helt och hållet ägnats åt detta. Har du tänkt på hur skönt det är när en uppgift fullkomligt slukar dig? Jag har idag inte hunnit tänka på något annat, inte kollat telefonen, uppdaterat mig på omvärlden, tänkt på hur veckans planer är. Jag har bara varit här och nu. Något jag annars, kan jag medge, är ganska dålig på faktiskt. En av de stunder där jag annars brukar släppa ALLT är under träningen. De pass där jag lyckas släppa allt annat är också oftast de som känns allra allra bäst. Flyt och flås. Underbar kombination om du frågar mig.

Dags att kasta ankar och njuta av en lugn söndagkväll, nedkopplad.När kopplar du ned och av?

/Malin alias Kapten Rödnagel hälsar Skepp Åhoy

11 augusti, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Stjärnor

Glöm inte bort de små stjärnorna som lyser omkring dig. Alla små saker att vara lycklig över. Personer som bryr sig om. Vardagens ting. Det är trots allt det som betyder något…

Ibland tycker jag själv att det är så lätt att längta framåt. Till stora händelser. Och det är ju ok så klart, men ack så viktigt att oftare än det njuta av nuet och alla små händelser och stjärnor som skapar din dag.

/Malin O strör gärna stjärnor omkring sig…

9 augusti, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 16
  • Page 17
  • Page 18
  • Page 19
  • Page 20
  • Interim pages omitted …
  • Page 23
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday