• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
glad fri stark är medlemsprogrammet för dig, Malin Lundskog, hälsa

Malin Lundskog

författarskap och livsglädje

  • Tjänster
  • Aktuellt
  • Skryt och kul
  • Bloggen
  • Poddar
  • Kontakt

Dagens

Klara, färdiga, SPRING!

Vi vet att ett av de allra bästa sättet att möta hösten på är springandes! Löpning ger energi och lugn, glädje och kontroll, målmedvetenhet och närvaro. Och mycket mer.

Hälsa mera ger både dig som är och dig som vill bli löpare utvecklingsmöjligheter och utmaningar i löparspåren till hösten. Vår instruktör Mikael är den förste att peppa och killen som verkligen (ja, verkligen!) vill se dig lyckas med dina förutsättningar. Som en klipsk kropp eller en hjulande hjärna? Eller kondition? Löpteknik? Snabbhet? 

Torsdagar kl 18-19 i Sisjön fr.o.m. 5/9 gör vi oss klara och färdiga för att springa 8 ggr tillsammans. 

Anmälan gör du till heja@halsamera.se och kostnaden är 1 195:-. Är du snabb och bokar och betalar senast 5/8 betalar du endast 995:-

Vi ser framemot din anmälan och dina frågor – vill gärna hälsamera™ med dig! 

Malin och Malin 

 

 

21 juli, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

lek!

Du slutar inte leka för att du blir gammal

Du blir gammal för att du slutar leka

Någon vis människa har någon gång kläckt ur sig de här orden, vi har inte hittat på dem själva. Men vi tror på dem! Det är kul att leka! Man blir glad av att leka! Att leka är att hälsa. Mera. Vi är övertygade om att det är livsviktigt att leka, att aldrig sluta leka. Inte för att det är något fel att bli gammal, det vill vi ju bli allihopa, men glädjen i leken gör livet både lättare och roligare att leva. Eller hur?

Veckans ord den här sommarfredagen är "lek" – lätt att stava till, klurigare att genomföra?

Idag leker vi i löparspåren och förbereder oss för SCA:s löpare som ska få leka löpning med oss i september. Då är det dags att springa igång "varva en kollega" – vi längtar! Som barn inför julafton… Hälsa mera™, en lek på blodigt allvar.

Malin o Malin

19 juli, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

I vildsvinens och Gothia cups tid

Semester. Sol. Värme. Vakna… av att klockan ringer 05:55. Det är Gothia cup-tider i stan och i familjen och ärligt talat: finns det nån som kan vara så trött, i varje cell, varje fiber, varje hårstrå osv, och visa det så tydligt som en tonårskille? Allvarligt talat…

Ja, allvarligt talat satte jag klockan på 05:55 för att jag skulle ut och springa i morse, innan fotbollsäventyret skulle fortsätta. (Familjens yngste fotbollsspelare satte klockan så tidigt för att kunna ligga och sträcka på sig i en timme.). Det kostar på att vara mamma, som servar med väckning när söner somnar om. Som ser till att komma hem från löprundor för att fixa vettig frukost innan svettig match. Som… är mamma helt enkelt, möjligtvis med prefixet curling, men va f-n. 

Som tur är är just den här mamman morgonpigg och älskar att möta dagen med en tidig löprunda. Efter dubbel espresso och innan frukost. Lyxliv, om du frågar mig! Att få sticka iväg (utan telefon, klocka, pulsband, gps) innan nån annan har stuckit iväg, att äga vägen och den egna kroppen, att älska uppförbackarna, njuta av raksträckor och kontrollera utförlöporna. Att springa på en lummig stig, där solstrålarna får slita för hitta ner på mig, möte en spegelblank insjö och fundera på om jag ska bada nu eller sen, eller nu och sen… Att låta det rassla lite i löven i skogen utan att hoppa högt – det är ju sällan en orm eller våldtäktsman som låter, mycket oftare en liten fågel. Eller två. Fast när det rasslar mer än vanligt? När det överröstar det ordentliga flåset som har kommit igång? När det inte rasslar egentligen, utan brôtar? Då… hoppar jag nog rätt högt ändå. Stannar. Kollar. Och ser ett gäng vildsvin! Det sista jag läste om i (den typiska sommar-) deckaren jag läser nu, då societeten var ute och jagade vildsvin, råkade skjuta på varandra och de tuffa poliserna står som stelfrusna av vildsvins-skräck när de såg ett. Ett! Jag såg flera! 

Hade vart kul att med sig en kamera. Hade vart kul att kola hur mycket pulsen steg. Men… Nu är det ju som sagt var semester. Jag springer för att jag kan. Och vill! Med kanske lite raskare steg fortsatte jag från den ena stilla sjön till den andra och vidare ner mot lite friskare fläktar och det salta havet. Ett morgondopp och en frukost senare njöt jag av seger för min sons lag mot San Fansisco Seals. Den största segern var ändå att våra goa killar tröstade deras ledsne målvakt och hjälpte honom upp på benen efter matchen. I ett sånt läge är det extra kul att vara mamma.

Strax dax för slutspel. Ingen hejd på lyxlivet! hur lyxar du till det idag?

Malin L

17 juli, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Hälsa på olika villkor

 

Motionstrenden är stor och stark! Motionsloppen växer så det knakar och startplatserna till både Göteborgsvarv och Vasalopp har samma strykande åtgång som biljetter till Springsteen på Ullevi. Visst låter det bra? Det låter ju som att alla faktiskt är med på tåget och verkligen vill hälsa mera!

Men, för det kommer ett men, folkhälsan förbättras inte. Igår berättade Göteborgsvarvet att det fattas en stor grupp på startlinjen när startskottet går, en grupp som helt enkelt har missat tåget, och det är människor med låg inkomst och kortare utbildning. Det är den gruppen ska, i det här fallet en homogen grupp, som sitter stilla på fritiden, som i störst utsträckning får diabetes typ 2, som är ohälsosamt överviktiga, som äter mest skräpmat (här ligger nog tonåringar högt på rankingen också enl min egen ovetenskapliga forskning) och som helt enkelt inte ger sig själv de bästa förutsättningarna försett hälsosamt liv. 

Det är ju inte så att du, bara för att du har kortare utbildning eller lägre inkomst, är osmart Och inte vet att det ärvrätt bra att röra på sig och tänka på överman äter. Nej, jag tror att det sitter i framtidsutsikterna – du med bra inkomst och högre utbildning har och ser fler möjligheter, du har större tro till en ljusnande framtid och är därför mer mån om att vara med då också. Och då krävs en god hälsa. Men, det finns ju en framtid för alla! Som blir mycket ljusare om man är frisk! Träning har som positiv bieffekt att den som tränar ser ljusare på framtiden (härliga hormoner!), hälsosam mat kan vara så god, så god (och gör ju så gott!) och jag vill ha med alla på tåget, för alla (!) kan hälsa mera. Att ditt jobb, din inkomst, din utbildning har betydelse för din hälsa – det är allvarligt! Allvarligt fel.

Idag hejar jag på göteborgsvarvet som har startat ett motionsprojekt i Gårdsten i Göteborg, ett område med låg motionsnivå. I september hejar jag på Hälsa mera som lanserar möjligheter för alla att hälsa mera på jobbet. Fler såna initiativ behövs – finns det några redan nu? Visst hade det varit kul (och bra såklart) om alla ville vara med och hälsa mera? På villkor som inte har med utbildning och inkomst att göra…

Malin L

15 juli, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Fröna du sår

Tänk alla frön vi sår. Varje dag. Hela tiden.

Allt vi gör påverkar det och dem vi har omkring oss. Varje handling, varje ord är alltså viktigt. Inte sådär att jag tycker att vi ska tänka efter innan vi pratar, eller tänka på följderna av vår handlingar hela tiden – då skulle vi förmodligen tystna och stillna totalt. Men ändå, i det stora hela: visst vill du också hellre så frön som ger glädje och energi i det långa loppet än såna där frön som kanske inte behöver gro så länge, men som inte heller ger nåt i längden. Annat än bitterhet och en sur eftersmak…

Min mormor slängde visdomord omkring sig. Visdomsord, utdrag ur Bondepraktikan, orsdpråk och annat smått och gott. Sådär som jag tror att de flesta mormödrar (ja, eller farmödrar/farfäder/morfäder också för den delen) gör och alltid har gjort. För visst har du också hört som man sår får man skörda nångång? Jag hörde det från mormor. Hon kunde lägga till som man bäddar får man ligga också, för att verkligen försäkra sig om att det hade gått hem… Men nu var det ju frön vi pratade om. 

De små frön du sår idag, de gror, växer och frodas om du sköter dem rätt. Om du vattnar lagom, ger lagom mycket sol, rensar och gallrar lagom osv. Ibland blir det inte alls som du har tänkt dig, fast du gör allt du kan och vet att du ska. Men då har du ju ändå gjort ditt bästa, eller hur? Ibland kanske du sådde fröt vid fel tidpunkt och ibland på fel ställe – då har du ju i alla fall lärt dig det.

Jag berättade ju förra veckan om min fina vän, som inte kan så mer, men som vi är många som kan skörda från. Hon kommer att leva vidare tack vare att hon sådde och skötte sina frön så himla bra. Jag hoppas att jag sköter de frön jag sår lika bra. Så att många kan vara med och skörda! 

Lyckas jag lika bra med alla mina braiga frön som med rädisorna (ja, det är ett helt vanligt hönsägg bredvid – så du ser storleken), så är jag mer än nöjd;-) Hälsa är ett långsamt groende frö, ett frö som kräver skötsel varje dag och ett frö som ger dig glädje, energi, uthållighet, glada ögon, en hjulande hjärna. Hälsa mera™! Vilka hälsofrön har du sått? Sköter du dem? Vilka vill du så? Alltså: vad vill du skörda?

Malin L

 

13 juli, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

Surf-fri zon

Sommar, sol och salta dopp (jag föredrar dem salta, doppen) och ett löfte till mig själv om precis exakt noll Facebook-inlägg, noll tweets, noll gilla-klick och noll kommentarer på någons annans blogg, Facebooklogg eller nåt annat i den sociala medievärlden.

Idag är det surf-fritt som gäller. Jag gör vad jag kan för att undvika de små kroatiska caféerna och restaurangerna som lockar in mina tonåringar med fri surfzon. Idag är det surf-fri zon och socialt umgänge irl.

Kanske bryter löftet och surfar på nån av de salta vågorna, men that's it! Hälsa mera för hjärnan – fritt från surf. Ska du med?

Malin L mellan doppen…

7 juli, 2013 av netnebulis14 Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Interim pages omitted …
  • Page 18
  • Page 19
  • Page 20
  • Page 21
  • Page 22
  • Page 23
  • Go to Next Page »

Primary Sidebar

Bloggen

Bloggen

  • Fin artikel i Må bra om min sorts skogsbad
  • 157: Vi fortsätter spela Rock ’n’ Roll …
  • På helsida i Torslanda-Öckerötidningen
  • 156: Mors lilla Olle …
  • Min sämsta väninna är omslagskvinna!
  • 155: Mamma mia …
  • Författarturné på Västkusten, i Värmland och Västmanland
  • 154: That´s what friends are for …
  • Ett nytt boulelag har sett dagens ljus
  • Iko Iko …

Footer

Malin Lundskog

Malin Lundskog, författare, porträtt i Knippla gästhamnHej där! Jag heter Malin Lundskog och jag älskar livet, havet och att skriva. Förutom härligheter som min familj, mina hundar, att fylla lungorna med luft, ögonen med utsikt och själen med glädje. Och Bruce Springsteen.

Här på bloggen och i mina sociala kanaler @malinlundskog delar jag med mig av författarlivet, ölivet och livsglädjen. Följ och dela gärna med er tillbaka.

Vad jag gör på riktigt? Lever, skriver böcker, artiklar, föreläser, poddar och inspirerar kvinnor till mod och ett gôtt liv.

Instagram »
Facebook »
hej@malinlundskog.se

En hemsida från Everday